Jump to content

Från LoFi till något slags HiFi...


Taxmannen

Recommended Posts

Läckert, idel kända märken för mig :app:

Gillar ffa det som står under vinylspelaren ;) Men det har ju inget med ditt problem att göra så jag vet inte ens varför jag skrev det!

Skumt problem du har, hoppas att du kommer tillrätta med det.

Stradivari har jag haft och gillade den pu’n bättre än Da Vinchi och framförallt var den extra bra till klassisk och lite glesare musik, men då hade jag iofs inte det jag har nu (skivspelare, tonarm, riaa) och elektronik. Har lyssnat otaliga ggr på Stradivari hos Mirre och den pu’n var favorit tills jag fick lyssna på en goldfinger.

/byZan

Tack ByZan! Dina kommentarer om Stradivari stämmer helt med min bild även om jag i ärlighetens namn inte lyssnat på Goldfinger (tur det kanske :)).

Kanske en matchad vägghylla till skivspelaren löser problemet :):?:

Finite har väl kvar sin i sortimentet antar jag ?

Mnjae, om vi för ett ögonblick tänker bort min mentala spärr mot att skruva upp en hylla på väggen så kan jag ju ändå tycka att ett bra rack skulle klara av att isolera bättre :?:

Link to comment
Share on other sites

Mnjae, om vi för ett ögonblick tänker bort min mentala spärr mot att skruva upp en hylla på väggen så kan jag ju ändå tycka att ett bra rack skulle klara av att isolera bättre :?:

Jag förstår att perforerade väggar kan ha sina nackdelar i ett hem som ditt men svänger golvet så pass så tror jag det kan bli

svårt att hitta motåtgärder i själva racket :Thinking:

Om huset har någon form av krypgrund så kan du ju alltid hyra en pålkran för att stabilisera lite :icon_smile_cool:

Calle_jr brukar ju iofs vara uppfinningsrik så han kanske kan blanda rätta receptet för "tillfrisknad" :)

Hoppas verkligen att det löser sig till din belåtenhet.

Edit:Tillägg text

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Mnjae, om vi för ett ögonblick tänker bort min mentala spärr mot att skruva upp en hylla på väggen så kan jag ju ändå tycka att ett bra rack skulle klara av att isolera bättre :?:

Kanske inte i det fallet. Hifi rack klarar kanske av vibrationer av lägre amplitud och högre frekvens, men ett ostabilt golv och människor som går på det skulle ju behöva dämpning med längre slaglängd mer likt stötdämpare på cykel eller bil.

Stabilisera golvet skulle nog vara bästa lösningen eller undvik att klampa omkring när du lyssnar. ;)

Hemma hoss mig kan jag få högtalarna att stå och gunga om jag taktfast dansar bredvid dem och det är ju inte högtalarens dämpsystems fel.

Link to comment
Share on other sites

Intressanta tankegångar, verkligen!

Normalt sitter jag helt still och lyssnar på musik men man inser ju att det inte är helt optimalt om golvet sviktar. Golvbjälkarna har ju snart suttit i 200 år men själva golvet har troligen bytts för ca 100 år sen från ett gammalt kilsågat såpskurat golv, till dagens mera normala spåntade trägolv som tidigare var fernissat men numera målat. Trossbotten är uråldrig med sågspån, lera och diverse annat smått och gott och längst ned en gammal blindbotten som håller det hela på plats. Problemet om det sviktar är nog att cc-avståndet mellan bjälkarna är alltför stort och att spännvidden också är ganska stor. Man kan definitivt komma under golvet, men eftersom ingången till krypgrunden är i andra änden av huset har man 20-25m att via "ålning medelst hasning" i 50-70 cm höjd ta sig fram till mitt lyssningsrum - inte jättekul, men man kanske borde göra ett försök att stämpa upp golvet :black:

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle helst vilja bortse från det där med golvet. Om det ens är ett problem så vill ja se det som ett annat problem.

Det är ju i princip en stum koppling hela vägen, och för stumma kopplingar har man kontakt.

Det ser jättebra ut.

Man borde kunna få ett svar från Clearaudio med de mätningar du gjort och foto på uppställningen.

De borde kunna förklara avvikelserna i drivverket i kombination med så låg resonansfrekvens för pu+tonarm.

Om de säger att allt är i sin ordning så vet vi ju det!

Link to comment
Share on other sites

Har du testat mäta svaj med med båda pickuperna med hjälp av Adjust+? Att ha resonansfrekvensen vid 7 Hz är inte någon katastrof. Däremot finns en liten risk att din testkiva skulle ha bucklor som exciterar resonansen på 7 Hz och du får då ett resultat som inte är rättvisande. Prova med en annan testskiva eller en annan pickup.

Jag tror dock också att skivspelaren helt enkelt inte är bättre. Det kan också vara så att den skadats på något vis vilket försämrat det ytterligare.

Du kan då undersöka om det är något som går att åtgärda, lagret skadat? Motoraxeln? Remmen?

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle helst vilja bortse från det där med golvet. Om det ens är ett problem så vill ja se det som ett annat problem.

Det är ju i princip en stum koppling hela vägen, och för stumma kopplingar har man kontakt.

Bra, det var vad jag misstänkte. Som sagt försöker jag undvika jag kosackdans när jag mäter resonans och svaj :D

Man borde kunna få ett svar från Clearaudio med de mätningar du gjort och foto på uppställningen.

De borde kunna förklara avvikelserna i drivverket i kombination med så låg resonansfrekvens för pu+tonarm.

Om de säger att allt är i sin ordning så vet vi ju det!

Ok, jag repar nytt mod och hoppas att jag kan ta mig förbi Franziska på marketing den här gången ;)

Link to comment
Share on other sites

Har du testat mäta svaj med med båda pickuperna med hjälp av Adjust+? Att ha resonansfrekvensen vid 7 Hz är inte någon katastrof. Däremot finns en liten risk att din testkiva skulle ha bucklor som exciterar resonansen på 7 Hz och du får då ett resultat som inte är rättvisande. Prova med en annan testskiva eller en annan pickup.

Jag tror dock också att skivspelaren helt enkelt inte är bättre. Det kan också vara så att den skadats på något vis vilket försämrat det ytterligare.

Du kan då undersöka om det är något som går att åtgärda, lagret skadat? Motoraxeln? Remmen?

MvH Carl

Mätningen på Maestron landade på 10 Hz - samma som det teoretiskt beräknade värdet. Svajet har jag nu testat med 4 skivor Adjust+ 7" (*2 eftersom den första jag fick var så otroligt dålig centrerad), Adjust+ 12" och Analogue Productions testskiva. Marginella skillnader. I övrigt har jag gjort de justeringar jag kan i form av rengöra/smörja lager och byta rem. Det hade dock varit intressant att testa en växelriktare (t ex den som Calm provade) för att se om/hur en ren sinusvåg påverkar.

Jag har hur som helst lärt mig massor av att hålla på och pilla med detta och mäta, men det känns som att nästa steg är att skicka in spelaren på kontroll/service - Clearaudio har ju 5 års garanti så är det något fel bör dom ju åtgärda det. Egentligen är jag nog mogen att gå vidare mot nya äventyr men jag skulle ändå vilja att den presterar så bra den kan innan den får respass ;)

Link to comment
Share on other sites

Mätningen på Maestron landade på 10 Hz - samma som det teoretiskt beräknade värdet. Svajet har jag nu testat med 4 skivor Adjust+ 7" (*2 eftersom den första jag fick var så otroligt dålig centrerad), Adjust+ 12" och Analogue Productions testskiva. Marginella skillnader. I övrigt har jag gjort de justeringar jag kan i form av rengöra/smörja lager och byta rem. Det hade dock varit intressant att testa en växelriktare (t ex den som Calm provade) för att se om/hur en ren sinusvåg påverkar.

Jag har hur som helst lärt mig massor av att hålla på och pilla med detta och mäta, men det känns som att nästa steg är att skicka in spelaren på kontroll/service - Clearaudio har ju 5 års garanti så är det något fel bör dom ju åtgärda det. Egentligen är jag nog mogen att gå vidare mot nya äventyr men jag skulle ändå vilja att den presterar så bra den kan innan den får respass ;)

Okej. Då är det som sagt spelaren felet ligger i. Jag tror inte att du ska räkna med någon skillnad med någon extern PSU.

Clearaudio uppger enbart som specifikation att hastigheten/svajet är +-0,1%. Ingen standard eller liknande enligt vilken det mäts upp. Kan nog bli svårt att få igenom som garantiärende men prov önskar dig lycka till.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Man skall inte måla fan på väggen innan han står för tröskeln eller som de säger i Blekinge... det gaur ännan te dä inte gaur, men dä kan gau andau

Det håller jag absolut med om. Och om inte annat kan det ju vara bra om folk reagerar på bristfälligheter hos produkter. Med lite tur kanske det kan få företaget att förstå att kunderna sätter ett värde på saker där man kanske inte varit tillräckligt noggranna.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Med lite tur kanske det kan få företaget att förstå att kunderna sätter ett värde på saker där man kanske inte varit tillräckligt noggranna.

:app:

Är detta vad de anser man får i form av prestanda för 30 loppor eller vad den nu kostar.

Ja, plus då att den är snygg och smäcker att titta på.

Jag antar att de inte tycker det, utan att det är ett fel.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man får hoppas att de lyssnar på sina kunder. I min bransch talas det idag mycket om kundmakt. Sociala medier m.m. har gjort att kundens makt att påverka har ökat dramatiskt. T.ex. har de stora hotellkedjorna idag personal som bara bevakar och besvarar kundinlägg på Facebook och Tripadvisor. Även på mitt företag bevakas sociala medier varje dag.

Det finns ett riktigt ruggigt exempel på detta. En kille i USA som är musiker fick sin gitarr förstörd av United Airlines och fick avslag när han krävde ersättning. Han skrev då en låt om detta och la upp på Tuben. Den fick enorm uppmärksamhet. Ganska fort fick den en miljon visningar. Uniteds aktievärde hade då fallit med 10% vilket motsvarande typ 200 milj dollar...det hade varit billigare att ersätta killen gitarren...

Klippet är nu uppe i över 15 milj visningar. Så lyssnar de inte så skriv en låt ;) .

Se klippet här:

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Ja, man får hoppas att de lyssnar på sina kunder. I min bransch talas det idag mycket om kundmakt. Sociala medier m.m. har gjort att kundens makt att påverka har ökat dramatiskt. T.ex. har de stora hotellkedjorna idag personal som bara bevakar och besvarar kundinlägg på Facebook och Tripadvisor. Även på mitt företag bevakas sociala medier varje dag.

Det finns ett riktigt ruggigt exempel på detta. En kille i USA som är musiker fick sin gitarr förstörd av United Airlines och fick avslag när han krävde ersättning. Han skrev då en låt om detta och la upp på Tuben. Den fick enorm uppmärksamhet. Ganska fort fick den en miljon visningar. Uniteds aktievärde hade då fallit med 10% vilket motsvarande typ 200 milj dollar...det hade varit billigare att ersätta killen gitarren...

Klippet är nu uppe i över 15 milj visningar. Så lyssnar de inte så skriv en låt ;) .

Se klippet här:

Lasse

Haha, vilken höjdare :D

Vi får se vad som händer - jag har tagit en kontakt med Clearaudio och tänker även kontakta PL Audio (på inrådan från Clearaudio) trots att spelaren är köpt direkt från Clearaudio: Skall bli intressant att se vilket intresse det finns. I min värld måste man också ta kunderna på allvar. Det handlar ju både om man skall vara ett märke troget men like mycket, om inte mer, vad man sprider vidare för signaler till sina musikintresserade vänner.

Nej, nu skiter vi i det - här kommer kvällens musiktips. Ganska nyupptäckt grupp för mig. Cybotrons debutplatta från 1976 (CLOJ 782). Gruppen kommer från Australien och det är någon slags blandning av electronica och progressiv space-rock. Otroligt skönt sound! Släck ner belysningen, titta ut och låt er sugas in i den stjärnklara oktoberhimlen och dröm er bort till Plejaderna eller någon fjärran galax... :app:

cybotron.jpg

Link to comment
Share on other sites

...här kommer kvällens musiktips. Ganska nyupptäckt grupp för mig. Cybotrons debutplatta från 1976 (CLOJ 782). Gruppen kommer från Australien och det är någon slags blandning av electronica och progressiv space-rock. Otroligt skönt sound! Släck ner belysningen, titta ut och låt er sugas in i den stjärnklara oktoberhimlen och dröm er bort till Plejaderna eller någon fjärran galax... :app:

Se där ja, fler som hittat Cybotron... kul :)

Nu kan du ju nästan lika bra följa upp med ett gäng tidiga Tangerine Dream som jag tycker har goda likheter med

mycket av Cybotrons sound... eller är det tvärtom kanske :unsure: ?

Link to comment
Share on other sites

Se där ja, fler som hittat Cybotron... kul :)

Nu kan du ju nästan lika bra följa upp med ett gäng tidiga Tangerine Dream som jag tycker har goda likheter med

mycket av Cybotrons sound... eller är det tvärtom kanske :unsure: ?

Det jag gillar är att det är så charmigt äkta på något vis. Inga sequencers så långt örat hör och det märks att dom har lite svårt att hänga med i takten på syntarnas klaviatur :)

Jag gillar Tangerine Dream också även om jag bara har lyssnat på en bråkdel av deras katalog. Jarres tidiga plattor - främst Oxygene och Equinoxe - är ju också klart värda att lyssna på om man gillar genren om än lite mera polerade och kommersiella. Jag minns när man satt med en Korg MS-20 på pojkrummet runt '80 och försökte återskapa lite av soundet på Jarres plattor - gick väl sådär :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

En kille i USA som är musiker fick sin gitarr förstörd av United Airlines och fick avslag när han krävde ersättning. Han skrev då en låt om detta och la upp på Tuben. Den fick enorm uppmärksamhet.

Ganska fort fick den en miljon visningar. Uniteds aktievärde hade då fallit med 10% vilket motsvarande typ 200 milj dollar...det hade varit billigare att ersätta killen gitarren...

Klippet är nu uppe i över 15 milj visningar. Så lyssnar de inte så skriv en låt ;) .

Se klippet här:

:D

Eller så föregriper man;

I can see clearly now, the sway is gone.

I can see all obstacles in my way.

Gone are the muddy rumble that had me deaf

It's gonna be a bright, bright

Clearaudio play.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det händer en del på hemmafronten, så det kan vara dags för en liten uppdatering. När ungarna kommer hem är det ett evigt tjat om att man vill kunna lyssna på sin egen musik vid "finstereon" så det var dags att damma av och koppla in en liten manick som stått på undantag några år

067_KID.jpg

Det handlar alltså om Krells iPod/iPhone-docka KID som på tiden det begav sig var outstanding beträffande ljudkvaliteten - inte minst beroende på att signalen tas från differentialutgångarna på spelarens inbyggda dac. Tonkontrollerna platsar faktiskt också eftersom en del rippad och streamad musik kan framstå lite "tunn". Känsla och byggkvalité på enheten är sedvanlig "Krell pansarvagn" och ljudet står sig väldigt bra tycker jag, men det är naturligtvis beroende på källmaterialet men oavsett eoner bättre än att ta signalen via hörlursutgången. Lossless-filer låter riktigt bra (flac stöds dock tyvärr ej i Apple-världen), medan streamat från Apple music/Spotify eller reducerade filer som t ex MP3 lämnar en del att önska, men eftersom syftet i det här fallet inte uteslutande är finlyssning utan att kunna lyssna på musik som ungdomarna gillar tillsammans eller botanisera och leta efter guldkorn i Apple music eller Spotify för kommande köp så tycker jag att det är det en väldigt tilltalande uppställning.

Link to comment
Share on other sites

Anslutning sker antingen balanserat eller obalanserat och utöver ljudutgångarna finns det videoutgångar på baksidan om man vill titta på bilder. Jag har aldrig testat detta eftersom jag inte har någon TV där jag lyssnar på musik. Skulle vi vilja titta på något filmklipp någon gång är det mycket smidigare att köra Airplay till Apple-TV:n istället :)

På undersidan av KID:en finns det en dockningsanslutning om man vill köra sin KID med Pappa-Dock som är ett slutsteg. Dessa två enheter blir då tillsammans med ett par högtalare en komplett iPod-stereo. En simpel kreditkortsfjärr ingår också.

069_back.jpg

Dockningsbrunnen för din iPod/iPhone sitter på ovansidan. Kretskortet med dockningskontakten är gummiupphängd och spelaren lutar bekvämt mot ett ryggstöd med en kudde. Det är dock här man stöter på patrull. KID:en har den gamla typen av 30-pinnars kontakt som gällde för dockning fram till och med iPhone 4 - alltså innan den nya lightning-kontakten kom för ca tre år sen i o m iPhone 5. Här gällde det alltså att hitta en lösning så att KIDen funkar med dagens modeller!

068_dock.jpg

Link to comment
Share on other sites

Med adaptern på plats funkar det helt ok, men som synes kanske inte helt optimalt som här med en iPhone 6s. Hela paketet blir alldeles för högt och instabilt, och stödet bakom spelaren gör inte mycket nytta. Att prova med den ännu större 6s Plus är inte att tänka på :o

071_iphone6s.jpg

Jag provar istället vidare med en adapterkabel och en dockningsstation från Apple, men tyvärr blir det inte 100% bra med standardgrejerna. Dockorna är ju inte bakåtkompatibla så om man har olika telefoner/spelare så får man byta docka, och adapterkabeln är bara 20 cm lång så att ställa dockan vid sidan om funkar inte heller. Någon föreslog att man bara skulle lägga telefonen löst på KID:en men då ser man ju inte displayen och vad som spelas vilket kan vara trevligt. Det får bli en ny docka, kanske en förlängningskabel så att den kan placeras bredvid KIDen och sen försöka få besökare att standardisera på en och samma telefonmodell ^_^

072_dock.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är klart irriterande men det är bara att lära sig leva med och försöka hantera. Återväxten är säkrad i min familj i alla fall! En av sönerna har samlat vinyl i snart 10 år och min yngsta har nyligen investerat i ett tvåkanals Klipsch-system till studentrummet till sina grannars förtret :)

Det var det gällande KID:en. Den blir inte långvarig i racket utan jag kommer att lösa det med en annan plats med längre kablar till försteget eftersom jag snart behöver platsen till annat :app:

Mina vinyläventyr går hur som helst också vidare och jag har nu fått upp en bra kontakt med PL Audio för att en gång för alla försöka röna ut vad som felar min spelare. Vi har provat några olika åtgärder, men det har inte hjälpt så nu återstår att prova en annan motor och som sista utväg skicka hela paketet till Clearaudio för analys/service - vi får se vad det leder till.

Under resans gång har jag dock beslutat att jag vill gå vidare och lyfta min vinylkjedja till nya höjder. Stradivarin var som jag nämnt tidigare ett enormt lyft ljudmässigt, men det känns som att spelaren inte riktigt når upp i samma klass (oavsett svaj-problemen), armen är svårjusterad som jag varit inne på tidigare, och Riaa-steget gör sitt jobb men det finns definitivt utrymme för förbättring.

När jag fått ordning på nuvarande spelare kommer den med stor sannolikhet ärvas av en av sönerna och förhoppningsvis tjänstgöra under lång tid med gott resultat. Den mentala inställningen att skaffa något nytt bättre har hur som helst växt fram sen i somras, och det är verkligen en djungel med otroligt mycket att välja på. Efter mycket läsande och en hel del lyssnande har jag ringat in en dryg handfull kandidater att välja emellan, men inget beslut är slutligen taget så vi får se vad det blir i slutändan. Min förhoppning är i alla fall att jag skall ha en ny spelare på plats lagom till jul.

Hur som helst, det gäller att gripa möjligheter när dom uppenbarar sig, och det leder fram till mitt senaste förvärv. En uppgradering jag sneglat och funderat på en längre tid och dom gånger jag lånat mitt öra till den har jag blivit hänförd varje gång. Här kommer en liten teaser innan jag avslöjar innehållet:

"Jag tyar inte mer" har yttrats i dess hemtrakter och namnet klingar surt! :mm:

Link to comment
Share on other sites

"Jag tyar inte mer" har yttrats i dess hemtrakter och namnet klingar surt! :mm:

Det var väl det Kristina sa till Karl-Oskar när han propsade på ett skjut. :blush Då finns ju kopplingar både till Kronoberg och USA. Gör de hifi i t ex Syracuse :Thinking: Det är ju surt så det förslår. De bodde å andra sidan i Minnesota och där huserar ju ARS och då skulle det kunna vara ett grammofonsteg. Men jag får inte till det sura såvda du inte har sådana bilminnen av Plymoth :Nail Biting:

Link to comment
Share on other sites

Det var väl det Kristina sa till Karl-Oskar när han propsade på ett skjut. :blush Då finns ju kopplingar både till Kronoberg och USA. Gör de hifi i t ex Syracuse :Thinking: Det är ju surt så det förslår. De bodde å andra sidan i Minnesota och där huserar ju ARS och då skulle det kunna vara ett grammofonsteg. Men jag får inte till det sura såvda du inte har sådana bilminnen av Plymoth :Nail Biting:

Bebop är väldigt nära! Referensen till det sura var kanske lite krystad - man vill ju inte göra det alltför lätt - men mer om det senare :)

Hyffsat stor låda i alla fall!

073_ny_box.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...