Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Mitt musikrum är i det närmaste kvadratiskt med allt vad det innebär och sitter nu och funderar på om jag skulle "tjäna" något på att spela på diagonalen.

Vilka ljudmässiga för- resp. nackdelar kan jag räkna med om jag gör jobbet med att möblera om så det blir en diagonal uppställning?

Edited by Vox
Posted

Jag spelar på diagonalen hemma och har upplevt ett bra lyft jämfört med tidigare. Är inte så hemma på akustik men avståndet mellan högtalare och vägg blir större på diagonalen så det är väl rimligt att anta att reflexerna blir lindrigare? Det är mycket luftigare och större ljud nu än tidigare i alla fall. Absolut värt att testa, det kan ju ge en rejäl förbättring som endast kostar lite svett!

Posted

Högtalarplacering är ett fantastiskt hantverk, och att hitta optimala lägen för högtalare och lyssningsposition med hänsyn till ljudtrycksvariationen i ett rum är inte det lättaste.

Jag antar att man med tanke på stående vågor lurar en ogynnsam trycksättning av rummet genom att placera diagonalt.

Men som vanligt är det bara att prova :)

Posted

Jag har hört om flera lyckade exempel I hopplöst kvadratiska rum. Undrar dock hur det blir I ett mer eller mindre avlångt?!

Oregelbundenhet kan ju vara av godo, men spontana känslan är att det är bra om det är ungefär lika mycket knas och av samma art I båda kanalerna.

Posted (edited)

Spela på diagonalen kan säkert vara bra, men inte helt förutsägbart ändå, om man inte är skalman och ruggigt duktig på att räkna. Basen är ändå rundstrålande så där beror det mer på själva högtalarplaceringen i rummet eftersom den inte spelar åt något särskilt håll på samma sätt som diskanten.

Håller med Matrixen. Akustisk symmetri runt båda kanalerna är nog bra så att det blir balans. Jag har hört system med stor skillnad med detta och det kan bli riktigt konstigt i ljudbilden, tajming och klang men också i stereoupplevelsen inte minst.

Men örat är bra på att uppfatta detta, som tur är. Det är bara att prova och utvärdera hur det låter och välja det bästa ljudet så kommer det att bli bra.

Edited by Apexorca
Posted

Under eftermiddagen gjordes en test i mindre skala och det gav mersmak. Så under kvällen har en mängd skivhyllor innehållande skivor fått nya placeringar.

Därefter flyttades elektroniken och sist högtalarna. Musiken flöder åter i musikrummet och nu återstår injustering av högtalarplaceringen.

Klart är i alla fall att basproblemen verkar vara borta samt ett det har blivit ett ökat djup i musiken. :)

Posted
Om jag minns rätt så spelar du på Maggies. De är inte rundstrålande i basen.

Visst är det ett par Maggisar. 3.3/R heter modellen.

Posted

Kul! Det verkar som det hela lyckades :)

Har själv ett i princip kvadratiskt rum som förstärker basen runt 6 dB vid ca 50 Hz. Har lekt med tanken på att spela på diagonalen, men tyvärr omöjligt pga dörrplaceringar. Alternativet blir istället ett antal Helmholtzare och nu fungerar det.

Har sett ett antal mässuppställningar där man räddat föreställningen genom att ställa upp på diagonalen. Senast på Nordic Light Hotel, där Adionord gjorde precis så mellan dag ett och två. Avgrundsskillnad i ljud måste jag säga. Tror det var Magico och Devialet som kördes.

Calm