Vox Posted November 26, 2014 Posted November 26, 2014 Vilket/vilka material förespråkar ni som ledare i signalkablar? Koppar, silver, silverpläterad koppar, kolfiber eller något annat? Vilka är för- och nackdelarna med de olika materialen enligt er? Quote
Bebop Posted November 26, 2014 Posted November 26, 2014 Vilket/vilka material förespråkar ni som ledare i signalkablar? Koppar, silver, silverpläterad koppar, kolfiber eller något annat? Vilka är för- och nackdelarna med de olika materialen enligt er? Som vanligt får man prova sig fram. Det har jag gjort hos mig där jag kört Transparent MM2 mot Kimber KS1026 (signalkablar) mellan CD-försteg och riaa-försteg. Jag kunde inte märka några notabla skillnader som jag kan definiera. Och om det var skillnader så var de inte stora. Hur mycket silvret och kopparn gjorde i sammanhanget vet jag inte. Det brukar annars rent allmänt säga att silver skulle ha lite ljusare karaktär än koppar och så kanske det kan vara beroende på märken, konstruktioner och beroende på övrig utrustning. Några år senare köpte jag en step-up till min pickup. Ortofon sa att det kan vara en fördel att använda en kabel mellan step-upen och riaan med högre induktans. Så jag tog hem ett par silverkablar från Kimber (Silver Streak) som har 0,75 цH mot deras kopparkablar som ligger på mindre än hälften. Här blev det rejäla skillnader med en signal som upplevs renare och öppnare. Så det blev silverledare där. Jag tror det är svårt att läsa sig till hur det kommer att låta. Man måste prova. Quote
PLINIUS Posted November 26, 2014 Posted November 26, 2014 Precis som Bebop skriver är min erfarenhet också, det enda jag sett rent generellt är att silver (för mina öron o i min anläggning) blir väl ljust/vasst. Bäst resultat har jag fått när jag testat kablar som innehåller både silver och kopparledare. Quote
Daniel Posted November 26, 2014 Posted November 26, 2014 (edited) Precis som Bebop skriver är min erfarenhet också, det enda jag sett rent generellt är att silver (för mina öron o i min anläggning) blir väl ljust/vasst. Bäst resultat har jag fått när jag testat kablar som innehåller både silver och kopparledare. Materialet är bara en aspekt av en kabel. Hur en konstruktion låter beror på mycket annat. Framförallt så är det inte bara tonala aspekter som är intressanta, dvs ljust eller mörkt, fet bas eller energisk diskant. Alla kablar är filter, och de kan filtrera på olika sätt i olika frekvenser. Det gäller att ha en grundförståelse för vad som är en förbättring och en försämring. Upplever man något som ljust, energiskt och avslöjande så har man antagligen gjort en förbättring, men en förbättring som visar upp en brist någon annanstans, eller en konstig högtalarplacering/rumsakustik. En kabel kan som passiv komponent aldrig lägga till något, bara dra ifrån olika mycket. Fast nu skojade jag. Det är ingen skillnad på kablar. Alla låter lika. Edited November 26, 2014 by Daniel Quote
calm Posted November 26, 2014 Posted November 26, 2014 Skulla säga att utprovning av kablar handlar mycket om tålmodig lyssning. Min erfarenhet säger mig att det är skillnad på silver och koppar. Silver något ljusare och sprödare i diskanten, medan koppar är mer avrundad. Men inte alltid giltig sanning. Gjorde ett experiement med en ny kabelblandning i Bibacord-interconnect-kablar som Fredrik B. konstruktören hjälpte mig med. Vi var rörande överens om att kabeln med ökat innehåll av monokristallint silver blev lite för ljust i mitt system. Vi pratar om antalet kardeler. Visserligen mer utmejslat men tapp i den musikaliska harmonin mellan instrumenten och med en plattare presentation dvs minskat djup i ljudbilden som flyttade sig framåt mot baffellinjen. När jag köpte nya Yterhögtalarkablar till mina Ktêma så tyckte jag att jag tappade i toppen. Dessa kablar innehåller palladium. När jag sedan bytte tillbaka till mina gamla Audience AU24 tappade jag bas. Så jag testade med att köra dubble rounds med båda kablarna med singlekoppling i båda ändarna och allt föll på plats. Okonventionell lösning som bara baserade sig på lyssning. Fredrik gillade greppet som liknar lite hans egna blandningar av olika material. Så testa och se vad som händer med olika kablar måste bli rådet. Calm Quote
kenneth Posted November 27, 2014 Posted November 27, 2014 En kabel kan som passiv komponent aldrig lägga till något, bara dra ifrån olika mycket. Njaa, jag håller inte riktigt med. Silver och koppar tar upp elektromagnetiska och radiofrekventa störningar i olika frekvenser. Alltså lägger metaller till, var och en på sitt sätt. Om det nu hade varit möjligt att helt rensa metallerna från dessa egenheter, skulle de låta ganska lika - och vi själva och kabeltillverkare skulle slippa massa problem /Kenneth Quote
kenneth Posted November 27, 2014 Posted November 27, 2014 Vilket/vilka material förespråkar ni som ledare i signalkablar? Koppar, silver, silverpläterad koppar, kolfiber eller något annat? Vilka är för- och nackdelarna med de olika materialen enligt er? Hitta den kabel som gör bäst nytta mellan två komponenter. Det går ju att blanda. De måste inte vara av samma märke. Jag ser en del forum-medlemmar blanda friskt mellan olika fabrikat. Ett tålmodigt arbete som redan nämnts men det kan vara mödan värt. Glöm inte nätkablarna - och rätt fas. Rätt fas är ett absolut måste och jag ser, trots att vi är så medvetna om det, att många slarvar. /Kenneth Quote
Daniel Posted November 27, 2014 Posted November 27, 2014 (edited) Njaa, jag håller inte riktigt med. Silver och koppar tar upp elektromagnetiska och radiofrekventa störningar i olika frekvenser. Alltså lägger metaller till, var och en på sitt sätt. Om det nu hade varit möjligt att helt rensa metallerna från dessa egenheter, skulle de låta ganska lika - och vi själva och kabeltillverkare skulle slippa massa problem /Kenneth Det har du helt rätt i. Det gör ju att konstruktionen är viktig, skärm, geometri med mera. Edited November 27, 2014 by Daniel Quote
Adagio Posted November 29, 2014 Posted November 29, 2014 Om jag får delge mina erfarenheter så är helheten viktigare än en enskild parameter/egenskap. Matchning i systemet har stor betydelse för det subjektiva intrycket. Koppar är dock ett säkert kort, tycker jag. Silver kan vissa uppsättningar tillföra en nästan magisk dimension till röster och en del instrument. Jag rekommenderar att ha endast en "silverkomponent" i signalkedjan till att börja med. Låter kanske lite konstigt, varför inte hela vägen undrar kanske många? Vi har säkert liknande erfarenheter här, silver öppnar upp och lägger fokus i ett övre register, koppar däremot har ett fylligare, mer blodfyllt ljud. Balansen är viktig, i ett bra balanserat system tycker jag att max en "silverkomponent" på rätt ställe kan tillföra precis lagom med air och skimmer. Ett system med bara silver kan låta otroligt vackert men det blir mer källkänsligt och avslöjande. Fokus hamnar då lite fel, tycker jag.Smaken är olika och det finns säkert system som mår bra av mer silver. Ett vanligt missförstånd är att silver skulle låta kyligt eller hårt, absolut inte säger jag. Det är mer högupplöst och har mindre kornighet i toppen än koppar. Silverplätterad koppar då? Ja här kan resultatet bli hårt och kyligt i jämförelse med de rena metallerna. Ursprungligen kom väl denna metod till för att skydda kopparen mot oxidation och värme vid varmextrudering av tex teflon. Eller för koppar i extrema miljöer. Det som händer är en liten fasförskjutning eftersom högre frekvenser dras mot ytan där resistansen är lägre, kommer en silverpläterad kabel erbjuda 5-10% lägre resistans och detta resulterar i en upplevd dynamik och skjuts i övre mellanregistret och diskanten. En intressant faktor är att silver har högre densitet i förhållande till koppar. Vad detta innebär för resonanser och vibrationer är också av visst intresse. Guld har ännu högre densitet och är naturligt monokristalin. Ännu har jag inte lyssnat på kablar i 24K guld, jag har sett att det finns 16k tom 18K men det är ju inte rent guld. Quote
calle_jr Posted November 29, 2014 Posted November 29, 2014 Njaa, jag håller inte riktigt med. Jag kan hålla med att beskrivningen kan förtydligas. Jag tror att Daniel menar att man inte kan förbättra signalen, bara mer eller mindre försämra den. Quote
Otto Posted November 29, 2014 Posted November 29, 2014 Jag kan hålla med att beskrivningen kan förtydligas. Jag tror att Daniel menar att man inte kan förbättra signalen, bara mer eller mindre försämra den. Aj då....inte mycket lönt att byta kabel då. Quote
calle_jr Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Aj då....inte mycket lönt att byta kabel då. Se, hur man än vänder... Quote
byZan Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Som vanligt får man prova sig fram. Jag tror det är svårt att läsa sig till hur det kommer att låta. Man måste prova. Skulla säga att utprovning av kablar handlar mycket om tålmodig lyssning. Så testa och se vad som händer med olika kablar måste bli rådet. Jag tycker och håller med om att dessa råd är givna för att hitta det som passar ens egna ljudideal i sin egna anläggning och i sitt egna rum. /byZan Quote
Adagio Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 (edited) Daniel har rätt, olika kablar gör olika mycket/typer av fel, vilket färgar ljudet i mer eller mindre utsträckning. Saker som isolering dvs elektrikum smetar ner signalen genom uppladdning och urladdning av statisk. En kabel fungerar till viss del som en kondensator genom sin kapacitans. Detta minskar bandbredd och förmågan att bibehålla signalens integritet. Det bästa är ingen kabel.....men då blir det ju inget ljud. Det är ju väldigt lätt att bara se till material men det är bara körsbäret på tårtan. Dock tillför resonanser och vibrationer saker till signalen, men detta färgar snarare än bibehåller, så visst tillförs det egenskaper, även på det sätt Kenneth påpekar längre upp i tråden. Edited November 30, 2014 by Adagio Quote
Otto Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Jaha, då får väl jag slå ett slag för kolfiber. "Härmed elimineras en rad av de tekniska problem man kan stöta på i traditionella kablar. Resultatet är ett ljud och som har en silkeslen diskant och oceaner av rymd." https://www.hifiklubben.se/kablar/signalkab...ultimate-mk-ii/ Quote
Daniel Posted December 1, 2014 Posted December 1, 2014 Ja, det var så jag menade. Lite svårt att uttrycka mig tydligt. Det jag vill uttrycka är egentligen bara att man ska se det hela filosofiskt. Man får ofta höra att den här kablen har en djävligt fet bas. Eller att den är för energisk i toppen. Det är enligt mig feltänkt och kan leda in en på fel slutsatser när man bygger sitt system. Om man letar efter en kabel med bra bas, så vill man egentligen ha en som är svag i andra register. Ja, det blir rörigt och man kan trolla bort sig ganska ordentligt. Dessutom tycker jag att det låter jättedåligt utan kablar. Quote
conan Posted December 3, 2014 Posted December 3, 2014 Låg induktans och låg kapacitans är bra, samt låg resistans förstås. Dock är detta bara den enklaste av modeller för en kabel, men det räcker långt. Annars är det bara att testa olika kablar och välja efter sina sinnens intryck helt enkelt. Quote
PLINIUS Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 (edited) Låter som de flesta är överens, testa och testa en gång till... Testandet är, tycker jag, en viktig del av den här hobbyn. Det finns alltid nya saker att upptäcka.. Edited January 14, 2016 by PLINIUS Quote
Rydberg Posted December 10, 2014 Posted December 10, 2014 Föredrar koppar då det är en god ledare, rimligt pris, lätt att kontaktera. Quote
Recommended Posts