Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Till dig som använder t ex Spotify och Wimp!

Kollade med utvecklarna av Wimps streamingtjänst i Norge, hur deras musiktjänst Wimp-HiFi hanteras i en PC. Svaret var som jag befarade, att signalen går genom Windows mixer! Shame%20On%20You.gif

Strax efter så får jag ett vältajmat mail från JRiver, att de nu har utvecklat ett insticksprogram i JRiver som heter WDM-driver. Fördelen med det programmet är att signalen från t ex Wimp, går bitperfect genom JRiver, istället för ljudförsämrande Windows mixer!

Har nu testat med signal från Wimp/HiFi till JRiver och vidare till DAC/WASAPI och det funkar perfekt! Borde gå lika bra med Spotify antar jag!

Upplever ljudet som mer lättflytande och lugnare! Vetskapen att signalen inte går via Windows är bara det en tillfredställelse! :thumbsup:

Så här skriver JRiver i sitt nyhetsmail:

" With MC's new WDM driver, you can use JRiver for Windows as the sound driver in any audio or video application. When you install MC 20.0.41 or above, a WDM driver is also installed. You can tell any application to use it, or you can set it as the Windows default, so that all applications route their sound through JRiver. You'll be able to use your hardware remote, JRemote, or Gizmo to control the audio. It takes less than a minute to set it up."

Posted

Som jag har förstått det hela så är WDM bara en tillgång om man vill in och pula med JRivers DSP-inställningar. Finns annars ingen anledning att sätt in ett extra ljudprogram före dacen. WASAPI Exclusive Mode och ASIO passerar båda Windows ljudkort och mixer på sin väg till dacen. Så varför sätta in något emellan?

Posted
Som jag har förstått det hela så är WDM bara en tillgång om man vill in och pula med JRivers DSP-inställningar. Finns annars ingen anledning att sätt in ett extra ljudprogram före dacen. WASAPI Exclusive Mode och ASIO passerar båda Windows ljudkort och mixer på sin väg till dacen. Så varför sätta in något emellan?

Inte riktigt, VDM behövs om "du" vill spela spotify eller Wimp eller tex. Youtube eller liknande från din PC via dina j.river inställning till din DAC utan att passera Gå (Windows ljudet!). Och för övrigt, VDM har inget med j-rivers dsp att göra, dom kan man köra oavsett (jag kör tex. en fast eq-ning för att göra ljudet mer analogt!).

/ptr

Posted

Inte riktigt, VDM behövs om "du" vill spela spotify eller Wimp eller tex. Youtube eller liknande från din PC via dina j.river inställning till din DAC utan att passera Gå (Windows ljudet!). Och för övrigt, VDM har inget med j-rivers dsp att göra, dom kan man köra oavsett (jag kör tex. en fast eq-ning för att göra ljudet mer analogt!).

Tack för förtydligande... men eftersom jag inte "vill" behöver jag likväl denna finess. Men det är ju bra att det öppnas nya och kanske bättre möjligheter för de som streamar. Såvitt jag förstått efter koll på deras wiki-sida så handlar det bara om att få insignalen in till JRiver. Outputen fungerar som vanligt enligt normala inställningar vilket är bra. Så här skriver de:

WDM isn't available on output. It is only used to input the sound to JRiver Media Center.

Posted

Låter det bättre med Wimp-HiFi-16/44 via WDM/JRiver (jmf med utan), så är jag väldigt nöjd! :)

Matt på JRiver skriver ang fråga på JRivers forum, varför man skall köra med WDM i JRiver:

"Media Center has the best audiophile playback chain available. It offers perfect modes like ASIO and WASAPI, it offers full control over sample rates and sets hardware sample rates, it offers a comprehensive set of DSP, etc. You can leverage that same chain from other players by using the WDM driver."

Posted
Låter det bättre med Wimp-HiFi-16/44 via WDM/JRiver (jmf med utan), så är jag väldigt nöjd! :)

Matt på JRiver skriver ang fråga på JRivers forum, varför man skall köra med WDM i JRiver:

"Media Center has the best audiophile playback chain available. It offers perfect modes like ASIO and WASAPI, it offers full control over sample rates and sets hardware sample rates, it offers a comprehensive set of DSP, etc. You can leverage that same chain from other players by using the WDM driver."

Se mitt förra inlägg...där Plundin rättade mitt missförstånd. Det är inputen som görs möjlig och sedan fungerar det precis som vanligt via ASIO och/eller WASAPI. Det innebär ju att det blir en bitperfekt signal in som du tidigare var inne på, vilket är bra om man kör typ WIMP. Men om man bara håller sig till rippad musik som jag gör så tillför det inget.