Jump to content

Äldre JBL är svart + eller -?


egoBen

Recommended Posts

Jag har fått olika information om mina gamla JBL L19-högtalare huruvida svart terminal är + eller -. Enligt försäljaren så är + svart men enligt en gammal manual till dessa högtalare så står det tydligt: ”Connect the wire from the red terminal on the loudspeaker to the red, +, on the amplifier” och så tvärt om. Så vad gäller egentligen med dessa äldre JBL-högtalare (år ca 1979-1980)? Jag har provat att byta och jag upplever att informationen från manualen ger bäst och mest korrekt bas men jag är faktiskt inte alls särskilt säker, skillnaden är inte jättestor. Tacksam för lite hjälp!

http://www.manualslib.com/manual/284529/Jb...l?page=2#manual

249083-rare_vintage_jbl_l19_speakers_for_sale.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har levt med hifi sedan i början av 70-talet och i de fall det varit röda/svarta eller röda/vita så har jag aldrig upplevt att röd är något annat än "+" vilket ju även manualen säger. Om du sätter fel slår membranet inåt istället för utåt, vilket låter mindre bra.

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att när jag nu provar att sätta röd högtalarterminal med en kabel till + och svart till - på ett batteri så rör sig konen inåt. Och precis som även sägs i det här Youtube-klippet så hade vissa äldre JBL-högtalare det så här. Detta borde alltså innebära att jag ska koppla svart terminal till röd (+) på förstärkaren, eller hur? Märkligt!

Edited by egoBen
Link to comment
Share on other sites

Det är främst kontakterna som är "omvända" dvs Röd är - och Svart är + på själva elementet.

Hur det är bak på kopplingsplinten vet jag inte.

Hade ett helvete när jag köpte mina nyrenoverade JBL, tyckte att det var något som inte stämde med basen.

Lyckades hitta kopplingschemat, och där var alla interna kablar färgkodade, och det visade sig att alla basarna hade blivit felkopplade när jag väl testade varje element med ett 9V batteri.

Detta är ett tips till alla som har äldre JBL som troligtvis blivit omkonade att kolla upp hur det är kopplat, finns nog många som är fel här i landet.

Det är trevligt när det finns så mycket info om JBL på nätet, så det mesta går att hitta, så här ser mina ut tex.

http://www.jblproservice.com/pdf/studio%20...ries/4435lr.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...