Jump to content

Film musik??


Amund

Recommended Posts

Vissa låtar från olika filmer är ju faktiskt riktigt bra.

Typ låtar som "Bravehart" , "Now we are free" med Lisa Gerrard & Hans Zimmer ifrån "Gladiator" är i mina öron väldigt kraftfulla. Sen så används väl även Mozart, Beethoven, mfl flitigt i filmer? Vilka verk är det dom använder?

Liknande skulle jag gärna vilja ha tips på.

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Brukar det inte vara så att man i allmänhet skriver helt nya stycken när det är dags att göra filmmusik. Så är väl i Gladiator där Lisa ifrån Dead can Dance har skrivit låtarna i fråga. Man kan även titta på filmer som sagan om ringen triologin och Star Wars filmerna där filmmusiken så vitt jag vet är specialskriven för just de filmerna. Min filmmusikkunskap är dock inte så där våldsamt omfattande så det är fullt möjligt att det finns filmer som innehåller musik av Mozart och company..

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Våra vän Klaus Heymann, alias Mr Naxos har en lång lista på sin sajt som detaljerar vilken klassisk musik som finns i en rad med filmer (Naxos Filmmusik) : Där med inte sagt att man skall eller behöver köpa Naxos inseplningar av något av verken..

Vill man luska ut vilken musik som använts i en film är The Internet Movie Database ett kämpans bra ställe att söka information om filmer på.. Tyvärr inser jag nu att dom ofta behandlar musiken lite styvmoderligt, tex. en sök på "Bravehaert" ger vid hand att det är den ofta använde James Horner som skrivit orginalmusiken till den, men det står inget om andra musikkällor.

Filmer som jag vet bara innehåller ickeorginalmusik, som tex. Bergmans Höstsonaten, har musik creds för dom olika verka som ingår..

Plus att det på en del filmer jag provsökt på finns en länk till innehåll på Soundtracket.. (En länk en bit ner i vänsterkanten..)

Mitt favoritsoundtrack?

Eduard Artymievs till Tarkovkijs Stalker

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Intressant ämne det här! Ett par personliga favoriter:

Stanley Kubricks Barry Lyndon: musik som Händels Saraband och Schuberts pianotrio i E-dur ackompanjerar vackra bilder.

B000006SR1.01.LZZZZZZZ.jpg

Större delar av Ingmar Bergmans filmografi: omdefenierar begreppet filmmusik. Musiken har en egen och avgörande roll. T.ex. Bachs femte svit för solocello i Viskningar och rop och Tystnaden.

leila6.jpg

Rekommendabel nyskriven filmmusik: Joe Hisaishis musik i Takeshi Kitanos filmer, framförallt Hana-Bi och Kikujiros sommar; Michael Nymans musik för Peter Greenaways filmer, t.ex. Prospero's Books.

cd.jpg

Filmmusikskompilationer gör en sällan glad, det stora undantaget är Telarcs "Movies Go Baroque: Baroque classics from famous films" med Keith Clarke/Les Concerts du Monde.

http://www.telarc.com/gscripts/title.asp?gsku=0336

Link to comment
Share on other sites

Så väldigt fel ute var du inte: mestadelen av den film som konsumeras använder sig av specialskriven musik, t.ex. har Hollywood genom alla år använt sig av kompositörer (de två mest kända: Dimitri Tiomkin som tror jag komponerat musik till över 100 filmer av bl.a. Howard Hawks och Hitchcock; och John Williams med Star Wars, Hajen, etc.)

De regissörer som nämns här, såsom Bergman och Tarkovskij, brukar betecknas auteurer vilka, av någon anledning, använder sig av färdigskriven musik i betydligt större utsträckning.

Link to comment
Share on other sites

01m.jpg

I filmen det femte elementet så sjunger divan Plavalaguna ett stycke från en tonsättare som heter Donizetti,som låter väldigt vackert!

är det någon som har koll på Donizettis verk och kanske ge någon köprekommendation?Jag vet att Izzy också sjunger ett stycke av samme(?) G. Donizetti på hennes skiva ascolta som heter una furtiva lagrima.

Link to comment
Share on other sites

Donizetti, ingen lätt rekomendation, hur som helst kallas den "The Mad Scene, from Lucia di Lammermoor"

Jag tycker att Maria Callas är outstanding i detta slags repetoir..

Hela operan :

don562747.jpg

EMI Great Recordings of the Century 7243 5 62747 2 3

Bara arian och en del andra galenskaps arior med Callas :

don566464.jpg

EMI 7243 5 66464 2 1

På Amazon.com får man över 500 träffar om man söker på Donizetti och Lucia di Lammermoor.. Lite för mycket för att man skall kunna nämna alla här.. Fast dom har ju orginalsoundtracket till Det femte elementet

B000000WE5.01.LZZZZZZZ.jpg

och fär lär den finnas med..

tjollahopsan/ptr

Link to comment
Share on other sites

Toppen!

Det här var precis det jag var ute efter :app: Naxos länken var kanon, beställning runt hörnet tror jag.

Lite komiskt var att idag så gick det ett program på tv (norsk) om just filmmusik där bla, Hans Zimmer har med :) .

Tack för hjälpen!

/Amund

Link to comment
Share on other sites

..(de två mest kända: Dimitri Tiomkin som tror jag komponerat musik till över 100 filmer av bl.a. Howard Hawks och Hitchcock; och John Williams med Star Wars, Hajen, etc.)

John Williams är väll kanske den mest kände nu levande, men historiskt vete F#n om inte både Bernard Herman och Erich Wolfgang Korngold är större en Dmitri Tiomkin.. Jag låter det vara osagt, det är svårt att rangordna sånnthär, inte minst för att kvaliteten på filmmusik kan vara så bedrägligt ojämn..

I sverige torde det väll vara Erik Nordgren och Björn Isfält bland dom som inte är med oss och den efterhärmlige Stefan Nilsson bland oss som fortfarande tror oss vara levande.. :blush

Fast i sverige har det varit lite av en tradition att dom "seriösa" kompositörerna scorat filmerna, Lars-Eric Larsson, Erland von Koch och Bo Nilsson har sånna arbeten på sina resumeer. Lika dant var det föresten i Sovjet, både Sjostakovitj, Prokofiev, Schnittke och Gubaidulina, för att nämna några få, överlevde i mångt och mycket det systemet för att dom kunde skriva filmmusik..

detta om det/ptr

Link to comment
Share on other sites

Heitor Villa-Lobos: Forest Of The Amazon

B000003J0Q.01._PE_SCMZZZZZZZ_.jpg

Det här är en platta som jag skrivit om tidigare.

Villa-Lobos fick i uppdrag att skriva musik till filmen "Green Mansion" med bl.a. Audrey Hepburn i slutet av 50-talet. Filmen utspelar sig i Amazonas och filmdirektörerna ville ha lite lokalt färgad filmmusik.

Villa-Lobos skrev musiken och lämnade över den till filmbolaget som sedan lät en av sina anställda kompositörer skriva om musiken så den passade Hollywood-standarden.

Villa-Lobos blev naturligtvis förbannad när han hörde resultatet, och satte sig ned och arrangerade om musiken till en okestersvit, som blev ett av hans mest lättillgängliga verk. Rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

Donizetti, ingen lätt rekomendation, hur som helst kallas den "The Mad Scene, from Lucia di Lammermoor"

Jag tycker att Maria Callas är outstanding i detta slags repetoir..

Hela operan :

don562747.jpg

EMI Great Recordings of the Century 7243 5 62747 2 3

Bara arian och en del andra galenskaps arior med Callas :

don566464.jpg

EMI 7243 5 66464 2 1

På Amazon.com får man över 500 träffar om man söker på Donizetti och Lucia di Lammermoor.. Lite för mycket för att man skall kunna nämna alla här.. Fast dom har ju orginalsoundtracket till Det femte elementet

B000000WE5.01.LZZZZZZZ.jpg

och fär lär den finnas med..

tjollahopsan/ptr

Först av allt,tack för ditt utförliga svar.Uppskattas stort!Jag har kollat lite efter Maria Callas inspelningar av denna opera och hittade en live inspelning från 1955 med Herbert Von Karajan som dirigent.katalognr EMI-7243-5664412.

Kan det vara något?Jag har redan soundtracket till det femte elementet.

Tack på förhand

/new order

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara något?

Visst kan det det, om du är övertygad om att du vill ha hela operan. Själv är jag en smula mer förtjust i inspelningen med Tulio Serafim som EMI oxå givit ut.

Hur som helst skall du vara medveten om att dom liveinspelningar som EMI gett ut med Callas kan ha VÄLDIGT varierande ljudkvalitet (Om jag minns rätt är Karajaninspelningen av Lucia di Lammermoor en av dom...). Så om du inte är opera aficionado så är det kanske smart att skaffa någon studioinspelning!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Visst kan det det, om du är övertygad om att du vill ha hela operan. Själv är jag en smula mer förtjust i inspelningen med Tulio Serafim som EMI oxå givit ut.

Hur som helst skall du vara medveten om att dom liveinspelningar som EMI gett ut med Callas kan ha VÄLDIGT varierande ljudkvalitet (Om jag minns rätt är Karajaninspelningen av Lucia di Lammermoor en av dom...). Så om du inte är opera aficionado så är det kanske smart att skaffa någon studioinspelning!

/ptr

Jag tror faktiskt att det är en opera som jag kan tänkas gilla.Eftersom jag är riktig nybörjare när det gäller opera så skulle det vara bra om du kunde ge mig någon eller några alternativ på några bra studioinspelningar som du skulle rekommendera?

På skivan

424255.jpg

Izzy-Ascolta

Så finns det med ett stycke av Donizetti som heter "una furtiva lagrima".Också detta är väldigt vackert!

mvh/new order

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen efarenhet av Izzy men dessa tre inspelningarna av Lucia di Lammermoor är dom jag har nära erfarenhet av och kan hjärtligt rekomendera.

don562747.jpg

EMI Great Recordings of the Century 7243 5 62747 2 3 (Mono)

Maria Callas, Giuseppe Di Stefano,

Tito Gobbi, Raffaele Arie

Coro e Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino

Tullio Serafin

eller

4607472.jpg

Decca 460747-2

Renato Cioni, Coro dell'Accademia di Santa Cecilia, Robert Merrill, Orchestra dell'Accademia di Santa Cecilia, Rinaldo Pelizzoni, John Pritchard, Ana Raquel Satre, Cesare Siepi, Joan Sutherland

eller

4712502.jpg

Westminster 471 250-2

Beverly Sills · Carlo Bergonzi

Piero Cappuccilli · Justino Díaz

Ambrosian Opera Chorus

London Symphony Orchestra

Thomas Schippers

Ingen är väl så där särskillt ny, men alla tre är mer eller mindre legendariska inspelningar, alla är i sin CD utgåva ljudligt bra! Frågar du sen en "riktig" opera expert kommer du säkert att få helt andra svar. Opera expert är jag ju alltså inte, jag är bara en snubbe som lyssnat en del.. Vart det sen leder låter jag vara osagt! :blush

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Ojdå, Näää. varken Ginza eller CDON är väll särskillt framstående på Opera, även om dom borde ha det mesta från gamla Polygram/vivendisfären..

pröva : iClassics om du vill handla i sverige. Det är försäljningsarmen för Vivendi och dom äger några av dom störata klassiska bolagen som Deutsche Gramophone, Decca, Philips etc med sublablar...

Göteborgska Skivhugget kan säkert hjälpa dig, tyvärr är deras hemsida jäsikens råddig när det gäller sökning på Klassiska titlar..

Likaledes Götteborska Bengas lär kunna fixa fram dom.. Deras sökmotor är en aning bättre än Skivchuggets..

Nu när dollarn är låg.. Är alltid Amazon.com ett alternativ...

Besta servisen då? Den brukar man få i england, mina favoriter är Crotchet...

Nu är jag osäker på var du bor, men när det gäller Vivendibolagen och EMI bör närmaste sketna skivaffär kunna hjälpa dig...

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...