Jump to content

Recommended Posts

Posted

Genom ett fatalt misstag vid hantering av denna långa topic, så kan det vara så illa att den är raderad för evinnerliga tider. Vi får vänta till calle_jr är tillbaka och eventuellt kan fiska upp tråden från någon "papperskorg".

Posted

Naturligtvis vore det lite trist om den är "bortspolad" men inte fasen dör tråden för det...

... vi lär väl knappast sluta köpa nya skivor menar jag ;)

Posted

Det finns säkert en backup hos web-hotellet, kan inte "super-modden" ladda ner denna till sin hårddisk lokalt, öppna den och lyfta över tråden till den aktiva databasen och merga på samma sätt som man gör trådar?

Sen kanske är det dax att fundera på att uppgradera mjukvaran till senaste snitt? (Det kan inte vara så dyrt, jag kan skicka runt min mössa för en insamling! ;) )

/ptr

Posted

Om de kör natt-backup så bör ju hela tråden finnas med t o m igår. Men om de kör ny backup i natt, så försvinner den väl då?

Posted

Sidorna är ju i viss mån dynamiska, så jag tror faktiskt det är kört såvida det inte finns en slags ångerfunktion.

Vi har inte hittat någon sådan. Än...

Posted
Om de kör natt-backup så bör ju hela tråden finnas med t o m igår. Men om de kör ny backup i natt, så försvinner den väl då?

Jag har varit med om att man kör incremental backup varje dag och en stor backup varje vecka!

- Incremental backup tar förändringen sedan sista backup....

Posted
Sidorna är ju i viss mån dynamiska, så jag tror faktiskt det är kört såvida det inte finns en slags ångerfunktion.

Vi har inte hittat någon sådan. Än...

Sidorna är nog helt statiska egentligen, det hela styrs med allra största säkerhet av en stor databas som bär all data. Förmodligen sql-server.

Mycket möjligt att man kan återställa genom en backup som säkert finns. Sedan hur man rent tekniskt plockar ut det som tillhör just den tråden är ju en annan fråga. Att göra en s.k. rollback blir ju inte riktigt bra om man inte kan selektera ut just det som tillhör den specifika tråden eftersom då tar man ju bort det som har kommit in senare efter återställningstidpunkten.

Leverantören har säkert svar på frågorna. Kan knappast varit första gången.

Posted
Sidorna är nog helt statiska egentligen, det hela styrs med allra största säkerhet av en stor databas som bär all data. Förmodligen sql-server.

Man kan läsa här om Invisionpower ;)

- Det bör gå att återskapa från backup men problemet brukar vara att komma i kontakt med någon som kan göra det :black:

Posted
Man kan läsa här om Invisionpower ;)

- Det bör gå att återskapa från backup men problemet brukar vara att komma i kontakt med någon som kan göra det :black:

Det verkar ju vara en ganska stor aktör med tanke på utbudet.

Funkar kanske inte bara med att ringa och säga: tjenare, det är jag!

Tror dock precis som du, att det går att fixa rent tekniskt.

Posted
Sidorna är nog helt statiska egentligen

Hrm, sidorna är såklart statiska när man tittar på dem. Men jag förutsätter att de inte finns lagrade på det sättet, utan att en sida skapas i det ögonblick man klickar på den, genom att hämta skinn, datum, numrering, textinnehåll mm från databasen.

Skulle förvåna mig om det inte är så.

Hursomhelst, näste man som vill lägga upp ett skivinköp kan göra det i en ny tråd.

Om vi reder ut hur vi får tillbaka den gamla så kan vi fixa ihop det då.

Fire at will!

Posted
Hrm, sidorna är såklart statiska när man tittar på dem. Men jag förutsätter att de inte finns lagrade på det sättet, utan att en sida skapas i det ögonblick man klickar på den, genom att hämta skinn, datum, numrering, textinnehåll mm från databasen.

Skulle förvåna mig om det inte är så.

Du har rätt calle_jr.

Jag hade egentligen kunnat vända helt på det och säga att sidorna är helt dynamiska.

Hade varit mer rätt.

I sådana här sammanhang använder man en mall (sida) i vilken man hämtar data från en databas och fyller på i mallen.

//Richard

Posted

Ja så är det, det är ett antal olika tabeller som nyttjas vid trådbyggande, så det är inte bara att lägga tillbaka en klump och få det att funka....och som Eliot skrev så är det svåra att få tag på någon som tar fram backupen och plockar ut just dessa delar och skickar fram så vi skulle kunna ge oss på ett försök att pussla ihop tråden igen...

Det är inte IPB som hostar forumet...hade vi kört allt själva så hade det varit klart lättare...

\\K-man