Vox Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 Jag har tonarmskablarna anslutna direkt till en stepup-trafo. Dit är även jordkabeln från tonarmen ansluten. Mellan step-up och RIAA-steg har jag en signalkabel baserad på koaxialkabel. Detta funkar bra. Idag testade jag att byta ut den mot en Litz-flätat signalkabel, men oj vilket brum det blev. Vad är orsaken till detta? Är det att Litz-kabeln inte är skärmad? Provade även med att ansluta en förbindelse mellan jord på stepup och RIAA-steg, men med samma resultet - kraftigt brum. Kopplar till baka till koaxkabeln och brummet är borta! Quote
plundin™ Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 (edited) Ops, missade att litzen var oskärmad... Är litskabeln kopplad psudeobalanserat? (ie. skärmen koppad till jord i ena änden) Se till att kapa eventuell jord/skärm och se om du får någon förändring! /ptr Edited November 16, 2014 by plundin™ Quote
Vox Posted November 16, 2014 Author Posted November 16, 2014 Det är 5 ledare totalt. Tre är signal och de två övriga är skärm/nolla eller vad de kallas. De är anslutna i båda ändarna. Quote
calle_jr Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 Stepupen kanske har flytande jord, vilket ibland kan ge brum även om det kanske ger bättre klang. Prova att jorda direkt till riaa, alltså inte via stepup. Quote
Vox Posted November 16, 2014 Author Posted November 16, 2014 Stepupen kanske har flytande jord, vilket ibland kan ge brum även om det kanske ger bättre klang. Prova att jorda direkt till riaa, alltså inte via stepup. Provade, men tyvärr med samma resultat. Quote
plundin™ Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 Har du kollat att dom är korrekt lödda och/eller att du inte har kortslutning någonstans? /ptr Quote
Vox Posted November 16, 2014 Author Posted November 16, 2014 Kabeln är kollad och "ringd". Tre ledare för signal och två för jord, men bara brum. Bara mellan stepup och RIAA den ger brum. Har även testat med annan oskärmad kabel med samm resultat - brum. Varför? Quote
Vox Posted November 16, 2014 Author Posted November 16, 2014 För övrigt är min steup försedd med möjlighet att välja mellan Gnd och Lift. Ingen aning vad det betyder och jag märker ingen skillnad mellan lägena. Quote
Bebop Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 (edited) Har du anläggningen kopplad till olika säkringar (faser)? T ex riaan till en fas och förstärkare till en annan? Om du är osäker, sätt in ett grenuttag så att du är säker att all ström och spänning kommer från samma fas. Se också till att inga batteriladdare/transformatorer till mobiler eller pc är inkopplade. Om brummet fortfarande är kvar, prova att flytta runt step-upen så långt ifrån pickupen som möjligt. Skulle brummet vara borta, kan du prova koppla tillbaka batteriladdare och liknande. Kommer då brummet tillbaka, prova då att koppla dem till annan fas. Edited November 16, 2014 by Bebop Quote
plundin™ Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 För övrigt är min steup försedd med möjlighet att välja mellan Gnd och Lift. Ingen aning vad det betyder och jag märker ingen skillnad mellan lägena. Lift betyder att signalen/jordningen bryts. Om inget annat, låter det som du kan ha kortslutning någonstans? Det kan oxå vara så att avsaknaden av skärm gör att kabeln plockar upp brum, ligger den "nära" någon annan elektronik, försök att hålla den så fritt/långt ifrån övrig elektronik/elektriska störfält! /ptr Quote
conan Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 Normalt sett är koaxkablar obalanserade medan litzkablar är balanserade. Sedan finns det ju koaxkablar som inte är koaxkablar egentligen, utan som har N ledare omslutna av en skärm. Dessa ledare kan t ex vara partvinnade eller liknande. Hur ser det ut i ditt fall? Vad man ska använda för kabel beror på utgångsimpedanserna hos stepup-trafon respektive ingångsimpedanserna för RIAA:t. Impedanserna handlar om dels mellan signal och jord men, i fallet balanserad ingång, positiv signal (V+), negativ signal (V-), samt jord (GND). Alltså, för balanserade signaler har man tre impedanser i enklaste fallet, dvs V+/V-, V+/GND samt V-/GND. Ett schema på utgång hos stepup resp. ingång hos RIAA vore bra ... Quote
AlfaGTV Posted November 17, 2014 Posted November 17, 2014 Jag hade samma bekymmer som dig Vox, vissa kablar levererade ett rejält brum då de kopplats mellan Step och RIAA. Jag bytte till en kort och direktlödd kabel av koaxial typ, alltså med en central ledare och returen i form av en "skärmstrumpa". Det är nu inget hörbart brum alls, trots avsaknad av separat skärm. (Gotham mikrofonkabel) Vh Micke Quote
calle_jr Posted November 17, 2014 Posted November 17, 2014 Hjälper det att linda jordkabeln runt tonarmskablarna? Quote
Vox Posted November 17, 2014 Author Posted November 17, 2014 Ska ägna tisdagskvällen till att testa en del av era olika förslag. Kommer att börja med att byta placering på RIAA-steget för att se vilka effekter detta kan ge. Som information till er som fortfarande funderar på en lösning kan jag nämna att det gäller obalanserade kablar med s.k. RCA-kontakter. Quote
Vox Posted November 18, 2014 Author Posted November 18, 2014 Har idag testat att flytta RIAA-steget, men oavsett var jag placerar det brummar det rejält med oskärmad kabel. Kablarna verkar fungera som antenner för ändrade jag deras placering ändrades brummet, men endast obetydligt. Får bli ett besök i en hifibutik i morgon och se vad de kan rekommendera för skärmad kabel. Quote
Adagio Posted November 21, 2014 Posted November 21, 2014 Mm, det är min erfarenhet att så fort vi talar om skivspelare är det skärm som gäller. Quote
Vox Posted November 22, 2014 Author Posted November 22, 2014 Har investerat i en Van del Hul - The Thames Hybrid. Speciellt framtagen att sitta mellan skivspelare och RIAA. Gör sitt jobb mycket bra. Både vad gäller brumreducering och att ge välljud. Dock har jag nu upptäckt att RIAA-steget i slg själv ger ett svagt brum. Blir till att kontakta konstruktören "over there" om han har tips på åtgärd. Quote
BTS Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Dock har jag nu upptäckt att RIAA-steget i slg själv ger ett svagt brum. Här kan jag i vissa fall få ett svagt brum om jag använder en kabel med skärmen ansluten till RCA-kontakten. Inget brum om skärmen plockas ut före RCA-kontakten och ansluts på jordskruven tillsammans med tonarmsjord. Om jag använder SUT ansluter jag inte skärm och tonarmsjord i den utan i RIAA-steget. Quote
Adagio Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 (edited) Har på begäran tagit bort ett inlägg om hur jag upplever att man kan bygga bra kablar för ändamålet Det är helt klart en av de mest knepiga kablarna att göra riktigt bra. Edited November 22, 2014 by Adagio Quote
Adagio Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Det är väl extremt få RIAA som inte brummar eller susar på full volym? Jag kan bara minnas ett enda som jag hört, dess utom med rör.....Canor. Djäklar vad bra det är dessutom. Quote
BTS Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 (edited) Jag har jobbat med en tonarmskabel i ett halvår nu, har provat några olika koncept men är inte klar ännu. Tycker att 4st separata ledare är bäst, att ha separat jordledare i förhållandet med stor ledaarea, separat skärm som ska gå att koppla till och från i resp ända ev till stjärn-jord. Är på gång, har en mycket spännande skärm i ledande textil samt kolfiber, problemet är kostnaden initialt. Det är helt klart en av de mest knepiga kablarna att göra riktigt bra. Jag föreslår att reklaminlägget tas bort. Edited November 22, 2014 by BTS Quote
Adagio Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 (edited) Det är ingen reklam tycker jag... Bara ren diskusion om hur svårt det är att få till en kabel för skivspelare. Att jag delar med mig av mina erfarenheter för alla att ta del av tycker jag inte är av nackdel för några forum-medlemmar. Liksom att någon annan talar om sina erfarenheter. Det finns ännu ingen produkt som jag talar om. Jag deltar i en som jag tycker intressant tråd, jag är en precis lika nyfiken och dedikerad musik och väljudsälskande person som vem som helst här och gillar att prata om hifi och dela mina och andras erfarenheter/åsikter. Edited November 23, 2014 by Adagio Quote
calle_jr Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Adagio, dina inlägg är ok från forumets utgångspunkt. Man får ibland räkna med att medlemmar kan reagera när du som branschanknuten uttalar dig om produkter. Forumet hindrar inget av det utan förlitar sig till medlemmarnas intelligens och det brukar funka bra. Quote
Adagio Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 (edited) Förlåt. Åter till Topic. Edited November 23, 2014 by Adagio Quote
Vox Posted November 22, 2014 Author Posted November 22, 2014 Brummet som jag har nu är inte relaterat till kabeln från skivspelaren. Det finns även om skivspelarenkabeln är helt urkopplad. I morgon kommer jag, på inrådan av konstruktören, att mäta spänningen över en specifik komponent. Är värdet under 20 V finns det en enkel åtgärd att ta till. Är den över 20 V blir det värre att åtgärda. Quote
conan Posted November 24, 2014 Posted November 24, 2014 Brummet som jag har nu är inte relaterat till kabeln från skivspelaren. Det finns även om skivspelarenkabeln är helt urkopplad. I morgon kommer jag, på inrådan av konstruktören, att mäta spänningen över en specifik komponent. Är värdet under 20 V finns det en enkel åtgärd att ta till. Är den över 20 V blir det värre att åtgärda. Har RIAA:t separat nätdel? Det kan hjälpa att separera dessa båda lådor åt med kanske 30cm eller så. Quote
Vox Posted November 24, 2014 Author Posted November 24, 2014 Problemet är löst och brummet är borta Byte av två mostånd var det som behövdes. Det visade sig att mitt RIAA-steg, VTA PH16, var gjort för 240 V 50 Hz och med 230 V blev regulatorspänningen fel. Så ett par motstånd på 200 kohm istället för 221 kohm gjorde om det för 230 V. Quote
Erik Andersson Posted November 30, 2014 Posted November 30, 2014 Problemet är löst och brummet är borta Byte av två mostånd var det som behövdes. Det visade sig att mitt RIAA-steg, VTA PH16, var gjort för 240 V 50 Hz och med 230 V blev regulatorspänningen fel. Så ett par motstånd på 200 kohm istället för 221 kohm gjorde om det för 230 V. Så snålt får man inte konstruera en regulatorkrets. Det händer ofta att nätspänningen inte når upp till 230 volt utan kanske bara 215-200 volt eller något liknande. Quote
Recommended Posts