Jump to content

Tonkraft


calle_jr

Recommended Posts

BTS intog raskt lyssningsposition och testade medhavd musik.

http://imageshack.com/a/img537/3613/HwgS5d.jpg

Man har terrakottamannen vakande vid sin sida när man lyssnar på dessa :)

Trevligt system som inbjuder till intim lyssning.

Även om BAT-slutsteget ger en behaglig topp, så kan jag tänka mig att det finns mer potential vad gäller dynamikomfång.

Värt att prova...

DSC_7231.JPG

DSC_7117.JPG

DSC_7119.JPG

DSC_7122.JPG

DSC_7125.JPG

DSC_7130.JPG

Jag vet att JFK satt här inne ett bra tag, även om det var ett annat system som tilltalade honom mer...

Link to comment
Share on other sites

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...20/DSC_7130.JPG

Jag vet att JFK satt här inne ett bra tag, även om det var ett annat system som tilltalade honom mer...

Rummet som avses är det som redan rapporterats men med en 180 graders rotation där JFK lyssnade ett bra tag och det var detta system från danska Gato-Audio som föll i god jord. En CD-spelare från Audiolab användes som CD-drive vars ettor och nollor skickades över till Gato-Audio DIA-250. Det är en integrerad förstärkare som kan pytsa ut 250 watt i 8 ohm och när det dubbla i 4 ohm. Den är ett utmärkt exempel på hur bra s k D-klass förstärkare låter idag. Jag har tidigare hört den tillsammans med Harbeth och Rosso Fiorentino och det har låtit utmärkt varje gång och långt ifrån fördomarnas utsagor om D-klass förstärkare. DIA-250 har också en inbyggd 24/192 DAC från Burr-Brown. Digitala insignaler upsamplas till 24/192 innan de avkodas till analoga signaler.

LkKf7G.jpg

B1PHPb.jpg

Gato-Audio har också gett sig in på högtalarmarknaden. I denna uppställning användes deras största PM-6 Performance Monitor som också finns i en stativmodell som då heter PM-2. Dessutom har man ett par modeller högre upp i skalan som går under beteckningarna FM-2 och FM-6 (Fidelity Monitor).

qgYQnp.jpg

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det finns lite fler bilder att redovisa efter en liten semesterpaus...

I nästa rum visades lite större modeller av Rosso Fiorentino. Här deras 4-vägs Siena som lät alldeles utmärkt tillsammans med BAT-elektroniken. Bandspelaren kom från Studer och fick agera passiv åskådare.

LIUDXr.jpg

Även här fanns akustiska fix monterade på väggen bakom anläggningen.

vy8EoC.jpg

Stilar i möblemangen blandas som följande bild visar. Även möbler och inredning kan inspirera och påverka hifi-inköpen och tvärtom.

yxDw8b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Genomgående användes kablar från de här båda amerikanska herrarna; Howard Sosna och kompanjonen Joe Kubala. Tillsammans driver de kabelföretaget Kubala & Sosna som har USA/Canada som sin huvudmarknad. Här i Europa är de mindre vanliga.

cCotfJ.jpg

Bildkälla: Stereophile

Efter en del diskussioner slutade kabeldebatten med att jag laddade en låda med kablar för att ta hem och jämföra med mina Transparent Ultra MM2 som jag använder genomgående i min anläggning (utom till högtalarna, där jag har Dynaudio kablar [samma utanför lådan som Dynaudio använder inuti]). Jag tillhör den falangen som tycker och anser att just kablar tillhör den del av vår hobby som är omgärdat med en rejäl överdos av utlåtande som jag mer tillskriver andra faktorer som påverkar upplevelsen än verkliga. T ex tillverkares egna påståenden, kablar som används på mässor i vissa kombinationer, uttalanden från hifi-eliten mm. Det finns olika meningar om detta naturligtvis, men efter att under många år varit "slav" under diverse bullshit-prat (min tolkning) kring kablar har jag dragit mina slutsatstser, vilket känns befriande.

Detta innebär inte att kablar är oviktigt, t ex silver eller koppar i olika konfigurationer, hur väl skärmade de är för att inte släppa ut en massa skit i luften samt hålla ute störningar, men jag tror kontakter är väl så viktiga. Men överlag tror jag att dagsformen hos mig själv gör större skillnader i ljudupplevelser än kablarna i sig. Jag har sällat mig till en del tyska tidningarnas förhållningssätt och i viss mån Stereophile, dvs att dela in kablar i 3 grupper. Bra - Bättre - Bäst. Kubala Sosna lägger jag i Bäst-korgen.

Jag tänker system när det handlar om kablar. Jag är inte mycket för att blanda tillverkare som använder olika material, kontakter, skärmar och liknande som jag inbillar mig kan ge oönskade effekter. Så vad jag gjort är att koppla in Kubala Sosna hela vägen, ström - signal - högtalare och jämfört outputen mot vad jag får med Transparent Ultra MM2

Kablarna jag lyssnat på är Kubala Sosna Emotion som ligger i deras övre skala. Dessutom en signalkabel i översta skiktet som kallas Elation (den på bilden som inte är blå).

JakbLp.jpg

PlvEqC.jpg

Även högtalarkablarna kommer från Emotion-serien. Det är rejäla flätor terminerade med WBT-spadar.

gtWHtR.jpg

5r7n8h.jpg

Hur lät det då? Utmärkt bra. Jag upplevde att Kubala Sosna hade en bättre diskant än Transparent men ett något mer dämpat mellanregister som gjorde sig gällande på röster. Problemet var att när jag kopplade tillbaka till Transparent så fick jag samma känsla med dem. Tillbaka igen och nu spelade jag endast Kubala Sosna under en hel dag. När jag sedan kopplade tillbaka kunde jag inte höra någon skillnad alls, i vart fall inte som jag kan säkerställa.

Så utifrån min värld så låter dessa kablar lika bra som Transparent Ultra MM2 och därmed lika bra som Siltech som jag tidigare kommit fram låter i stort sett samma som Transparent.

Jag har inte en aning om vilken prisklass Kubala Sosna ligger i men med tanke på att det tillhör deras övre skikt så är de förmodligen inte prisvärda vilket jag tycker kan sägas om de flesta kablar inklusive de jag själv har.

Men för er som tycker att kablar uppvisar enorma skillnader så kanske Kubala Sosna kan erbjuda nya vyer för sinnen som jag saknar.

Link to comment
Share on other sites

Men överlag tror jag att dagsformen hos mig själv gör större skillnader i ljudupplevelser än kablarna i sig.

:thumbsup::thumbsup: Dagsformen finns ju med oss i allt vi gör och upplever. Tack för insyn i hög mysfaktor hos Tonkraft :)

Link to comment
Share on other sites

Tack Bebop för att du delar med dig av dina tankar kring Kubala Sosna, ett märke som ofta omnämns när det talas om high-end kablar på andra sidan Atlanten.

Själv har jag inte hört dem och fram tills nu inte vetat att de fanns representerade i Sverige. Men jag har hört både Transparent och Siltech och har en uppfattning om deras karaktärer vilket gör att jag kan ana vad KS kablage står för.

Det som jag tycker är svårt när man utvärderar kablar är lyssna så länge att man kommer förbi ev skillnader (som oftast kan utrönas med snabba byten) och komma vidare till nästa nivå - musikalitet och engagemang. Blir jag mer påverkad/berörd av A jämfört med B? Eller upplever jag ingen skillnad?

Här han du förhoppningsvis med både och :).

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag också varit på besök hos Tonkraft. Delar tidigare kommentarer om rummen och akustiken. En härlig känsla i alla rummen och kul att kunna jämföra många olika uppställningar i bra miljöer :)

Blev lite nyfiken på akustikbehandlingen med stenblock - ser riktigt snyggt ut!

Dock var vi lite många personer på plats samtidigt(20+) så det blev inte så mycket finlyssning. Får ta det vid ev återbesök och med en förhoppning att vinylen är i bruk ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...