Jump to content

Hemma hos Svanteborg


Svanteborg

Recommended Posts

Idag kom ett paket till mig, det innehöll en härlig julkringla signerad Coconut Audio :D

gA05jXa.jpg

Ska bli spännande att prova, den var lite längre än modellen jag har sedan tidigare och kontakterna är transparenta istället för blå. Tack Patrick82!

Kul med sin helt egna unika kabel :)

Ska bli intressant att se vad du tycker.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mja, jag har grunnat en del. Har lyssnat på Dynaudios Focus XD ett par gånger och jag gillar dem verkligen men då försvinner ju en stor del av hobbyn med kablar, apparatfötter och allt däromkring och plötsligt så finns det inte mycket mer att trixa med i systemet, och det tycker jag är lite tråkigt. Började titta på förstärkare istället och var och lyssnade på Hegel H300, Bladelius Thor mk3 och denna kombon och efter övervägande fram och tillbaka landade valet till slut på dessa här. Devialet hade varit en käck lösning men hade nog behövt 200:an då och då springer priset iväg rejält. Nu är allt uppackat och får stå under inspelning några dagar, till helgen bör jag ha fått gjort åtminstone 60-70h inspelningstid.

Link to comment
Share on other sites

Du hade nog klarat dig väldigt väldigt bra även på en Devialet 120 men den är dyrare också. Kanske ett bra begköp om nåt år däremot.

Ska bli intressant att se vad du tycker om Primaren, Jag har mest lyssnat på Hegeln som jag tycker är väldigt trevlig i prisklassen.

Link to comment
Share on other sites

Idag har det efter vad som har känts som en evighet i tystnad landat in två nya lådor från Hifi-stället. Helt sjukt vilken musikjunkie man har blivit, utan den dagliga fixen musik blir man helt kollrig efter två veckor. Såhär såg de ut:

Grattis! Primare gör finfina prylar.

Kul att höra om hur det låter och gärna mer bilder. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Alldeles riktigt Kilgore, det låg en PRE32 och en A34.2 i lådorna, och strax därefter såg det ut såhär:

xAfb7rA.jpg

De har spelat dygnet runt sen jag fick hem dem i onsdags kväll, så det närmar sig 70 timmar i skrivande stund och ljudet börjar breda ut sig bortom högtalarna nu. I början var det väldigt platt och stelt men nu börjar det låta bra mycket bättre.

Jag testade att släpa upp mina stenplattor från källaren och ställde vinylförvaringen lite åt sidan, så som jag tänkt ha det när stålramen till mitt nya rack är klart. Det tvingade mig att flytta ihop högtalarna ganska mycket och jag funderar på om jag ska flytta in vinylhyllorna lite mot fönstret och placera högtalarna på utsidan av dem. Just nu står de 1,55 meter isär och jag sitter 2,90 meter bort. En flytt skulle ge cirka 2,90-3 meter mellan högtalarna. Jag ska lyssna och testa lite i helgen tänker jag.

20vUYmc.jpg

S2EJxyH.jpg

Link to comment
Share on other sites

K0zIM6t.jpg

Så här ser baksidorna ut, och här finns en del att göra. Jag nödgas använda Squeezeboxens inbyggda DAC för tillfället, och jag har inte tänkt färdigt huruvida jag vill ha en extern DAC och behålla Squeezeboxen, eller köpa MM30 mediakortet till försteget. Jag ska titta närmare på appen till MM30, för jag tycker Squeezeboxens app lämnar en del att önska. Särskilt styrningen av Wimp har stora brister och jag spelar allt mer från Wimp i dessa dagar. Sedan diverse kabeluppgraderingar längre fram, där famlar jag i mörkret och när dagen kommer är det väl bara att låna hem och testa..

Link to comment
Share on other sites

Var lite försiktig med sten direkt under grejerna. Sten resonerar ordentligt och ringer ofta som klockor om man knackar på dom, det är inget man vill ha i närheten av stereon om man inte kan dämpa/avkoppla mellan apparat och sten på något sätt och bara använda det som ett stabilt underlag.

Link to comment
Share on other sites

Var lite försiktig med sten direkt under grejerna. Sten resonerar ordentligt och ringer ofta som klockor om man knackar på dom, det är inget man vill ha i närheten av stereon om man inte kan dämpa/avkoppla mellan apparat och sten på något sätt och bara använda det som ett stabilt underlag.

Japp, har SD-kuddar mellan sten och golv, och även mellan apparat och sten (och mellan apparat och apparat, mest för att jag hade 3 st över). De ska fungera som dämpning mellan stål och sten i racket när det är klart också.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska titta närmare på appen till MM30, för jag tycker Squeezeboxens app lämnar en del att önska. Särskilt styrningen av Wimp har stora brister och jag spelar allt mer från Wimp i dessa dagar.

Vilken App använder du? iPeng?

Jag har använt iPeng i många år och tycker att den funkar väldigt bra. Har dock inte testat den med Wimp.

Link to comment
Share on other sites

Vilken App använder du? iPeng?

Jag har använt iPeng i många år och tycker att den funkar väldigt bra. Har dock inte testat den med Wimp.

Jag använder Logitechs egna app, har aldrig tänkt på det men det är klart att det finns andra appar att välja mellan som kanske funkar bättre, jag ska kolla upp det!

YYZ: det var främst för att jag tyckte den lät bättre, men även uppgraderingsmöjligheterna. Kan köpa ett slutsteg till och bryggkoppla om jag vill, och mediekortet MM30 ger mig DAC och streaming i försteget, alternativt den lösa NP30 nätverksspelaren. Sedan finns ett RIAA-steg i samma serie också. Jag var på ett Hegel-event i höstas och konstaterade att funktionerna jag vill ha finns i deras nya H160, men den lät mycket sämre än H300, och då behövde jag även hitta en lösning för streaming/uppspelning från dator. Och enligt han som kom därifrån fanns inga planer på t.ex en uppdaterad DAC med streaming/nätverksmöjligheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har ägnat kvällen åt lyssningsövningar, öppnat och stängt dörrar, lagt dit och tagit bort mattor och klarlagt vart förstareflexerna är någonstans. Mycket lärorikt, nu återstår bara att se vad jag ska göra med denna nya kunskap :D

Det är först nu man börjar förstå hur enkelt det är att förändra ljudet utan att lägga ut en krona.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu var det ett tag sedan sist!

Förändringar kan vara på gång, det lutar åt att Sonus Faber får stå i malpåse medan något nytt får komma på besök.

Jag ska lyssna på ett par stativare på måndag och se om det låter nåt bra :Thinking:

Och planen är att bygga ut och understödja de låga frekvenserna med 2 st subbasar. Svårt att integrera och få ihop ljudbilden? Kanske, men det skadar inte att testa!

Jag har också planer på att i framtiden kanske skaffa ett slutsteg till och bi-ampa dem. Men frågan är hur jag ska få ihop hela kalaset, det börjar bli mycket kopplingar nu.. Så det är på sin plats med en liten förundersökning!

Jag har gjort en skiss på hur det kan tänkas se ut, men det är många praktiska problem att lösa.

ZcRviYx.png

Förstegets utgångar gestaltas längst upp till höger på bilden. Jag har två stycken utgångar med RCA, och en med XLR. Jag använder idag XLR till slutsteget men om jag ska bi-ampa blir jag tvungen att använda RCA för att det ska bli samma signal till de bägge slutstegen, och subbasarna kommer få signal via XLR. Jag har undersökt med återförsäljaren och försteget kan lämna signal på alla pre-outs samtidigt, så detta bör inte vara något problem. Ser ni något jag inte har tänkt på som gör min plan omöjlig?

Nästa fråga blir hur man delar på frekvenserna, jag antar att man måste koppla in någon slags DSP för att få de låga frekvenserna till basarna, mellanregister till det ena slutsteget och diskant till det andra slutsteget?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte bara köpa ett riktigt bra slutsteg istället för att sprida ut budgeten på två st och fler kablar osv?

Det är stor risk att du bara gör saker oändligt mycket mer komplicerade nu utan att det faktiskt kommer låta bättre.

Link to comment
Share on other sites

Detta är också ett alternativ, att med en 1XLR - 2XLR splitters för att köra bägge slutstegen via XLR. Går ju också att strunta i aktiv delning och låta högtalarens filter göra det jobbet, men jag har läst mycket olika åsikter om detta. Många menar att passiv delning vid bi-ampning inte ger nån större skillnad, medan t.ex A/wing verkar ha haft stora framgångar med det med sina AA monoblock.

sUuG9bi.png

Link to comment
Share on other sites

:

:

Nästa fråga blir hur man delar på frekvenserna, jag antar att man måste koppla in någon slags DSP för att få de låga frekvenserna till basarna, mellanregister till det ena slutsteget och diskant till det andra slutsteget?

Bygger/köper du subbar så skär dom bort höga frekvenser i sitt aktiva filter. Detta är i sig en bra lösning. :)

Dina vanliga högtalare kommer dock spela (och få signal) ända ner i botten till den djupaste bas. Dom blir hårt lastade och du vinner ingenting i MAX SPL för systemet.

Du kan inkludera ett aktivt filter mellan PRE och POWER som HP-filtrerar till dina högtalare. Nackdelen är såklart "ytterligare en burk" med tillhörande kablage och potentiell ADDA-omvandling, osv. Fördelen med detta är att du kan lyckas bättre med integrationen mellan subbarna och högtalarna. Du kan lixom få till en riktig delning häremellan.

En annan variant (som jag tycker passar främst när man har STORA högtalare som (ändå) kompletteras med subbar) är att låta högtalarna spela hela vägen ner och integreras med subbar (som i sig filtreras).

Ett tredje alternativ är Devialet 200 eller liknande. Konfigurera den till att ge dom 2*200 watten till högtalarna med HP filtrering vid t.ex 70 Hz och konfa den vidare att skicka ut <100 Hz via RCA till subbasar och trimma in subbarnas delning på plate-ampen (det är ungefär såhär DoubleA gör i sina högtalare).

Link to comment
Share on other sites

Varför inte bara köpa ett riktigt bra slutsteg istället för att sprida ut budgeten på två st och fler kablar osv?

Det är stor risk att du bara gör saker oändligt mycket mer komplicerade nu utan att det faktiskt kommer låta bättre.

Det är fullt möjligt, jag är faktiskt nöjd med slutsteget jag har nu så det ligger om möjligt långt fram i tiden men man ska aldrig stänga några dörrar. Subbasarna och den aktiva delningen är desto mer sannolikt att inträffa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallå igen, det var ett tag sedan och jag tänkte uppdatera läget lite för den som är intresserad. Jag slopade idén med subbar och slutsteg och allt sådant, det blev för krångligt tycker jag. Häromdagen mötte min Squeezebox sin plötsliga död genom en strömspik, så nu får jag spela musik från en laptop som väsnas och genom en u-DAC från nuforce. Jag skulle börja med att bena ut hur jag vill sköta lagring och uppspelning av digital musik men något annat kom ivägen..

Jag hade efter lite över ett år ledsnat lite på att mina Sonus Faber lät lite tråkigt och oengagerat och la ut en annons på dem, och det ringde en herre som hämtade dem samma dag. Jag hade ingen egentlig tanke på vad jag skulle köpa istället, så jag bestämde mig för att testa något kul medan jag letade efter den perfekta högtalaren. Det blev ett par Revel Performa M22, stativhögtalare. De spelar med glädje tycker jag, men som små stativare så når de inte särskilt djupt i basen.

xnZxw50.jpg

De är riktigt fina, och jag gillar att lyssna på dem. Men tanken var som sagt att bara ha något att lyssna på tills jag hittade rätt, och det gick snabbare än vad jag trodde.. Efter två dagars besök på Hifi-stället under deras utförsäljningsdagar nu i helgen slog jag till, jag har varit där och lyssnat på dessa högtalare ett par gånger tidigare men nu slog jag näven i bordet och bestämde mig en gång för alla. Kanske mitt sista högtalarköp? Åtminstone på väldigt länge nu.. Jag hoppas kunna hämta dem på torsdag, så tills dess får ni hållas lite på halster men nu kommer det högtalare som är här för att stanna!

Link to comment
Share on other sites

Brorsan kunde stå till tjänst med en tillräckligt stor bil redan idag, så nu är de inburna och klara! Jag kan tänka mig att det är så här det känns att komma hem från BB med sin förstfödde.

Ni är ju ena rackare på att kunna identifiera hifi i de mest omöjliga bilderna, så detta blir säkert inga problem för er att klura ut:

r1tBYhf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Brorsan kunde stå till tjänst med en tillräckligt stor bil redan idag, så nu är de inburna och klara! Jag kan tänka mig att det är så här det känns att komma hem från BB med sin förstfödde.

Ni är ju ena rackare på att kunna identifiera hifi i de mest omöjliga bilderna, så detta blir säkert inga problem för er att klura ut:

r1tBYhf.jpg

Gissar på Dynaudio :) Ett par C2 kanske?

/Azur

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...