Jump to content

Kartonglandskap, stenåldersrötter och ett nytt lyssningsrum.


Timbre™

Recommended Posts

Inställningsövningarna är slutförda och lyssningsfåtöljen känns för tillfället mer som en sweat spot :) istället för den tilltänkta sweet spot som skall krydda framtida musikupplevelser.

De sista millimetrarna är valda och ingen av dessa högtalare kommer någonsin att lämna detta rum så länge jag själv har kontroll... :icon_smile_cool:

Franco Serblins Amati Homage har rest sig från en spretig, kantig låda till vad den i själva verket presterar när parametrarna börjar falla på plats. Den här gången var det högtalarkablaget (ett par Kimber Select KS 3038, 4 feet) som spelade ett spratt tills jag kom på att de inte hade varit använda på drygt 10 år... :):o Det räckte att kablaget låg till sig i 24 timmar innan jag började ana vart vi var på väg och kan det verkligen finnas mer att hämta när återinspelningsprocessen väl är slutförd... :?::Thinking::mm:

boro1832.JPG

Tre sanna Sf klassiker, varav två finns kvar i vår familj. Memento och Electa Amator II. Mina Amati Anniversario byttes mot Ktema. Ett bättre val med hänsyn till mitt lyssningsrum och bättre bashantering.

Fortfarande minnet av en lyssning hemma hos dig på gamla adressen. Det rullande myntet i Patricia Barbers liveinspelning var mycket illusoriskt, apropå 3-D känsla. Antar att det nya rummet är ännu större vilket brukar vara till fördel.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Timbre, eftersom jag är en som inte varit med så länge på forumet och inte heller läst alla 200 000 äldre inlägg på forumet vore det väldigt intressant att höra lite mer om högtalarvalet, varför du landat i just dem. Använder du dem samtidigt men till olika typer av musik eller hur tänker du? Om det finns någon eller några trådar jag missat som beskriver din resa får du jättegärna peka mig i rätt riktning! :)

Link to comment
Share on other sites

Kul att se chefen tillbaka igen. :)

mvh/Harryup

Numera handlar Euphonia-livet om delat chefskap och det känns väldigt bra... :icon_smile_cool::D

Hifilivet går som bekant i cirklar och för tillfället är jag tillbaka i fokus på återgivning.

En arkivbild från tidigare Staxövningar på Torggata i Oslo. Dagens stationära drivers har beteckningarna SRM-353X, SRM-323S & SRM-727II på transistorsidan

och SRM-006tS plus flaggskeppet SRM-007tII på rörsidan.

lyric026.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nice Timbre. Och skönt att vi har dig tillbaka igen-igen. Dina grejor i ett än bättre rum måste vara en höjdare. Det är bara ta ett glas vin eller en sejdel Arboga och njuta när sweatspoten blivit sweet igen.. :thumbsup:

Faktiskt rätt skönt att hålla till ute på landet och Casillero del Diablo passar bra in i sammanhanget.

"Djävulens bunker" fritt översatt... :D

boro0021.JPG

När soulmusiken slutligen tar fart kommer säkert en och annan förbipasserande granne att lyfta på ögonbrynen.

Här kan man dra på i jämförelse med tidigare lyssningsrum... :mm:

analog172.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tre sanna Sf klassiker, varav två finns kvar i vår familj. Memento och Electa Amator II. Mina Amati Anniversario byttes mot Ktema. Ett bättre val med hänsyn till mitt lyssningsrum och bättre bashantering.

Fortfarande minnet av en lyssning hemma hos dig på gamla adressen. Det rullande myntet i Patricia Barbers liveinspelning var mycket illusoriskt, apropå 3-D känsla. Antar att det nya rummet är ännu större vilket brukar vara till fördel.

Calm

Har fokuserat mycket på 3-D känsla och den är inte lika utpräglad som i mitt tidigare rum tillsammans med mina gamla Infinity Kappa 9 men det kompenseras ändå av förbättringar i bredd och höjd.

boro1827.JPG

Link to comment
Share on other sites

Timbre, eftersom jag är en som inte varit med så länge på forumet och inte heller läst alla 200 000 äldre inlägg på forumet vore det väldigt intressant att höra lite mer om högtalarvalet, varför du landat i just dem. Använder du dem samtidigt men till olika typer av musik eller hur tänker du? Om det finns någon eller några trådar jag missat som beskriver din resa får du jättegärna peka mig i rätt riktning! :)

Hifiresor kan ju lätt påverkas av slumpmässiga situationer och jag åkte dit på ett par Sonus faber Extrema som faktiskt demades vid Aker Brygge i Oslo... :):o

Det måste ha varit någon gång i slutet på förra millenniet.

lyric173.JPG

Link to comment
Share on other sites

Använder du dem samtidigt men till olika typer av musik eller hur tänker du?

Det handlar till viss del om ett utvecklat samlardille :blush:) men samtidigt är det involverande att skifta till ny modell efter en längre tids lyssning.

Mina Extrema gick efter många år vidare till bossen i Sonus faber Club Denmark.

Sonus0070.JPG

Samlandet nådde kulmen efter millenniumskiftet och det resulterade i fem par sonusar, två par Infinity och en Modulus Subwoofer.

Ljus012.JPG

Nu är det striktare kontroll men jag återkommer till subwoofern som befinner sig på omkantning.

boro1875.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det handlar till viss del om ett utvecklat samlardille :blush:) men samtidigt är det involverande att skifta till ny modell efter en längre tids lyssning.

Mina Extrema gick efter många år vidare till bossen i Sonus faber Club Denmark.

Intressant tanke verkligen om man har utrymme och möjlighet och kul att du har "downsizat" till endast tre par :)

Jag har tilltalats oerhört i olika sammanhang av andra märken än det jag spelar på nu, men att ta steget ut och byta har alltid känns tveksamt. Tror dock att jag skulle få bedriva en intensiv lobbykampanj för att motivera mer än ett par högtalare så länge musikrummet skall vara en del av vår boendemiljö. En dröm vore väl att bygga en "lada" dedicerad till musikintresset, men jag är orolig att man skulle spendera mindre tid där i o m att den skulle vara helt avskiljs från bostadshuset. Well, drömma kostar ju inget. Extrema verkar spännande! Har tyvärr aldrig haft chansen att lyssna på dem.

Link to comment
Share on other sites

Har fokuserat mycket på 3-D känsla och den är inte lika utpräglad som i mitt tidigare rum tillsammans med mina gamla Infinity Kappa 9 men det kompenseras ändå av förbättringar i bredd och höjd.

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/s...pp/boro1827.JPG

Högtalarplacering tar väl sin tid. Jag borde själv gå på det igen lite mer systematskt.

Men det perspektiv som var i lägenheten var ju enormt.

Jag hade ingen aning om att Stax hade gjort rörelektronik. Kul att se!

Link to comment
Share on other sites

Intressant tanke verkligen om man har utrymme och möjlighet och kul att du har "downsizat" till endast tre par :)

Jag har tilltalats oerhört i olika sammanhang av andra märken än det jag spelar på nu, men att ta steget ut och byta har alltid känns tveksamt. Tror dock att jag skulle få bedriva en intensiv lobbykampanj för att motivera mer än ett par högtalare så länge musikrummet skall vara en del av vår boendemiljö. En dröm vore väl att bygga en "lada" dedicerad till musikintresset, men jag är orolig att man skulle spendera mindre tid där i o m att den skulle vara helt avskiljs från bostadshuset. Well, drömma kostar ju inget. Extrema verkar spännande! Har tyvärr aldrig haft chansen att lyssna på dem.

Nu är jag kanske inte rätt man att ge strategiska råd men jag har ändå lärt mig att lugnet alltid skall prioriteras före stormen... :)

Långt innan forumens tid (70-talet) var vi ett litet gäng musik & hifi-entusiaster som brukade träffas på lördagsförmiddagar för gemensam lyssning. En konstant startpunkt var Ljudkällarn på Viktoriagatan i Göteborg så det fanns ju en hel del apparater att granska.

Några av oss upp- eller omgraderade i high speed och med facit i hand vet jag att det idag finns en gemensam nämnare för de mest bytesbenägna polarna.

Hifiintresset har lagts på hyllan och bl.a. stod det en mycket exklusiv Luxman-anläggning nedpackad i en källare och väntade på att ägarens son skulle växa upp.

Har för mig att han fick den i samband med 20-årsdagen... :Thinking:

magico006.JPG

Link to comment
Share on other sites

Högtalarplacering tar väl sin tid. Jag borde själv gå på det igen lite mer systematskt.

Men det perspektiv som var i lägenheten var ju enormt.

Jag hade ingen aning om att Stax hade gjort rörelektronik. Kul att se!

Kollade igenom Stax History och samtliga större slutsteg var transistorbaserade.

Första produkten var en mikrofon (1950) och den första rördrivern kom 1987 med beteckningen SRM-T1.

Det är ju precis en sådan jag ruvar på... :o:D

STAX0145.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag kanske inte rätt man att ge strategiska råd men jag har ändå lärt mig att lugnet alltid skall prioriteras före stormen... :)

Långt innan forumens tid (70-talet) var vi ett litet gäng musik & hifi-entusiaster som brukade träffas på lördagsförmiddagar för gemensam lyssning. En konstant startpunkt var Ljudkällarn på Viktoriagatan i Göteborg så det fanns ju en hel del apparater att granska.

Några av oss upp- eller omgraderade i high speed och med facit i hand vet jag att det idag finns en gemensam nämnare för de mest bytesbenägna polarna.

Hifiintresset har lagts på hyllan och bl.a. stod det en mycket exklusiv Luxman-anläggning nedpackad i en källare och väntade på att ägarens son skulle växa upp.

Har för mig att han fick den i samband med 20-årsdagen... :Thinking:

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/magico006.JPG

Bra tankar som jag tackar för även om jag inte ser mig som speciellt bytesbenägen (jag har haft mina nuvarande Wilson i 6-7 år och de förhållandevis få byten jag gjort har varit strategiska och medfört rejäla kliv uppåt mot mitt musik-nirvana - sällan/aldrig nedåt eller åt sidan). Jag var mest nyfiken på resonemanget bakom att ha tre par "igång" samtidigt.

Tillbaka till topic! :)

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till topic! :)

Yes! - och nutiden... :)

Här har pysslats i två parallella aktivitetslinjer och då subwoofern rent uppkopplingsmässigt endast är avsedd att användas i samband med hörlurslyssning, är det lika bra att starta upp förberedelserna inför The Return of Modulus... :icon_smile_cool::)

Den här gången blir det en exklusivare uppställningsvariant med ett högre pris i form av 16 BDR Pucks Mk3.

Tomten verkar heltänd så han måste vara med... :D

boro1900.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tomten verkar heltänd så han måste vara med... :D

Heltänd ? :unsure:

Han ser mer ut som att han är förbannad över kommande nyårshelg och rengöringen av champagnebesudlade vinylskivor :D

Resväskorna har han med sig också ser jag så han stannar väl minst till trettondagen :)

Link to comment
Share on other sites

Heltänd ? :unsure:

Han ser mer ut som att han är förbannad över kommande nyårshelg och rengöringen av champagnebesudlade vinylskivor :D

Resväskorna har han med sig också ser jag så han stannar väl minst till trettondagen :)

Kanske snarare påtänd :?::) så det är nog bäst att han får vara med.

boro1899.JPG

Link to comment
Share on other sites

Till slut blev det rena machostilen :) på BDR-upplagan jämfört med tidigare uppställning.

boro1920.JPG

Tycker faktiskt att Infinity Modulus rent exteriört håller stilen trots avslutad produktion från någon gång i början av nittiotalet.

På det nya golvet står den betydligt stabilare än i det gamla lyssningsrummet.

Nu återstår att höra hur det fungerar... :Thinking::mm:

boro1923.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dessutom hade vi en dialog på LN beträffande behandling och smörjning av basmembranets foam.

Rådet blev att hålla mig borta från membranet :Shame On You: :) då normal, kontinuerlig användning är det bästa receptet.

Med dagens nya material förväntas kanterna vara opulvriserade i ytterligare 25 år... :icon_smile_cool:

boro1869.JPG

Link to comment
Share on other sites

16 pucks :o

Det börjar närma sig puckogränsen :Thinking::D men galenskaperna har inte tagit slut... :icon_smile_cool:

Det fina i kråksången är att woofern ligger helt frikopplad från lurförstärkeriet på egen pre out. Den kan således aktiveras oavsett om det är en passiv eller aktiv driver som för tillfället är igång.

boro1979.JPG

Volymen ställs in manuellt - antingen via styrenheten eller via förförstärkaren eller via bägge två... :black::)

För övrigt känns det som att de viktigaste parametrarna kan kontrolleras.

boro1988.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det fina i kråksången är att woofern ligger helt frikopplad från lurförstärkeriet på egen pre out. Den kan således aktiveras oavsett om det är en passiv eller aktiv driver som för tillfället är igång.

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/s...pp/boro1979.JPG

Volymen ställs in manuellt - antingen via styrenheten eller via förförstärkaren eller via bägge två... :black::)

För övrigt känns det som att de viktigaste parametrarna kan kontrolleras.

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/s...pp/boro1988.JPG

Coolt!

Du har förstås provat olika delningsfrekvenser, men det vore ju intressant att dela högt och lågt - så att man får lite efterklang från rummet och direktljud + soundstage i lurarna.

Men det kanske blir utsläckningar om man skulle dra upp subben till 210Hz... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Coolt!

Du har förstås provat olika delningsfrekvenser, men det vore ju intressant att dela högt och lågt - så att man får lite efterklang från rummet och direktljud + soundstage i lurarna.

Men det kanske blir utsläckningar om man skulle dra upp subben till 210Hz... :unsure:

Det är i första och sista hand just soundstage-känslan jag är ute efter, d.v.s. att ljudbilden lyfter framåt istället för att stråla vinkelrätt in från sidorna. Det handlar kanske inte om några revolutionerande förändringar men hittills har jag nått bäst harmoni med brytpunkterna 35Hz/110Hz.

Det beror naturligtvis mer på rummet än vilka lurar som sitter på huvudet... :)

boro1916.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...