boerboel Posted December 3, 2014 Posted December 3, 2014 Tjena! En dum fråga! Är det viktigt att köra samma märke på försteg och slutsteg? Quote
Vox Posted December 3, 2014 Posted December 3, 2014 Nej, du behöver inte ha samma fabrikat på för- och slutsteg. Dock är det inte alla för- och slutsteg som passar riktigt bra ihop. Quote
boerboel Posted December 3, 2014 Author Posted December 3, 2014 Nej, du behöver inte ha samma fabrikat på för- och slutsteg. Dock är det inte alla för- och slutsteg som passar riktigt bra ihop. Ok, hittat ett slutsteg som jag tycker matchar mitt ljudideal men det är inte riktigt Nirvana så jag funderar på om jag ska testa lite försteg för att komma till Nirvana! Quote
Bebop Posted December 3, 2014 Posted December 3, 2014 (edited) Det finns elektriska parametrar som man bör ha lite kontroll på, framför allt impedansanpassning mellan för- och slutsteg. Om man köper från samma tillverkare kan man vara ganska säker på att det matchar. En tillverkare matchar ju sina enheter tillsammans efter någon form av ljudideal. Det är ju inget som hindrar att andra kombinationer också låter bra. Shindo försteg låter magiskt med VTL men är näst intill obrukbara med Lamm. En gammal generell regel för impedansanpassning är förhållandet 1:10 mellan för- och slutsteg. Om t ex utgångsimpedansen på försteget är 2 kOhm så skall ingångsimpedansen på slutsteget vara minst 20 kOhm. Om det ändå inte låter OK så är det i vart fall inte beroende på felaktig impedansanpassning. Det finns de som menar att förhållandet skall vara 1:100 men minst 1:10 är den vanligaste rekommendationen. Men det finns andra parametrar som också måste spela bra tillsammans med slutsteget. Det finns ju lite olika konstruktionsprinciper både på för- och slutsteg t ex rör kontra transistorer, olika biasnivåer i transistorslutsteg, bipolära transistorer versus mosfet osv. Här får man prova sig fram och lyssna på andras erfarenheter. Men burkar som inte passar impedansmässigt skulle jag undanta. Du kan läsa mer i följande länk Edited December 4, 2014 by Bebop Quote
Apexorca Posted December 4, 2014 Posted December 4, 2014 Man kan matcha olika men det är mycket lättare att hitta rätt inom samma märke pga det som tidigare nämnts. Samma ljudideal som strävar åt samma håll. Jag skulle råda att hitta ett märke som man gillar i klangen och använda för och slutsteg från dem. Quote
calle_jr Posted December 4, 2014 Posted December 4, 2014 Det finns mycket som funkar, men minst lika mycket som inte funkar. Alltså, prova försteg med de slutsteg du har tänkt använda. Quote
boerboel Posted December 4, 2014 Author Posted December 4, 2014 Tack för hjälpen! Himla nice forum. Quote
sprudel Posted December 4, 2014 Posted December 4, 2014 Tjena! En dum fråga! Är det viktigt att köra samma märke på försteg och slutsteg? Viktigt o viktigt? Men du kan ju ha i åtanke att konstruktören utvecklat dem tillsammans, de bildar två länkar i en ljudkedja och om de harmonierar så är det ju bra. Likadant högtalare och slutsteg så tycker jag man kan ha koll på hur vilka apparater och högtalare som använts vid utvecklingen. Reidar P som konstruerar Respons har ju använt sig av ARC, och de låter ju bra tillsammans. Inos högtalare med med neutrala sk ofärgande steg, men de låter bättre med Plinius tycker jag då. Quote
calm Posted December 4, 2014 Posted December 4, 2014 Sedan kan man naturligtvis titta på integrerade förstärkare och där är man alltid garanterad korta signalvägar och full anpassning. Dessutom slipper man att köpa dyra kablar både nät och interconnect. Calm Quote
Recommended Posts