Jump to content

Veckans skivtips : V50 2004

plundin™

Recommended Posts

Det här skivtipset är riktat till er som aldrig varit på en klassisk konsert, men kanske skulle vilja uppleva något "häftigt"!

För mej börjar detta skivtips den nionde i tredje 2000, jag sitter i publiken i Göteborgs konserthus. Innan pausen har vi hör två 1900-tals klassiker, Edgard Varéses Arcana och George Gershwins "Rhapsody in Blue", jag har deuckit lite vatten i pausen eftersom jag är seriös och aldrig blandar centralstimulantia som kaffe eller alkohol med musik, ja, jag gjorde det aldrig på den tiden i alla fall. Jag har suttit några minuter i min stol, vi applåderar dirigenterna kommer in, alla tystnar och musiken börjar med ett mäcktigt anslag i stråk och klavér. Man spelar några inledande takter, OCH PLÖTSLIGT! Börjar människorna på raden intil mig att sjunga! -- Sånt får ju bara inte hända, VA? -- på en offentlig konsert där inte Bosse Larsson leder allsång, nej absolut inte!

Vad som utspelar sig denna m,arskväll för för fyra år sedan är att Göteborgs Symfoniker och Symfoniskakör under ledning av den Ungerske dirigenten och kompositören Peter Eötvös framför den sällan spelade fjärde symfonin av amerikanen Charles Ives. Såhär i efterhand så bleknar dom flesta av mina många konsertupplevelser i jämförelse med denna. Inte minst för att det är den absolut bästa, för att inte säga största upplevelsen jag har haft av surroundteknik!!

Orkestern framme på scenen är delad i tre mindre delar, där finns en flygel, konserthusorgel och en kvartsstämd extraflygel, ute i salen sitter som jag redan avslöjat, större delen av Göteborgs Symfoniska kör fördelad på tre ställen och längst bak på balkongen har man riggat upp en mindre fjärrorkester som i sin tur dirigeras av Thord Svedlund!

Musikaliskt hör Ives hemma i en senromantisktradition, men Han vore inte Charles Ives om han inte blandade in en kopp disionanse, ett kvartstonsstömt piano och orkestersektioner som spelar olika rytmer samtidigt. Ni som vill fördjupa er i denna märklige försäkringstjänsteman som komponerade några av de häftigaste verken någon Amerikan i alla fall har komponerat, så finns det en hyffsat uttömmande biografi att läsa om man klickar här .

Veckans skivtips är alltså :

Charles Ives : Symfoni nr 4

Tyvärr måste jag säga, finns det inte så många vettiga inspelningar av denna symfoni, av det halvdussin jag har hört är det bara en som platsar för rekomendation.

CD_Sym_4_MTT.jpg

Sony Classical SK 44939

På denna CD kan man även höra den första symfonin spelade av Chicago Symphony and Chorus under ledning av Michael Tilson-Thomas. Som jag antyder ovan så är det bara en stereo CD, detta omedelbaraverk borde givetsvis finnas i inspelat i surround.. Det är ett av få klassika verk jag kan tänka mej verkligen skulle tjäna på den tekniken!

Hur som helst har jag en andra agenda inbyggd i detta skivtips!

Den fjärde och tionde februari 2005 återupptar Göteborgs symfoniker detta enastående verk på sin spelplan. Så om du aldrig varit på konsert i ett konserthus, eller kanske är sugen på hur Surround låter i verkligheten så måste Ni verkligen försöka skaffa biljetter till någon av dessa konserter. Du kommer kanske aldrig att älska varken klassisk musik eller mej för att ha fört det på tal, men jag garanterar att den som vågar, kommer att få en musikupplevelse som man inte glömmer i första taget!

/ptr

Jag hade själv en trevlig upplevelse när jag första gången hörde Three Places in New England (1914), hos en studiekamrat som kunde mycket musik och var mycket filosofiskt lagd. Jag kommer ihåg att Bertrand Russel ofta var på tapeten på den tiden ;)

Det var en skön upplevelse när han förklarade verket! En upplevelse som jag tyvärr aldrig senare upplevt med det verket vilket visar att det är mycket i omgivningen, lugnet som han förmedlade - som i detta fallet kontrasterade med tonbilderna som Ives målade upp - som har betydelse för upplevelsen :app:

Här finns en kort resumé av Charles Ives liv: http://www.essentialsofmusic.com/composer/ives.html

Mvh,

Eliot

Jo, en man som kan skriva musik om upplevelsen att den fjärde juli (USA Nationaldag) kunna höra tre olika Marching Bands samtidigt när man själv vandrar runt på gatorna där dom spelar är sannerligen besynnerlig!

Här finns ännu en sajt där man kan fördjupa sig i Ives liv och musik!

Du och alla andra är mycket välkommna Mattias!

/ptr