Jump to content

Music is changing - MQA


crion

Recommended Posts

meridian_news.png

http://www.musicischanging.com/

Robert Harley Listens to Meridian MQA

Så meridian skapar ett eget lossless-format som ska konkurrera med apples ALAC och open source FLAC. Förmodligen helt proprietärt med licensieringsmodell men erbjuder bättre komprimering.

Stora frågan är om de är giriga eller vill få massiv spridning av formatet och köra ut det via våra kära streamingtjänster.

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen konkurrens med FLAC/ALAC då MQA bor under ditheringen. Du skulle kunna lägga in informationen i en CD faktiskt. Men det den gör är med dekoder att öka tidsupplösningen till åtminstone 10 mikrosekunder (baserad på forskning av vad hjärnan klarar att processa). En sådan tidsupplösning kan egentligen bara existera i en xx/192KHz+ FLAC.

Men en carrier såsom Tidal/Wimp råkar just sitta på en lossless streaming bärare och skulle således kunna ta in material från exempelvis Warner som har denna extra meta-data information och kan åtnjutas på en kompatibel dekoder i mjukvara eller hårdvara.

Edited by crion
Link to comment
Share on other sites

Det är ingen konkurrens med FLAC/ALAC då MQA bor under ditheringen. Du skulle kunna lägga in informationen i en CD faktiskt. Men det den gör är med dekoder att öka tidsupplösningen till åtminstone 10 mikrosekunder (baserad på forskning av vad hjärnan klarar att processa). En sådan tidsupplösning kan egentligen bara existera i en xx/192KHz+ FLAC.

Men en carrier såsom Tidal/Wimp råkar just sitta på en lossless streaming bärare och skulle således kunna ta in material från exempelvis Warner som har denna extra meta-data information och kan åtnjutas på en kompatibel dekoder i mjukvara eller hårdvara.

Nu är jag extremt förbryllad. Det är alltså inte lossless vilket gör formatet sämre än FLAC/ALAC, men vad betyder egentligen det sista du skrev?

Link to comment
Share on other sites

Det här slutresultatet är klart bättre än lossless CD, timing informationen motsvarar ju xx/192. Det är alltså som att turboladda CD men ändå dra lika mycket soppa.

Som jag förstår det så ska det vara bakåtkompatibelt, dvs utan tillgång till en decoder så ska du kunna spela upp PCM-strömmen som om det vore vanlig CD. Men tydligen tappar man information jämfört med en vanlig CD-inspelning, så det blir ett sämre resultat.

Men med en dekoder så får man något som skulle motsvara en högre bitrate, men det är fortfarande inte lossless så det är inte som om du haft en lossless kopia av en högre bitrate.

Om det jag skriver stämmer ;) så hoppar inte jag av gläde över detta formatet i alla fall...

Link to comment
Share on other sites

Lol, men HDCD är ju skräp!

The small file size offered by MQA, which can be streamed at just 1m/bit a second, could also transform streaming music services, says the brand. Bob Stuart told Inside CI that it was key to have music industry support. “What we don’t need is format wars or confusion, we all need to be on the same side,” he says.

One early adopter of the technology will be Arcam. MD Charlie Brennan told Inside CI, that while firmware updates could be used to make players compatible, Arcam was already working on a hardware decoding solution. “It’s just the best way to maximise performance. We’ll be looking to have a product ready for launch sometime in the summer of 2015.”

David Mugford, UK sales manager for Onkyo Europe, was equally enthusiastic. He told Inside CI: “It’s just awesome! We first heard MQA some time ago and were blown away. You can definitely expect to see Onkyo MQA enabled hardware from us soon.” Currently there is no confirmed details on the availability of MQA-encoded software, however online music giant 7digital was in attendance and is know to be a supporter. Meridian says there will be further announcements at the 2015 International CES. - See more at: http://www.insideci.co.uk/news/meridian-ou...h.reUTGP0r.dpuf

Edited by crion
Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det så ska det vara bakåtkompatibelt, dvs utan tillgång till en decoder så ska du kunna spela upp PCM-strömmen som om det vore vanlig CD. Men tydligen tappar man information jämfört med en vanlig CD-inspelning, så det blir ett sämre resultat.

Men med en dekoder så får man något som skulle motsvara en högre bitrate, men det är fortfarande inte lossless så det är inte som om du haft en lossless kopia av en högre bitrate.

Om det jag skriver stämmer ;) så hoppar inte jag av gläde över detta formatet i alla fall...

Då kan du vara lugn, har du ingen MQA kompatibel kedja är det bara att lyssna som "vanligt". Informationen ligger under ditheringen så du kan köra vidare med 16bit/44.1KHz om du vill.

Edited by crion
Link to comment
Share on other sites

Jag kom också att tänka på hdcd, men det är ju bara en liten del som beror på formatet.

Om huvudsyftet är att medverka till bra produktioner så ger jag tummen upp!

Bob Stuart poängterar ju vikten av att gå tillbaka till inspelningen.

Det finns mängder av bra musik som låter illa och ofta låter den sönderproducerad. Speciellt musik från cd-eran.

Classic Records, Mofi, ORG, Nautilus etc är ju fantastiska, men de låter ju bra eller t.o.m bättre redan i original.

Music On Vinyl är egentligen mer rätt på det eftersom de verkar utgå mer från musikinnehåll än ljudkvalitet.

Om Meridian kan bidra med välljud till bra musik så är jag enbart positiv.

Road av diagrammet med quality vs convenience :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, diagrammet är ju en klar diskussionsöppnare. Jag har sett ett antal spinoffs från den av olika människor. Gemensamt är att ingen ritar den identiskt med någon annan. ;)

Första MQA filerna kommer i Q1 och första produkten finns redan som klarar spela formatet, Explorer2 USB DAC. Även Prime headphone amplifier stödjer MQA från grunden. Formatet och uppbackningen kring det har jobbats med under 4-5 år.

Edited by crion
Link to comment
Share on other sites

7553095548dee2b97491.jpg

Fick en kommentar till denna chart från Bob S. på Meridian forumet.

The graph in the background is an information plot (Shannon diagram). One thing it shows is that the peak information content of the music is about 1/6 of the 4.6Mbps single channel capacity at 192/24.

That fact speaks to efficiency, not to quality improvement. It illustrates that the channel moves much more 'data' than '(relevant) information'. Resolving that conundrum is a matter of lossless compression, which MQA achieves between encoder and decoder.

The headline to emphasise the result is not about efficiency, it's about the system end-to-end (i.e. analogue-through-digital-through-analogue) temporal blur or time-smear.

The inset upper right shows the impulse response of the entire chain (not just a converter), comparing MQA to a high-performance studio ADC/DAC at 192/24 delivering the output of a microphone feed. We can quantify this in a number of ways:

  • Uncertainty of leading edge: MQA = 4us compared to 250us
  • Total impulse duration: MQA = 50us compared to 500us
  • MQA has no post-ring
  • Perceptual smear (relating to the perceived envelope and loudness) MQA at under 10us is at least 10x better.

This is a quality improvement in temporal resolution; the headline of 10x is conservative and we hear the result.

And it can be transmitted at a lower data rate, but that's efficiency gain in part from the end-end nature of the coding and the other innovations.

The problem comes if the graph is taken out of context without the words I was using the the time.

Bob

Exempel: Om ljudkedjan från mikrofon-feed till DAC använder MQA kan ljudprestandan ökas mot vanlig 24/192 ADC/DAC kedja i tidsdomänen. Samtidigt som formatet tar mindre plats. :)

Edited by crion
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det verkar intressant det här och när John Atkinson är så positiv känns det trovärdigt. Min känsla är att det här faktiskt kan vara framtiden och det kanske är dags för även en aningen konservativ HiFi-brukare som mig att börja streama i huvudanläggningen. Svårigheten ligger förstås som alltid i att allmänheten ska övertygas om konceptets förträfflighet.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon förklara hur man lagrar musikinformation i frekvensområdet 24Khz-96Khz inom det tillgängliga bandbredden motsvarande CD-formatet? Det ter sig omöjligt, för mig som inte fattar...

Lite som att försöka bära vatten med ett durkslag om ni hänger med på liknelsen...

Och givetvis, detta måste ju sätta groteska krav på DSP-sidan, att i realtid packa upp den extra informationen och återuppbygga den ursprungliga signalen. Jag förstår inte hur detta kan förbättra den temporala precisionen, som det påstås.

Inte heller förstår jag varför det skulle låta bättre än en 24bit/192Khz i PCM format där ingen bearbetning alls behövs om bara bandbredden för överföring är tillräcklig...

Artiklar? Förklaringar?

Vh Micke

Link to comment
Share on other sites

John Atkinson's picture

Re: Sound Quality

Submitted by John Atkinson on December 22, 2014 - 4:28am

Plato65 wrote: How does one compensate for the temporal effect of the A/D converter?

JA: I understand that mastering with MQA uses Meridian's "apodizing filter" but fine-tuned to the actual A/D converter originally used. According to Bob Stuart, this is possible because 1) there is only a small population of professional A/D converters and 2) record companies actually keep good records on what converter was used for the original sessions and/or mastering. Almost all CDs from the early 1980s, for example, were mastered with one of the Sony PCM1600 family.

John Atkinson

Editor Stereophile

Link to comment
Share on other sites

Jo, den delen läste jag. Det är ju dock bara en liten del av förklaringen att man kan förbättra och kontrollera en mycket viktig del av processen, dvs A-D omvandlingen.

Men det borde väl förbättra alla digitalt lagrade audio-filer (!;)), oavsett MQA eller inte?

Vh Mcke

Link to comment
Share on other sites

Jo, den delen läste jag. Det är ju dock bara en liten del av förklaringen att man kan förbättra och kontrollera en mycket viktig del av processen, dvs A-D omvandlingen.

Men det borde väl förbättra alla digitalt lagrade audio-filer (!;)), oavsett MQA eller inte?

Vh Mcke

Vilket filter som är lämpligast vid analogomvandlingen av PCM-data beror på vilket filter som användes vid digitaliseringen. Det låter som om MQA som koncept omfattar båda ändarna av ekvationen, vilket sammantaget ger den påstått enorma förbättringen av tidsdomänsprecisionen.

Om du digitalserar en analogmaster ånyo så kan du helt utan "ommastring" och med matchade nivåer få mycket bättre ljud än för 20 år sedan. Dels har moderna A/D-omvandlare mycket bättre tidsprecision och dels kan man använda bättre filter, i MQA:s fall påstår man att det är noll(!) cykler för- och efterringning (detta har ju Medirian varit inne på i många år nu). Detta borde som du skriver ge bättre ljud även utan MQA-ingredienser i analogomvandlingen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Paneldiskussion om just Hires framtid med Sony, Tidal, MQA och HDTracks.

Intressant diskussion. Jag gillar På Bråtelund kommentarer fast dom andra i panelen verkar inte gilla dom ;) Lite roligt att dom tycker att "audiophiler" har "kidnappat" diskussionen om hires. Dom lyckades lite smått börjar ta sig vidare och prata om kvalitén på ljudet i stället för att bara pratat om filformat. Om något år kanske branschen börjar ta kvalitetsfrågorna på allvar.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag också lyssnat på diskussionen och tycker att den var bra. Mitt intryck är att de var tämligen överens om att det handlar om "show by example" och det är vad jag tror på också. Det handlar mest om att få kunden kvalitetsmedveten, får man det kommer resten av sig själv.

Link to comment
Share on other sites

Det är i stort sätt bara audiofiler på 60+ som påstår att dom hör skillnad på hires och cd och då blir det lite knepigt att försöka sig på "show by example" :Thinking:

Om du tar dej tid att läsa på andra forum, både Svenska och utländska, så kommer du upptäcka att hifi-intresserade är medvetna om bristerna i ljudkvalitén. Tyvärr så använder skivbolagen filformaten som en slags "alibi" för att slippa göra något åt dom verkliga kvalitetsbristerna.

MQA är lite intressant, men så långt som jag förstår tekniken så är det bara 18-20 åringar (eller yngre) som kan dra nytta av den tekniken.

Edited by musicalPeople
Link to comment
Share on other sites

Varför dessa ständiga insinuationer att vi som skriver inte vet vad som diskuteras på andra ställen?

Jag noterar vad andra tycker och skapar utifrån det och egna erfarenheter en åsikt och den tycks inte vara samstämmig med den som musicalPeople har, det kan jag leva med.

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...