Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

För några år sedan var förstärkare från Nuforce mycket omskrivna och populära, men nu upplever jag att det är väldigt tyst om dem. Vad har hänt? Var de inte så bra som alla sa? Har andra tillverkare kommit ikapp och om dem?

Edited by Vox
  • 8 months later...
Posted

Men är det inte alltid så att "the new kid on the block" uppmärksammas och alla sjunger med i hyllningskören? Det är INTE kejsarens nya kläder men lite så. Rätt snart inser någon att det som ansågs vara mirakelkuren i alla system inte riktigt passar allt o alla. Jag tycker den där slustegtråden är bra, den visar att vi vill så olika. Mångfald är bra.

• 9 months later...
Posted

Sedan Nuprime tog över ljuddelen från Nuforce som såldes till Optoma har det hänt mycket med ljudkvaliteten.

Förstärkarna är nu klassade som A-D då nätdelen och försteget går i klass A medan effektdelen är klass D. På så sätt kombinerar de det "bästa" från två världar och resultatet är fantastiskt.

När Nuforce var som mest i ropet testade jag deras slutsteg och blev mycket missnöjd.Platt och tråkigt upplevde jag det och har sedan dess varit kritisk till digitala förstärkare. Men efter att ha läst en hel del positivt om Nuprime blev jag sugen på att testa för att se hur långt utvecklingen kommit.

Efter lite funderande valde jag att köpa två stycken Nuprime STA-9 (http://www.nuprimeaudio.com/index.php/products/amplifiers-and-preamps/stereo-amps/sta-9.html) för att köra dem i bryggat läge. Som stereo ger STA-9 2x120 W och i bryggat läge 1x290 W. Priset är 6.500 SEK per styck vilket i sammanhanget är kaffepengar.

Vikten är strax under 5 kg per styck och formatet litet (bredd 235 mm, djup 281 mm och höjd inkl. fötter är 55 mm). Största delen av vikten är den relativt stora ringkärnetransformatorn.

Ljudet är fantastiskt. Rymd, klanger, detaljer och dynamik utan dess like och då är de inte inspelade än. För 13.000 SEK är det inget annat än ett fynd.

Det här är bland det bästa jag hört oavsett prisnivå.

Posted

Hur fungerar det att bryggkoppla med tanke på att högtalarlasten blir så mycket större? I mitt fall med 4 ohms högtalare bör väl en lämplig kandidat för bryggkoppling inte tappa andan förrän nedåt 2 ohm då?

Posted

Hur fungerar det att bryggkoppla med tanke på att högtalarlasten blir så mycket större? I mitt fall med 4 ohms högtalare bör väl en lämplig kandidat för bryggkoppling inte tappa andan förrän nedåt 2 ohm då?

Som jag har uppfattat det hanterar förstärkare i klass D högtalarimpedansen på annat sätt än traditionella förstärkare. T.ex. så ger Nuprime STA-9 samma uteffekt, 290 W i bryggat läge, vid både 4 och 8 ohms last.

Posted

Grattis Vox. Kul när en chansning slår så väl ut.

Intressant lösning, man blir ju lite nyfiken. En klass D förstärkare som simulerar rörljud! Citat från deras hemsida:

How did STA-9 achieve tubed-amp sound?

The front-end circuit of the STA-9 employs the same structure as that of the HPA-9: a single-end JFET structure that mainly simulates the sound characteristics of a triode by the addition of 2nd harmonics. The 2nd harmonic of a vacuum tube and STA-9 are high, resulting in an SNR measured value > 90DB. This does not mean that the STA-9 produces audible noise; rather, it is the effect of 2nd harmonic's appealing coloration.

Posted

Sedan Nuprime tog över ljuddelen från Nuforce som såldes till Optoma har det hänt mycket med ljudkvaliteten.

Förstärkarna är nu klassade som A-D då nätdelen och försteget går i klass A medan effektdelen är klass D. På så sätt kombinerar de det "bästa" från två världar och resultatet är fantastiskt.

Jag tror inte det är något nytt, försteg går alltid i klass A. Kul att det låter bra oavsett!

Posted

Nuprime är, enligt egen utsaga, ett ingenjörsföretag och de påstår att prissättningen görs utifrån produktens kostnad och inte efter ljudkvalitet eller viss marknadssegment.

• 4 months later...
Posted

Första posten här, funderar just på NuPrimes STA-9. Har i flera år kört en rätt modest anläggning med En 10 år gammal Pioneer A-A9J på blyga menv välmatade 2x55W till ett par stativare, Swans M1. Det har varit en helt OK combo. Köpte nu på mig ett par lite tyngre Aurum Cantus M-102 som verkar vilja ha lite mer kräm. Då funderar jag på om en eller två STA-9 skulle vara en bra kandidat. Vet dock att min nuvarande DAC gör de nya golvarna något mörk i ljudbilden så jag är lite orolig för att STA-9 ska bli för mörk. Annats verkar det grymt mycket för pengarna!

Någon som har tankar eller åsikter i frågan?

Posted

Hej j3n5 och välkommen till forumet.

Jag har inga direkta råd att ge om vare sig NuPrimes eller Aurum Cantus m-102 eftersom jag aldrig hört dem. Men om man enbart går på högtalarnas specifikation så är de ju en 8 ohms-konstruktion där impedansen inte sjunker under 6,4 ohm plus att de har en känslighet på 90 dB (1 watt ger 90 dB mätt på en meters avstånd). Det innebär att de bör vara en tämligen lätt last att driva. Om de värdena stämmer så lär du klara dig galant utan bryggkoppling.

Jämfört med dina Swans så lär du få ut betydligt mer ljud ur ett par Aurum vid samma effekt in.

Bryggkoppling är inte alltid så bra som det kan verka då man tappar strömkapacitet. Bättre då med två monoblock om man vill ha mer kräm.

Posted (edited)

Jag har testat NuPrimes STA-9 både som stereoslutsteg och som monoblock och de ger en mycket högre ljudkvaliteten när de körs bryggade som monoblock.

Jag upplevde inte mina STA-9 som mörka, men det kan ha att göra med övrig utrustning och definitionen av mörkt ljud.

Du får grymt mycket för pengar med STA-9.

Jag valde att uppgradera till Nuprime MCH-K38. Det är ett 8-kanaligt slutsteg som jag bryggkopplat till 4-kanaligt. Använder 2 kanaler till resp. högtalare.

I bryggat läge ger det 400 W per kanal vid både 4 & 8 ohms belastning. Mina högtalare har en känslighet på 84 dB så de trivs med ett slutsteg som ger 2 x 800 W.

Har inte hört något slutsteg som kommer i närheten av MCH-K38 i den prisklassen. Frågan är hur mycket mer du måste betala för att få bättre ljud.

Edited by Vox
Posted

Hej j3n5 och välkommen till forumet.

Jag har inga direkta råd att ge om vare sig NuPrimes eller Aurum Cantus m-102 eftersom jag aldrig hört dem. Men om man enbart går på högtalarnas specifikation så är de ju en 8 ohms-konstruktion där impedansen inte sjunker under 6,4 ohm plus att de har en känslighet på 90 dB (1 watt ger 90 dB mätt på en meters avstånd). Det innebär att de bör vara en tämligen lätt last att driva. Om de värdena stämmer så lär du klara dig galant utan bryggkoppling.

Jämfört med dina Swans så lär du få ut betydligt mer ljud ur ett par Aurum vid samma effekt in.

Bryggkoppling är inte alltid så bra som det kan verka då man tappar strömkapacitet. Bättre då med två monoblock om man vill ha mer kräm.

Jag som är rätt mycket nybörjare, särskilt inom det teoretiska känner mig lite förvirrad kring vad som skrivs ang högtalare och laster. T ex mina Swans M1 som ligger 86dB och 8Ω ska ha 10-60W och AC M-102 som ligger på 90dB och 8Ω ska ha 50-200W. Dessutom är min subjektiva bedömning att det inte kommer mer ur AC M-102 än Swans M1 vid samma last. Kopplar jag in ett par Swans RM300F som ligger på 88dB & 4Ω så låter det betydligt mer. (finns kanske andra nybörjartrådar för detta?)

Jag bor i Söderhamn, ett ställe där det är ganska svårt att få tag i andras prylar för att testa så därför kan det bli en hel del webdammsugande efter åsikter och reviews innan jag gör något köpbeslut.

Största anledningen att jag letar ny elektronik är just att jag upplever sorteringsförmågan/detaljåterginvningen, särskilt i mellanregister som sämre vid högre volym än jag gjorde med min gamla utrustning. Dessutom har jag en rätt murrig ljudbild, särskilt via Tidal och DAC:en AMI Musik DDH-1 som jag använder just nu. Dessutom vet jag av erfarenhet att mitt intresse lika mycket handlar om idéstadiet/planeringen av utrustningen som själva lyssnandet. Tänker att det är därför jag börjar mina trevande försök på detta forum..

Jag har dessutom en klassisk vardagsrumsuppsättning för min anläggning vilket gör att det uppskattas snygga samt små elektroniska prylar. Där tänker jag att grejor som NuPrime har rätt mycket att komma med.?

Posted

Siffror i en specifikation är vad de är... men de ger ändå några hintar.

Känligheten säger hur högt ljudtryck man får ut när man tillför 1 watt. I båda fallen anger man en impedans på 8 ohm. Med Swan skall du då få ut 84 dB. Det innebär att om du skall få ut samma ljudtryck som med Aurum som uppger känslighet på 90 dB så måste du dubbla effekten två gånger till 4 W (dubblering var 3:e dB) Vill du få ut 3dB ytterligare så får du dubbla igen, alltså till 8 watt osv. Men detta är ändå teori som har viss bäring men säger väldigt inget om ljudkvalitet, möjligen lite grann om ljudtryck.

Några exempel på annat som spelar in. Impedansen är inte en rak kurva från 20Hz - 20kHz, Den kränger upp och ner över frekvensområdet. Ofta går impedansen ner mot 3-4 ohm någonstans mellan 80-100 Hz, ett område som kräver mycket effekt. Dessutom kan högtalarna uppvisa kraftiga fasvridningar (ungefär en förskjutning av vissa frekvensområden gentemot andra). Delningsfiltret kan vara effektkrävande... Summan av kardemumman är att en specifikation säger inte allt. Om du läser t ex Hifi Musik eller amerikanska Stereophiles eller engelska HiFi News tester kan du lära dig lite mer om vad man mäter och vilka slutsatser de drar av mätningarna och hur kurvorna ser ut.

Samma sak med förstärkare. Effekt består av volt och ampere och hur mycket det är av det ena eller andra har betydelse. Likaså hur stor transformator man har mm. Allt detta gör att en 100-wattare kan upplevas spela tystare än en annan. Dels kan tillverkarens data vara ofullständig (under- eller överdrivna tal), den kanske inte klarar ge full kräm vid låga impedeanstal osv.

Aurum skriver emellertid att deras impedanskurva inte går under 6,4 ohm och en känslighet på 90 dB, vilket indikerar ändå på en "enkel" last som borde passa även rörförstärkare kring 40-50 watt. Ändå upplever du att du får ut högre ljud från dina små stativare med en känslighet på 84 dB. :39: Det låter skumt. Det skulle kunna vara så att du upplever ljudet som lägre från en fullregisterhögtalare fast det inte är det mätt i dB. När du spelar högt på dina småttingar så är det i huvudsak mellanregister och diskant som blåser på. Basen går väl knappast under 60 Hz (?) på dessa medan Aurum går djupare. Det brukar uppfattas som att det låter mindre men i själva verket kan det vara tvärtom sett över hela frekvensomfånget.

Det där med rekommendationer från tillverkare hur stor förstärkare man behöver är inte så mycket att bry sig om. Hur nära väggen har du högtalarna, hur nära sitter du, hur stort är rummet, hör högt spelar du...? Jag vågar påstå att det räcker sannolikt med ca 100 watt till Aurum. Om du sedan skaffar 400 eller 2000 watt spelar ingen roll. För att få ut kring 100 dB från Aurum så behöver du kanske 10-15 watt. Lägg sedan till ca 80-90 watt för att klara spikar och få kontroll på baselementen så är du hemma. Om du köper A-klassförstärkare typ Luxman så klarar du dig med deras 20-wattare som har kraftigt överdimensionerad nätdel. Och skulle rör locka dig så räcker det säkert med 40-50 watt. D-klassförstärkare verkar låta bättre med mer effekt. Deras watt tycks låta mindre än "vanliga" watt. Jag vet inte varför. Kanske är det en myt... men jag tycker mig uppleva det så.

Jag vet inte om du blev klokare. Mitt huvudbudskap är egentligen att det går inte läsa sig till i specifikationer om vad som låter bra. Man måste testa, prata med duktiga hifihandlare, läs artiklar och forum, gå på mässor och googla dina frågor det finns mycket på nätet t ex http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_termer.html. Dessutom http://www.enjoythemusic.com/THE_Show_Newport_2016/Aurum_Cantus_Wells_Audio_Dana_Cables/

Ämnet är inte så spikrakt, dessbättre, vilket gör det till en trevlig hobby som man kan växa med och dessutom berika sina upplevelser.

Posted

Intressant att man byter namn när NuForce låter många gånger bättre än NuPrime :D

Sen på den tiden när jag lyssnade på NuForce då i början så jämförde man dom med Bladelius maskiner och jag vill minnas att jag även tyckte samma som dom andra "hifi nördarna". Att dom just lät som Bladelius då jag själv var ägare till en Tyr Mk1 på den tiden samt en Syn :) Sen försvann dom från butikerna och idag tycker jag inte ens att designen är nåt att hurra över på dom integrerade. På den tiden såg dom ju riktigt läckra ut. Det enda som jag tycker är lite häftigt idag är stegen då men.. :) Tjaa, men det är inte bara dom man har sett försvinna så där. Även Leben, Pathos, T+A osv ser man inte så ofta nuförtiden tyvärr. Kanske är det reklam som behövs. Det är ju distributörens uppgift att sprida rekiam om produkterna till viss del. Händer det ingenting då så dör ju produkten ut mer eller mindre. Se bara på ett sådant märke som Tannoy. Där ser man / hör man = O nästan :(

Posted

Intressant att man byter namn när NuForce låter många gånger bättre än NuPrime :D

Sen på den tiden när jag lyssnade på NuForce då i början så jämförde man dom med Bladelius maskiner och jag vill minnas att jag även tyckte samma som dom andra "hifi nördarna". Att dom just lät som Bladelius då jag själv var ägare till en Tyr Mk1 på den tiden samt en Syn :) Sen försvann dom från butikerna och idag tycker jag inte ens att designen är nåt att hurra över på dom integrerade. På den tiden såg dom ju riktigt läckra ut. Det enda som jag tycker är lite häftigt idag är stegen då men.. :) Tjaa, men det är inte bara dom man har sett försvinna så där. Även Leben, Pathos, T+A osv ser man inte så ofta nuförtiden tyvärr. Kanske är det reklam som behövs. Det är ju distributörens uppgift att sprida rekiam om produkterna till viss del. Händer det ingenting då så dör ju produkten ut mer eller mindre. Se bara på ett sådant märke som Tannoy. Där ser man / hör man = O nästan :(

Orsaken till "namnbytet" är följande.

In 2014, NuForce’s cofounder, Jason Lim, with backing from the OEM factory, bought the assets of NuForce’s high-end division, obtained the rights to NuForce technologies, and formed NuPrime Audio, Inc (no relations to Optoma who acquired NuForce in 2014).

Under the leadership Jason Lim, NuPrime has assembled a design team comprised of talented engineers who are expert in audio amplifier and switching-power circuit designs.

NuPrime, having acquired NuForce’s high-end product line, has since introduced a series of superbly engineered yet affordable audio components. In 2015, for the first time in high end audio history, NuPrime has received four Product Of The Year awards from two prestigious magazines The Absolute Sound and SoundStage! Network.

NuPrime aims to achieve yet greater heights of excellence and value in high-performance audio.

Posted

Siffror i en specifikation är vad de är... men de ger ändå några hintar.

Jag vet inte om du blev klokare. Mitt huvudbudskap är egentligen att det går inte läsa sig till i specifikationer om vad som låter bra. Man måste testa, prata med duktiga hifihandlare, läs artiklar och forum, gå på mässor och googla dina frågor det finns mycket på nätet t ex http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_termer.html. Dessutom http://www.enjoythemusic.com/THE_Show_Newport_2016/Aurum_Cantus_Wells_Audio_Dana_Cables/

Ämnet är inte så spikrakt, dessbättre, vilket gör det till en trevlig hobby som man kan växa med och dessutom berika sina upplevelser.

Tja, jag tycker att det var en rätt pedagogisk, saklig och ändå generaliserande förklaring som på många sätt bekräftar det som jag redan är inne och snurrar kring. Rent generellt så är min gamla Pioneer A-A9J ( http://www.pcdistrict.com/modules/productcatalog/product_images/126591-pioneer-a-a9-j-4096.jpg ) rätt välbyggd med dubbla ringkärnor och rätt OK komponenter och har aldrig haft särskilt mycket problem att spela ut mina M1:or. Det kan ju faktiskt vara andra felkällor. Tänker på delningsfilter, diskanter, min rätt billiga DAC/hörlursförstärkare AMI DDH-1 ( http://www.6moons.com/audioreviews/ami/1.html ) som inte funkar lika bra med M-102 som med M1:orna. Tycker ju allmänt att musiken blivit mörkare och att det saknas attack. Trodde det berodde på avsaknad av kraft. Faktiskt så kan jag tycka att ljudet är något roligare på bra vinyl spelat genom min väldigt enkla Rega RP1 men originalpick-up via förstärkarens RIIA. Men det kan också bero på placebo-effekten. Tycker att Tidal HIFI via en OK DAC borde kunna låta ungefär lika bra i alla fall..

Faktum är att jag har noll koll på hur jag ev kollar om diskanterna spelar som de ska. Antar ändå att första steg blir att försöka testa annan DAC och förstärkare. Bor ju som sagt rätt långt ifrån handlare som lånar ut prylar för test hemma och har inte heller vänner som delar detta intresse. Inser då att resan blir både lång och tyvärr lite för kostsam då detta intresse inte delas av resten av familjen. Tur att det finns forum att fråga i alla fall!

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Nu har jag i alla fall dubbla STA-9 och en DAC-9 hemma och mina första intryck är mycket positiva. Närvaro och rum har ökat markant. Massor med kraft och bra sorteringsförga gör att alla register i mina 3-vägs Aurum Cantus M-102 verkligen sjunger. Snabb attack och fint anslag i instrument. Fler detaljer över lag. Mycket mer markerad och detaljerad bas. Diskanten har också blivit tydligare och klarare. Röster, ljusa som mörka, har förbättrats i ton och frasering. Samtidigt finns en viss varm ton som rundar av det vassa. Bra grejor helt enkelt. Ändå kan jag inte låta bli att undra hur DAC-10 & ST-10 låter om denna combo sjunger så fint..

Edited by j3n5
Posted

Nu har jag i alla fall dubbla STA-9 och en DAC-9 hemma och mina första intryck är mycket positiva. Närvaro och rum har ökat markant. Massor med kraft och bra sorteringsförga gör att alla register i mina 3-vägs Aurum Cantus M-102 verkligen sjunger. Snabb attack och fint anslag i instrument. Fler detaljer över lag. Mycket mer markerad och detaljerad bas. Diskanten har också blivit tydligare och klarare. Röster, ljusa som mörka, har förbättrats i ton och frasering. Samtidigt finns en viss varm ton som rundar av det vassa. Bra grejor helt enkelt. Ändå kan jag inte låta bli att undra hur DAC-10 & ST-10 låter om denna combo sjunger så fint..

Grattis till köpet!

Jag var mycket nöjd med mina STA-9 tills jag fick möjlighet att testa Nuprime MCH-K38. Den kostar visserligen mer pengar, men resultatet är fantastiskt. Slår STA-9 med hästlängder på alla parametrar. Om dina högtalare har möjlighet till bi-amp kan du bryggkoppla MCH-K38 och köra bi-ampat. Helt fantastiskt ljud!