Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Inför det nya året så lanserar nu Aurender två helt nya streamers optimerade för anslutning till en NAS (extern lagring) på ditt hemmanätverk.

N100 är en renodlad streamer i det nya mindre formatet med USB-anslutning.

N10 är en enhet i fullformat som även har intern lagring på 1TB SSD samt en full uppsättning digitala utgångar.

Mer information om Aurender: http://www.perfect-sense.se/varumarken/aurender

Mer information om de nya modellerna: http://www.aurender.com/page/audiophile

Båda enheterna kommer att finnas tillgängliga hos oss i början av det nya året. Vänligen att kontakta oss för diskussion, provlyssning och hemlån!

Facebook_01.jpg

Aurender N100

ir_attachment_863.jpeg

ir_attachment_857.jpeg

ir_attachment_864.jpeg

ir_attachment_867.jpeg

Edited by Perfect sense
  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Spännande, kul att Auralic ARIES får en konkurrent. . . .bara hps priset också blir runt ARIES.

Extremt sugen på denna då jag redan har en bra DAC , ARIES o NAD M50 har varit dom enda valen hittills. . .men dessa Aurender ger lite habegär

Ser att det står "Tidal" i teckenfönstret . . kommer den även funka med Wimp hifi?

Edited by thli72
Posted
Spännande, kul att Auralic ARIES får en konkurrent. . . .bara hps priset också blir runt ARIES.

Extremt sugen på denna då jag redan har en bra DAC , ARIES o NAD M50 har varit dom enda valen hittills. . .men dessa Aurender ger lite habegär

Ser att det står "Tidal" i teckenfönstret . . kommer den även funka med Wimp hifi?

Exakt :) Det har varit en tidsfråga...men nu erbjuder som sagt även Aurender renodlade streamers.

Vi inväntar mer information samt priser ifrån tillverkaren. Ber att få återkomma angående detta.

Gott nytt år så länge!

Posted

Gör så, Wimp hifi?

Inget fel på Aries men lite plastig o inte helt nöjd med mjukvaran.. . . .NAD M50 är också trevlig o klarar allt, men en ersättare skall vara på väg.

Har letat i månader efter en bra streamer o LINN, NAIM, LUMIN mm mm passar inte mig. . . denna Aurender kan vara svaret :)

Gott nytt

Posted
Gör så, Wimp hifi?

Inget fel på Aries men lite plastig o inte helt nöjd med mjukvaran.. . . .NAD M50 är också trevlig o klarar allt, men en ersättare skall vara på väg.

Har letat i månader efter en bra streamer o LINN, NAIM, LUMIN mm mm passar inte mig. . . denna Aurender kan vara svaret :)

Gott nytt

WiMP / Tidal Hifi stöd vore onekligen ett stort plus! De nya enheterna har samma fina byggkvalitet och intuitiva gränssnitt som hos Aurenders övriga produkter.

Återkommer :)

Posted

Mycket intressant. Kikade lite på deras hemsida och det tycks som om det kommer dyka upp mer info inom kort.

Dock hänger jag inte riktigt med på deras beskrivning av vem som de ser framför sig som användare av en N100.

Aurender skriver: Latest USB DAC users, Does not want to set up NAS​...

Men om man inte vill skapa en NAS och maskinen inte har någon inbygd hårddisk - hur tänker man sig en dylik set up?

Kan någon också förklara vad skillnaden mellan en SMPS och en Linear Power Supply är. Vad innebär det i praktiken?

Är Switching Mode "bara" en äldre teknik?

Posted
Dock hänger jag inte riktigt med på deras beskrivning av vem som de ser framför sig som användare av en N100.

Aurender skriver: Latest USB DAC users, Does not want to set up NAS​...

Men om man inte vill skapa en NAS och maskinen inte har någon inbygd hårddisk - hur tänker man sig en dylik set up?

Man tänker att den skall fungera ihop med olika streamingtjänster. Wimp m.fl.

/shamrock

Posted

Det står ingenstans på Aurenders produktsida att dessa grunkor skulle göra något annat än att spela upp musik från NAS?

Det vore ju givetvis trevligt om de hade stöd för t.ex. Wimp/Spotify men det kanske Perfect Sense kan bekräfta/förneka?

Vh Micke

Posted

Inte riktigt 100% med på vad SSD disken gör, lagrar den allt jag spelar upp från en NAS på SSDn tills denna är full?

En 128Gb SSD klarar ju att lagra ca 200 FLAC skivor så det mesta av en normal skivsamling ( det man spelar mest ) får ju plats.

En 256Gb SSD är bara några hundra dyrare så synd dom inte valt det, kan man byta själv?

Eller har jag fattat hur denna SSD utnyttjas helt fel?

Posted (edited)

Hej,

Jag är i dialog med Aurender och inväntar ännu svar på vissa frågor. Det faktum att lite ännu är officiellt i kombination med skilda tidszoner gör korrespondensen lite långsam. Ber om överseende med det.

Här följer svar på ett par av era frågor:

- de interna SSD-diskarna (120GB) används för system-filer och cachning vid uppspelning, och inte för lagring av musikfiler.

- båda enheterna har optimerats för anslutning och kommunikation direkt mot en NAS, men både N10 och N100 går även att få med intern lagring (1TB).

- priset för N100 (den mindre modellen) kommer att vara 25.000 kronor i grundutförande och 29.000 kr med 1TB SSD-hårddisk för intern lagring.

- priset för N10 (den större modellen) kommer att bli något högre än för S10 (vilken nyligen utgått), vilken kostade 57.000 kr.

Jag återkommer så snart jag vet mer.

Gott nytt år!

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Posted

Så om jag spelar upp låt A från NAS så laddas den till SSDn o spelas upp från den . . .sen lyssnar man på låt B, C men sen A igen...laddas då låten om igen?

Dvs den cachar bara en låt i taget?

Hmm dubbla priset mot ARIES, kan bli svårt att motivera

Posted

Om jag fattat rätt så kommer filerna som spelas upp att cachas på den inbyggda SSD'n.

När denna är full kommer de äldsta filerna skrivas över i cachem vilket beyder i praktiken att det mesta du spelar kommer att finnas tillgängligt från cache.

Visst är den dyrare än Aries, men det är också en något mera renodlad lösning. Personligen ser jag det som ett mervärde att man struntar i WLAN uppkoppling med allt vad det innebär. Tråkigt att den enbart stödjer USB anslutning dock, det ser jag som ett visst handikapp.

/Micke

Posted (edited)

Så jag trodde också o det jag frågade om i min förr förra post. . . .dock tolkar jag svaret från Perfect sense att det inte funkade så

Jo det är en bättre lösning än Aries, i alla all för mig som har en USB DAC. . . .men blir bra dyrt då jag helt vill ha 2st

Där har NAD sin stora fördel då man kan ha den dyrare NAD M50 i huvudzonen o Bluesound enheter i dom andra zonerna men ändå styra från samma app.

System som Aurender , Lumin mf blir väldigt kostsamma om man vill ha flera zoner

EDIT:

Läst på lite nu o ser inte längre meningen med N100 modellen.

X100S kostar samma o har en 1Tb disk, större skärm o bättre (?) PSU . . . vad jag kan se har inte N100 nått som inte X100S har.....o för samma pris varför välja N100?

Edited by thli72
Posted (edited)
X100S kostar samma o har en 1Tb disk, större skärm o bättre (?) PSU . . . vad jag kan se har inte N100 nått som inte X100S har.....o för samma pris varför välja N100?

X100S/L erbjuder inte samma möjligheter till streaming ifrån en NAS inkl. fullt stöd för visning av meta-taggar och konvolut. Dessa enheter är också större med plats för två interna hårddiskar - upp till 12TB.

X100S/L är optimerade för lagring och uppspelning ifrån de interna hårddiskarna, där den nya N100 optimerats för streaming ifrån en extern lagringsenhet (NAS).

Edited by Perfect sense
Posted

Vad menas med "fullt stöd för visning av meta-taggar och konvolut" . . . visa dom vart? i appen eller på displayen?

Ser ändå inte riktigt meningen med N100 om man får så mycket mer med X100s till samma pris

Har läst tester i flera timmar nu o verkar som SSDn funkar lite som jag först trodde, så tycker det är synd att dom sparat några hundringar mot att ta en 250Gb SSD i en produkt som kostar nästan 30k.

Men jag får vänta o se, för mig är Tidal/Wimp hifi stöd ett krav, utan det ser jag ingen anledning över huvud taget att köpa Aurendern över en Aries eller LINN Majik DS.

Har alla mina skivor i FLAC på NAS men lyssnar ändå över Wimp hifi, vilket i o för sig mer beror på Wimp appen som har svårt att blanda Streamat o från NAS . .

Gillar verkligen denna Aurender N100 men många frågetecken som kvarstår innan man kan köpa den

Posted
Jo det är en bättre lösning än Aries, i alla all för mig som har en USB DAC. . . .men blir bra dyrt då jag helt vill ha 2st

Där har NAD sin stora fördel då man kan ha den dyrare NAD M50 i huvudzonen o Bluesound enheter i dom andra zonerna men ändå styra från samma app.

System som Aurender , Lumin mf blir väldigt kostsamma om man vill ha flera zoner

Aurender och Lumin är inte framtagna för multiroom och flera zooner, utan för maximal kvalitet vid stereolyssning kort och gott.

Posted
Vad menas med "fullt stöd för visning av meta-taggar och konvolut" . . . visa dom vart? i appen eller på displayen?

Metadata (artist-, album-, sånginfo etc.) har tidigare inte kunnat visas i varken appen eller på displayen vid streaming ifrån en NAS. Konvolut har inte heller kunnat visas i appen. Detta har varit tydliga begränsningar hos de tidigare modellerna för de som har sin musik lagrad externt.

Ser ändå inte riktigt meningen med N100 om man får så mycket mer med X100s till samma pris

Dessa modeller har optimerats för skiftande användningsområden. Att N100 är mindre kan ses som en fördel. Displayen är lägre på N100, men ser ut att ha motsvarande storlek på grafik och text som X100.

Har läst tester i flera timmar nu o verkar som SSDn funkar lite som jag först trodde, så tycker det är synd att dom sparat några hundringar mot att ta en 250Gb SSD i en produkt som kostar nästan 30k.

Aurender har högst troligen av prestandaskäl valt att lägga systemfiler och cachning på en separat disk, där 250GB med all säkerhet är mer än tillräckligt. Intern lagring av musik görs på en andra, större SSD-disk (vilket är tillval i N100-modellen).

Men jag får vänta o se, för mig är Tidal/Wimp hifi stöd ett krav, utan det ser jag ingen anledning över huvud taget att köpa Aurendern över en Aries eller LINN Majik DS. Har alla mina skivor i FLAC på NAS men lyssnar ändå över Wimp hifi, vilket i o för sig mer beror på Wimp appen som har svårt att blanda Streamat o från NAS . .

Jag har inte jämfört Aurenders enheter sida vid sida med Aries eller Linns motsvarigheter, men det är viktigt att inte stirra sig blind enbart på tekniska möjligheter, utan att också titta på vad respektive tillverkare gör för att optimera ljudkvaliteten, kvaliteten på mjukvaran, upplevelsen av gränssnittet, byggkvalitet osv. Aurender är mogna produkter, ljudmässigt i toppskiktet och väldigt fina konstruktioner.

Gillar verkligen denna Aurender N100 men många frågetecken som kvarstår innan man kan köpa den.

Stöd för WiMP/Tidal och mer information rörande skillnaderna i strömförsörjning är frågor jag avvaktar svar på.

Posted (edited)
Metadata (artist-, album-, sånginfo etc.) har tidigare inte kunnat visas i varken appen eller på displayen vid streaming ifrån en NAS. Konvolut har inte heller kunnat visas i appen. Detta har varit tydliga begränsningar hos de tidigare modellerna för de som har sin musik lagrad externt
.

ok, det är jag med på, men inte direkt varit meningen att ha en NAS till X100 som är tänkt som en separat lösning. . . .ser både för o nackdelar med NAS vs intern lagring.....svårt val, mycket svårt.

Aurender har högst troligen av prestandaskäl valt att lägga systemfiler och cachning på en separat disk, där 250GB med all säkerhet är mer än tillräckligt. Intern lagring av musik görs på en andra, större SSD-disk (vilket är tillval i N100-modellen).

Läste detta i ett test av X100

"The x100 is very quiet as well. the HDDs will only spin to load the playlist to the 120GB SSD for actual playback and then they stop. Even when they spin to load the needed tracks they are very quiet"

Jag tolkar det som HELA spellistan läses över från HDDn till SSDn o sen spelas upp från denna.

Så frågan är om N100 kommer funka så att om jag har en spellista på 50låtar, kommer den läsa alla dessa från NAS till SSDn o sen spela upp musiken från SSD?

O den stora frågan...om jag spelar samma låtlista en dag senare, ligger den då kvar på SSDn eller måste den läsa om den från NASen...o om jag lägger till 5låtar till listan kommer den bara hämta dessa fem från NAS eller hela listan?

Edited by thli72
Posted

Kul att det sker utveckling på hårdvarusidan - det bådar gott! Jag skulle önska att man tar ett ordentligt tag i appen också som jag tycker har en del begränsningar.

Posted
Kul att det sker utveckling på hårdvarusidan - det bådar gott! Jag skulle önska att man tar ett ordentligt tag i appen också som jag tycker har en del begränsningar.

Det fixar väl en "hacker" som du, eller? ;)

Posted

Alla dessa streamers står o faller med sin mjukvara då styrningen är en så central del av användandet.

Många firmor är extremt snabba att få ut hårdvaran o avvänder sedan tyvärr köparna som beta testare o utvecklar mjukvaran undertiden. . .. väldigt mycket " vi jobbar på det o dom funktionerna är på väg"

Sen gäller det att hitta företag som faktisk finns kvar ett tag...va bra nära att köpa Simple Audios streamer men dom verkar vara på dekis.

Aurender verkar starka o bygga kvalitet, men som sagt Wimp/Tidal är ett krav från mig..kommer inte köpa på "det skall komma" löften

Posted (edited)
Det fixar väl en "hacker" som du, eller? ;)

Haha, om det vore så väl. Det var alltför länge sedan jag producerade kod :)

Många firmor är extremt snabba att få ut hårdvaran o avvänder sedan tyvärr köparna som beta testare o utvecklar mjukvaran undertiden. . .. väldigt mycket " vi jobbar på det o dom funktionerna är på väg"

Precis. ett misstag som många gör är att man låser upp sig till en plattform. En native-app till iOS ger naturligtvis den bästa upplevelsen för användaren, men det är samtidigt kostsamt att ligga i fas med nya versioner. Om man också vill stödja flera plattformar parallellt såsom Android eller W8 så krävs det kunskap om hur man bygger en app som verkligen känns som att den är utvecklad för en viss plattform och inte bara en konvertering. HTLM5 ger ju möjligheten att bygga en plattformsoberoende lösning men som ändå ger en användarupplevelse som är klart mera tilltalande än en traditionell web-applikation. Ett tredje alternativ är ju att tillhandahålla gränssnitt som gör att tredjepartsutvecklare kan bygga appar och ta betalt för dem - det öppnar ju dessutom för långsiktighet om leverantören av någon anledning skulle sluta vidareutveckla sin egen app.

Edit: Snavfel...

Edited by Taxmannen
Posted (edited)

Morrn,

Beskedet ifrån Aurender i natt är: JA - de nya enheterna kommer att stödja WiMP / Tidal. I praktiken möjliggör det streaming via dessa tjänster i motsvarande CD-kvalitet.

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Posted (edited)

Mycket trevligt :) Och ärligt talat ganska nödvändigt.

Gäller detta bara N-serien eller kan vi vänta oss Wimp/Tidal stöd även i dom andra serierna?

Bara o vänta o se hur detta stöd faktiskt kommer funka. . .hur appen funkar med Wimp/Tidal är helt avgörande för köp

Läst pressmeddelandet några ggr o står bara Tidal, inget om Wimp hifi . . .så bara att vänta o se

Edited by thli72
Posted (edited)
Vad jag kan läsa mig till kostar X100S $2999 och N100 kostar $2495 . . . . kommer dom verkligen kosta samma i Sverige?

Som det ser ut just nu så kommer N100 kosta 25.000 kr i grundutförande och N100S 29.000 kr med 1TB HDD-disk (intern lagring). Samtliga priser finns här: http://www.perfect-sense.se/varumarken/aurender

Dessa priser kan komma att justeras något.

Edited by Perfect sense
Posted

25k gör det hela mer intressant :)

Sitter både 128Gb o 1Tb SSD i den dyrare eller bara 1Tb? . . .kan man köpa den billigare o sen slänga i en SSD ( eller låta er göra det )?

Posted

Det här blir ju bara bättre och bättre.

Jag har ju tidigare varit intresserad av Aurender X100S med 1GB intern lagring.

Om vi utgår från att priset kommer vara det samma (29 000 kr) för en N100 med 1GB intern lagring.

Vad är det som gör att man ska välja en X100S framför den nya apparaten?

Posted

Absolut inget vad jag kan se..i N100 får du en SSD 1Tb som i sig kostar 4000:- . . . i X100S sitter en vanlig HHD för 500:-

O eftersom N100 hanterar filer från NAS bättre än X100S så lär det inte finnas nån som köper X100S