Apexorca Posted November 23, 2014 Posted November 23, 2014 (edited) Innan vi flyger till månen via Italien hamnar vi i ett gråmulet höstväder i Champagne för att vidga våra vyer och berika andra delar av våra sinnen. Full fart bland rankorna några månader efter skörden. Men de plockar lite slarvig tycker jag. Chardonnay. Viktigaste druvan i Champagne. Edited November 23, 2014 by Apexorca Quote
Apexorca Posted November 23, 2014 Author Posted November 23, 2014 (edited) I detta rum vickas fötter på korslagda ben i takt till musiken. Varför? Jo, Moon demas med SF Olympica II med numera sedvanlig Brinkmann sammanknutet av Nordost. Jag har hört Moon flera gånger men nu var det ett tag sedan. Jag har altid tyckt att de lite kostsamma Moon produkterna är spelglada, friska och synnerligen välbyggda. Tydlig display och smäcker design. De passar Olympica II som hand i handsken. Detta var ett system som jag tycker var välkomponerat. Som vanligt i detta rum fanns det lite oliak ställen som lät olika bra pga den ovanlig formen på rummet och i dag tyckte jag det lät bäst längst ut på vänsterkanten en bit bak. Där fick man både musikalisk, frisk och köttig presentation. Olympica II är modellen i mitten i denna serie och den utmärker sig med gott uppförande. Den spelar bra från topp till botten och beter sig lite som en stativare, men med mer botten. Att Moon passar bra till är uppenbart i mina öron. Edited November 23, 2014 by Apexorca Quote
Apexorca Posted November 23, 2014 Author Posted November 23, 2014 (edited) Moon cd 650D och integrerad förstärkare 600i. Därtill extern nätdel 820 S och underst ett riia . På toppen en liten ny Moon streaming produkt vi provade, både mot Cd och en synnerligen väldemonstrerad Brinkmann Bardo, som aldrig gör bort sig. En Nordost Qb8 list fullproppad med godis demonstrerades i och urkopplad med tydlig fördel för att de skall vara inkopplade. Nya Nordost Sort Fut torrdemades och den känns seriös får man säga. Lite som Stillpoints känns den. Skulle tro att den är likvärdig i prestanda. Streamat från dator lät det bra men det lät ännu bättre från både CD och Vinyl. CD med lite mer pondus, men Vinylen hade mer luft och naturlighet i ljudet. Men så är det ju också så att hela vinylriggen är mycket dyrare än CD'n. Jag skulle tro att denna Moon rigg och denna Olympica serie från Sonus Faber är en riktigt bra kombination både i pris och prestanda. De spelar verkligen musik ihop och trotts lite akustisk problematik så gick verkligen systemets alla goda kvalitéer fram. Om man flyttade runt på lite olika platser fick man del av de alla. Edited November 23, 2014 by Apexorca Quote
lindome Posted November 25, 2014 Posted November 25, 2014 Hifistället - check Däremot skulle jag gärna åka till Champagne istället.... Det ser inbjudande ut även om bilderna visar att hösten även nått Frankrike. Trevlig tillställning hos Radiohandlarn som vanligt och Brinkmann levererade(oxå) som vanligt mycket bra ljud ifrån sig - denna gång mha Moon Riaa. Precis som Apex skriver så låter det lite olika i detta rum beroende på exakt var i rummet man sitter(eller står). Den erfarenhet jag har från rummet säger: Ju större högtalare, desto bättre låter det Egentligen lite konstigt med tanke på rummets storlek.... Bäst - imho - har det varit med The SF(ARC elektronik), Maxx3(Esoteric elektronik) och när Anders kopplade upp Focal Utopia med de gamla Mark Levinson monoblocken Quote
Recommended Posts