Jump to content

Recommended Posts

Posted

HiFi-resan '14

Årets resa söderut började med finast tänkbara väder när vi lämnade Trelleborg tidigt fredagen den 4 Juli

:app:

HiFi-resan14-041_zps4f45c395.jpg

Det var så skönt ljus på morgonen att man man inte direkt kände för att lägga sig och sova i vår hytt ;)

HiFi-resan14-049_zpscdfad513.jpg

• Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Äntligen :mm:

Ska bli härligt att få följa med på årets äventyr.

//Pan

Spänningen är olidlig :mm:

Jag ser också fram emot detta reportage även om bilderna inte är tagna med en Nikon 810:a ;)

/byZan

Posted

Det här är perfekt!

Fantastiskt att kunna sitta hemma i lyssningsfåtöljen och lyssna på musik och samtidigt få vara med på en hifiresa söderut. :)

Posted
Varför har ni alltid så fint väder? :o

Det stämmer inte - 2012 regnade det ;)

- Men 2010, 2011, 2013 & i år har resan börjat på bästa möjliga sätt :app:

Vädret var lika fint i Rostock:

HiFi-resan14-055_zpsa0979bf9.jpg

riktigt sommarväder

HiFi-resan14-058_zps949eb505.jpg

Posted
Varför har ni alltid så fint väder? :o

Det kanske är som med bilder från husmäklare - alltid solsken oavsett hur vädret var vid fotograferingstillfället. :icon_smile_cool:

Posted
Det kanske är som med bilder från husmäklare - alltid solsken oavsett hur vädret var vid fotograferingstillfället. :icon_smile_cool:

:D :Shame On You:

Det var varmt också som denna iPhone bild visar :blush

temp_zpse4e1e44e.jpg

Vi bor alltid på samma hotell och denna gång fick vi en balkong :app:

HiFi-resan14-062_zpsbb194252.jpg

- det räcker inte med en iPad :blush

Vårt hotell ligger på en sidogata till Kurfürstendamm

HiFi-resan14-068_zpsc02c43a0.jpg

där busstrafiken var inställd p.g.a. fotbolls VM :o

omnibus_zps13bdc8d5.jpg

Posted

På lördagen gav vi oss iväg längs Kurfürstendamm och jag passade på att köpa en ny större kameraväska på Foto Wüstefeld som tydligen nu har bytt namn till Foto Leistenschneider

- när man är på semester så har man spenderbyxorna på sig :blush

Nästa anhalt var liksom förra året Saturn

Vi fortsatte därför till Saturn där det blev några LP skivor

HiFi-resan13-053_zpsf35d7e47.jpg

- där jag i år bl.a. köpte vinylboxen Oscar Peterson: Exclusively For My Friends (6LP)

oscar-p_zpsce164238.jpg

- Inspelningarna finns också tillgängliga som nyutgåva på masterband och jag har faktiskt sett dem hos Audio Concept i Stockholm :mm:

Detta är inspelningar som gjordes av Hans Georg Brunner-Schwer när Oscar Peterson spelade privat, hemma hos honom, i en liten krets av bekanta och som han sedan släppte på sitt eget skivmärke MPS,

"Musik Produktion Schwarzwald". Det går att läsa mer här (på tyska) :mm:

Det finns ett mycket stort utbud på Saturn och då saknas naturligtvis inte riktig HiFi :app:

HiFi-resan14-074_zps419c19a8.jpg

Posted

HiFi-resan14-076_zps06bf4b29.jpg

Vi kommer ihåg att förr fanns det exklusiva anläggningar från MBL och Burmester på KaDeWe men numera besöker vi KaDeWe för att få en överdådig fika...

HiFi-resan14-086_zpsa47e0ba6.jpg

...i vacker miljö :mm:

Posted
Vem här var det som hittade en rankinglista över världens bästa städer :?:

Berlin måste ligga bland topp 3! :mm:

Jo, här kan man må gott :mm:

HiFi-resan14-081_zps03b21177.jpg

Posted
Vart är vi på väg? :)

Den frågan är enkel att besvara - vi är som vanligt på väg till Zürich ;)

- Men årets resa skiljer sig annars från tidigare år då vi brukar åka över Frankfurt men i år tog vi en annan väg ner....

Vi besökte vår vana trogen Siegfried Nehls på Klangatelier Berlin :)

HiFi-resan14-089_zps34e10605.jpg

När vi pratade med honom så var det en person som frågade om vi inte hade gjort ett reportage hos en vän till honom och det ena ledde till det andra så att vi blev hembjudna till vår nya bekantskap på söndagen :mm:

HiFi-världen är liten :o

Posted

Det händer mycket i Berlin där man långsamt bygger upp det som var centrum av Berlin innan andra världskriget.

På vägen till byggarbetsplatsen som skall bli Berlin Stadtschloss så passerar vi Auswertiges Amt (Utrikesdepartementet)

HiFi-resan14-091_zps1cef7ec8.jpg

som ligger vid Spreekanal som är en konstgjord kanal

HiFi-resan14-093_zpsd2a6f5e2.jpg

som tillsammans med Spree omsluter museumsinsel, "museum ön"

museuminsel_zps765ae033.jpg

Posted
som är en konstgjord kanal

Kul att få följa med på ytterligare en resa och tack för fina bilder, men är inte definitionen på en kanal just att den är konstgjord?

Posted

Inne i Humboldt boxen hade man byggt upp Berlins stadsslott och dess omgivningar som det såg ut på 1800-talets slut

HiFi-resan14-113_zpsba57432a.jpg

HiFi-resan14-118_zpsba561393.jpg

• 1 year later...
Posted

Det har nu gått mer än ett år sedan sista inlägget i denna tråden - och jag har nu också bilder från HiFi-resan 2015 - men vi fortsätter väl där vi slutade :blush

- Jag har nu ny dator som är mycket snabbare än min gamla och klarar av bilderna från min Nikon D810

HiFi-resan14-0136_zpsneqbsxie.jpg

Vi är alltså kvar i Berlin och tittar söderut längs floden Spree och har byggplatsen som skall bli det nya Stads-slottet till höger ;)

...och norrut längs Spree har vi denna vyn där vi brukar ta en fika på terrassen rakt fram :mm:

HiFi-resan14-0137_zpsesccz2ck.jpg