Vox Posted December 2, 2014 Posted December 2, 2014 (edited) Jag har har en ny kabel (Van den Hul - The Thames) mellan stepuptransformatorn och RIAA-steget. Detta medförde en klar förbättring överlag, men jag har fått problem med basen. På skivor med djupare bas blir den blöt, svampig och allt för dominerande. Då jag har en steupuptransformator är RIAA-steget inställt på 47 kohm. Är det den "optimala" inställningen? Pickupen är en Denon DL-301 II som vill ha en last på minst 100 ohm. Utgångsimpedansen är 33 ohm. Kabeln har en resistans på 0,3 ohm och en kapacitans på 103 pF. Edited December 3, 2014 by Vox Quote
calm Posted December 2, 2014 Posted December 2, 2014 Jag har har en ny kabel (Van den Hul - The Thames) mellan stepuptransformatorn och RIAA-steget. Detta medförde en klar förbättring överlag, men jag har fått problem med basen. På skivor med djupare bas blir den blöt, svampig och allt för dominerande. Då jag har en steupuptransformator är RIAA-steget inställt på 47 kohm. Är det den "optimala" inställningen? Pickupen är en Denon DL-301 II som vill ha en last på minst 100 ohm. Utgångsimpedansen är 33 ohm. Kabeln har en resistans på 0,3 ohm och en kapacitans på 103 pF. Jag hade motsvarande "problem" när jag uppgraderade min vinyl med en stepuptrafo Dynavector SUP 200. I specifikationen står att den skall ha en utgående last av 47 kohm. Låter ännu inte optimalt med den inställningen. Men tyckte att jag borde testa lite andra inställningar på min ASR Basic Exklusive som har både möjlighet till resistiv som kapacitiv justeringsmöjligheter. Sedan är gainfrågan ytterligare en parameter. Själv minskade jag gainen i Riiat för att inte överstyra in i försteget. Fick lite teoretisk input av denna artikel hos Rothwell. http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/htm...ers_explai.html Noterade dock att det är skillnad mellan teori och lyssningsintryck. Så rådet precis som står i ASR:ns bruksanvisning är att testa sig fram "what´s best is what`s sound best". Medan artikeln säger en del hur man kan tänka vid test. 10 ggr pickupens impedans kan vara en början och sedan gå uppåt om man har justeringsmöjligheter. Kapacitansinställningen har jag ännu inte rört. Calm Quote
Vox Posted December 2, 2014 Author Posted December 2, 2014 Tack Calm! Skall studera länken i kväll. Quote
Vox Posted December 2, 2014 Author Posted December 2, 2014 Jag har varit i kontakt med konstruktören av setuptrafon och han säger att RIAA-steget skall vara inställt på 47 kohm. Quote
Vox Posted December 3, 2014 Author Posted December 3, 2014 Hittade och åtgärdade problemet sent igår kväll. Efter att ha ifrågasatt allting i anläggningen, testat att koppla om, byta kablar, ändra VTA, ändra RIAA-inställningar med mera hittade jag problemet. Vid senaste senaste städningen av musikrummet sköt jag lyssningsfåtöljen bakåt och där blev den kvar. Flyttade fram fåtöljen och basproblemet var bort. Quote
Taxmannen Posted December 3, 2014 Posted December 3, 2014 Skönt att det löste sig! Läge kanske att skruva fast fåtöljen i golvet och skaffa en sådan här för att hålla huvudet still Quote
calm Posted December 3, 2014 Posted December 3, 2014 Hittade och åtgärdade problemet sent igår kväll. Efter att ha ifrågasatt allting i anläggningen, testat att koppla om, byta kablar, ändra VTA, ändra RIAA-inställningar med mera hittade jag problemet. Vid senaste senaste städningen av musikrummet sköt jag lyssningsfåtöljen bakåt och där blev den kvar. Flyttade fram fåtöljen och basproblemet var bort. Så skönt att det löste sig! Att testa sig fram är ändå den bästa metoden för problemlösning. Calm Quote
Vinylcalle Posted December 4, 2014 Posted December 4, 2014 100 Ohm är typsikt en last som passar MC-pickuper av Ortofonsskola dvs. med låg inre impedans runt 2-6 Ohm och är också den vanligaste du hittar i RIAA-steg som enbart har ett läge för MC-pickuper. Denon och flera andra japanska tillverkare har högre intern impedans ofta runt 40 Ohm och tittar man på hur deras egna och andra tranformatorer för 40 Ohms pickuper ser ut så handlar det om en last om runt 200-500 Ohm. Mina olika DL-103:or brukar jag laste runt 300 Ohm. MvH Carl Quote
Recommended Posts