Jump to content

Recommended Posts

Posted

Man skulle kunna förledas och tro att hifi-Sverige att totalt kantrat till västsidan.

Men icke sa Nicke! Vad som sker stort sker ofta i det fördolda.

Ett exklusivt besök från Frankrike får inleda denna tråd och varför inte titta bakom kulisserna först!

highend2014355_zps9dffc45a.jpg

Det finns mer än ett skäl att uppmärksamma denna esoteriske tillverkare av high-end produkter av yppersta världsklass, inte bara för själva huvudprodukten, utan även för kablarna som binder samman.

Calm

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Skönt att veta att Stockholm fortfarande lever... Där borde ju finnas utrymme för ca 3 gånger fler hifi-reportage än från Göteborg.

Posted
Skönt att veta att Stockholm fortfarande lever... Där borde ju finnas utrymme för ca 3 gånger fler hifi-reportage än från Göteborg.

Absolut!

Det gäller bara att hitta tiden och kameran varje gång man stöter på något intressant!

Calm

Posted

Här ytterligare en förstärkarkombo som förgyllt tillvaron tillsammans med ett par av världens bästa högtalare.

IMG_9973.jpg

BAlabo; Bridge Audio Laboratory

Calm

Posted

Förförra helgens förstärkarövning skedde med dessa klassiska skönheter:

highend2014349_zps58a485c7.jpg

En sann Serblin-skapelse som andas kvalitet och gediget träarbete i hans sanna anda. Stradivari vad annars.

highend2014348_zps1b516dab.jpg

Singlepost som sig bör.

Bakom lurar Wilson, inte fy skam det heller.

Calm

Posted

Signalkällan var i detta fall en MBL-drive i Reference-serien, men den efterföljande DAC-en var onekligen ingen som storleksmässigt kunde mäta sig med flerburks-dacar i multiklassen.

highend2014342_zpsfcd20551.jpg

Snarast en prototyp till något som kanske skall bli något stort?

Men det är ändå ljudet som räknas och det var inget att klaga på. Återkommer till det senare.

Calm

Posted (edited)

Denna förstärkarserie är en hyllning till André Charlin 1903-1983 fransk legendarisk ljudtekniker som exprimenterade med bland annat konsthuvud med inbyggda mikrofoner att efterlikna det mänskliga örats sätt att lyssna och uppfatta musik. Utöver detta har han utvecklat ca 200 patent som handlar om upptagning och återgivande av musik.

http://www.svalander.se/charlin/ACbioeng.htm

Jag har förvisso hört inspelningar med denna teknik, men aldrig reflekterat över vem som stod bakom denna uppfinning.

Calm

Edit tillägg.

Edited by calm
Posted
Denna förstärkarserie är en hyllning till André Charlin 1903-1983 fransk legendarisk ljudtekniker som exprimenterade med bland annat konsthuvud med inbyggda mikrofoner att efterlikna det mänskliga örats sätt att lyssna och uppfatta musik.

Då handlar det säkert om modellbeteckningen 4S med dess lite udda "glaspottar". Finns en del lyriska kommentarer om dessa nykomlingar på nätet.

Posted

Här har vi stacken av monoblocken A.Charlin 4S

highend2014351_zpsa3e82b17.jpg

och Powerdistributor 10

highend2014340_zps628f3ecd.jpg

Den senare en "tvåkanalig" strömdistrubitör som separerar delarna från varandra men ingen strömrening i linjen om jag förstår rätt.

Allt designat av RobliDesign

Calm

Posted (edited)

Lite data kan vara på sin plats för dessa exklusiva delar som tagit ett antal år att utveckla och premiärvisades på Munchenmässan i våras.

Förstärkarna kommer bara att tillverkas i 10 numrerade exemplar.

De levererar 100 watt i AB klass vid 8 ohm. Uppenbarligen tillräckligt för att driva i stort sätt vilken högtalarlast som helst.

Här lite bilder från Mono and Stereo

http://www.monoandstereo.com/2014/06/achar...istributor.html

http://www.monoandstereo.com/2014/04/a-cha...lifier-new.html

pris för förstärkarkombon kommer att ligga på ca 82 TEUR alltså ingen förstärkare i dussinklassen och till detta behöver man en förförstärkare eller koppla den till en signalkälla med volymreglering som här.

Calm

edit felstavning

Edited by calm
Posted (edited)

Det yttre intrycket ger sken av solitt bygge av högsta kvalitet. Designmässigt kanske inte de skönaste produkterna på denna jord med de diodbelysta "bubblorna" som indikerar höger och vänster kanal, men som sagt ingen skugga över intrycket i övrigt.

highend2014337_zpsfe2eab30.jpg

Nu till det ljudmässiga som ändå är det väsentliga i sammanhanget.

Jag har nog aldrig hört en förstärkare som lyckat hugga tag i Stradivarien på ett sådant aktoritärt sätt men utan för ett uns släppa på de musikaliska kvaliteterna. Ljudbilden är i naturlig storlek och med både djup och svärta. Dynamiken blixtsnabb och detaljerna harmoniserar med varandra utan att för den skull dominera diskantmässigt. Homogenitet skulle jag vilja säga är en egenskap som är framträdande utan att bli tråkig. Musiken klingar på ett självklart sätt ur denna kombo och den bara finns där otvungen och naturlig med engagemang.

En veritabel upplevelse av högsta rang! :mm:

Skulle självklart vilja lyssna med flera kombinationer av högtalare och signalkällor och varför inte en väl avvägd vinyl.

Här självaste Gunnar "Gurkan" vid spakarna. Kul att Audio Concept satsar på att visa state of the art-produkter så att man själv kan bilda sig en uppfattning och inte bara läsa test.

Calm

edit komplettering

Edited by calm
Posted
100w räcker inte långt om man spelar dynamisk musik.

Eftersom jag har lång och bred erfarenhet av just Sonus Fabers högtalare så blev jag själv lite förvånad över resultatet. De brukar vara ganska "törstiga" på effekt, men här var det full kontroll även vid dynamisk musik. Så ibland är det uppenbarligen skillnad på hur en förstärkare uppträder vid last.

Calm

Posted
Eftersom jag har lång och bred erfarenhet av just Sonus Fabers högtalare så blev jag själv lite förvånad över resultatet. De brukar vara ganska "törstiga" på effekt, men här var det full kontroll även vid dynamisk musik. Så ibland är det uppenbarligen skillnad på hur en förstärkare uppträder vid last.

Calm

Jag tror ni pratar förbi varandra.

A) Max 100 watt in i en högtalare med normal känslighet (som ex dessa Sonus Faber) ger inte så stor dynamiskt headroom.

B) Den upplevda dynamiken och "släppet" från en högtalare (SF) med en given förstärkare (100 watt) kan vara positiv/överaskande.

Ni får gissa vem av er två som passar in i respektive statement. ;)

Posted

Calm

Jag var också och lyssnade på förstärkaren och jag tyckte den hade full kontroll på SF högtalarna, så ni andra två får ursäkta men jag håller med Calm. Allt kan inte mätas

Hälsar Tommy

Posted

I vart fall kan man konstatera att en effektsvag rörförstärkare lämpar sig dåligt till denna högtalare. Det tror jag fler som testat konstaterat. Sen var gränsen går är ganska ointressant, men mina nuvarande högtalare och tidigare Sf-högtalare har alltid växt med ännu mer effekt och därav min förvåning. Kan Stradivariens ljudbild ganska väl efter alla års lyssning både hemma och hos AC, med olika förstärkarkombon och när den låter som allra bäst är när en effektstark förstärkare får köra lite i "crusing-läge" och explodera i transientrik och dynamisk musik.

Calm

Posted

Nu lite tillbaka till A. Charlin och hans livsgärning som inspelningstekniker och innovatör.

Har forskat lite vidare kring det konstgjorda huvudet och dess tillblivelse och konstaterar att det funnits med som idé redan 1886 hos Bell Laboratories och utvecklades som produkt hos samma företag 1938 men som professionellt hjälpmedel vid inspelningar så sent som 1969. Dock tycks Charlin använt tekniken tidigare och sannolikt med en egenutvecklad modell.

Calm

Posted

Då var det dags för Del 2.

Denna gång besök hos Audio Concept av Bröderna Brothers Leif och Jörgen från Marten. Brukar alltid bjuda på spännande nyheter och givande musikupplevelser. Så även nu!

highend2014361_zpsed1749be.jpg

Så här såg laguppställningen ut. Allt serverat med ljudmässig omsorg i Svanårummet på AC. Nu också kryddat med en seriös vinylspelare av rang.

Men det kanske inte var denna signalkälla eller den digitala som var huvudnummret utan något nytt i förstärkarväg som lockade.

Calm

Posted
Jag var också och lyssnade på förstärkaren och jag tyckte den hade full kontroll på SF högtalarna, så ni andra två får ursäkta men jag håller med Calm. Allt kan inte mätas

Hälsar Tommy

Jag menar i likhet med vad Engelholm skriver under "A". 100w RMS ger precis 20dBw förstärkning (23dBw peak). Med normalkänsliga högtalare blir det inte så starkt, transienter brukar behöva betydligt mer än så. Mina egna steg ger 31dBw (33dBw peak) vilket ger ett helt annat headroom.

Posted (edited)
Jag menar i likhet med vad Engelholm skriver under "A". 100w RMS ger precis 20dBw förstärkning (23dBw peak). Med normalkänsliga högtalare blir det inte så starkt, transienter brukar behöva betydligt mer än så. Mina egna steg ger 31dBw (33dBw peak) vilket ger ett helt annat headroom.

Själv ger min ASR 450 w och upplevdes som otillräcklig till mina tidigare ägda Sf Amati Anniversery och som en konsekvens adderades ett par MF Supercharger 750 och då kom det veritabla släppet. Stradivarien har en känslighet på 92 dB som är lika med Amatin, men ändå upplevde jag Stradivarien som mer lättdriven. Ibland får lyssningsintrycket fälla avgörandet. Jag brukar inte höra så fel vilket Hans-Tommy också tycks instämma i. Det är som vanligt skillnad mellan teori och praktik och den här tråden handlar just om lyssning.

Calm

Edit tillägg

Edited by calm
Posted (edited)

Vi går vidare med nästa arrangemang som handlar om väl raffinerad digital signal av bästa slag.

highend2014387_zpsd1584ea4.jpg

MSB:s toppmodeller.

Överst i stacken ser vi den nya Multispelaren Plus

Under denna Dac:n MSB Diamond Select som är värstingen i serien.

Och under dessa separata nätdelar till drive och dac:en.

highend2014378_zpsaa7dd3f8.jpg

Kablaget en blandning av MSB:s eget och Wireworld.

highend2014376_zps8c5e0d9d.jpg

Konstaterar att MSB bytt design men också en skillnad i fötternas höjd och utformning. Kändes som upphängningen var något stummare än tidigare, men det kanske handlar om grader.

Calm

Edit tillägg

Edited by calm
Posted

Jo fast vi talar nog om lite olika saker, att en förstärkare kan få problem även om den inte svingar fullt är ju en helt annan sak (som din ASR). Men man kan vara säker på att om en förstärkare på 100w försöker svinga mer än den kan klipper den. Klippande förstärkare låter sällan snyggt.

Man kan lyssna precis hur mycket du vill, förstäkaren bryr sig nog inte alls om det utan den svingar nog på så mycket den orkar. I fallet med en 100w förstärkare kan den alltså inte svinga så mycket, det är ett faktum och inget man kan tycka om, det ÄR så. Sen att 100w ofta räcker med den mesta blaskmusik som spelas in är ju en helt annan historia :)

Posted
Jo fast vi talar nog om lite olika saker, att en förstärkare kan få problem även om den inte svingar fullt är ju en helt annan sak (som din ASR). Men man kan vara säker på att om en förstärkare på 100w försöker svinga mer än den kan klipper den. Klippande förstärkare låter sällan snyggt.

Man kan lyssna precis hur mycket du vill, förstäkaren bryr sig nog inte alls om det utan den svingar nog på så mycket den orkar. I fallet med en 100w förstärkare kan den alltså inte svinga så mycket, det är ett faktum och inget man kan tycka om, det ÄR så. Sen att 100w ofta räcker med den mesta blaskmusik som spelas in är ju en helt annan historia :)

Jag tänkte inte polemisera i denna tråd men ser mig nödsakad att replikera. Om vi kan vara överens om att en bra pianoinspelning av bästa klass är att betrakta som dynamisk musik så kan jag rekommendera en bra skiva från TACET S17 "Das Mikrofon" och spår 3 Ludwig v... Sonate d-Moll. En veritabel dynamikkiller av högsta rang bland de bästa pianoinspelningar jag hört näst live som jag föredrar. Inspelad med 2 st Bruel & Kjaer 4003 som klarar ett ljudtryck på 154 dB. Trots bra volym kristallklart med tyngden av flygels hela resonans och diskant och inte en tillstymmelse till klippning vid spelningen, inte ens i närheten. Verkligen en skiva att rekommendera och som flera system inte klarar av.

Calm

Posted

Men intresset var kanske inte i första hand riktat på signalkällan eller högtalaren.

highend2014369_zpsa4807cd5.jpg

Marten Coltrane 2 en eminent musikförmedlare av rang.

Här med lite extra diffusion i förstareflexen med hjälp av Wingen i plexiglas.

Calm

Posted

Tack för musiktipset! :)

Well, ett normalt kantslag på en virveltrumma (inte hårt utan ett normalt) upptaget och sedan återgivet med verklighetens dynamik behöver ungefär 1kW peakeffekt för att återges korrekt i normalkänsliga högtalare, det är faktiskt mer än vad många tror. Huruvida dynamiken i den refererade musikinspelningen är av samma dignitet har jag ingen kunskap om.

Posted (edited)

Vi behöver ett musiktips från dig Rydberg på ovanstående 1kw nödvändigt med 88db känslighet(antar jag att du menar) annars blir det ju en tämligen teoretisk diskussion vs en praktisk erfarenhetsdiskussion vid normal lyssningsvolym vilket kan vara meningslöst om de inte går att likställa från en ett känt inspelat musikstycke.

Jag kommer ihåg ett trumsolo track jag hade någonstans där det var bra tryck i kantslaget men kommer inte ihåg vad den hette.

Edited by crion
Posted

Gillar verkligen formerna på Coltrane 2 :mm:

Jag kommer ihåg ett trumsolo track jag hade någonstans där det var bra tryck i kantslaget men kommer inte ihåg vad den hette.

Ron Tutt och Jim Keltner har gjort mycket snyggt, och med Sheffield Lab har de gjort ett album tillsammans där man kan vältra sig i trumspel. Jerry Marotta går igång ganska friskt på Peter Gabriels Security, spår 1 sid 2.

Annars är det som helhet de mest välljudande förstärkarna man finner mellan 50-100W klass A till dynamiska högtalare :unsure: