JoL Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Efter att ha följt de spännande högtalaruppgraderingarna som västkustpojkarna Apexorca och Bigblue gjort, så kommer här mitt bidrag. Jag har tills för två dagar sedan spelat på Sonus Faber Olympica 2 och varit mer än nöjd med dessa högtalare. Men de otaliga gånger man varit hos Radiohandlaren har man ju inte kunnat låta bli att snegla och känna på dom fantastiska Sonus Faber Amati Futura och gått därifrån med en liten gnagande längtan efter dessa. I fredags eftermiddag gjorde jag det. Nu står ett par Amati Futura i vårt vardagsrum Hifi_Perrra 1 Quote
JoL Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 (edited) Passar även på att visa lite bilder på min övriga hifiutrustning. Edited December 8, 2014 by JoL Hifi_Perrra 1 Quote
zood Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Ser väldigt trevligt ut! Den där vinylsvarven känns väldigt bekant om jag inte är helt fel ute:-) Quote
JoL Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Ser väldigt trevligt ut! Den där vinylsvarven känns väldigt bekant om jag inte är helt fel ute:-) Det stämmer Transrotor Darkstar Reference, köpt av dig på Hificonsult Quote
zood Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Det stämmer Transrotor Darkstar Reference, köpt av dig på Hificonsult Kul att du har den kvar. Ser onekligen ut som ett väldigt trevligt rum. Vågar man hoppas på fler bilder Quote
JoL Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Kul att du har den kvar. Ser onekligen ut som ett väldigt trevligt rum. Vågar man hoppas på fler bilder Tack. Är väldigt nöjd med vinylspelaren. Det kommer mer Quote
Azur Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Grattis till en vacker investering! Ibland måste känsla få vinna över förnuft Min rygg är lite öm efter vårt bärande i fredags för att få dem på plats men när man ser dessa bilder så är det värt det! /Azur Quote
JoL Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Grattis till en vacker investering! Ibland måste känsla få vinna över förnuft Min rygg är lite öm efter vårt bärande i fredags för att få dem på plats men när man ser dessa bilder så är det värt det! /Azur Tackar och bockar för hjälpen. Jag är skyldig dig en del Quote
Taxmannen Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Snyggt! Låter säkert lika bra som det ser ut Ser fram emot en översiktsbild... Quote
Apexorca Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Riktigt stort grattis igen. Strålande foto. Strålande högtalare. Strålande system. Quote
JoL Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Snyggt! Låter säkert lika bra som det ser ut Ser fram emot en översiktsbild... Tack! Kommer mer under morgondagen, skall också försöka mig på en beskrivning av skillnaderna ljudmässigt mellan högtalarna. Quote
JoL Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Riktigt stort grattis igen. Strålande foto. Strålande högtalare. Strålande system. Man tackar Quote
bigblue Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Wow, det verkar vara smittsamt . Enda sättet att inte drabbas tycks vara att stanna hemma, inte gå in på Euphonia, eller till Radiohandlarn och definitivt inte göra hembesök och andra Sonus Faber-drabbade hifi-ister . Grattis JoL, och tack för läckra bilder. Quote
JoL Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Wow, det verkar vara smittsamt . Enda sättet att inte drabbas tycks vara att stanna hemma, inte gå in på Euphonia, eller till Radiohandlarn och definitivt inte göra hembesök och andra Sonus Faber-drabbade hifi-ister . Grattis JoL, och tack för läckra bilder. Tack! Ja det är livsfarligt och samtidigt väldigt, väldigt kul. Skall bli spännande att få höra ditt system särskilt nu. Quote
YYZ Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 Nu står ett par Amati Futura i vårt vardagsrum Gratulerar så mycket!! Väldigt, väldigt fina. Hur bra ska inte julmusiken låta i år... Quote
JoL Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 Gratulerar så mycket!! Väldigt, väldigt fina. Hur bra ska inte julmusiken låta i år... Tack Det var ett av de argument som jag sålde in detta köp till min fru Cantate Domino julskiva är en fin upplevelse. Quote
Richard Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 Jo, Cantate Domino går varje juletid och lite ibland på sommaren. Kanonsnyggt. Grattis. Richard Quote
byZan Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 Kan tänka mig att det låter lika trevligt som det ser ut, läckra bilder på läckert system, GRATTIS! /byZan Quote
JoL Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 Jo, Cantate Domino går varje juletid och lite ibland på sommaren. Kanonsnyggt. Grattis. Richard Tack Ja det är verkligen en fin julskiva som tål att spelas inte bara på jul. Quote
JoL Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 Kan tänka mig att det låter lika trevligt som det ser ut, läckra bilder på läckert system, GRATTIS! /byZan Tack Quote
AlfaGTV Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 En av de vackraste och mest välljudande högtalare jag hört. Som lök på laxen toppar du med skitsnygga bilder! Gött, bara att njuta! VH Micke Quote
JoL Posted December 10, 2014 Author Posted December 10, 2014 En av de vackraste och mest välljudande högtalare jag hört. Som lök på laxen toppar du med skitsnygga bilder! Gött, bara att njuta! VH Micke Tack Skall försöka under morgondagen ge mig på en beskrivning av ljudet och visa lite mer bilder. Quote
JoL Posted December 11, 2014 Author Posted December 11, 2014 Nu har högtalarna fått lite mer timmar av inspelning, gissar att dom har någonstans mellan 45- 60 tim. Har nu labbat lite med placering och jag utgick från vad Olympica 2 stod. Men efter lite spelande kändes det som dom behövde komma ut lite mer från bakväggen. Den är ju trots allt en bra mycket större högtalare än Olympica 2. Skall försöka ge mig på en beskrivning av ljudet. Det första som slår en är självklart basen som spelar på en helt annan nivå. Bra mycket djupare och fastare. jag var lite orolig att jag skulle få problem med basresonanser med den extra energin men tycker att nog att jag har mindre problem med basresonanser nu med dessa Jag skall tillägga att jag ej har gjort någon avancerad akustikjustering av rummet, mer än tjock matta framför och gardiner som hjälper till och dämpar. Sedan upp i registren spelar Futuran med en helt annan renhet och storlek, kanske inte så konstigt den kostar ju nästan 3 gånger så mycket. Mellanregitret är i mina öron helt magiskt med en enorm renhet och närvaro jag aldrig hört hemma hos mig förut. Diskanten upplever jag ha ännu högre upplösning och separation, men lite lägre i nivå än Olympican. Allt finns där och lite till men diskanten är liksom mer integrerad i helheten. Men den största skillnaden tycker jag med Futuran är dess naturliga återgivning av instrument och röster, instrument får sina rätta fysiska dimensioner och det känns som man lyssnar på livemusik. Just denna egenskap tycker jag att Futuran är fantastisk på. Men ingen skugga över Olympica serien. För dom pengarna tycker jag att den är svårslagen. Hoppas även på lite förbättringar när högtalarna är helt inspelade. I eftermiddag kommer Apexorca hem på en liten snabb visit och lyssnar. Han har ju väldigt bra erfarenhet av Futuran och kan säkert ge mig lite tips angående placering med mera. Här kommer lite mer bilder från en väldigt nöjd Futura ägare Quote
Perfect sense Posted December 11, 2014 Posted December 11, 2014 Fint formulerat och dokumenterat Stort grattis till nya upplevelser. Nu har högtalarna fått lite mer timmar av inspelning, gissar att dom har någonstans mellan 45- 60 tim. Har nu labbat lite med placering och jag utgick från vad Olympica 2 stod. Men efter lite spelande kändes det som dom behövde komma ut lite mer från bakväggen. Den är ju trots allt en bra mycket större högtalare än Olympica 2. Skall försöka ge mig på en beskrivning av ljudet. Det första som slår en är självklart basen som spelar på en helt annan nivå. Bra mycket djupare och fastare. jag var lite orolig att jag skulle få problem med basresonanser med den extra energin men tycker att nog att jag har mindre problem med basresonanser nu med dessa Jag skall tillägga att jag ej har gjort någon avancerad akustikjustering av rummet, mer än tjock matta framför och gardiner som hjälper till och dämpar. Sedan upp i registren spelar Futuran med en helt annan renhet och storlek, kanske inte så konstigt den kostar ju nästan 3 gånger så mycket. Mellanregitret är i mina öron helt magiskt med en enorm renhet och närvaro jag aldrig hört hemma hos mig förut. Diskanten upplever jag ha ännu högre upplösning och separation, men lite lägre i nivå än Olympican. Allt finns där och lite till men diskanten är liksom mer integrerad i helheten. Men den största skillnaden tycker jag med Futuran är dess naturliga återgivning av instrument och röster, instrument får sina rätta fysiska dimensioner och det känns som man lyssnar på livemusik. Just denna egenskap tycker jag att Futuran är fantastisk på. Men ingen skugga över Olympica serien. För dom pengarna tycker jag att den är svårslagen. Hoppas även på lite förbättringar när högtalarna är helt inspelade. I eftermiddag kommer Apexorca hem på en liten snabb visit och lyssnar. Han har ju väldigt bra erfarenhet av Futuran och kan säkert ge mig lite tips angående placering med mera. Här kommer lite mer bilder från en väldigt nöjd Futura ägare Quote
JoL Posted December 11, 2014 Author Posted December 11, 2014 Fint formulerat och dokumenterat Stort grattis till nya upplevelser. Stort tack Quote
Apexorca Posted December 11, 2014 Posted December 11, 2014 (edited) Jag gissar att om du upplever nivåskillnad i diskanten är det nog kombination av akustik och att Olympica II hade lite mer distorsion som gör att det upplevs som starkare ljud. Det fenomenet har jag upplevt flera gånger. Mer distorsion ger en upplevelse av starkare ljud pga att öronen blir trötta fortare tror jag. Jag har testat och upplevt att när det blir mindre distorsion så låter det både lugnare och som om det var lägre volym. Vi upplevde lite av sådan skillnader i dag också. Då var det ju samma högtalare så det var akustikens påverkan som var orsaken och som ändrades när vi flyttade runt lite. Edited December 11, 2014 by Apexorca Quote
JoL Posted December 11, 2014 Author Posted December 11, 2014 Jag gissar att om du upplever nivåskillnad i diskanten är det nog kombination av akustik och att Olympica II hade lite mer distorsion som gör att det upplevs som starkare ljud. Det fenomenet har jag upplevt flera gånger. Mer distorsion ger en upplevelse av starkare ljud pga att öronen blir trötta fortare tror jag. Jag har testat och upplevt att när det blir mindre distorsion så låter det både lugnare och som om det var lägre volym. Vi upplevde lite av sådan skillnader i dag också. Då var det ju samma högtalare så det var akustikens påverkan som var orsaken och som ändrades när vi flyttade runt lite. Absolut har det säkert med det att göra, det har du helt rätt i. Nu tycker jag att idag har diskanten öppnat upp sig mer på ett poitivt sätt eller är det helt enlelt så att man vänjer sig. Futurorna är ju inte helt inspelade heller. Tack för hjälpen idag, det var både intressant och lärorikt Quote
Engelholm Audio Posted December 11, 2014 Posted December 11, 2014 Jag gissar att om du upplever nivåskillnad i diskanten är det nog kombination av akustik och att Olympica II hade lite mer distorsion som gör att det upplevs som starkare ljud. Det fenomenet har jag upplevt flera gånger. Mer distorsion ger en upplevelse av starkare ljud pga att öronen blir trötta fortare tror jag. Jag har testat och upplevt att när det blir mindre distorsion så låter det både lugnare och som om det var lägre volym. Vi upplevde lite av sådan skillnader i dag också. Då var det ju samma högtalare så det var akustikens påverkan som var orsaken och som ändrades när vi flyttade runt lite. Jämfört med vilken annan modell har Olympica II mer dist? Quote
Apexorca Posted December 11, 2014 Posted December 11, 2014 Jämfört med vilken annan modell har Olympica II mer dist? Jag kommenterade JoL's utlåtande om ljudet och försökte mig på en förklaring om varför han upplevt skillnaden på ett visst sätt mellan Futura och Olympica II. Läs tidigare i tråden så får du sammanhanget. Quote
Apexorca Posted December 11, 2014 Posted December 11, 2014 Jag kommenterade JoL's utlåtande om ljudet och försökte mig på en förklaring om varför han upplevt skillnaden på ett visst sätt mellan Futura och Olympica II. Läs tidigare i tråden så får du sammanhanget. Tack själv. Det är alltid lärorikt att flytta högtalare och spännande. Riktigt snyggt och välljudande system har du. Som du tidigare nämnt är mellanregistret magiskt bra. Quote
Recommended Posts