Jump to content

Ditt senaste skivinköp...., del 2.


eliot

Recommended Posts

Powell och Brooks, två favoriter.

Du får gärna tipsa om deckare också ...

Det här ju lite fel tråd för deckare, men hoppas att på lite överseende från övriga forummedlemmar...

Jag läste just Don Winslow - The Cartel. Mycket bra. Det är en fristående uppföljare till The Power Of The Dog.

Böckerna handlar om USA:s krig mot drogerna och spänner över tidsrymden 1960 - 2014.

Även om böckerna är fristående så bör man börja med "The Power Of The Dog", mycket stor risk att man vill läsa även den med

om man skulle börja med "The Cartel".

Jag gillar ett gäng irländska författare :

Adrian McKinty - The Cold cold ground, I Hear the Sirens in the Street, In the Morning I'll be Gone, Gun Street Girl

Utspelar sig på Nordirland under "The Troubles". Huvudpersonen är förutom polis också skivsamlare :)

Stuart Neville - The Twelve, Collusion, Stolen Souls, The Final Silence

Utspelar sig också på Nordirland fast efter "The Troubles".

Ken Bruen - Guards, The Killing Of Tinkers

Utspelar sig på Irland.

Skulle behöva en egen tråd om deckare, film och annat.

@moderatorerna: får man skapa en tråd om deckare?

Edited by torbjorn
Link to comment
Share on other sites

Det här ju lite fel tråd för deckare, men hoppas att på lite överseende från övriga forummedlemmar...

Jag läste just Don Winslow - The Cartel. Mycket bra. Det är en fristående uppföljare till The Power Of The Dog.

Böckerna handlar om USA:s krig mot drogerna och spänner över tidsrymden 1960 - 2014.

Även om böckerna är fristående så bör man börja med "The Power Of The Dog", mycket stor risk att man vill läsa även den med

om man skulle börja med "The Cartel".

Jag gillar ett gäng irländska författare :

Adrian McKinty - The Cold cold ground, I Hear the Sirens in the Street, In the Morning I'll be Gone, Gun Street Girl

Utspelar sig på Nordirland under "The Troubles". Huvudpersonen är förutom polis också skivsamlare :)

Stuart Neville - The Twelve, Collusion, Stolen Souls, The Final Silence

Utspelar sig också på Nordirland fast efter "The Troubles".

Ken Bruen - Guards, The Killing Of Tinkers

Utspelar sig på Irland.

Skulle behöva en egen tråd om deckare, film och annat.

@moderatorerna: får man skapa en tråd om deckare?

Tack för tipsen, Torbjörn.

Link to comment
Share on other sites

Skulle behöva en egen tråd om deckare, film och annat.

@moderatorerna: får man skapa en tråd om deckare?

Ett rent film- eller deckarforum vill vi inte bli. Men det går ju kombinera. Musik plus film blir ju musikfilm och det går väl att hitta deckare med musikkoppling i storyn eller passande deckare efter en dags lyssning. Se t ex calle_jr tråd Lyckas du välja rätt där han på ett läsvärt och underhållande sätt väver in hifi och teknik med små rese-/semesterskildringar i jakten på inspiration och välljud.

Den typen av trådar blir intressanta tycker jag och med bilder blir det ännu bättre... ;) Musik kan kopplas till länder, till tidsepoker, livsstilar mm och det kan även deckare så det går ju att samköra.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

får man skapa en tråd om deckare?

Schysst av dig att fråga!

Vi har ju ständiga inslag av heminredningskaraktär, så varför inte :)

Det passar nog bäst i det som kallas Nostalgiforum, eftersom där finns några liknande trådar.

Mest relevant om det finns en koppling eller är invävt i hifi-tråd som bebop nämner, och då kan det postas var som helst.

Link to comment
Share on other sites

The Sundays-Blind

Nas-Illmatic

D'Angelo-Brown Sugar

D'Angelo-VooDoo

Joni Mitchell-Heijra

Joni Mitchell-For The Roses

Joni Mitchell-Blue

Joni Mitchell-Clouds

Joni Mitchell-Shine

Joni Mitchell-Dog Eat Dog

Joni Mitchell-Both Sides Now

Destroyer-Kaputt

MC5-Kick Out The Jams

MC5-Back In The Usa

Neil Young-On The Beach

Penguin Cafe Orchestra-Preludes, Airs And Yodels

Real Estates-Days

Torn Sail-Birds

Black Tulip-Jam On It EP

Idiot Wind-Idiot Wind EP

Little Jinder-Little Jinder

Colorama-Temari

Osv Osv Osv......

It never ends....

Mvh

KK

Link to comment
Share on other sites

Schysst av dig att fråga!

Vi har ju ständiga inslag av heminredningskaraktär, så varför inte :)

Det passar nog bäst i det som kallas Nostalgiforum, eftersom där finns några liknande trådar.

Mest relevant om det finns en koppling eller är invävt i hifi-tråd som bebop nämner, och då kan det postas var som helst.

Ok, jag är ju bara aktiv i den här tråden då och då men ett "off topic forum" med inriktning mot kultur i allmänhet vore roligt tycker jag.

Lite trådar med tips om böcker, film, foto, utställningar, vin, kaffe etc..

De flesta här på forumet konsumerar nog mycket kultur förutom musik.

Link to comment
Share on other sites

Neil Young 2 st WLPromotion Lp, "Journey Through the Past" (2-lp) och "Time Fades Away". Två liveskivor, varav

"Times Fades Away" är riktigt bra, kunde dock gärna varit dubbel. Journey Thhrough the Past är lite knepig och ojämn

i ljudkvalitet men soundtrucket är obearbetat och skivorna låter som i filmen. Bitvis riktigt glimrande.

Link to comment
Share on other sites

Neil Young 2 st WLPromotion Lp, "Journey Through the Past" (2-lp) och "Time Fades Away". Två liveskivor, varav

"Times Fades Away" är riktigt bra, kunde dock gärna varit dubbel. Journey Thhrough the Past är lite knepig och ojämn

i ljudkvalitet men soundtrucket är obearbetat och skivorna låter som i filmen. Bitvis riktigt glimrande.

"Time Fades Away" är ganska intressant. Förutom att David Crosby och Graham Nash medverkar, så är den mastrad direct-to-disk. Det kan vara därför den inte är 2xLP :)

"Journey..." har jag aldrig lyckats ta till mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igår fick jag tid att lyssna på mina 2 senaste inköp och jag började med Roger Waters "Amused to Death", vinyl från Columbia Records/Legacy Recordings.

818i1qRqEUL._SY355_.jpg

Jag läste inte på så noga innan beställningen och trodde att jag beställde en reproduktion av originalet som förhoppningsvis skulle vara lite bättre. Nu visade det sig att det var en ny version av verket och skillnaderna är så stora att det är svårt att jämföra kvaliteten. Det låter mer "modernt" om det nya verket, tydligare och mitt gamla original från 1992 (CD) upplevs nog aningen beslöjat vid jämförelse. Jag jämförde inte direkt och det är ett tag sedan jag körde CD'n rakt igenom men jag har spelat den många gånger så min minnesbild bör vara stabil. Min upplevelse av den nya versionen är att det musikaliskt fungerar bra och jag kommer nog mest att spela vinylen framöver men jag är lite kluven inför inspelningskvaliteten, pressningen däremot var kanon! Jag fick känslan av "modern inspelningsteknik" i form av ökad kompressoranvändning (i mixen, inte slutmaster) och basregeln plussad på en del. Dynamik finns på LP'n men den börjar inte lika tyst som min CD och ibland känns det inte så finstämt som i originalmixen. Det låter däremot mycket mer öppet och tydligt med mer tryck och drag så jag tror att de flesta kommer att föredra den nya mixen och kanske även jag? Musiken fungerar trots allt och den ökade tydligheten är inte så dum även om det nog delvis beror på kompressorer i mixen.

Jag beställde också en ny version av Jethro Tull "A Passion Play" på LP med ny mix av Steven Wilson.

619GXIamfhL._SX355_.jpg

I det här fallet råder det ingen trveksamhet om ljudkvaliteten, den nya mixen är mycket bättre än originalet! Jag har sedan tidiger några remixade CD-versioner gjorda av Steven Wilson och jag är imponerad av vad han åstadkommer. "A Passion Play" har varit en av mina favoriter ända sedan den kom och jag hade vid tiden svårt att förstå att den blev så nedskriven i pressen att Jethro Tull nästan funderade på att lägga av. Det var ungefär samtidigt som punken kom och tyvärr satte detta stopp för mycket i genren "progressive rock" som jag mestadels konsumerade vid den tiden. Nu finns i alla fall möjligheten att efteråt få lyssna till en del av storverken från tiden i nya mixar som låter alldeles utmärkt.

Två gamla favoriter i modern kostym alltså, en mycket trevlig kväll blev det igår.

Link to comment
Share on other sites

I början på juni fick jag den senaste leveransen från Elusive Disc och den innehöll

ytterligare 4 skivor ur den andra serien (20 LP) av Music Matters Blue Note utgåvor på 33rpm (180g)

  • BST 84009 Bud Powell/The Scene Changes
  • BST 84442 Grant Green: Matador
  • BST 84043 Horace Parlan: Speakin' My Piece
  • BST 84057 Stanley Turrentine with The 3 Sounds: Blue Hour

...så nu har det kommit 10 skivor, dvs. hälften av den andra serien :app:

Jag köpte också två skivor ur Analogue Productions Prestige mono utgåvor:

  • Prestige PRLP 7018 Phil Woods Quartet: Woodlore
  • Prestige PRLP 7032 George Wallington Quintet: Jazz For The Carriage Trade

...samt Duke Ellington: Masterpieces by Ellington, Analogue Productions 200g LP

som jag också nyligen köpte som förstautgåva, Columbia Masterworks ML 4418, deep groove, grön etikett (se discogs) :app:

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde också en ny version av Jethro Tull "A Passion Play" på LP med ny mix av Steven Wilson.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/619G...fhL._SX355_.jpg

Steven Wilson mer eller mindre definierar modern prog.

Jag tycker han är trogen stilen, men får gamla recept att låta fräscht.

Ny kostym som sagt. Ska kolla upp A Passion Play i ny kostym.

Link to comment
Share on other sites

...samt Duke Ellington: Masterpieces by Ellington, Analogue Productions 200g LP

som jag också nyligen köpte som förstautgåva, Columbia Masterworks ML 4418, deep groove, grön etikett

Detta är ju en liten sättning för att vara Ellington, och alla musiker är namngivna på omslaget.

Men vem spelar gitarr?

Link to comment
Share on other sites

I början på juni fick jag den senaste leveransen från Elusive Disc ...

Så det var tid för nästa beställning :)

Jag köper mindre och mindre från Elusive Disc och portot för det sista paketet som nu är på väg över atlanten med USPS Priority Mail International är $101.58

...och det är ändå ett förhållandevis litet paket :black:

- Totalkostnaden för skivorna var $449.88 så portot lägger på 22.6% vilket jag tycker är mycket och mycket mer än det var tidigare när paketen var ungefär dubbelt så stora....

Det innehåller 2 skivor ur den andra serien (20 LP) av Music Matters Blue Note utgåvor på 33rpm (180g)

  • BST 84167 Andrew Hill: Point of Departure
  • BST BST84071 Grant Green: Green Street

...så nu har det kommit 12 skivor ur den andra serien :app:

Roger Waters: Amused to Death, Analogue Productions 200g LP (2LP)

Roger Waters: Amused to Death, Analogue Productions M-CH SACD

Mobile Fidelity Sound Labs har intressanta återutgåvor:

MFSL 2-45437 Miles Davis: Miles in the Sky, 180g 45rpm LP (2LP)

MFSL 2-45380 Bob Dylan: Bringing It All Back Home, 180g 45rpm LP (2LP)

MFSL 2-45421 Bob Dylan: The Times They Are A-Changin', 180g 45rpm LP (2LP)

Följande skivor ur Analogue Productions nya serie av RCA Living Stereo återutgåvor (200g):

LSC2111 Debussy & Ibert: La Mer & Ports Of Call

LSC 2398 Khachaturian & Kabalevsky: Masquerade Suite & The Comedians

LSC 2471 Stokowski: Rhapsodies

Det skall bli mycket spännande att jämföra nyutgåvan på vinyl av Amused to Death med originalet på vinyl.

Originalet på vinyl låter helt fantastiskt och helt utan dynamisk begränsning :app:

Link to comment
Share on other sites

Frakt av postpaket måste vara en mycket lukrativ business nuförtiden.

Jag har också en känsla av att US fraktkostnad har mångdubblats på några år.

Frakt från England är fortfarande hyfsat billigt.

Även vinyl från amazon.com som inte tar mer för vinyl än för cd. Jag har helt lagt av att handla av de "3 stora" vinylbutikerna pga portokostnaderna jämfört med Amazon.com.

Jämförelse: 6 st 180 grm lp från Amazon.com = $18,93. Elusive tar $59,95 för priority mail

Link to comment
Share on other sites

Jag har också en känsla av att US fraktkostnad har mångdubblats på några år.

Inte bara portot har ökat - priserna på Milstein drar iväg :o

milstein-ebay_zpskrhnzmob.jpg

Jag köpte precis Milstein: Encores - UK EMI Pressing - CAPITOL STEREO LP SP 8536 EX+ / EX

milstein-encore_zpskuuotuqa.jpg

- Jag förlorade budgivningen som slutade vid £255.00 men asiaten som vann hade inte råd att lösa ut den ;)

...som "runner-up" kunde jag köpa den lite billigare än så, men svindyrt blev det :black::blush

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Jag har också en känsla av att US fraktkostnad har mångdubblats på några år.

Och sen när Postnord lägger på extra avgifter vid förtullning är det enkelt att bli riktigt förbannad. :sign_prohibition:

Jag har ju redan betalat frakt. :45:

Girighet är en dygd.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag äntligen fått tag på förstautgåvan av SXL 6036 ED1 ("Original Recording By"), med stamper ZAL-5678-1E, första modern, andra matrisen ("U") och det är samma som Rutger har :app:

Inspelningar som jag tycker mycket om har jag ofta i flera olika utgåvor. ;)

Som exempel tar jag en favorit SXL 6036:

Borodin Kvartetten spelar

Borodin Quartet No. 2

Shostakovich Quartet No. 8

som jag även har som Londonutgåva CS 6038

sxl6036.jpgborodin-cs.jpg

Inspelningen släpptes 1962 på Decca och London men bara några år senare, 1967, släpptes den på Ace of Diamonds, SDD 156 och på den amerikanska motsvarigheten Stereo Treasure Series, STS 15046

borodin-sdd.jpgborodin-sts.jpg

Det finns emellertid ytterligare en återgivningsetikett Decca eclipse och på denna etikett släpptes inspelningen 1977 som ECS 795

borodin-ecs.jpgborodin-ecslbl.jpg

Det kan vara intressant att kolla pressinformationen på dessa olika utgåvor. Tyvärr har jag inte engelska originalet utan återutgåvan av Speakers Corner men även den har lackfolien ingraverad: ZAL 5678-1K där K är samma K som vi ibland ser på förstautgåvorna och betyder Anthony Hawkins som alltså var med och graverade återutgåvorna :o

- Man har även graverat in modermatris (="1") och Buckinghamkod (="N") så man skulle kunna ta fel och tro att det är ett original om inte den blaskiga etiketten, typsnittet på ingraveringen som påminner om Philips, och ihopklistringen av skivomslaget avslöjat att det är en "remake" - det står nämligen inte uttryckligen skrivet någonstans :black:

London CS 6338 har ingraverat ZAL-5678-1E, första modern, fjärde pressmatrisen ("K") och skattekoden KT (pressad ca 1967-69) medan SDD 156 (andra etiketten - utan FFRR, dvs. efter 1970) och STS 15046 båda har lackfolie ZAL 5678-3W medan ECS 795 har lackfolie ZAL 5678-4W.

Jag fick också tag på den första Ace of Diamonds utgåvan SDD 156 med Full Frequency Range Recording" och deep groove; den har samma lackfolie ZAL-5678-1E, samt första modern men senare matris ("B" över "C") vilket jag tolkar som den 13:de pressmatrisen...

skattekoden är JT (pressad 1969-72), ingraverad kl. 12 (dvs. mitt emot stampern)

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte precis Milstein: Encores - UK EMI Pressing - CAPITOL STEREO LP SP 8536 EX+ / EX

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...zpskuuotuqa.jpg

Det verkar som medaljong-etiketten bara användes i UK. Eller har du sett den nån annanstans?

Girighet är en dygd.

Agree.

Man ska betrakta alla fakturor som en förolämpning.

Men vilken Amused To Death har du inte ställt undan?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som medaljong-etiketten bara användes i UK. Eller har du sett den nån annanstans?

Ja, jag har Capitol SP8414 - Milstein: Goldmark Violin Concerto med medaljong-etiketten och det är en US-pressning (se här) ;)

Jag upptäckte precis boxen The Art of Milstein med vad säljaren skriver: 1 x Gold Logo / 1 x Silver Logo

milstein-art_zpstnmkaxch.jpg

och etiketten i detalj:

milstein-art-lbl_zpsiuxizttp.jpg

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Ja, jag har Capitol SP8414 - Milstein: Goldmark Violin Concerto med medaljong-etiketten och det är en US-pressning (se här) ;)

Ok, då måste den ha använts parallellt med de tidiga FDS-etiketterna i stereo.

Är det tänkt som en serie eller vad var tanken?

Det är så bra musik på FDS och tillika Capitol-historik att det är värt en egen tråd. T.o.m Beatles ju...

Jag tycker definitivt att de var med och tampades med de stora drakarna under den perioden.

Link to comment
Share on other sites

Ok, då måste den ha använts parallellt med de tidiga FDS-etiketterna i stereo.

Är det tänkt som en serie eller vad var tanken?

Det är så bra musik på FDS och tillika Capitol-historik att det är värt en egen tråd. T.o.m Beatles ju...

Jag tycker definitivt att de var med och tampades med de stora drakarna under den perioden.

Den bästa sammanställningen av Capitols etiketter finner jag hos Vinylbeat

capitol-lblgraphy_zps1rmap4il.jpg

och de stereo-etiketter som är intressanta är 5C som är den tidigaste följt av 6B, 6D och 7B.

(5D & 5E har jag aldrig sett)

Den första stereo-etiketten 5C har samma text som sista monoutgåvan 5B: "Full Dimensional Sound" med FDS-sigillet och texten "Incomparable High-Fidelity" som vertikal text.

Utgåva nr. 2 (6B) har ovalt guldfärgat sigill till vänster och den vertikala texten har bytts ut mot "Long Playing High-Fidelity"

Den sista regnbågsetiketten med logan till vänster saknar vertikal text och logan är i silver: 6D

Därefter kommer regnbågsetiketten med silverlogo upptill: 7B

Ja, jag har Capitol SP8414 - Milstein: Goldmark Violin Concerto med medaljong-etiketten och det är en US-pressning (se här) ;)

Denna tolkning sägs vara definitiv, Wikipedia skriver:

"A very romantic work, it has a Magyar march in the first movement and passages reminiscent of Dvořák and Mendelssohn in the second and third movements.

It has started to re-enter the repertoire, through recordings by such prominent violin soloists as Itzhak Perlman and Joshua Bell.

Nathan Milstein also championed the work and Milstein's recording of the Concerto (1957) is widely considered the definitive one."

Link to comment
Share on other sites

Om frågan siktar på vad jag inte köpt av nyutgåvorna är svaret att jag inte vet helt säkert... :unsure:

http://www5.picturepush.com/photo/a/147902.../IMG-9969-2.jpg

Hehehe :D

Jag tänkte om du redan hade ställt undan några på långtidsförvaring till förmån för någon som hålls framme och spelas.

Den bästa sammanställningen av Capitols etiketter finner jag hos Vinylbeat

http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...zps1rmap4il.jpg

Där har vi ju den sida jag hade i bakhuvudet.

Utmärkt!

Denna tolkning sägs vara definitiv

Och så har vi ju då SP-8481... :mm:

Link to comment
Share on other sites

Det är så bra musik på FDS och tillika Capitol-historik att det är värt en egen tråd. T.o.m Beatles ju...

Jag tycker definitivt att de var med och tampades med de stora drakarna under den perioden.

Jag har inte många klassiska skivor från stereo-epoken på Capitol så de är lite utspridda men dessa hittade jag:

  • SP8414 Nathan Milstein Goldmark Concerto etikett 5C, stamper D3/D2
  • SP8510 Michael Rabin ”The Magic Bow”, etikett 5C EMI, stamper D5/D7
  • SP8512 Nathan Milstein Tchaikovsky Concerto etikett 6D, stamper D4/D8
  • SP8518 Nathan Milstein Mendelssohn Concerto etikett 6D, stamper D6/D6
  • SP8536 Nathan Milstein ”Encores”, etikett 5C EMI, stamper D7/D9
  • SP8560 Nathan Milstein Brahms Concerto, etikett 5C EMI, stamper D4/D6

och två boxar:

  • SPAR8470 Carl Orff Carmina Burana, Stokowski Houston Symphony Orchestra, etikett 7B, TAS-list, 1LP
  • SPBR8448 Shostakovich: Symphony No. 11, Stokowski Houston Symphony Orchestra, 5C, stamper D1/D1/D1/D1, TAS-list, 2LP

och jag har monoboxen

  • PBR8502 Nathan Milstein ”The Art of Milstein”, etikett 5C, Canadian pressing, deep groove, stamper D1/D4/D6/D1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...