larsimalmo Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Hej! Är lycklig ägare till Naim Nait XS och Naim CD5X, tillsammans med ett par Harbeth Super HL5. Den senaste tiden har jag funderat på vad en Flatcap XS skulle kunna göra för ljudlyft åt anläggningen. Vad säger ni - värt pengarna eller inte? Med vänlig hälsning Lars Quote
bigblue Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 Hej Lars och välkommen till Euphonia. Jag har under de senaste månaderna testat mycket kring vad strömkablar och strömrening kan göra och med rätt produkter och rätt matchning kan du få mycket goda resultat. Om du upplever det samma kan du enkelt utröna genom att helt enkelt gå till en handlare och be att få låna hem en enhet. Koppla in och spela under ett par daga, koppla ur och spela musik igen. Lycka till och berätta gärna vad du kommer fram till. Quote
Bebop Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 Flatcap XS är inte en strömrenare typ IsoTek, det är en mer renodlad nätdel anpassad för Naim-enheter. Naim har använt den typen av tillbehör sedan säkert 20-30 år och Naim-ägare brukar vara lyriska över dess resultat med bättre dynamik, kontroll och finess. Om du googla runt lite så finns det många åsikter. Innehållet är rätt så tomt men det behöver inte innebära att den inte gör nytta. Många menar att utan deras separatat nätdelar är Naim inte mycket att hänga i granen och något kan det säkert ligga i det eftersom de funnits deras separata nätdelar hängt med så länge. Jag har ingen egen erfarenhet så jag kan bara hänvisa till andras, t ex följande test. Quote
LYD Posted December 2, 2014 Posted December 2, 2014 Flatcap XS gör definitivt skillnad. De allra flesta tycker att det blir bättre, dock inte alla. Jag har kunder som tycker att man tappar lite rock 'n roll och driv och väljer därför bort allt vad externa nätdelar heter. Kortfattat kan du förvänta dig bättre svärta och mer precis ljudbild. Jag ser Flatcap XS som en väldigt prisvärd uppgradering men råder dig att lyssna innan du gör något. Quote
calm Posted December 2, 2014 Posted December 2, 2014 Hade i min ägo för ett antal år sedan en Naim CDX. Till denna fanns separat nätdel i form XPS som jag fick möjlighet att testa i butik, men som då var ouppnålig pga priset. Jag tyckte att den separata nätdelen gav ett lyft i alla parameterar, så rekommendationen är nog att testa om du har möjlighet. Vet inte om Naim är ensamma om att apparaterna kan uppgraderas med separata nätdelar, men min erfarenhet är att det ofta ger en betydligt bättre återgivning vad gäller både dynamik och svärta i ljudbilden. http://www.stereophile.com/content/naim-cdx-cd-player-page-2 Kan jämföra med ASR:n som har tre separata nätdelar som gör att trafo och annat som kan störa står en bit ifrån förstärkeriet. När det gäller MSB så har man tre nivåer på nätaggregat och skillnaden ligger i komponenttoleranser och antalet transformatorer för att om möjligt separera de digitala delarna från övriga. Calm Quote
LYD Posted December 2, 2014 Posted December 2, 2014 Hade i min ägo för ett antal år sedan en Naim CDX. Till denna fanns separat nätdel i form XPS som jag fick möjlighet att testa i butik, men som då var ouppnålig pga priset. Jag tyckte att den separata nätdelen gav ett lyft i alla parameterar, så rekommendationen är nog att testa om du har möjlighet. Vet inte om Naim är ensamma om att apparaterna kan uppgraderas med separata nätdelar, men min erfarenhet är att det ofta ger en betydligt bättre återgivning vad gäller både dynamik och svärta i ljudbilden. http://www.stereophile.com/content/naim-cdx-cd-player-page-2 Kan jämföra med ASR:n som har tre separata nätdelar som gör att trafo och annat som kan störa står en bit ifrån förstärkeriet. När det gäller MSB så har man tre nivåer på nätaggregat och skillnaden ligger i komponenttoleranser och antalet transformatorer för att om möjligt separera de digitala delarna från övriga. Calm XPS är kanon, men rätt dyr. Naim är inte helt ensamma om den typen av uppgraderingsmöjlighet. Gold Note har ett liknande upplägg på sin Reference-serie. Där kan alla signalkällor uppgraderas med extern nätdel. I dagsläget finns det två nätdelar från Gold Note. En med batteridrift och en med vanlig AC-drift. Quote
bigblue Posted December 2, 2014 Posted December 2, 2014 Jag valde att uppgradera strömenheten i samband med mitt köp av MSB dac. Det jag upplevde var att analog dac'en levererade en lite kaxigare presentation och att basen blev klart tajtare. Quote
Recommended Posts