Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har fått ett par operaboxar som stinker av mögel och just nu huserar de ute i pannrummet innan de går

till förbränning. :dead:

Finns det något annat att göra när det har gått därhän eller är jag på helt rätt spår :?:

Posted
Jag har fått ett par operaboxar som stinker av mögel och just nu huserar de ute i pannrummet innan de går

till förbränning. :dead:

Finns det något annat att göra när det har gått därhän eller är jag på helt rätt spår :?:

Mögel utvecklas när luftfuktigheten är gynnsam för detta. Jag hade först provat som du gör, dvs att se till att boxarna torkar ut ordentligt. Därefter hade jag blandat upp lite ammoniak i vatten och torkat av boxarna ordentligt. Eventuellt går det med Ajax. Därefter åter in i pannrummet några dagar. Sedan är det bara att testa om det kommer tillbaka eller inte.

Posted
Mögel utvecklas när luftfuktigheten är gynnsam för detta. Jag hade först provat som du gör, dvs att se till att boxarna torkar ut ordentligt. Därefter hade jag blandat upp lite ammoniak i vatten och torkat av boxarna ordentligt. Eventuellt går det med Ajax. Därefter åter in i pannrummet några dagar. Sedan är det bara att testa om det kommer tillbaka eller inte.

Tack för det. Mögel ska man inte skoja med men jag ger dom en chans även om de stinker hotfullt... :Nail Biting:

Posted

Jag har använt sån där bakteriedödande sprej man har till illaluktande skor! (Det var en man med antikvariat som tipsade mej om det, han får in mycket böcker med mögeldoft), funkar ganska bra men har mest använt det på plattor jag sålt på Ebay!

/ptr

Posted
Jag har använt sån där bakteriedödande sprej man har till illaluktande skor!

/ptr

Ingen dum ide men jag var nyss ute i pannrummet och luften därinne är numera alltför stark av mögel och ohälsa. :diss:

De går direkt i soptunnan.

Posted
Jag har använt sån där bakteriedödande sprej man har till illaluktande skor! (Det var en man med antikvariat som tipsade mej om det, han får in mycket böcker med mögeldoft), funkar ganska bra men har mest använt det på plattor jag sålt på Ebay!

/ptr

En liten varning för s k bakteriedödare. Jag har själv suttit med i europeiska branschförbund och sett skrämmande undersökningar kring effekterna av att släppa loss silverbromider i naturen och i människokroppen. Mikroorganismer i hav slås ut plus att de verkar som en slags antibiotika som bidrar till att skapa antiresistenta bakterier. Som väl är finns de nu på EU's observationlista och förhoppningsvis förbjuds de. Pga av filmindustrins kolaps försöker nu tillverkare av silverbromider hitta nya användningsområde.

Flera företag har frivilligt bannlyst användning av antibakteriell behandling, bl a det företag jag jobbar på. Om man har bakteriehärdar på golv rekommenderas städning. Det är också så att de flesta bakterier är nyttiga.

Här ett uttalande från Svenskt vatten och Naturskyddsföreningen:

Denna antibakteriella behandling innebär en miljöfara. Silver är inte ett ämne som behövs för organismers levnad, men forskare vid bland annat Stockholms universitet har visat att det ändå tas upp av växter och djur. Det är bioackumulerande, vilket betyder att det ansamlas i många olika organismer över tid. Silverjoner är mycket giftiga för exempelvis fiskar och kräftdjur, som är viktiga för ekosystemen i våra vattendrag. Flera studier har visat att silverjoner kan skada arvsmassan, fortplantningen och embryo­utvecklingen hos olika organismer. Sådana effekter kan vara mycket allvarliga. Det finns enligt Kemikalieinspektionen även farhågor om att silver kan bidra till utvecklingen av resistenta bakterier. I människans iver att skapa en ”bakteriefri” omgivning riskerar man alltså att skapa betydligt farligare bakterier.

Vi uppmanar alla konsumenter att inte köpa textilier och kläder som är märkta ”antibakteriellt”, ”bakteriedödande” eller ”anti-odör”. Då gör man ett viktigt miljöarbete.

Posted (edited)

^^ Jag har inte fördjupat mej ytterligare, men det står "bio-degradable" på min sprejflaska... :blush (Och FWIW den är ju mot lukten och inte mögel per se...)

/ptr

Edited by plundin™
Posted

Ozon är effektivt för att ta bort lukt. Om man inte har ett eget aggregat liggande, typ AirSteril, så kan man kolla med en bilrekondfirma om man kan få hjälp. Det används t ex för att sanera bilinredningar från röklukt och liknande.

Sol verkar på ett liknande sätt, men det kanske inte är en helt lämplig metod för skivomslag... :dry: