Rainman Posted November 8, 2014 Posted November 8, 2014 Det har varit både tomt och tyst ett tag. Men du börjar det hända saker. Tack Bebop för din hjälp Quote
Rainman Posted November 8, 2014 Author Posted November 8, 2014 Två paket hämtades på Munkebäckstorg i veckan,så snart skall det spelas musik igen. Skall monteras ihop med denna lilla låda. Quote
P-pan Posted November 8, 2014 Posted November 8, 2014 Acoustic Signature's TA-1000 arm...? ... är säkert en riktigt fin tonarm Vad ska du sätta den på för plint då ? Quote
Rainman Posted November 8, 2014 Author Posted November 8, 2014 Acoustic Signature's TA-1000 arm...? ... är säkert en riktigt fin tonarm Vad ska du sätta den på för plint då ? Mitt i prick. En liten chansning då tonarmen är helt ny och inte hittat en enda liten recension om den. Hade tänkt gå ett helt annat spår (sme) då jag klev in hos Akkelis och fick syn på denna arm. Ibland får man chansa lite,och det går ju alltid att byta,även om prislappen på Sme 12" sticker iväg lite till. Den verkar fungera med ett rätt stort spann av pickuper och i min mening rätt snygg också. Nu tror jag de flesta "vinyl fantaster" förstår vilket verk det blir. Quote
Rainman Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Vi fortsätter med lite detaljbilder på tonarmen. Jag köpte mig en Dr.Feickert Protractor samtidigt,och den kan jag rekommendera alla som har tänkt skaffa något liknande. Det är otroligt lätt att ställa in nål/arm om man vet tonarmens specifikationer med detta verktyg. Har kört igenom HiFi News test LP och det är bara spår 9 första sidan som ännu inte helt ok. Skall ge mig på det en gång till när jag spelat av mig lite.(skall vara ett riktigt tortyr-spår) Quote
sprudel Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 Vi fortsätter med lite detaljbilder på tonarmen. Jag köpte mig en Dr.Feickert Protractor samtidigt,och den kan jag rekommendera alla som har tänkt skaffa något liknande. Det är otroligt lätt att ställa in nål/arm om man vet tonarmens specifikationer med detta verktyg. Har kört igenom HiFi News test LP och det är bara spår 9 första sidan som ännu inte helt ok. Skall ge mig på det en gång till när jag spelat av mig lite.(skall vara ett riktigt tortyr-spår) Kul som f-n! Fina grejor. Hörde av hustrun att du duschade innan du packade upp den. Respekt! Kommer över o lyssnar snart. Quote
Rainman Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Kul som f-n! Fina grejor. Hörde av hustrun att du duschade innan du packade upp den. Respekt! Kommer över o lyssnar snart. En ganska snabb dusch om du frågar henne! Quote
Rainman Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Avid Ingenium Har velat fram och tillbaka ett tag om vilket verk,lägga pengarna på verk eller arm men så här blev det till slut. Nu börjar det se ut som skall på översta hyllan igen. Quote
new order Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 Cool spelare. Alltid skönt att komma till skott efter ett tags velande. Har varit där själv ett antal ggr. Quote
Rainman Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Cool spelare. Alltid skönt att komma till skott efter ett tags velande. Har varit där själv ett antal ggr. Tack! Inspirationen kommer från Jönköping för 2-3 år sedan. Transient Design spelade på en Kuzma spelare kopplad till en Leben förstärkare och ett par små danska högtalare. Litet enkelt system med en otrolig närvaro. Det kunde blivit en Kuzma men har varit svag för Avid länge,och hade tänkt att det skulle suttit en Sme arm tills jag fick syn på TA-1000 armen Quote
YYZ Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 Gratulerar till din nya spelare! Väldigt snygg nätt i sin design med 12 tums arm. Utöver Kuzma, var det någon mer spelare som var med ända fram till strax innan målsnöret gick för Avid? Jag håller på att velar lite själv för tillfället Quote
Rainman Posted November 11, 2014 Author Posted November 11, 2014 Gratulerar till din nya spelare! Väldigt snygg nätt i sin design med 12 tums arm. Utöver Kuzma, var det någon mer spelare som var med ända fram till strax innan målsnöret gick för Avid? Jag håller på att velar lite själv för tillfället Tack. Ja många olika "spår" har det varit sedan Jönköping. Jag har varit inne på Dr.Feickert Woodpecker eller Avid Diva,men när man börjar summera kostnaden för verk,tonarm,pickup osv började priset dra iväg för mycket tyckte jag. Kuzma var en stark kanditat,men verkar lite jobbig att ställa in armen på? Avid Diva och Ingenium har samma tallrikslager om jag förstått det rätt=spara lite pengar till 12" arm. In i det sista (Arken mässan) tittade jag även på Opus Continuo,men lite knöligt att vika in skivan under arm/puppa speciellt Fredagkväll efter ett glas vin. Quote
Kilgore Posted November 11, 2014 Posted November 11, 2014 Grattis! Cool Avid, det var en modell jag inte sett innan... Ser fram emot att se flar bilder o läsa om dina intryck Quote
Rainman Posted November 11, 2014 Author Posted November 11, 2014 Då var det dags att montera pickup,och börja arbetet med alla inställningar. Allt närmare att börja spela igen. Quote
Rainman Posted November 11, 2014 Author Posted November 11, 2014 Första vaxet på! Vad passar väl bättre en U2 första singel "Three" som första skiva på nya spelaren. Quote
Adagio Posted November 11, 2014 Posted November 11, 2014 Minimalism i ny tappning. Tänkte på Kuzma direkt när jag såg plinten i lådan. Jag har ju själv en Kuzma stabi S och är helnöjd med den, är säker på att denna kommer skänka dig lika mycket glädje. Quote
calle_jr Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Jätteintressant att se både drivverk och tonarm. Visste inte att Avid gjort en rullebör. Undrar vad det är för fötter? Ps. Jag tycker att alla tonarmar är mer eller mindre svåra att ställa in. Unipivot är ju ständigt labil när man mekar med den, men jag tror det är en vanesak. "Plug-and-play-tonarmar" är ju trevliga, men är ofta begränsade om man vill finjustera. AS TA-1000 ser ut att ha möjligheter. Quote
Rainman Posted November 12, 2014 Author Posted November 12, 2014 Minimalism i ny tappning. Tänkte på Kuzma direkt när jag såg plinten i lådan. Jag har ju själv en Kuzma stabi S och är helnöjd med den, är säker på att denna kommer skänka dig lika mycket glädje. Tack Adagio Ja det är lite Kuzma "stuk" över lilla Aviden och jag skall delge er intryck lite senare. Har alltid varit kul att följa din resa i vinylträsket. Quote
Rainman Posted November 12, 2014 Author Posted November 12, 2014 Jätteintressant att se både drivverk och tonarm. Visste inte att Avid gjort en rullebör. Undrar vad det är för fötter? Ps. Jag tycker att alla tonarmar är mer eller mindre svåra att ställa in. Unipivot är ju ständigt labil när man mekar med den, men jag tror det är en vanesak. "Plug-and-play-tonarmar" är ju trevliga, men är ofta begränsade om man vill finjustera. AS TA-1000 ser ut att ha möjligheter. Jag håller med dig ibland kan man bli tokig,när man ändrar en parameter måste man titta över en annan. Har haft tre andra vinylspelare tidigare,och det som jag redan upptäckt är att antiskating justering är föredömligt på TA-1000 armen,även infästning av pickup med en toppskruv gör vinklingen enkel att justera. Fötterna är något typ Sorbothan eller vad det nu heter,det går dock inte att justera höjd. Mitt rack kan justeras och granithyllans fötter är också justerbara,så mitt fall behövs det inte. Avid har en egen plattform som tillbehör Quote
Rainman Posted November 16, 2014 Author Posted November 16, 2014 Nu har jag haft tid att spela lite skivor. Följt av lite Van,en av mina favoriter. Mitt första intryck är att det infunnits sig nån form av lugn över musiken. Först tänkte jag att hastigheten är lite för låg,men nej så var det inte,utan det är helt enkelt ett större "lugn" eller hur jag skall utrycka det över musiken,kanske 12 tums armen som bidrar? Så nu är det bara och sitta ner mata på skiva efter skiva och bara njuta. Lägger också på Famous Blue Raincoat med Jennifer Warnes som startade detta i Jönköping. Inte riktigt samma "intimitet" som Kuzma,Leben och de små danska högtalarna gav som jag minns det, men det var ju också ett mycket mindre rum. Vem vet det kanske är dags att byta ut något annat i uppställningen? Quote
pederb Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 Härlig uppsättning, jag har alltid gillat ASRs RIAA Quote
Rainman Posted November 16, 2014 Author Posted November 16, 2014 Tack Pederb. Har bara haft ett litet enkelt Riaa från Project innan Asr,så jag har inte så mycket att jämföra med.Är grymt nöjd med Asr. Skulle vara kul att prova ett Riaa med lite mer inställningsmöjligheter på fronten. Begriper inte varför det blivit dubbelpost med flera timmars mellanrum? Quote
Bebop Posted November 16, 2014 Posted November 16, 2014 Begriper inte varför det blivit dubbelpost med flera timmars mellanrum? Nej, det var en ny variant... du har inte kört inlägget genom stereoförstärkaren med delay-funktion... Jag eller någon av de andra moderatorerna plockar bort dubbelpost efter hand när vi ser dem... Quote
Vinylcalle Posted November 18, 2014 Posted November 18, 2014 Grattis. Trevlig pickup också i form av Ortofon Cadenza Red verkar du fått dit. Tonarmens lagerinfästning påminner en del om tidigare Jelco samt Helius tonarmar. Dom små danska högtalarna var förmodligen en modell ifrån danska Quali-Fi som faktiskt Rehifi var grunden till lansering i Sverige. MvH Carl Quote
Rainman Posted November 18, 2014 Author Posted November 18, 2014 Grattis. Trevlig pickup också i form av Ortofon Cadenza Red verkar du fått dit. Tonarmens lagerinfästning påminner en del om tidigare Jelco samt Helius tonarmar. Dom små danska högtalarna var förmodligen en modell ifrån danska Quali-Fi som faktiskt Rehifi var grunden till lansering i Sverige. MvH Carl Quali-Fi var det.Otroligt intimt och med ett driv och närvaro som var fantastiskt. Nu var det ett ganska litet rum,så frågan är hur det blir i lite större rum typ 45 kvm Jag är lite sugen på att testa typ Leben förstärkare med någon högtalare typ horn eller en nåt med bredbandigt element. Quote
Vinylcalle Posted November 19, 2014 Posted November 19, 2014 Quali-Fi var det.Otroligt intimt och med ett driv och närvaro som var fantastiskt. Nu var det ett ganska litet rum,så frågan är hur det blir i lite större rum typ 45 kvm Jag är lite sugen på att testa typ Leben förstärkare med någon högtalare typ horn eller en nåt med bredbandigt element. Finns modeller i olika storlekar ifall man önskar spela starkare. I övrigt låter högtalarna väldigt bra ändå upp till nivån där elementen slår igenom. Därav får man inte det vanliga problemet att högtalarna låter ansträngt långt innan element eller liknande bottnar. Jag tycker dock mest om Compact 6 och Händel Horn 7 och 10. Hade jag inte varit en så stor vän av panelhögtalare hade jag säkert spelat på ett par själv. Har dock ett par passiva basmoduler ifrån Quali-fi. Leben är säkert en utmärkt partner. MvH Carl Quote
Recommended Posts