30Hzbone Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 I morse, runt halv tio, på väg till ett cirkelgym-pass på Friskis&Svettis så hörde jag ett alldeles fantastiskt stycke musik på P2. Att det var Björk som sjöng hörde jag, jag lyssnar gärna på Björk och har flera av hennes skivor, men musiken stämde inte riktigt. Kollade på P2´s låtlista när jag kom hem och fick bekräftat vad jag misstänkte att kompositören till stycket inte var Björk utan John Taverner, för mig tidigare obekant. Stycket heter Prayer of the Heart och som Taverner tillägnat Björk och är inspelad med Brodsky Quartet. Visit My Website CD2, spår2, börjar så sakteliga men tar sig efterhand. Dubbel CD´n har artikelnr 8558152-53 hos Naxos och är beställd. Ser med spänning fram emot att få lyssna på musiken av John Taverner. Quote
ukiro Posted December 13, 2014 Posted December 13, 2014 Fantastiskt bra! Jag önskar att Björk skulle göra mer sånt här. Ett annat favoritstycke med henne, som ändå är mycket mer traditionellt, är hennes inspelning av den isländska visan Vísur Vatnsenda-Rósu tillsammans med Hector Zazou. På spotify finns den bara i en superkort liveversion så ni får hålla tillgodo med Youtube-länk: Släpptes ursprungligen på det här albumet men finns också med som "b-sida" på en singel som kom 2 år senare. Trist att både Taverner och Zazou är döda. Quote
calle_jr Posted December 31, 2014 Posted December 31, 2014 Väl värt att kolla upp! Ser att albumet John Tavener - The Protecting Veil från 1992 fanns med på RSD 2014. http://www.discogs.com/John-Tavener-The-Pr...release/5611533 Quote
Recommended Posts