Jump to content

Ditt senaste skivinköp...., del 2.


eliot

Recommended Posts

Lite vinyl från Discogs.

 

- Larry Coryell är grym gitarrist. Albumet är i jazz-rock fusion stil. Kräver lite koncentration, men det går inte att undvika Larrys imponerande spel. Han var en föregångare och mycket innovativ i denna genre. Drogade gjorde han och han dog 2017, 73 år gammal. Det blev helt enkelt för mycket droger, men han klarade sig rätt länge under de förutsättningarna. Han fick dock sluta tournera med Paco de Lucia pga drogerna. Köpte 2 förstapressar av detta album för att se vilken som sprakar minst.

- Guru dog för tidigt men han samlade ihop flera moderna svarta musiker med flera gamla trotjänare från mer traditionell jazz och skapade ett skönt sound och riktigt cool musik i en mix av jazz, hip hop och R&B. Jag har sedan länge första Jazzmatazz, som jag tycker är odödlig, men var nyfiken på de andra också. Guru har en mycket skön röst tycker jag. Den passaar mycket bra in i denna musik. Lite släpig Hip-hop och Rap-stil. Skönt tonläge, bra tempo och driv, gott sväng.

 

1180458768_Skrmavbild2018-12-16kl_21_17_45.thumb.png.3e00d53ec7d6393f36783187f49f6856.png

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, calm said:

Special guest Ernestine Anderson v.

Det finns mycket bra från Concord från den här tiden och i samma stuk, inklusive ett par album i Ernestines eget namn. En egen tråd om Concords 70-tal kan ju vara något, faktiskt. Jag har många av deras album från den tiden.

 

Skall faktiskt spela lite Concord-album ikväll. Tack för inspirationen. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Bebop said:

Det finns mycket bra från Concord från den här tiden och i samma stuk, inklusive ett par album i Ernestines eget namn. En egen tråd om Concords 70-tal kan ju vara något, faktiskt. Jag har många av deras album från den tiden.

 

Skall faktiskt spela lite Concord-album ikväll. Tack för inspirationen. :thumbsup:

Mycket bra liveinspelning skulle jag säga! Skönt sväng i musiken och sången! Vore kul med lite mer tips från Concord. :):tongue:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pressar in lite fler musikköp innan årets slut:

 

Andreas Bertilsson - Industrisemestern kan börja (FLAC, Bandcamp)
Andreas Bertilsson - Maskiner i solsken (FLAC, Bandcamp)
Hanna Hartman - Longitude / Cratere (CD, Discogs)
Abul Mogard - Works (FLAC, Bandcamp)
Maze & Lindholm - Where The Wolf Has Been Seen (FLAC, Bandcamp)
Hawthonn - Hawthonn (FLAC, Bandcamp)
Hawthonn - Fire of the Mind (FLAC, Bandcamp) 
CynthLab - Adeo, Adiós, Goodbye (FLAC, Bandcamp) 
Aphex Twin - Richard D. James Album (FLAC, Bleep)
Autechre - Tri Repetae (FLAC, Bleep)
Autechre - EP7 (FLAC, Bleep)
Autechre - Amber (FLAC, Bleep)
Autechre - Quaristice.Quadrange.ep.ae (FLAC, Bleep)
Paul Jebanasam - Music for the Church of St John the Baptist (FLAC, Boomkat)
Hanna Hartmann - Hanna Hartmann (CD, Discogs)
Nina Simone - Nina Simone At Town Hall (CD, Discogs)
Arvo Pärt - Lamentate (CD, Discogs)
Arvo Pärt - Orient & Occident (CD, Discogs)

Link to comment
Share on other sites

820636469_Skrmavbild2019-01-03kl_19_41_28.png.98883ec9a779626abb435443549aa861.png

 

Jag var på en trevlig bar i Stockholm i mitten av december och musiken var strålande. Det var bla mycket med Dinah Washington och liknande grymt bra jazz. Köpte denna på Akkelis strax efter barbesöket. 

Mycket bra musik på denna platta.

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, byZan said:

Du har inte hittat Mike Garson?

Jo, jag kollade faktiskt på det och den är lätt att hitta. Så lätt att jag fick för mig att du blandade ihop den med någon annan. Volume 2 är lite svårare, men inte alls omöjlig.

https://www.discogs.com/sell/item/486250395?ev=bp_det

 

Om du tar den så kan du passa på att köpa Clark Hutchinsons första samtidigt :) :tongue:

 

A-625590-1254859143.jpeg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Patricia Barber har länge varit en av mina favoritpianister och jazzkompositörer. Har sett henne några gånger live i Paris och i NYC. Funderat en del på hennes artistiska utveckling på senare tid, men är man fan så är man och då vill man ha allt oavsett. Ett tag sedan hon släppte något nytt och den senaste var en download från en av hennes vanliga måndagskonserter på jazzklubben Green Mill i Chicago Ill. 

Nu har hon nyligen gått in i ett nytt projekt som går i en liten annorlunda finansieringsform med bidrag från hennes tidigare fans som medfinansiärer innan projektet är färdigt. Man kan välja nivå på supporten och då i lite olika former av avrapportering, konserter, videos och annat. På högsta nivån får man tydligen en privat konsert i paketet till det facila priset av 18 kUSD.

Beställde hennes kommande CD i projektet som skall levereras efter mars i år och då för 19.95 USD + frakt på nästan lika mycket. Kommer också finnas som download.

 

Här finns en beskrivning av projektet och en provsnutt.  https://www.artistshare.com/projects/experience/?artistID=367&projectId=507

 

Man kan också  välja att supporta utan villkor vilket innebär att man inte kan kräva tillbaka pengarna om projektet skulle utebli. En risk jag är beredd att ta. Vill gärna att hon skulle kunna komma till Sverige och då spela på jazzklubb. Har varit en gång i Sverige och spelat här utomhus i Malmö, då Calle_jr mfl. såg henne

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, calm said:

Patricia Barber har länge varit en av mina favoritpianister och jazzkompositörer. Har sett henne några gånger live i Paris och i NYC. Funderat en del på hennes artistiska utveckling på senare tid, men är man fan så är man och då vill man ha allt oavsett. Ett tag sedan hon släppte något nytt och den senaste var en download från en av hennes vanliga måndagskonserter på jazzklubben Green Mill i Chicago Ill. 

Nu har hon nyligen gått in i ett nytt projekt som går i en liten annorlunda finansieringsform med bidrag från hennes tidigare fans som medfinansiärer innan projektet är färdigt. Man kan välja nivå på supporten och då i lite olika former av avrapportering, konserter, videos och annat. På högsta nivån får man tydligen en privat konsert i paketet till det facila priset av 18 kUSD.

 

Crowdfunding är ju stort inom många områden, men ändå lite oväntat att en etablerad artist med många plattor i bagaget går den vägen. Frågan är varför.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Taxmannen said:

Frågan är varför.

För mig är svaret helt klart. Musikförlagen har inte finanserna eller får för dålig pay-off. Även om Patricia Barber tillhör de som  säljer bäst i sin genre så är det ändå peanuts i förhållande till den breda musiken. Och pratar vi streaming så blir det inte många korvören. Även en som vi jazzälskare anser är en megastjärna, Pat Metheny, satsar inte heller på några stora projekt längre. Pengarna för den lite smalare musiken är borta.

 

Jag tror vi får se mycket mer av detta. Bland de första som började med detta var ArtistShare 2003. Där var jag med kch satsade på ett par Jim Hall album för ca 10 år sedan. När allt skall vara mer eller mindre gratis blir det knepigt. Det kanske sprider sig. Potatis för 3 öre/kg, ryggbiff för 8 öre/kg.. 

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är jag inte så förvånad att utvecklingen gått i denna riktning som princip följer ett mönster, att skivförsäljning viker och tvingar i princip artister att kuska runt på turnéer för att få inkomster. Ser man till Patricias spelplan så innehåller den i princip en konsert på hemmaplan måndagar alla veckor hon inte är på resa. Sedan kommer till detta försäljning av allehanda produkter på hennes hemsida och erbjudande om specialarrangemang/privatkonserter och till och med privatlektioner. http://www.patriciabarber.com/gigs  Ser att hon kommer under våren att köra en europeisk turné med sina medmusiker, Österrike, Tyskland och Frankrike. Har förgäves försökt att få henne att förlägga en turné till Skandinavien, Norge, Sverige och Danmark. Har mailat henne adresser och kontakter på olika jazzklubbar och konserthallar och också försökt att få "min" hemmaklubb Fasching att bjuda in henne, men utan resultat. Om man bara som ett exempel antar att hennes pris för uppträdande motsvarar det som anges som högsta crowdingnivå så lär det bli svårt att få det hela gå ihop. Tittar man på te.x Fasching som omsätter ca 33 mkr/år med ett resultat på ca 1 mkr fördelat på på 350 engagemang/år så måste det till att något skivbolag täcker omkostnader eller andra intressenter stöttar te.x Polska Institutet som stod som medarrangör när salige Tomasz Stanko spelade där för några år sedan. Dessutom har Fasching breddat sin verksamhet med div. "klubbar" med diskotek och ymnig sprit och barförsäljning. Patricia Barber har uppenbarligen inget skivbolag bakom sig längre. Skulle hon bo och verka i Europa skulle det nog ligga nära tillhands att hon kunde tillhöra något av stallen ACT eller ECM, men frågan är om inte konkurrensen är så mycket hårdare i USA om man i synnerhet har profilerat sig som soloartist utan ett stort antal "sitt ins" i andra konstellationer.

Man kan vara en smula bekymrad för utvecklingen för en artist med en så förhållandevis smal profil och frågan hur stor hon egentligen är? Jämfört med t.ex Diana Krall som har  en mer "megastar" status i synnerhet musikaliskt större kontaktyta genom maken Elvis Costello och att hon gått mer mot mainstreamjazz, så har hon nog en betydlig bredare lyssnarskara. Har man som Patricia konstnärlig integritet kan det bli tufft.

 

Under alla omständigheter så kan det bli intressant att se vad som kommer ut av detta projekt.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Blandat Soul, Funk o Jazz från www.juno.co.uk samt www.soulbrother.com

 

1. Butcher Brown - Camden Session. Jazz

2. The Suffers - Everything here. Soul

3. Weldon Irvine - The Sisters. Soul

4. Courtney Pine - Black notes from the deep. Jazz

5. Garfield Fleming - Same. Soul

6. Starvue - Upward bound. Funk

7. Poogie Bell - Exhibition continues. Jazz

Vinyl januari.jpg

Vinyl 2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite cherrypicking hos FNAC i Paris som fortfarande kör fullsortiment i tre filialer i stan.

 

P1120682.jpg.569b7f3da08a6de15201a8e91edeb316.jpg

 

Blandad kompott med mycket mediakomplettering i vinyl på redan ägda album på CD. T.ex. The Wall, högaktuellt tema :D, på remastrad vinyl, likaså Glenn Gould 1981 års version. Michael Wollnys Oslokonsert är en höjdare liksom Blue waltz, Enrico Pieranunzi (p) och Thomas Fonnesbaek (b). Liveinspelning på Gustavs Bistro i Köpenhamn. Riktigt bra! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup: !

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slank in på Bengans annex bakom NK i Göteborg i lördags.

 

 

1012140740_Skrmavbild2019-01-21kl_18_17_01.thumb.png.da6dd89800972322bf8850e71ac7277a.png

 

 

Skön rätt nytt album med en del riktigt välkända låtar som är så bra att de vägrar försvinna. Nat King Cole tribute. Hög kvalitet rätt igenom musik, musiker, sång och inspelning. Soft och fint. Röstläget är högre än Nat men Gregory sjunger fantastiskt bra tycker jag. Jag gillar hans klang i rösten.

 

 

2127404329_Skrmavbild2019-01-21kl_18_17_29.thumb.png.ff89abd596c2c8a35cfba77f32f5ba09.png

 

Har spelat mycket musik av henne genom åren. Hennes tydlig karaktär i rösten påminner om Billie Holiday's även om Billie's otroliga smärta och känsla inte riktigt är där. Men vem klarar det??? Förra albumet gillade jag inte lika mycket som de tidigare. Anthem behöver nog lite mer tid för mig, men jag tror det kommer bli bra när man kommit in i det. Det finns något som kittlar i musiken.  Det behöver snurra några varv till tror jag och det är ofta ett kvalitetstecken. Verkar som hon söker lite nya vägar i sitt musicerande. Riktigt duktiga musiker brukar det vara, så även är.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-01-24 at 22:32, Apexorca said:

Free Ride med Dizzy är ju galet bra. Snart sönderspelad hos mig.

Tack för det tipset. Jag köpte albumet när det kom 1977/78. Det var en stor flopp när den kom. Det största missnöjet kom från Gillespie-fans som inte kunde förlika sig med hur Dizzy kunde sjunka så djupt. Med tanke på Dizzys normala utgåvor är det lätt att förstå. Det var fler än Dizzy av de äldre hjältarna som flirtade med den bredare musiken i gränslandet pop/underhållning/jazz/soul. Det var ju det som sålde. Själv tillhörde jag de som gjorde tummen ner och jag tror inte jag spelat albumet sen det kom. 

 

Nu har jag har spelat den igen. Intressant hur tidens tand påverkar en. Jag tycker fortfarande inte att det är ett bra jazzalbum men jag gillar albumet. Etiketter är inte så viktiga idag men då i 25-årsåldern var det blodigt allvar. Allmusic sammanfattar det jag tycker rätt så bra ... it's very much a record of and for its time

 

Kanske dags att spela fler gamla "floppar" med dagens öron...

Link to comment
Share on other sites

Solopiano kan ibland bli lite enahanda oavsett genre. Här är ett lysande undantag. Ett av de bästa nya album jag kommit över på senare tid. Bra inspelning, formidabla tolkningar och fantastisk musik.

 

Bach är intressant på många sätt. Det finns inga noteringar om hur Bach själv ville musiken skulle tolkas vare sig på partituren eller andra skriftliga källor. Det är upp till solisten att själv göra sin tolkning och sina värderingar och sedan får publikum själva sätta sitt betyg. När den kom var min reaktion "ännu en Bach på piano". Men efter alla positiva skriverier kunde jag inte stå emot. Det här är bland de bästa jag har hört med Bachs musik på piano. Finns både på CD och vinyl. Rekommenderas starkt.

 

61GWtzTedJL._SY355_.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Bebop said:

Solopiano kan ibland bli lite enahanda oavsett genre. Här är ett lysande undantag. Ett av de bästa nya album jag kommit över på senare tid. Bra inspelning, formidabla tolkningar och fantastisk musik.

 

Bach är intressant på många sätt. Det finns inga noteringar om hur Bach själv ville musiken skulle tolkas vare sig på partituren eller andra skriftliga källor. Det är upp till solisten att själv göra sin tolkning och sina värderingar och sedan får publikum själva sätta sitt betyg. När den kom var min reaktion "ännu en Bach på piano". Men efter alla positiva skriverier kunde jag inte stå emot. Det här är bland de bästa jag har hört med Bachs musik på piano. Finns både på CD och vinyl. Rekommenderas starkt.

 

61GWtzTedJL._SY355_.jpg

 

 

Som pianoälskare kan jag inte mer än att instämma. Utmärkt spel! Känsligt och mycket väl tolkat.:tongue::tongue:

Finns några inspelningsdata? Dock, kanske inte inspelat i denna nakna "källare" eller vad man nu kan kalla den?

Tack för tipset måste snarast införskaffas!:thumbsup:

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, calm said:

Finns några inspelningsdata? 

Den är inspelad i Reykaviks fantastiska konserhus Harpa (färdigt 2011). Jag tror videon också är inspelad där men om det är samma lokal de använt låter jag vara osagt. Producent är Christian Badzura från Deutsche Grammophon som också är musiker och gett ut egna album på DG. Editering och mixning är gjord av Genuin Recording Group i Lepzig som är specialiserad på klassisk musik. Det framgår inte hur upptagningen är gjord men jag är ganska säker på att den är gjord digitalt. Bra är det hur som helst och jag känner inget behov av att ha den på vinyl. Jag saknar inget.

 

Här kan du läsa Grammophones recension:

https://www.gramophone.co.uk/review/js-bach-keyboard-works-vikingur-olafsson

Link to comment
Share on other sites

Hittade mass jättefina ex där de flesta är från Japan och är japanpressar. Vad gör Japanerna med sina plattor?  Har dem i bankvalv? USA.pressar är ofta sönderspelade medans Japanpressar ffa från Japan är i närmast Mint Condition utan knaster, utan repor och ser strålande ut._49U0327.jpg.f84b2654ba59826a3316643f081e0424.jpg

 

Har en del titlar sedan innan på CD,  men kul att höra dem analogt också.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-01-26 at 19:48, lindome said:

En bra lördag @Apexorca :cool:

jag skall lägga upp några fynd också!

 

Ja, att hitta så mycket fina plattor från Japan gör man inte varje dag. Det var riktigt roligt. 

För mig är det sååå mycket roligare att leta i backar i vinylbutiker än att zappa runt på spotify. Det är j-kligt mycket mer omständigt men det är halva nöjet. Spotify är så klart smidigt och allt vi köpte finns säkert där, med jag har hittills inte fastnat för det sättet att njuta av musik. 

Jag fick lära mig i dag att det är vanligt att fodralen på Japanpressar och de plattor som varit i Japan oftare luktar lit fuktig källare än från andra håll i världen. Förklaringen sägs vara att det blir mycket varmt och fuktigt på sommaren och detta ger en viss lukt på fodralen. Han som stod i butiken luktade på varje fodral som jag luktar på ett vin och han kunde säkert konstatera från vilken geografisk plats och läge i Japan skivan kommit ifrån, vilket år den pressats och hur många gånger den spelats... vinylsommelier. :D

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Bat for Lashes - Fur and Gold (CD, Discogs)
Andrew Liles & Daniel Menche - The Progeny of Flies (CD, Discogs)
The Beans - Bassplayer (CD, Discogs)
Coleclough* & Murmer - Husk (CD, Discogs)
Thomas Ankersmit - Homage to Dick Raaijmakers (FLAC, Bandcamp)
AFX - Hangable Auto Bulb (FLAC, Bleep)
Aphex Twin - Computer Controlled Acoustic Instruments Pt2 (EP) (FLAC, Bleep) 
Autechre - sinistral sentinel (FLAC, Bleep)

Edited by shifts
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...