Jump to content

Hifi-febern fortsätter på västkusten


JoL

Recommended Posts

Absolut har det säkert med det att göra, det har du helt rätt i. Nu tycker jag att idag har diskanten öppnat upp sig mer på ett poitivt sätt eller är det helt enlelt så att man vänjer sig. Futurorna är ju inte helt inspelade heller.

Tack för hjälpen idag, det var både intressant och lärorikt :)

Jag hade inte tagit "dist i diskanten" som nån sanning. För 80'000kr bör Olympica II inte lida av speciellt mkt dist i diskanten. Typiskt sett, under 1% THD. Alltså -20dB under nyttosignalen.

Jämför man något så enkelt som frekvenskurvan så har Amati Futura en rätt snäll avrullad topp:

312SFAFfig4.jpg

Källa: http://www.stereophile.com/content/sonus-f...er-measurements

Hittar bara mätning på storebror Olympica III, men här är det en helt annan tonkurva som säkert kommer låta annorlunda i toppen:

fr_listeningwindow.gif

Källa: http://www.soundstage.com/index.php?option...&Itemid=153

Skillnaden på 5-10dB i toppen beror filter-värdet på ett motstånd och en konding.

Eller har ni tillgång till distorsions-mätningar?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju haft förmånen att äga både Olympica III och Amati Futura. Och jag har haft dem spelandes sida vid sida under ett par dagar. Det jag upplevde i de övre registren var att Futurorna var betydligt öppnare och friskare. Bättre separation, mer luft och tydligare konturer i röster och instrument. Att basen är mer definierad märks tydligt när jag spelar högt med basrika låtar och rummet inte alls sätts igång på samma sätt. Allt är helt enkelt mer precist.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju haft förmånen att äga både Olympica III och Amati Futura. Och jag har haft dem spelandes sida vid sida under ett par dagar. Det jag upplevde i de övre registren var att Futurorna var betydligt öppnare och friskare. Bättre separation, mer luft och tydligare konturer i röster och instrument. Att basen är mer definierad märks tydligt när jag spelar högt med basrika låtar och rummet inte alls sätts igång på samma sätt. Allt är helt enkelt mer precist.

Det första intrycket var att Futuran diskant hade lite lägre i nivå, men med bra mycket större renhet och separation med mer detaljer precis som Bigblue skiriver. Efter ett antal timmars spelande tycker jag nu att Futurans diskant har öppnat upp sig mer och den eventuellt lägre nivån i diskanten upplever jag inte längre.

Sen handlar det mycket om tycke och smak, där kringutrustning och rumsakustik spelar stor roll för ljudupplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jämför man något så enkelt som frekvenskurvan så har Amati Futura en rätt snäll avrullad topp:

312SFAFfig4.jpg

Källa: http://www.stereophile.com/content/sonus-f...er-measurements

Frekvenskurvan tycks stämma överens med Atkinson´s lyssningsintryck;

The Sonus Fabers' time in my room overlapped that of the TAD Compact Reference CR1s, which I reviewed in the January 2012 issue. These are two very different-sounding loudspeakers. Listening to "Don't Give Up," from Peter Gabriel's New Blood (Apple Lossless file ripped from CD, Real World 84108 00038), the image of Gabriel's voice was smaller and set back farther in the soundstage through the Italian speakers. In absolute terms, the Sonus Fabers' stereo imaging was not quite as precisely defined as it was with time slicers like the TADs, but it seemed more solid, more palpable, without being thrust forward at me.

There were also differences in tonal balance that were immediately obvious. The Amati Futuras had less top-octave energy than the TAD speakers, sounding mellow in comparison, but with more low bass. Of the three speakers I have reviewed in recent issues, the Vivid B1 came closest to achieving the most accurate treble balance in my room (though its low frequencies were no match for the evenness and extension of the Sonus Faber's).

The Futura's relative lack of HF energy did make some purist recordings, such as the recordings I made at the Santa Fe Chamber Music Festival in the 1990s, sound too soft-toned. Only the last in that series, Bravo! (CD, Stereophile STPH014-2), for which I had to resort to close miking to cope with the noise of the hall's air-conditioning, sounded naturally balanced in the highs through the Amati Futuras. But with so many recordings having overcooked high frequencies, the Sonus Fabers worked magic with something like Miles Davis's musically magnificent but sonically shrill live set from 1982, We Want Miles (CD, Columbia 469402 2).

Link to comment
Share on other sites

Frekvenskurvan tycks stämma överens med Atkinson´s lyssningsintryck;

The Sonus Fabers' time in my room overlapped that of the TAD Compact Reference CR1s, which I reviewed in the January 2012 issue. These are two very different-sounding loudspeakers. Listening to "Don't Give Up," from

:

overcooked high frequencies, the Sonus Fabers worked magic with something like Miles Davis's musically magnificent but sonically shrill live set from 1982, We Want Miles (CD, Columbia 469402 2).

Korrelationen mellan mätning och lyssningsintryck påstår jag är väldigt god för vad vi diskuterar här.

Synd att inte fler får erfara vad bara ett byte av motståndsvärde till diskanten kan göra för upplevelsen och hur väl en högtalare passar i rummet, med kablaget, med elektroniken - eller som JA refererar till: olika inspelningar!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har gått i tankarna ett tag nu på att byta vinylspelare. Skulle gärna ha en spelare med lite mer driv och upplösning. Har tittat och lyssnat på ett fåtal fabrikat som jag tycker verkar intressanta men fastnade för en i mina öron/ögon klart lysande stjärna.

Men innan vi går händelserna i förväg har en del förberedande arbete, inköp gjorts.

Har ingen dedikerad hifibänk idag men har uppdaterat den jag har med intern stagning och extra teleskopgöter undertill.

Sen har jag varit på ett stenhuggeri och beställt 3st granitplattor i mått 50x50x3cm i kvalitet Nero Assoluto.

Under dessa har jag satt SD-fötter av olika densitet.

Nu är vi igång! :)

1_zpsgnx4kraf.jpg

2_zpsmxzfrwfg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Yes! Då forsätter vi. Som sagt så har jag tittat och lyssnat runt en del. Men så en eftermiddag gick jag till Radiohandlaren och vi kom överens om att Anders skulle få bli leverantör.

Jag kommer behålla min pickup Lyra Delos som bara är ett år gammal.

3_zpsxmcmczr4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag just valt denna spelare är att jag lyssnat på denna vid ett flertal tillfällen framför allt hos Radiohandlaren men även på mässor.

Spelaren jag beställt är en Brinkmann Bardo med Brinkmann 10.0 tonarm :)

9_zpsexwl19ky.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oj, en Brinkmann till! Grattis. Det var ju ingen dålig skivspelare du hade innan så det ska bli intressant att höra om skillnaderna i ljudkvalitet och upplevelse. Han verkar veta vad han gör den där Brinkmann.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...