calm Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Man skulle kunna förledas och tro att hifi-Sverige att totalt kantrat till västsidan. Men icke sa Nicke! Vad som sker stort sker ofta i det fördolda. Ett exklusivt besök från Frankrike får inleda denna tråd och varför inte titta bakom kulisserna först! Det finns mer än ett skäl att uppmärksamma denna esoteriske tillverkare av high-end produkter av yppersta världsklass, inte bara för själva huvudprodukten, utan även för kablarna som binder samman. Calm Quote
calm Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Sedan tidigare har vi fått lyssna på storheter som dessa. Full uppsättning Tenor för ett antal år sedan. Calm Quote
Bebop Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Skönt att veta att Stockholm fortfarande lever... Där borde ju finnas utrymme för ca 3 gånger fler hifi-reportage än från Göteborg. Quote
calm Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Skönt att veta att Stockholm fortfarande lever... Där borde ju finnas utrymme för ca 3 gånger fler hifi-reportage än från Göteborg. Absolut! Det gäller bara att hitta tiden och kameran varje gång man stöter på något intressant! Calm Quote
calm Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Här ytterligare en förstärkarkombo som förgyllt tillvaron tillsammans med ett par av världens bästa högtalare. BAlabo; Bridge Audio Laboratory Calm Quote
calm Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Förförra helgens förstärkarövning skedde med dessa klassiska skönheter: En sann Serblin-skapelse som andas kvalitet och gediget träarbete i hans sanna anda. Stradivari vad annars. Singlepost som sig bör. Bakom lurar Wilson, inte fy skam det heller. Calm Quote
calle_jr Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Ett exklusivt besök från Frankrike får inleda denna tråd och varför inte titta bakom kulisserna först! http://i1180.photobucket.com/albums/x409/S...zps9dffc45a.jpg Har en känsla att det inte är rör utan gissar på någon klurig förstärkarteknik med högteknologi. Quote
Apexorca Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Ja, lite fler reportage från Stockholm är kul. Quote
calm Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Signalkällan var i detta fall en MBL-drive i Reference-serien, men den efterföljande DAC-en var onekligen ingen som storleksmässigt kunde mäta sig med flerburks-dacar i multiklassen. Snarast en prototyp till något som kanske skall bli något stort? Men det är ändå ljudet som räknas och det var inget att klaga på. Återkommer till det senare. Calm Quote
calm Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 (edited) Denna förstärkarserie är en hyllning till André Charlin 1903-1983 fransk legendarisk ljudtekniker som exprimenterade med bland annat konsthuvud med inbyggda mikrofoner att efterlikna det mänskliga örats sätt att lyssna och uppfatta musik. Utöver detta har han utvecklat ca 200 patent som handlar om upptagning och återgivande av musik. http://www.svalander.se/charlin/ACbioeng.htm Jag har förvisso hört inspelningar med denna teknik, men aldrig reflekterat över vem som stod bakom denna uppfinning. Calm Edit tillägg. Edited December 8, 2014 by calm Quote
Bebop Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Denna förstärkarserie är en hyllning till André Charlin 1903-1983 fransk legendarisk ljudtekniker som exprimenterade med bland annat konsthuvud med inbyggda mikrofoner att efterlikna det mänskliga örats sätt att lyssna och uppfatta musik. Då handlar det säkert om modellbeteckningen 4S med dess lite udda "glaspottar". Finns en del lyriska kommentarer om dessa nykomlingar på nätet. Quote
calm Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Här har vi stacken av monoblocken A.Charlin 4S och Powerdistributor 10 Den senare en "tvåkanalig" strömdistrubitör som separerar delarna från varandra men ingen strömrening i linjen om jag förstår rätt. Allt designat av RobliDesign Calm Quote
calm Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 (edited) Lite data kan vara på sin plats för dessa exklusiva delar som tagit ett antal år att utveckla och premiärvisades på Munchenmässan i våras. Förstärkarna kommer bara att tillverkas i 10 numrerade exemplar. De levererar 100 watt i AB klass vid 8 ohm. Uppenbarligen tillräckligt för att driva i stort sätt vilken högtalarlast som helst. Här lite bilder från Mono and Stereo http://www.monoandstereo.com/2014/06/achar...istributor.html http://www.monoandstereo.com/2014/04/a-cha...lifier-new.html pris för förstärkarkombon kommer att ligga på ca 82 TEUR alltså ingen förstärkare i dussinklassen och till detta behöver man en förförstärkare eller koppla den till en signalkälla med volymreglering som här. Calm edit felstavning Edited December 9, 2014 by calm Quote
calm Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 (edited) Det yttre intrycket ger sken av solitt bygge av högsta kvalitet. Designmässigt kanske inte de skönaste produkterna på denna jord med de diodbelysta "bubblorna" som indikerar höger och vänster kanal, men som sagt ingen skugga över intrycket i övrigt. Nu till det ljudmässiga som ändå är det väsentliga i sammanhanget. Jag har nog aldrig hört en förstärkare som lyckat hugga tag i Stradivarien på ett sådant aktoritärt sätt men utan för ett uns släppa på de musikaliska kvaliteterna. Ljudbilden är i naturlig storlek och med både djup och svärta. Dynamiken blixtsnabb och detaljerna harmoniserar med varandra utan att för den skull dominera diskantmässigt. Homogenitet skulle jag vilja säga är en egenskap som är framträdande utan att bli tråkig. Musiken klingar på ett självklart sätt ur denna kombo och den bara finns där otvungen och naturlig med engagemang. En veritabel upplevelse av högsta rang! Skulle självklart vilja lyssna med flera kombinationer av högtalare och signalkällor och varför inte en väl avvägd vinyl. Här självaste Gunnar "Gurkan" vid spakarna. Kul att Audio Concept satsar på att visa state of the art-produkter så att man själv kan bilda sig en uppfattning och inte bara läsa test. Calm edit komplettering Edited December 9, 2014 by calm Quote
Rydberg Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 100w räcker inte långt om man spelar dynamisk musik. Quote
calm Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 100w räcker inte långt om man spelar dynamisk musik. Eftersom jag har lång och bred erfarenhet av just Sonus Fabers högtalare så blev jag själv lite förvånad över resultatet. De brukar vara ganska "törstiga" på effekt, men här var det full kontroll även vid dynamisk musik. Så ibland är det uppenbarligen skillnad på hur en förstärkare uppträder vid last. Calm Quote
Engelholm Audio Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 Eftersom jag har lång och bred erfarenhet av just Sonus Fabers högtalare så blev jag själv lite förvånad över resultatet. De brukar vara ganska "törstiga" på effekt, men här var det full kontroll även vid dynamisk musik. Så ibland är det uppenbarligen skillnad på hur en förstärkare uppträder vid last. Calm Jag tror ni pratar förbi varandra. A) Max 100 watt in i en högtalare med normal känslighet (som ex dessa Sonus Faber) ger inte så stor dynamiskt headroom. B) Den upplevda dynamiken och "släppet" från en högtalare (SF) med en given förstärkare (100 watt) kan vara positiv/överaskande. Ni får gissa vem av er två som passar in i respektive statement. Quote
Hans-Tommy Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 Eftersom jag har lång och bred erfarenhet av just Sonus Fabers högtalare så blev jag själv lite förvånad över resultatet. De brukar vara ganska "törstiga" på effekt, men här var det full kontroll även vid dynamisk musik. Så ibland är det uppenbarligen skillnad på hur en förstärkare uppträder vid last. Calm Jag var också och lyssnade på förstärkaren och jag tyckte den hade full kontroll på SF högtalarna, så ni andra två får ursäkta men jag håller med Calm. Allt kan inte mätas Hälsar Tommy Quote
calm Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 I vart fall kan man konstatera att en effektsvag rörförstärkare lämpar sig dåligt till denna högtalare. Det tror jag fler som testat konstaterat. Sen var gränsen går är ganska ointressant, men mina nuvarande högtalare och tidigare Sf-högtalare har alltid växt med ännu mer effekt och därav min förvåning. Kan Stradivariens ljudbild ganska väl efter alla års lyssning både hemma och hos AC, med olika förstärkarkombon och när den låter som allra bäst är när en effektstark förstärkare får köra lite i "crusing-läge" och explodera i transientrik och dynamisk musik. Calm Quote
calm Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 Nu lite tillbaka till A. Charlin och hans livsgärning som inspelningstekniker och innovatör. Har forskat lite vidare kring det konstgjorda huvudet och dess tillblivelse och konstaterar att det funnits med som idé redan 1886 hos Bell Laboratories och utvecklades som produkt hos samma företag 1938 men som professionellt hjälpmedel vid inspelningar så sent som 1969. Dock tycks Charlin använt tekniken tidigare och sannolikt med en egenutvecklad modell. Calm Quote
calm Posted December 10, 2014 Author Posted December 10, 2014 Då var det dags för Del 2. Denna gång besök hos Audio Concept av Bröderna Brothers Leif och Jörgen från Marten. Brukar alltid bjuda på spännande nyheter och givande musikupplevelser. Så även nu! Så här såg laguppställningen ut. Allt serverat med ljudmässig omsorg i Svanårummet på AC. Nu också kryddat med en seriös vinylspelare av rang. Men det kanske inte var denna signalkälla eller den digitala som var huvudnummret utan något nytt i förstärkarväg som lockade. Calm Quote
Rydberg Posted December 10, 2014 Posted December 10, 2014 Jag var också och lyssnade på förstärkaren och jag tyckte den hade full kontroll på SF högtalarna, så ni andra två får ursäkta men jag håller med Calm. Allt kan inte mätas Hälsar Tommy Jag menar i likhet med vad Engelholm skriver under "A". 100w RMS ger precis 20dBw förstärkning (23dBw peak). Med normalkänsliga högtalare blir det inte så starkt, transienter brukar behöva betydligt mer än så. Mina egna steg ger 31dBw (33dBw peak) vilket ger ett helt annat headroom. Quote
calm Posted December 10, 2014 Author Posted December 10, 2014 (edited) Jag menar i likhet med vad Engelholm skriver under "A". 100w RMS ger precis 20dBw förstärkning (23dBw peak). Med normalkänsliga högtalare blir det inte så starkt, transienter brukar behöva betydligt mer än så. Mina egna steg ger 31dBw (33dBw peak) vilket ger ett helt annat headroom. Själv ger min ASR 450 w och upplevdes som otillräcklig till mina tidigare ägda Sf Amati Anniversery och som en konsekvens adderades ett par MF Supercharger 750 och då kom det veritabla släppet. Stradivarien har en känslighet på 92 dB som är lika med Amatin, men ändå upplevde jag Stradivarien som mer lättdriven. Ibland får lyssningsintrycket fälla avgörandet. Jag brukar inte höra så fel vilket Hans-Tommy också tycks instämma i. Det är som vanligt skillnad mellan teori och praktik och den här tråden handlar just om lyssning. Calm Edit tillägg Edited December 10, 2014 by calm Quote
calm Posted December 10, 2014 Author Posted December 10, 2014 (edited) Vi går vidare med nästa arrangemang som handlar om väl raffinerad digital signal av bästa slag. MSB:s toppmodeller. Överst i stacken ser vi den nya Multispelaren Plus Under denna Dac:n MSB Diamond Select som är värstingen i serien. Och under dessa separata nätdelar till drive och dac:en. Kablaget en blandning av MSB:s eget och Wireworld. Konstaterar att MSB bytt design men också en skillnad i fötternas höjd och utformning. Kändes som upphängningen var något stummare än tidigare, men det kanske handlar om grader. Calm Edit tillägg Edited December 10, 2014 by calm Quote
Rydberg Posted December 10, 2014 Posted December 10, 2014 Jo fast vi talar nog om lite olika saker, att en förstärkare kan få problem även om den inte svingar fullt är ju en helt annan sak (som din ASR). Men man kan vara säker på att om en förstärkare på 100w försöker svinga mer än den kan klipper den. Klippande förstärkare låter sällan snyggt. Man kan lyssna precis hur mycket du vill, förstäkaren bryr sig nog inte alls om det utan den svingar nog på så mycket den orkar. I fallet med en 100w förstärkare kan den alltså inte svinga så mycket, det är ett faktum och inget man kan tycka om, det ÄR så. Sen att 100w ofta räcker med den mesta blaskmusik som spelas in är ju en helt annan historia Quote
calm Posted December 10, 2014 Author Posted December 10, 2014 Jo fast vi talar nog om lite olika saker, att en förstärkare kan få problem även om den inte svingar fullt är ju en helt annan sak (som din ASR). Men man kan vara säker på att om en förstärkare på 100w försöker svinga mer än den kan klipper den. Klippande förstärkare låter sällan snyggt. Man kan lyssna precis hur mycket du vill, förstäkaren bryr sig nog inte alls om det utan den svingar nog på så mycket den orkar. I fallet med en 100w förstärkare kan den alltså inte svinga så mycket, det är ett faktum och inget man kan tycka om, det ÄR så. Sen att 100w ofta räcker med den mesta blaskmusik som spelas in är ju en helt annan historia Jag tänkte inte polemisera i denna tråd men ser mig nödsakad att replikera. Om vi kan vara överens om att en bra pianoinspelning av bästa klass är att betrakta som dynamisk musik så kan jag rekommendera en bra skiva från TACET S17 "Das Mikrofon" och spår 3 Ludwig v... Sonate d-Moll. En veritabel dynamikkiller av högsta rang bland de bästa pianoinspelningar jag hört näst live som jag föredrar. Inspelad med 2 st Bruel & Kjaer 4003 som klarar ett ljudtryck på 154 dB. Trots bra volym kristallklart med tyngden av flygels hela resonans och diskant och inte en tillstymmelse till klippning vid spelningen, inte ens i närheten. Verkligen en skiva att rekommendera och som flera system inte klarar av. Calm Quote
calm Posted December 10, 2014 Author Posted December 10, 2014 Men intresset var kanske inte i första hand riktat på signalkällan eller högtalaren. Marten Coltrane 2 en eminent musikförmedlare av rang. Här med lite extra diffusion i förstareflexen med hjälp av Wingen i plexiglas. Calm Quote
Rydberg Posted December 10, 2014 Posted December 10, 2014 Tack för musiktipset! Well, ett normalt kantslag på en virveltrumma (inte hårt utan ett normalt) upptaget och sedan återgivet med verklighetens dynamik behöver ungefär 1kW peakeffekt för att återges korrekt i normalkänsliga högtalare, det är faktiskt mer än vad många tror. Huruvida dynamiken i den refererade musikinspelningen är av samma dignitet har jag ingen kunskap om. Quote
crion Posted December 11, 2014 Posted December 11, 2014 (edited) Vi behöver ett musiktips från dig Rydberg på ovanstående 1kw nödvändigt med 88db känslighet(antar jag att du menar) annars blir det ju en tämligen teoretisk diskussion vs en praktisk erfarenhetsdiskussion vid normal lyssningsvolym vilket kan vara meningslöst om de inte går att likställa från en ett känt inspelat musikstycke. Jag kommer ihåg ett trumsolo track jag hade någonstans där det var bra tryck i kantslaget men kommer inte ihåg vad den hette. Edited December 11, 2014 by crion Quote
calle_jr Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 Gillar verkligen formerna på Coltrane 2 Jag kommer ihåg ett trumsolo track jag hade någonstans där det var bra tryck i kantslaget men kommer inte ihåg vad den hette. Ron Tutt och Jim Keltner har gjort mycket snyggt, och med Sheffield Lab har de gjort ett album tillsammans där man kan vältra sig i trumspel. Jerry Marotta går igång ganska friskt på Peter Gabriels Security, spår 1 sid 2. Annars är det som helhet de mest välljudande förstärkarna man finner mellan 50-100W klass A till dynamiska högtalare Quote
Recommended Posts