Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Skulle aldrig åkt med Jetlag till Hifi-stället. Där blev det nämligen montering av tung och hög Hifi och det är jobbigt när man har Jetlag märkte jag. Men nyfikenheten på hur det gick till och på slutresultatet vägde över.

P-pan har redan snackat om torn och jag blir nödgad att fortsätta på det temat.

Det skulle monteras Ushers nya Grand Tower som enligt många jag pratat med var det bästa ljudet på Arken detta år. Jag missade själv den demon så jag vet inte.

Tower för tankarna till riktiga torn...

_49U2342.jpg

När man bygger torn börjar man lämpligen från botten och tar sig uppåt.

_49U2514.jpg

_49U2508.jpg

Understa delen spelar bas och för att fästa mellregister och diskant delen till denna behövde man lossa basmembranet för att få in en del bultar.

_49U2513.jpg

_49U2512.jpg

Två starka män och en basdel.

_49U2520.jpg

Samma män men med mittdelen.

_49U2517.jpg

Edited by Apexorca
Posted (edited)

Toppen är åter en basdel.

_49U2525.jpg

Bort med basen för att kunna fästa basdelen.

_49U2528.jpg

Fullt med fluff. Jag slås alltid av hur enkla högtalarna ser ut är inuti.

_49U2529.jpg

_49U2530.jpg

På med en gjutjärnstopp för att ha massa som håller emot membranrörelsen och vibrationer och att det skall bli samma massa i topp och botten. Samma tänk som hos SF.

Den väger nog runt 20kg gissar jag.

_49U2532.jpg

Värt att nämna är det externa delningsfilter som syns nedan. Det hänger visst med en del kablar för att få ihop det. Vad jag förstår skall högtalaren biampas.

_49U2523.jpg

Så. Färdigt.

_49U2534.jpg

Ståtlig pjäs som smälter bra in i detta rum tycker jag. Finishen är riktigt bra.

Jag återkommer med lyssningsintryck när Anders hittat något att driva dessa torn med.

Edited by Apexorca
Posted

Lördag förmiddag:

Apex ringer och frågar om jag skall med och kolla lite nyheter hos Anders - javisst tänker jag! Det kan bli kul.

Helt plötsligt får man kavla upp skjortärmarna och arbeta medans nån annan står o latar sig med kameran :) Olika faller livets lott, eller vad det nu kallas!

Det var riktigt trevligt och hoppas jag kan svänga förbi nån dag i veckan för att lyssna. Det lät faktiskt riktigt lovande på Arken vad jag minns iaf :icon_smile_cool:

Det var tur jag styrt upp lite bra fika sen :mm: Eller vad tyckte du Apex?

Posted
Det var tur jag styrt upp lite bra fika sen :mm: Eller vad tyckte du Apex?

Jag tackar. Strålande.

Jag var ju svimfärdig av trötthet. Kaffe och mat fixade detta.