eliot Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 HiFi-resan '14 Årets resa söderut började med finast tänkbara väder när vi lämnade Trelleborg tidigt fredagen den 4 Juli Det var så skönt ljus på morgonen att man man inte direkt kände för att lägga sig och sova i vår hytt Quote
P-pan Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Äntligen Ska bli härligt att få följa med på årets äventyr. //Pan Quote
byZan Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Äntligen Ska bli härligt att få följa med på årets äventyr. //Pan Spänningen är olidlig Jag ser också fram emot detta reportage även om bilderna inte är tagna med en Nikon 810:a /byZan Quote
Vox Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Det här är perfekt! Fantastiskt att kunna sitta hemma i lyssningsfåtöljen och lyssna på musik och samtidigt få vara med på en hifiresa söderut. Quote
calle_jr Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...zpscdfad513.jpg Varför har ni alltid så fint väder? Quote
eliot Posted November 30, 2014 Author Posted November 30, 2014 Varför har ni alltid så fint väder? Det stämmer inte - 2012 regnade det - Men 2010, 2011, 2013 & i år har resan börjat på bästa möjliga sätt Vädret var lika fint i Rostock: riktigt sommarväder Quote
Vox Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 Varför har ni alltid så fint väder? Det kanske är som med bilder från husmäklare - alltid solsken oavsett hur vädret var vid fotograferingstillfället. Quote
calm Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 Kul att få följa med! Ser fram emot fortsättningen! Calm Quote
eliot Posted December 1, 2014 Author Posted December 1, 2014 Det kanske är som med bilder från husmäklare - alltid solsken oavsett hur vädret var vid fotograferingstillfället. :Shame On You: Det var varmt också som denna iPhone bild visar Vi bor alltid på samma hotell och denna gång fick vi en balkong - det räcker inte med en iPad Vårt hotell ligger på en sidogata till Kurfürstendamm där busstrafiken var inställd p.g.a. fotbolls VM Quote
eliot Posted December 1, 2014 Author Posted December 1, 2014 Denna dagen spelade Tyskland mot Frankrike så vi stannade till vid en bar på Ku´damm innan vi gick till vårt stammställe Leibniz Klause Quote
eliot Posted December 7, 2014 Author Posted December 7, 2014 På lördagen gav vi oss iväg längs Kurfürstendamm och jag passade på att köpa en ny större kameraväska på Foto Wüstefeld som tydligen nu har bytt namn till Foto Leistenschneider - när man är på semester så har man spenderbyxorna på sig Nästa anhalt var liksom förra året Saturn Vi fortsatte därför till Saturn där det blev några LP skivor - där jag i år bl.a. köpte vinylboxen Oscar Peterson: Exclusively For My Friends (6LP) - Inspelningarna finns också tillgängliga som nyutgåva på masterband och jag har faktiskt sett dem hos Audio Concept i Stockholm Detta är inspelningar som gjordes av Hans Georg Brunner-Schwer när Oscar Peterson spelade privat, hemma hos honom, i en liten krets av bekanta och som han sedan släppte på sitt eget skivmärke MPS, "Musik Produktion Schwarzwald". Det går att läsa mer här (på tyska) Det finns ett mycket stort utbud på Saturn och då saknas naturligtvis inte riktig HiFi Quote
calle_jr Posted December 7, 2014 Posted December 7, 2014 Vem här var det som hittade en rankinglista över världens bästa städer Berlin måste ligga bland topp 3! Quote
eliot Posted December 7, 2014 Author Posted December 7, 2014 Vi kommer ihåg att förr fanns det exklusiva anläggningar från MBL och Burmester på KaDeWe men numera besöker vi KaDeWe för att få en överdådig fika... ...i vacker miljö Quote
eliot Posted December 7, 2014 Author Posted December 7, 2014 Vem här var det som hittade en rankinglista över världens bästa städer Berlin måste ligga bland topp 3! Jo, här kan man må gott Quote
Harryup Posted December 7, 2014 Posted December 7, 2014 Vart är vi på väg? Trevligt att se en resa till. mvh/Harryup Quote
eliot Posted December 7, 2014 Author Posted December 7, 2014 Vart är vi på väg? Den frågan är enkel att besvara - vi är som vanligt på väg till Zürich - Men årets resa skiljer sig annars från tidigare år då vi brukar åka över Frankfurt men i år tog vi en annan väg ner.... Vi besökte vår vana trogen Siegfried Nehls på Klangatelier Berlin När vi pratade med honom så var det en person som frågade om vi inte hade gjort ett reportage hos en vän till honom och det ena ledde till det andra så att vi blev hembjudna till vår nya bekantskap på söndagen HiFi-världen är liten Quote
eliot Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Det händer mycket i Berlin där man långsamt bygger upp det som var centrum av Berlin innan andra världskriget. På vägen till byggarbetsplatsen som skall bli Berlin Stadtschloss så passerar vi Auswertiges Amt (Utrikesdepartementet) som ligger vid Spreekanal som är en konstgjord kanal som tillsammans med Spree omsluter museumsinsel, "museum ön" Quote
eliot Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Vi passerar nu till höger ESMT, European School of Management och till vänster ser vi återuppbyggnaden av stads-slottet som ligger vid floden Spree Quote
eliot Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Det skall bli spännande att se hur det ser ut nästa år Många är intresserade av Berlins stadsslott och det finns en ständig utställning i Humboldt Forum som finns i Humboldt boxen som syns i bakgrunden. Vi bestämde oss för ett besök Quote
Vox Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 som är en konstgjord kanal Kul att få följa med på ytterligare en resa och tack för fina bilder, men är inte definitionen på en kanal just att den är konstgjord? Quote
eliot Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 .... men är inte definitionen på en kanal just att den är konstgjord? Helt rätt, det är en tautologi Quote
Harryup Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 Hmmm, engelska kanalen. Vem grävde den? mvh/Harryup Quote
Bebop Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 Helt rätt, det är en tautologi Ungefär som självlärd autodidakt... Quote
eliot Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 Inne i Humboldt boxen hade man byggt upp Berlins stadsslott och dess omgivningar som det såg ut på 1800-talets slut Quote
eliot Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 Ett foto med Berliner Dom i förgrunden och åt andra hållet Quote
eliot Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 Det fanns många delar från det ursprungliga stadsslottet Fortskaffningsmedel i Berlin Quote
eliot Posted January 3, 2016 Author Posted January 3, 2016 Det har nu gått mer än ett år sedan sista inlägget i denna tråden - och jag har nu också bilder från HiFi-resan 2015 - men vi fortsätter väl där vi slutade - Jag har nu ny dator som är mycket snabbare än min gamla och klarar av bilderna från min Nikon D810 Vi är alltså kvar i Berlin och tittar söderut längs floden Spree och har byggplatsen som skall bli det nya Stads-slottet till höger ...och norrut längs Spree har vi denna vyn där vi brukar ta en fika på terrassen rakt fram Quote
eliot Posted January 3, 2016 Author Posted January 3, 2016 Detta är ju en hifi-resa så när jag passerade detta skyltfönster så var jag tvungen att ta en bild Quote
eliot Posted January 3, 2016 Author Posted January 3, 2016 Det är alltid mycket människor på Unter den Linden nära Brandenburger Tor Quote
calle_jr Posted January 3, 2016 Posted January 3, 2016 - Jag har nu ny dator som är mycket snabbare än min gamla och klarar av bilderna från min Nikon D810 http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...zpsneqbsxie.jpg Här kan man lyfta in leveranserna direkt från båt. Hmmm, engelska kanalen. Vem grävde den? Det gjorde fransmännen. De gillade inte det engelska köket. Quote
Recommended Posts