eliot Posted December 26, 2014 Posted December 26, 2014 Rullbandspelare Det är fler och fler som har rullbandspelare och liksom jag har tillgång till kopior av masterband så jag startar denna tråden för erfarenhetsutbyte och för att själv få hjälp med saker som jag inte riktigt förstår Quote
eliot Posted December 27, 2014 Author Posted December 27, 2014 Det är en Studer B67 Mk. I utan VU-meter och den ser ut så här där jag monterat den i mitt rullstativ (se tråden Ett rullstativ till min Studer B67): Ett problem som jag har är att jag har lite "medhörning" när jag spolar snabbt och jag skulle helst vilja att bandet inte rör vid huvudena vid snabbspolning för att minska slitage på värdefulla band Det finns många varianter av B67 Mk. I och min ser ut så här: Frågan är vad gör den vita plastknappen - Det finns ytterligare en knapp som kan vara av betydelse och det ser vi på denna bilden: Ingen av knapparna går att låsa fast, arretera, och det känns konstigt att tvingas hålla en knapp intryckt under snabbspolning Jag har inte vågat trycka på knapparna vid snabbspolning eftersom en av knapparna kan gå till en sax som klipper av bandet Efter att ha tagit bort skyddsblecket så ser jag att det nog inte var så fel tänkt - bilder kommer.... Quote
calle_jr Posted December 27, 2014 Posted December 27, 2014 Äntligen! :mm: Kommer inte kunna bidra, men hänger med ändå. Frågan är vad gör den vita plastknappen - Det finns ytterligare en knapp som kan vara av betydelse och det ser vi på denna bilden: http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...zps965f7676.jpg ... en av knapparna kan gå till en sax som klipper av bandet Jag kan bara rekommendera att avstyra alla besök av barnfamiljer. De knapparna är ultimata barnmagneter! Quote
eliot Posted December 27, 2014 Author Posted December 27, 2014 Det är inte bara jag som har en sådan vit knapp och vi ser den också på denna B67 Mk. II med VU-metrar Vår värd lyssnar själv i huvudsak på jazz och klassiskt men har även annat och när ett masterband från Opus 3 snurrar igång med Eric Bibb - Where The Green Grass Grows står det klart vilken signalkälla som är herre på täppan. Den har också en knapp på ovansidan - denna har bara knappen på ovansidan.... Quote
eliot Posted December 27, 2014 Author Posted December 27, 2014 Jag har nu tagit bort skyddet ...till höger kan vi skönja saxen och när vi trycker på fjädern med ett finger (istället för med den vita plastknappen) så sluts saxen ...och bandet klipps av Den andra knappen frilägger tonhuvudena Det är svårt att få reda på när Studer B67 introducerades: Enligt Studer und Revox, Infoportal... så introducerades A67 år 1975 och jag har hittat ett dokument som beskriver skillnaden mellan A67 och B67 och tydligen skrevs vid introduktionen av B67 hösten 1976.... Quote
eliot Posted December 27, 2014 Author Posted December 27, 2014 The Studer Legend - the history of our tape machines Som man kan höra i filmen så lanserades A80-serien i början på 70-talet och 1978 kom A800 som var microprocessorstyrd. 1983 kom en ny serie professionella maskiner i och med introduktionen av A810 Quote
eliot Posted December 27, 2014 Author Posted December 27, 2014 K-man behandlade mycket förtjänstfullt Revox A77 i Nostalgi-tråden Oktober 2004 Quote
eliot Posted December 27, 2014 Author Posted December 27, 2014 År 2001 gav Peter Holenstein ut boken: Die sprechenden Maschinen: Studer-Revox - Das Lebenswerk des Audiopioniers Willi Studer som tyvärr är slutsåld och nu är eftersökt och kostar flera tusen kronor Det finns en annan bok som verkar intressant men även den är slutsåld men går att få tag på i en andra utgåva på eBay Denna bok behandlar inte enbart Studer Revox utan också andra märken Quote
K-man Posted December 28, 2014 Posted December 28, 2014 Alltid lika kul och intressant att läsa om gamla godbitar! Den där saxen verkar onekligen farlig, den knappen borde man ta det säkra före det osäkra och ta bort! OJ!!! Är det tio år sedan jag gjorde den genomgången! \\K-man Quote
Richard Posted December 28, 2014 Posted December 28, 2014 Jag har nu tagit bort skyddet http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...zps7c620cc6.jpg ...till höger kan vi skönja saxen http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...zpsc8ba0045.jpg och när vi trycker på fjädern med ett finger (istället för med den vita plastknappen) så sluts saxen http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...zpsd13f01bb.jpg ...och bandet klipps av Den andra knappen frilägger tonhuvudena http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...zps0f4143b2.jpg Det är svårt att få reda på när Studer B67 introducerades: Enligt Studer und Revox, Infoportal... så introducerades A67 år 1975 och jag har hittat ett dokument som beskriver skillnaden mellan A67 och B67 och tydligen skrevs vid introduktionen av B67 hösten 1976.... För att citera Klabbarpan: Tröck ente på knappen, Nesse Quote
persve Posted January 27, 2015 Posted January 27, 2015 Va kul eliot med en rullbandstråd! Här kommer min apparat: Quote
persve Posted January 27, 2015 Posted January 27, 2015 Här finns också knappar! Man trycker på den ena knappen för att frilägga bandet från tonhuvudena när man snabbspolar och på den andra när man vill släppa tillbaka bandet igen. Man behöver alltså inte stå och hålla inne knappen! Quote
persve Posted January 27, 2015 Posted January 27, 2015 Det är dom här knapparna jag menar: På bilden kan också skönjas var jag fått tag i den! Quote
Recommended Posts