calle_jr Posted November 15, 2014 Posted November 15, 2014 Halvtid i Europaparlamentet Fyra glada hifinördar äntrar ett av världens absoluta maktcentrum. De har för avsikt att vältra sig i musik och hifi, som en slags kick-off för årets hifisäsong. Men inte bara det... Det har tagit lite tid att tanka över bilder, men nu börjar det! Quote
BTS Posted November 15, 2014 Posted November 15, 2014 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...orama-small.jpg Very very nice pic. Quote
calle_jr Posted November 15, 2014 Author Posted November 15, 2014 Fyra glada hifinördar äntrar ett av världens absoluta maktcentrum. Borgmästaren Karel Buls vakade ständigt över oss på torget där vi bodde: Quote
calle_jr Posted November 15, 2014 Author Posted November 15, 2014 Very very nice pic. Thnx! Lite fler miljöbilder: Quote
eliot Posted November 15, 2014 Posted November 15, 2014 Nu är vi utanför baren med det ovanliga namnet A la Mort Subite Quote
Richard Posted November 15, 2014 Posted November 15, 2014 Trevligt med reportage från Bryssel. Väldigt trevlig stad, tyckte jag åtminstone på tågluffartiden i början på 90-talet. Fantastisk mat och öl. Quote
Bebop Posted November 15, 2014 Posted November 15, 2014 Fantastisk mat och öl. Kan inte annat än hålla med. Från 1983-1988 var jag i Bryssel ca 1 gång per månad. Jag bodde också i Belgien 1999-2000. Bryssel har blivit en av mina favoritstäder. Fantastiska byggnader runt centrum, tätt med Michelin-rekommenderade restauranger, öl och för att inte tala om chokladpralinerna tillsammans med nybryggt kaffe och calvados. Franska köket när det är som bäst... Stan är fylld av ölpubar och ölvaruhus och på chokladfronten är det etter "värre". En del flaskor ser mer ut som vin, men jag garanterar att här finns endast belgisk öl. Och chokladaskarna är så långt från Aladin man kan komma. Här lite vickningschoklad för €35 från den eminenta chokladhuset Neuhaus Quote
P-pan Posted November 15, 2014 Posted November 15, 2014 (edited) Och chokladaskarna är så långt från Aladin man kan komma. Här lite vickningschoklad för €35 från den eminenta chokladhuset Neuhaus http://imageshack.com/a/img661/6118/ch3Ev9.jpg En ask med gastronomiska chokladpraliner eller en audiofilpressad vinylskiva... från Prestige... det är frågan... Nåja, hittar vi bara en konjak av rätta sorten, kanske rent utav en med namnet prestige, så kan jag nog stå ut med både och... Alltid lika trevligt att få hänga med på era resor och om verkligheten överträffar bilderna så lär jag ta en tur till Bryssel när våren väl har vågat sig fram igen. Verkar vara en riktigt trevlig stad. Tack för att ni delger oss övriga med både bilder och skrivna rader ... Edit: texttillägg. Edited November 15, 2014 by P-pan Quote
Bebop Posted November 15, 2014 Posted November 15, 2014 (edited) Det här monumentet på Place des Martyrs tarvar lite extra uppmärksamhet. Det är själva hjärtat i Belgiens frihetsrevolution 1830 då man gjorde sig fria från Nederländerna. Det här är helig mark för alla belgare. Man passade på när Nederländerna slogs mot spanjorerna. Innan dess var belgarna ett folk utan eget land. Detta avspeglas i kungens titel som är le roi des Belges, alltså belgarnas konung, inte landets konung som annars är brukligt. Edited November 15, 2014 by Bebop Quote
Nik Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 Ska bli spännande o se vad ni hittar i Chokladens mecka.. Fina bilder!!! //Nik Quote
calle_jr Posted November 16, 2014 Author Posted November 16, 2014 då man gjorde sig fria från Nederländerna. Det är ju inga större fel på holländarna, och om de i stället fortsatt hålla sams, även med Luxemburg, så hade utvecklingen kunnat se helt annorlunda ut i detta krigshärjade område. Quote
eliot Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 Kan inte annat än hålla med. Från 1983-1988 var jag i Bryssel ca 1 gång per månad. Jag bodde också i Belgien 1999-2000. Bryssel har blivit en av mina favoritstäder. Fantastiska byggnader runt centrum, tätt med Michelin-rekommenderade restauranger, öl och för att inte tala om chokladpralinerna tillsammans med nybryggt kaffe och calvados. Franska köket när det är som bäst... Stan är fylld av ölpubar och ölvaruhus och på chokladfronten är det etter "värre". Håller helt med - Sedan 2005 har jag ett uppdrag för EU som gör att jag flyger till Bryssel 5-6 gånger under våren/sommaren så jag kunde också bidra med kunskap om skivaffärer, pubar mm. Quote
Harryup Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 Det är ju inga större fel på holländarna, och om de i stället fortsatt hålla sams, även med Luxemburg, så hade utvecklingen kunnat se helt annorlunda ut i detta krigshärjade område. Med Luxemburgska, blandat med holländska, flamländska och franska så förstår jag att det blir krig. Som gjort för massor med missförstånd med alla märkliga ljud ifrån svalget. /Haryup Quote
Bebop Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 - Sedan 2005 har jag ett uppdrag för EU som gör att jag flyger till Bryssel 5-6 gånger under våren/sommaren så jag kunde också bidra med kunskap om skivaffärer, pubar mm. Och det var värdefulla tips. Calle_jr och jag kom ner en halv dag tidigare och hittade två skivbutiker av rena slumpen och dagen efter guidade eliot oss till ytterligare två där jag hittade en hel del bra plattor. Under min period i Bryssel var begagnad vinyl ingen grej. Bryssel är som sagt en pärla även om stan inte kan ståta med lika många museum, monument och historia som t ex London, Rom och Paris. Här är det andra saker som gäller, inte minst livsnjutning omringad av fantastiska byggnader. Det formidabelt vackre torget Grand Place är makalöst vackert och imponerande omringad av mängder av restauranger och pubar. Det kommer fler bilder och kommentarer från stan, men låt oss för ett ögonblick ägna oss åt huvudmålet för resan som i efterhand får skrivas om till delmål. Quote
Bebop Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 (edited) High-End Brussels 2014 visade sig vara en liten fin mässa ganska central på hotell Bloom. Endast en våning. Begränsat utbud med andra ord, men det fanns mycket intressanta utställare med märken och som var helt nya för oss. Bra lät det också (med få undantag). Vad sägs om dessa välljudande skapelser från Belgien som heter OVO konstruerade av möbeldesignern, konstnären och ingenjören Pol Quadens. Det är en 6-ohms konstruktion med en 15-tums bas och ett gammalt välkänt 12-tums element från JBL som använts i många hornkonstruktioner. Överst sitter ett 5-tums True ribbon tweeter. Känsligheten angavs till 96dB. Det behövdes med tanke på förstärkarvalet. De fick 2x7 watt levererade från en miljonstack bestående av elektronik från japanska Kondo och ljudkälla från franska Metronome Edited November 17, 2014 by Bebop Quote
calle_jr Posted November 16, 2014 Author Posted November 16, 2014 jag kunde också bidra med kunskap om skivaffärer, pubar mm. Och det duger ju inte med vilka ölschapp som helst Brasserie La Roue D'Or: <-- Klickbar! låt oss för ett ögonblick ägna oss åt huvudmålet okok Quote
Bebop Posted November 17, 2014 Posted November 17, 2014 (edited) Ett par bilder till från det imposanta och välljudande Ovo-Kondo-Metronome-rummet De franska silverspinnarna från Metronome har funnits på min meny ett tag. Det var nära det blev ett köp härifrån när jag bytte. Dock inte deras referensmodell Metronome Kalista som det spelades med i detta rum. Väl ute i korridoren stötte vi på en bekannt från hemmaplan. Självaste Svanå-Matts fanns på plats. Det fanns en anledning till det, vilket vi återkommer till. Matts flankeras här av Eliot och Torkel. Nästa rum hade jag stora förväntningar på med tanke på analogrigg från Kuzma, riaa från Vitus Audio, digitalkälla från Metronome Audio samt en integrerad förstärkare från Kondo. Men ack sådan besvikelse. Trots Focals utmärkta Scala lät det förfärligt. Det svaga kortet i samlingen var Kondos integrerade förstärkare Overture. Säkert en utmärkt förstärkare men en liten 30 wattare drivna av två par EL34:or var ett dåligt val för det här stora och dämpade rummet till Focals högtalare. Svatoslav Richters tolkning av Liszt pianokonsert överstyrdes till nivåer som var direkt pinsamma. Det är dock inget betyg över enheterna i sig utan ett bra exempel på hur det kan låta när man inte sätter samman anläggningen på ett bra sätt. Edited November 17, 2014 by Bebop Quote
bigblue Posted November 17, 2014 Posted November 17, 2014 Både mat, dryck och Hifi. Riktigt trevligt reportage. Hoppas på snar fortsättning . Ni stötte inte på någon från EU som kunde tänka sig att lobba för slopad moms på hifi? Quote
Bebop Posted November 17, 2014 Posted November 17, 2014 Både mat, dryck och Hifi. Riktigt trevligt reportage. Hoppas på snar fortsättning . Ni stötte inte på någon från EU som kunde tänka sig att lobba för slopad moms på hifi? Vi konstaterade endast att EU-ministrarna inte var på hifi-mässan så förutsättningarna för en sådan uppvaktning var inte de bästa Vi får hålla tillgodo med att momssatsen är lägre i de flesta andra EU-länder... Quote
Kilgore Posted November 18, 2014 Posted November 18, 2014 Kul med reportage från Bryssels hifimässa! Tack! Kan tänka att där är lite andra prylar än vad vi ser på mässorna här hemomkring Quote
Bebop Posted November 18, 2014 Posted November 18, 2014 (edited) Mässans vackraste stapel tycker jag denna retroanläggning från Luxman är. Design som står sig över alla tider. Bästa ljudet då? Utan tvekan tillhörde Harbeths nya HL5 Plus en av kandidaterna tillsammans med elektronik från danska Gato Audio. High End musik behöver inte kosta skjortan. Harbeth förmedlade en oerhört balanserad fin ljudbild för den musik som spelades, framför allt klassisk kammarmusik och jazz i små sättningar. Röster förmedlas på ett oerhört levande sätt. Om det är det som står överst på menyn kan man leva med detta ljud alla dar i veckan. På lite större orkestermusik kan jag tänka mig att det kan bli lite för mycket, men fan vet... Detta rummet hamnar i topp 3 på min lista. Från Taiwan kommer Lawrence Audio som visade upp sina Doublebass tillsammas med elektronik från tyska Accustic Arts. De har hämtat form från vioilinfamiljen liksom namnen. I ett annat rum spelade stativarna Violin. I hörnen står ett par "papperskorgar" som i själva verket var någon form av basätare där man kunde justera öppningen. Man skall vara försiktig att döma vad man hör på en mässa. Framför allt om det inte låter till full belåtenhet. Jag hörde dem även i Nürnberg för några år sedan och intrycket består. Varje register låter klockrent och behagligt men på något sätt spelar registren inte riktigt bra tillsammans. Banddiskanterna lever sitt liv och de dynamiska elementen sitt, på något sätt. Det blir ingen riktig helhet av det, tycker jag. Edited November 18, 2014 by Bebop Quote
new order Posted November 18, 2014 Posted November 18, 2014 Mässans vackraste stapel tycker jag denna retroanläggning från Luxman är. Design som står sig över alla tider. Bästa ljudet då? Utan tvekan tillhörde Harbeths nya HL5 Plus en av kandidaterna tillsammans med elektronik från danska Gato Audio. High End musik behöver inte kosta skjortan. Harbeth förmedlade en oerhört balanserad fin ljudbild för den musik som spelades, framför allt klassisk kammarmusik och jazz i små sättningar. Röster förmedlas på ett oerhört levande sätt. Om det är det som står överst på menyn kan man leva med detta ljud alla dar i veckan. På lite större orkestermusik kan jag tänka mig att det kan bli lite för mycket, men fan vet... Detta rummet hamnar i topp 3 på min lista. Luxman prylarna var otroligt coola! Jag blir glad när jag läser såna kommentarer som den understrukna!! Att välljud behöver inte vara svindyrt är otroligt skoj, och för de i startgroparna att ta steget att skaffa stereo kan det vara en fin morot! Ni har pratat upp Harbeth så mycket att jag verkligen måste få mig en lyssning någon gång! Quote
calle_jr Posted November 19, 2014 Author Posted November 19, 2014 ... Bästa ljudet då? Utan tvekan tillhörde Harbeths nya HL5 Plus en av kandidaterna tillsammans med elektronik från danska Gato Audio. High End musik behöver inte kosta skjortan. Harbeth förmedlade en oerhört balanserad fin ljudbild för den musik som spelades, framför allt klassisk kammarmusik och jazz i små sättningar. Röster förmedlas på ett oerhört levande sätt. Om det är det som står överst på menyn kan man leva med detta ljud alla dar i veckan. På lite större orkestermusik kan jag tänka mig att det kan bli lite för mycket, men fan vet... Detta rummet hamnar i topp 3 på min lista. http://imageshack.com/a/img913/3190/SkmwmQ.jpg ... Jag håller med om det, och detta slog mig faktsikt då byZan hade funderingar om sin andra-rigg. Jag tror att dessa (med rätt elektronik) går att tweaka till ett system med oslagbar mysfaktor. De ser ut att komma från träslöjden i skolan, men det är det väl också mysfaktor på. Quote
calle_jr Posted November 19, 2014 Author Posted November 19, 2014 Här ser vi förresten grabbarna i ilfart mot mässbegivelserna; Bara för att översvallas av skepsis i entrén till hotellet; Quote
calle_jr Posted November 19, 2014 Author Posted November 19, 2014 Holländska PTP Audio gör skivspelare, och hade satt upp en rigg med Tektron-rör från Sicilien och hORNS.pl FP10; <-- Klickbar! Quote
calle_jr Posted November 22, 2014 Author Posted November 22, 2014 Vad sägs om dessa välljudande skapelser från Belgien som heter OVO konstruerade av möbeldesignern, konstnären och ingenjören Pol Quadens. Det är en 6-ohms konstruktion med en 15-tums bas och ett gammalt välkänt 12-tums element från JBL som använts i många hornkonstruktioner. Överst sitter ett 5-tums True ribbon tweeter. Känsligheten angavs till 96dB. Det behövdes med tanke på förstärkarvalet. Jag gillade klangen här! Dynamiskt och luftigt. Förförd av elektroniken... :mm: Några översikts- och detaljbilder; Och så en panorama; <-- Klickbar! Quote
calle_jr Posted November 22, 2014 Author Posted November 22, 2014 I samma rum stod en Allnic T-2000 med dubbla KT150 per kanal på torrdemo Quote
Taxmannen Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 (edited) I samma rum stod en Allnic T-2000 med dubbla KT150 per kanal på torrdemo I like Undrar hur väl värmeavledningen fungerar i dessa "tuber". Hålen i botten tyder väl på att luften cirkulerar med konvektion/självdrag, om det ni inte sitter någon fläkt i chassiet som ökar cirkulationen. Tack för trevligt reportage och snygga bilder! Edited November 22, 2014 by Taxmannen Quote
Recommended Posts