Jump to content

Från LoFi till något slags HiFi...


Taxmannen

Recommended Posts

Hmmm... stannade visst upp där ett tag. Onödigt lång cliff-hanger kanske men det berodde mest på en del stök och bök och att det inte riktigt blev som tänkt. Hur som helst, syftet med kartongen som kom i december var att jag dels ville testa högupplöst (24/192) vilket min nuvarande Transporter inte klarade. Jag var dessutom nyfiken på att köra direkt från dator/usb, och sist men inte minst prova digitalt ut från min CD-spelare. Dags för en ny DAC med andra ord. Jag hade några olika alternativ jag sneglade på, men den som jag fastnade för var PS Audios Direct Stream Dac - en spännande konstruktion, lovordad i tester, regelbundna uppdateringar och ett pris i linje med vad jag var villig att ge - valet var ganska enkelt i slutändan.

Att göra ett val innebär dock inte att det är lika enkelt att genomföra ett köp. PS Audio hade ingen svensk representant, men efter lite diskussioner med Scott McGowan på PS Audio tog jag kontakt med Marek på Mareksound i Finland och kunde snabbt, smidigt och enkelt genomföra ett köp.

Med den nya Dacen på plats kunde jag snabbt konstatera att digital uppspelning via Transporterns och CD-spelarens digitalutgångar nådde nya nivåer jämfört med de inbyggda DA-omvandlarna. Mer detaljrikedom, men ändå silkeslent och mjukt. CD från via DSDn var helt plötsligt nästan i nivå med SACD :mm:

043_150420_DSD.jpg

Tester via dator/usb blev det dock inte så mycket med, så jag började kika på andra lösningar och såg att det började dyka upp en del Aurenders på begagnatmarknaden. Landade i slutändan på en S10 - jösses vilken pjäs! Visserligen "bara" en dator i ett fint chassis, men den platsar verkligen i en hifi-anläggning utan att skämmas. Jag började så smått skyffla filer - initialt högupplösta för att testa och det var nu utmaningarna kom...

Vill inte störa din tråd men trots det gärna nämna att PS Audio numera har svensk representation - så nu vet du var du kan vända dig i framtiden :)

www.perfect-sense.se/varumarken/ps-audio

Link to comment
Share on other sites

Det ser grymt fint ut och grattis till nyförvärven :icon_smile_cool:

Känner igen en del märken du använder dig av och förstår därför att det låter bra också ;)

Du verkar bo fint i herrgården, järngrind, krattad grusgång, ute på vischan allt detta tyder ju på det iaf ;)

Nu är det bara akustiken kvar förstår jag? Jag tipsar om S-wingar, både för första reflex och bakom lyssningsposition de gjorde underverk hos mig och hos andra. Garderoberna på bilden kanske kan göras om till absorbenter om så behövs? och bor du i en herrgård så har du säkert högt i tak och då finns det utrymme för att akustikprylar där också. Men det kanske blir alldeles för mycket med allt detta? då tror jag att bara ett par eller två S-wingar räcker för att du ska bli nöjdare och att presentationen blir lugnare med allt bibehållet.

/byZan

Tackar ByZan - herrgård är att ta i, men vi trivs bra på landet :D

Som sagt, akustiken är nästa steg, men det kommer att bli diskreta åtgärder som inte tar för mycket överhand så åtgärder i taket lär inte ske med min äkta hälfts support och bevarad husfrid ;)

Du föreslår S-wingar, jag har funderat på V-wingar - vad är skillnaden och för/nackdelar egentligen? Får ta en kontakt med Svanå för att få lite tips och kanske en uppmätning.

Lyssnade f.ö på ett annat märke idag i Jönköping som jag vet att du gillar - det lät faktiskt förbaskat bra :o

Har du gjort dig av med din Transporter? :o

Nej, den finns kvar "inom familjen" tillsammans med en del annan pensionerad utrusning. Man måste säkra generationsväxlingen :)

Jäklar va snyggt :)

Har nog aldrig sett ett rack matcha högtalarna så snyggt, faktiskt en av det visuellt snyggaste uppställningar jag sett!

Oj, du tar då i :blush

Otroligt läckert. Grattis!

Tackar!

:mm::mm:

Uuurläckert, som eliot brukar säga.

(Om man vill kan man sätta gul film på de blåa displayerna, så blir alla gröna :shy: )

Undrar hur detta rack kopplar mot golvet. Har faktiskt aldrig sett hur FE gör med detta rack.

Jag stör mig mera på att aluminiumfärgen skiljer mellan fabrikaten än displayfärgerna :D

Vad det gäller kopplingen mot golvet så har jag fyra cerabases som väntar på montage - det är väl deras rekommenderade metod - just nu är det bara filtfötter mellan rack och golv.

Link to comment
Share on other sites

Det ser varmt ut för slutsteget. Blir där tillräcklig ventilation?

Bra fråga, men det ser nog värre ut än det är. Hyllplanen är inte massiva utan består av ett undre ramverk som man placerar en förhållandevis tunn hylla i på spikes. Det är dessutom slitsar runt detta hyllplan som hjälper till med ventilationen. Skulle tro att det är 6-7 cm upp till hyllplanet så det känns om att det fungerar - såvitt jag upplever det (har ej kontrollmätt) så blir det inte speciellt varmt.

Vill inte störa din tråd men trots det gärna nämna att PS Audio numera har svensk representation - så nu vet du var du kan vända dig i framtiden :)

www.perfect-sense.se/varumarken/ps-audio

Där ser man - grattis! :)

Snyggt men i desperat behov av "liv". Växter, tavlor eller NÅTT som tyder på att levande varelser finns i närheten.

Det finns faktiskt liiiite mer i rummet än du ser - Hyllor med skivor, blommor och belysning i fönstren, gardiner, sittmöbler, kakelugn o s v, så även om det kan upplevas avskalat så matchar det vårt stilideal :D

Du kanske är intresserad av att komma hit och diskutera akustik och inredningsdesign? Du är välkommen när som helst! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade hittat en bättre begagnad Valhalla RCA digitalkabel, kopplade in Aurendern till DSDn och drog igång Eagles Hotel California i 24/192 - Vafalls, eländet synkade inte! DSDn hoppade mellan 96 och 192 KHz och det kom nada ljud ur högtalarna. 96, 88 osv gick hur bra som helst. :diss:

Efter kontakt med supporten på Aurender och PS Audio där man rekommenderade mig att testa med en bättre(!) digitalkabel landade jag i slutändan med att köra XLR istället - vilket fungerar klockrent och låter fantastiskt - men själva grundproblemet att S10 och DSD inte kan synka 192/24 via RCA kvarstår trots ett flertal mjukvaruuppdateringar sen årsskiftet.

Hej Taxmannen,

Kul att du är nöjd med din nya Aurender S10. Kan bara hålla med om att det är en mycket bra musikserver.

Dock lite snopen att du inte kunde köra 24/192 mellan den och din PS Audio DSD. Båda enheterna klarar ju det utan problem. Jag använder inte RCA från min egen S10:a, men nyfiken som man är så kopplade jag in en enklare digital RCA (än den Valhalla du använde) mellan min S10 och dac för att testa och spelade exakt samma spår som du, dvs Hotel California i 24/192 format. Har den i lite olika versionen. Inga problem alls och allt synkade som det ska. Har du problem med andra 24/192 eller DSD filer också med samma kabel?

Sannolikt inget problem med vare sig din S10 eller din PS Audio dac. Måste vara filen eller kabeln i sig. RCA ska funka utan några som helst problem även på högupplösta filer..

Min S10 är förvisso lite moddad men inget som påverkar min RCA koppling

Tur att XLR funkar för dig i alla fall så du kan spela alla format

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Vill inte störa din tråd men trots det gärna nämna att PS Audio numera har svensk representation - så nu vet du var du kan vända dig i framtiden icon_smile.gif

www.perfect-sense.se/varumarken/ps-audio

Där ser man - grattis! icon_smile.gif

Där ser man - grattis! :)

Grattis Sverige säger jag ;)

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Hej Taxmannen,

Kul att du är nöjd med din nya Aurender S10. Kan bara hålla med om att det är en mycket bra musikserver.

Dock lite snopen att du inte kunde köra 24/192 mellan den och din PS Audio DSD. Båda enheterna klarar ju det utan problem. Jag använder inte RCA från min egen S10:a, men nyfiken som man är så kopplade jag in en enklare digital RCA (än den Valhalla du använde) mellan min S10 och dac för att testa och spelade exakt samma spår som du, dvs Hotel California i 24/192 format. Har den i lite olika versionen. Inga problem alls och allt synkade som det ska. Har du problem med andra 24/192 eller DSD filer också med samma kabel?

Sannolikt inget problem med vare sig din S10 eller din PS Audio dac. Måste vara filen eller kabeln i sig. RCA ska funka utan några som helst problem även på högupplösta filer..

Min S10 är förvisso lite moddad men inget som påverkar min RCA koppling

Tur att XLR funkar för dig i alla fall så du kan spela alla format

/Pärr

Tack för ditt engagemang Pärr!

Faktum är att jag testade tre olika kablar - förutom Valhallan, även en Audioquest Cinnamon 75 Ohm RCA och ett vanligt "lakritssnöre" (för video med gula kontakter), men resultatet var/är detsamma - ingen synk på 24/192. Vad det gäller filerna så är det knappast problemet heller eftersom jag även testat annan högupplöst musik med andra artister med samma resultat. Dessutom lirar ju all musik finfint när man spelar via XLR. Jag antar att det dock kan skilja sig en del mellan olika dacar, så om du inte har samma som jag (har ett svagt minne av att du kör dCS?) så vet jag inte om din test pekar på ett fel i min setup eller snarare är ett generellt problem för denna kombo.

Edit: stavfel

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt engagemang Pärr!

Faktum är att jag testade tre olika kablar - förutom Valhallan, även en Audioquest Cinnamon 75 Ohm RCA och ett vanligt "lakritssnöre" (för video med gula kontakter), men resultatet var/är detsamma - ingen synk på 24/192. Vad det gäller filerna så är det knappast problemet heller eftersom jag även testat annan högupplöst musik med andra artister med samma resultat. Dessutom lirar ju all musik finfint när man spelar via XLR. Jag antar att det dock kan skilja sig en del mellan olika dacar, så om du inte har samma som jag (har ett svagt minne av att du kör dCS?) så vet jag inte om din test pekar på ett fel i min setup eller snarare är ett generellt problem för denna kombo.

Edit: stavfel

Hej igen,

Ok. Tycker ändå det låter märkligt eftersom jag ju kan specen för S10, och tittade sedan på specen för PS Audio DSD och det ser ju fullt kompatibelt ut upp till DSD64. S10:an klarar dock ej DSD128 via sin RCA utgång men annars via USB ut. Din PS Audio DSD klarar ju däremot DSD128 via SPDIF/RCA ingång.

Det är korrekt att jag har dCS (Vivaldi i mitt fall) och ska tillägga att jag kopplade kabeln direkt in i dac:en och använde varken masterklockan eller upsamplern just för att få samma konfig som du beskrev. Kan även tillägga att jag testade med en vanlig basic RG59 kabel för 30-40 spänn.

Normalt klockar jag min Aurender via masterklockan (eller rättare sagt via upsamplern som i sin tur är klockad mot masterklockan) eftersom jag kör USB 2.0 från Aurendern.. På så sätt blir ju alla enheter, inkl S10:an, synkade utifrån samma klocka. Att klocka Aurendern lyfter det hela ett par snäpp men var ju ej skälet till att min RCA funkade i just detta fall.. En W20 däremot kan du ju som bekant få klockad direkt mot en masterklocka då den ju har egen word/clock ingång.

Har dock varit med om att olika digitala enheters individuella klockor kan ställa till med de problem som du beskrev. Även om det snarast då handlar om rena drop outs med olika intervall, var och varannan sekund, beroende på samplingsfrekvens. Ju högre desto mer frekvent. Men då hörs åtminstone musiken stötvis.

Lycka till ändå..

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Har dock varit med om att olika digitala enheters individuella klockor kan ställa till med de problem som du beskrev. Även om det snarast då handlar om rena drop outs med olika intervall, var och varannan sekund, beroende på samplingsfrekvens. Ju högre desto mer frekvent. Men då hörs åtminstone musiken stötvis.

Skulle det möjligen kunna vara så att DSDn känner av problemet och att istället för att släppa på ljudet "stötvis", helt stänger av återgivningen? :Thinking:

Uppenbart är att den känner att någonting är fel i o m att samplingsfrekvensen på displayen hoppar mellan 192 och 96.

Eftersom vi nu har en ny gemensam kanal för både Aurender och PS i Sverige så kanske det kommer en kommentar från dem om/när man har testat!!? :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle det möjligen kunna vara så att DSDn känner av problemet och att istället för att släppa på ljudet "stötvis", helt stänger av återgivningen? :Thinking:

Uppenbart är att den känner att någonting är fel i o m att samplingsfrekvensen på displayen hoppar mellan 192 och 96.

Eftersom vi nu har en ny gemensam kanal för både Aurender och PS i Sverige så kanske det kommer en kommentar från dem om/när man har testat!!? :)

Ja, det här måste vi gå till botten med :)

Jag har PS Audio Direct Stream DAC på plats inom ca en vecka tillsammans med Aurenders enheter, liksom en uppsättning olika digitalkablar. Därefter så hoppas jag kunna hjälpa dig framåt.

Har du problem med flera högupplösta spår...?

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

Har du problem med flera högupplösta spår...?

Yepp - alla flac-filer 192/24 som jag testat fallerar, men som sagt kör jag problemfritt nu med XLR. Hur som helst, är det ett generellt problem borde leverantörerna försöka lösa det. Ser fram emot resultatet av ditt test! :)

Link to comment
Share on other sites

Dette ser veldig flott ut Taxmannen, gratulerer!

Vil tro det spiller minst like bra som det ser ut. Liker spesielt dine Wilson HT.

Tack för det sandecker :)

Cool att du valde att skriva ditt första inlägg i min tråd efter att ha varit medlem på Euphonia sen 2010 :icon_smile_cool:

Edit: stavfel...

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Skulle det möjligen kunna vara så att DSDn känner av problemet och att istället för att släppa på ljudet "stötvis", helt stänger av återgivningen? :Thinking:

Uppenbart är att den känner att någonting är fel i o m att samplingsfrekvensen på displayen hoppar mellan 192 och 96.

Eftersom vi nu har en ny gemensam kanal för både Aurender och PS i Sverige så kanske det kommer en kommentar från dem om/när man har testat!!? :)

Hej Taxmannen,

Kikade in i din tråd igen eftersom jag själv är road av min egen S10:a, och särskilt om man då hör om problem med andras enheter.

Ett sätt att kolla åtminstone din S10:a är ju också att du skickar ett s.k "Remote support ärende" till Aurender. Dvs du plockar fram ett remote support nummer från din Aurender och skickar det till Roy eller snarare Eric på Aurender i detta fall, tillsammans med en kort felbeskrivning, och därefter lämnar du din S10:a påslagen. Då kan dom från SydKorea gå in och kolla din mjuk/hårdvara och förhoppningsvis se om du har något problem med coax RCA utgången. Om ej så kan du ju i vart fall utesluta att det är fel på den.. och istället koncentrera dig på din PSA DSD. Du kanske redan har testat detta?

Perfect Sense kanske hinner före med svar, men då har du i vart fall två options fram mot lösningen

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Hej Taxmannen,

Kikade in i din tråd igen eftersom jag själv är road av min egen S10:a, och särskilt om man då hör om problem med andras enheter.

Ett sätt att kolla åtminstone din S10:a är ju också att du skickar ett s.k "Remote support ärende" till Aurender. Dvs du plockar fram ett remote support nummer från din Aurender och skickar det till Roy eller snarare Eric på Aurender i detta fall, tillsammans med en kort felbeskrivning, och därefter lämnar du din S10:a påslagen. Då kan dom från SydKorea gå in och kolla din mjuk/hårdvara och förhoppningsvis se om du har något problem med coax RCA utgången. Om ej så kan du ju i vart fall utesluta att det är fel på den.. och istället koncentrera dig på din PSA DSD. Du kanske redan har testat detta?

Perfect Sense kanske hinner före med svar, men då har du i vart fall två options fram mot lösningen

/Pärr

Hej Pärr,

Jag hade kontakt med både Eric och Roy runt årsskiftet och det blev efterhand lite "goddag yxskaft"-kommunikation. I mitt sista mail till dem frågade jag om det var ett alternativ att de kopplade upp sig mot min enhet men svaret som kom handlade om helt andra saker :)

Jag släppte det då i o m att jag hade en fullt acceptabel workaround (förutom att Valhallan ligger och samlar damm såklart). Oavsett vad Marcus test visar så kan det vara läge att ta en ny kontakt. Om han konstaterar problem hos sig bör ju Aurender/PSA gå vidare med detta, och om det inte går att återskapa problem i Marcus miljö, så är det nog läge att be dem koppla upp sig mot min enhet!

I o m att du gillar din S10:a kan jag inte låta bli att fråga lite om hur du taggar din musik. När jag började rippa och tagga ville jag att strukturen och ordningen skulle vara ungefär som i min skivhylla, d v s att t ex The Eagles sorteras under "E" och att sen Eagles album sorteras efter utgivningsår och på samma sätt med Donald Fagen som sorteras under "F". Detta har enkelt låtit sig göras i min tills helt nyligen aktuella lösning baserad på Slimdevices Transporter och Logitech Media Server genom att den lösningen använder taggarna %artisosort% (och även andra taggar för att styra sorteringen såsom %albumsort%), som då kan hantera sorteringen internt, utan att man behöver våldföra sig på de synliga taggarna %artist% och %album%, t ex:

%artist% = "Donald Fagen"

%artistsort% = "Fagen, Donald"

%artist% = "The Eagles"

%artistsort% = "Eagles, The"

De jag har varit i kontakt med runt detta verkar se det som ett icke-problem och jag kan givetvis tagga om all musik och ha det som i den gamla tidens telefonkatalog, men det tar emot eftersom det är ett stort jobb, jag är nöjd med dagens lösning och att jag tycker att en lösning som riktar in sig mot användare med stora musiksamlingar bör erbjuda maximal flexibilitet. Eric svarar i supporten att önskemålet att använda sorteringstaggar är "under consideration", men det har inte hänt någonting i de senaste uppdateringarna av appen.

Hur gör du? Har du haft liknande funderingar, eller är detta även för dig ett icke-problem :)

Link to comment
Share on other sites

...snip...

%artist% = "Donald Fagen"

%artistsort% = "Fagen, Donald"

%artist% = "The Eagles"

%artistsort% = "Eagles, The"

Det första exemplet har jag svårt att förlika mig med, för mig är artistnamn=varumärke="Donald Fagen", inget annat.

Vilket också förenklar min sortering, både digitalt och i skivhyllan. :)

Det andra exemplet borde vara ett ickeproblem då mjukvaror som katalogiserar musik rimligen bortser från "The", "La" och liknande i artistnamnen och sorterar automagiskt på B, som i "The Beatles"?

Till och med iTunes fixar ju det utan manuell åverkan?

Vh Micke

Link to comment
Share on other sites

Det första exemplet har jag svårt att förlika mig med, för mig är artistnamn=varumärke="Donald Fagen", inget annat.

Vilket också förenklar min sortering, både digitalt och i skivhyllan. :)

Precis - som i skivhyllan och då vill jag att Donald Fagen skall sorteras under F - inte D, men du kanske tycker tvärt om? Min poäng är att med en dold sorteringstagg kan man ju få det som man vill. Någon kanske vill sortera 10cc under T, men det går inte om man inte kallartisten Tencc vilket ser ganska udda ut i listor :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Pärr,

Jag hade kontakt med både Eric och Roy runt årsskiftet och det blev efterhand lite "goddag yxskaft"-kommunikation. I mitt sista mail till dem frågade jag om det var ett alternativ att de kopplade upp sig mot min enhet men svaret som kom handlade om helt andra saker :)

Jag släppte det då i o m att jag hade en fullt acceptabel workaround (förutom att Valhallan ligger och samlar damm såklart). Oavsett vad Marcus test visar så kan det vara läge att ta en ny kontakt. Om han konstaterar problem hos sig bör ju Aurender/PSA gå vidare med detta, och om det inte går att återskapa problem i Marcus miljö, så är det nog läge att be dem koppla upp sig mot min enhet!

I o m att du gillar din S10:a kan jag inte låta bli att fråga lite om hur du taggar din musik. När jag började rippa och tagga ville jag att strukturen och ordningen skulle vara ungefär som i min skivhylla, d v s att t ex The Eagles sorteras under "E" och att sen Eagles album sorteras efter utgivningsår och på samma sätt med Donald Fagen som sorteras under "F". Detta har enkelt låtit sig göras i min tills helt nyligen aktuella lösning baserad på Slimdevices Transporter och Logitech Media Server genom att den lösningen använder taggarna %artisosort% (och även andra taggar för att styra sorteringen såsom %albumsort%), som då kan hantera sorteringen internt, utan att man behöver våldföra sig på de synliga taggarna %artist% och %album%, t ex:

%artist% = "Donald Fagen"

%artistsort% = "Fagen, Donald"

%artist% = "The Eagles"

%artistsort% = "Eagles, The"

De jag har varit i kontakt med runt detta verkar se det som ett icke-problem och jag kan givetvis tagga om all musik och ha det som i den gamla tidens telefonkatalog, men det tar emot eftersom det är ett stort jobb, jag är nöjd med dagens lösning och att jag tycker att en lösning som riktar in sig mot användare med stora musiksamlingar bör erbjuda maximal flexibilitet. Eric svarar i supporten att önskemålet att använda sorteringstaggar är "under consideration", men det har inte hänt någonting i de senaste uppdateringarna av appen.

Hur gör du? Har du haft liknande funderingar, eller är detta även för dig ett icke-problem :)

Hej Taxmannen,

Nu hann jag läsa AlfaGTVs inlägg ovan först, men försöker svara dig här.

Som AlfaGTV skriver så har jag också musiken sorterad efter "förnamn-efternamn" och som är standard i Aurendern. Således hittar jag mina Donald Fagen under "D" och inte "F". The Eagles, The Doors etc etc kommer ju automatiskt under "E" respektive "D".

Om vi nu ska gå in lite på hur jag sorterat i övrigt så använder jag 6 grundmappar; Baroque, Classical, Jazz, Pop, Rock och Test (varunder just testskivor ligger, såsom Focal-utgåvor, OPUS-3 och liknande) Därutöver har jag mapparna DSD och 16/24 för högupplösta filer. Samtliga album under alla mappar finns ju under fliken "All", även om man kanske inte använder den så ofta vilket beror på hur många album man har. I mitt fall är det x-antal 1000 album i Aurendern. I vilken mapp du lägger ett album är ju upp till dig efter att du laddat ner det.

Vill jag sedan av någon anledning byta sortering mellan "artist", "albumnamn" eller "år" så är det det ju bara att hålla inne "albumknappen" i översta menyraden några sekunder och då får du ju dessa 3 alternativ att sortera på om du vill byta logik. För mig är det alltid självklart att uteslutande sortera på "artist" eftersom det är det jag i första hand söker på. Sen går det ju snabbt att scrolla till rätt artist via den alfabetiska menyraden längst till höger. Vill du få en detaljerad lista så finns ju också mapparna "song" och "artist" att söka på, men även där är det ju i ordning "förnamn - efternamn" och du får ju då bara får upp artistens namn en gång varefter du istället kan se antalet album du har av nämnda artist. Klickar du i det läget på artist så får du ju upp de olika albumen inkl. dess foldrar.

Håller med om att det kan bli ett mäktigt jobb att "tagga om" även om det finns bra program för att göra det i

Svaret löser tyvärr inte ditt problem/önskemål, och det var kanske inga nyheter för dig som Aurenderägare, men beskriver i alla fall lite kort hur jag har strukturerat det, och det räcker utmärkt för mig för att hålla ordning. Men när det gäller silverdiscarna så har jag dem i den följd som du beskriver, dvs Donald Fagen står ej på "D" utan på "F", likväl som The Eagles står på "E" och inte "T" (av gammal vana och för att få någon rimlig logik).

Jag skulle absolut låta göra en remote-test på din Aurender i alla fall eftersom det kanske finns något annat litet problem som upptäcks samtidigt. Jag hade tex lite problem med grafikkortet en gång som löstes enkelt via remote.. Att bara mejla frågor fram och tillbaka kan lösa saker ibland men inte alltid.

/Pärr

Edit: Mapptillägg

Edited by pärr
Link to comment
Share on other sites

Precis - som i skivhyllan och då vill jag att Donald Fagen skall sorteras under F - inte D, men du kanske tycker tvärt om? Min poäng är att med en dold sorteringstagg kan man ju få det som man vill. Någon kanske vill sortera 10cc under T, men det går inte om man inte kallartisten Tencc vilket ser ganska udda ut i listor :)

Yes, jag kanske inte var tydlig, men för mig är det ologiskt att sortera på en artists efternamn (eftersom ett varumärke inte kan delas upp i ett för- och efternamn)

Däremot har jag ett dilemma när det gäller sortering av de fysiska skivorna; Ska jag sortera in "Jon Andersson" och "Rick Wakeman" i anslutning till "Yes" eller under sina respektive namn?!?!? :?:

I den digitala sfären skulle man ju då kunna nyttja %artistsort% och tilldela denna "Yes"...

Intressant ämne är det dock, ju mera skivsamlingen växer... :)

Vh Micke

Link to comment
Share on other sites

Ett I-landsproblem är det i alla fall :D

jag är absolut inte konsekvent själv heller, men när det bara är ett artistnamn så sorterar jag på efternamn, men om artistnamnet ingår i ett gruppnamn (min tolkning), Alan Parsons Project t ex sorterar jag under A. Andra varianter är ju också knepiga. [Low Budget] Blues Band vill jag ju skriva med hakparenteser i artistnamnet, men jag vill ju att det skall sorteras under L - inte hakparentes. Aurendern hanterar specialtecken konstigt uppenbarligen - idag ser det ut så här på artister under L:

[Low Budget] Blues Band

La Roca

Laidback

Laleh

Laminokvartetten

Larry McCray

Lars Danielsson

...

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Jag har anpassat mig till den digitala världen men bara där. I JRiver kör jag "förnamn+efternamn" på artister men i de fysiska biblioteken kör jag med gammal invand teknik "efternamn+förnamn" som min generation blev intutad i skola, lexikon och telefonkataloger.

Klassisk musik kör jag med kompositör som artist eftersom jag först söker kompositör och sedan utövare. Om det är fler än en läger jag de först under "classical" sedan "multiple artists". Utövaren skriver jag som parentes efter albumtitel. Inte optimalt men nu hittar jag vad jag söker.

Link to comment
Share on other sites

I min Aurender så har jag det taggat precis som pärr. I övrigt så har jag testat alla möjliga varianter fram och tillbaka, men aldrig varigt riktigt riktigt nöjd. Men nu är de fysiska plattorna sorterade enligt en gammal god sed (likt Bebop) eller inte så strukturerat som det kanske borde vara eller så är det det? Jag hittar det mesta jag söker fast ibland kan det ta lite onödigt lång tid :blush Klassisk musik står inte i någon egentlig ordning om en utomstående tittar och där har jag inte ens koll på hur de egentligen är sorterade heller :blush :blush

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag verkar verkligen vara i minoritet här! Med all respekt, att "anpassa sig till den digitala åldern" anser jag är fel - snarare skall det vara tvärt om. IT-lösningar (som jag själv jobbat med de senaste 25 åren) skall hjälpa och inte stjälpa, och det finns ingen teknisk anledning att tvinga in användarna i ett visst tankesätt. Eftersom iTunes nämndes tidigare i tråden och som jag ser det Apples produkter och gränssnitt är ett under av användarvänlighet, intiutivitet och elegans :D så kan man kika på hur enkelt detta kan lösas.

2015-05-05_iTunes_sort.jpg

Här har jag även valt att sortera albumen på artist, årtal och sen albumnamnet - även detta är en "rest" från min skivhylla, men som tyvärr inte låter sig göras i Aurendern eftersom man som du var inne på Pärr får sortera albumen på artist, år eller man - men inte en kombination av dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittar det mesta jag söker fast ibland kan det ta lite onödigt lång tid :blush

Om man lägger in allt på Discogs kan man enkelt se vad man har och var det står. Eller åtminstone var det borde stå. Som vanligt får man ställa tillbaka omgående efter spelning vilket jag själv slarvar med för jämnan :black:

Självklart ska Jon Anderson och Rick Wakeman stå under Y, Donald Fagen under S och Captain Beefheart under Z.

Borde man inte kunna göra ett skal till Discogs för digital uppspelning av sin "collection"?

Link to comment
Share on other sites

Självklart ska Jon Anderson och Rick Wakeman stå under Y, Donald Fagen under S och Captain Beefheart under Z.

Det måste vara det perfekta sättet att organisera sin musik om man inte vill att någon utomstående skall hitta något :D

Eller du kanske var seriös? Sorterar du verkligen din musik på det sättet? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Eller du kanske var seriös?

Ja, seriöst.

Yes, Steely Dan och Zappa.

Alla Beatles soloprojekt inkl Yoko Ono, Harry Nilsson och Ronnie Lane står under B.

Samma med alla soloprojekt från grupper, såvida inte soloartisten är större än gruppen, exvis Clapton.

David Crosby, Stephen Stills, Graham Nash och Neil Young står under B (Byrds, Buffalo Springfield).

Jag har faktiskt (seriöst) funderat på att testa sortera efter träd. Jag tror det är mycket lättare att memorera för oss som är dåliga på att komma ihåg namn.

Link to comment
Share on other sites

Ja, seriöst.

Yes, Steely Dan och Zappa.

Alla Beatles soloprojekt inkl Yoko Ono, Harry Nilsson och Ronnie Lane står under B.

Samma med alla soloprojekt från grupper, såvida inte soloartisten är större än gruppen, exvis Clapton.

David Crosby, Stephen Stills, Graham Nash och Neil Young står under B (Byrds, Buffalo Springfield).

Jag har faktiskt (seriöst) funderat på att testa sortera efter träd. Jag tror det är mycket lättare att memorera för oss som är dåliga på att komma ihåg namn.

Wow, tanken har inte ens slagit mig :o

Jag kommer ihåg när jag för ett antal år sen köpte en samlingsbox med Yes (yesyears), och det i den booklet som följde med fanns ett träd (eller snarare nätverk) som beskrev alla inkarnationer av Yes, avknoppningar/sidoprojekt o s v vilket var gigantiskt, men att organisera musiken efter det var något helt nytt. Jag vidhåller dock att det systemet skulle göra det väldigt svårt för andra än ordentligt insatta att hitta i den fysiska skivsamlingen. Digitalt är det givetvis enklare med fritextsökningar, länkar o s v.

Tackar för denna nya infallsvinkel såhär på tisdagskvällen - nu har man fått något att fundera på :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Hej Pärr,

Jag hade kontakt med både Eric och Roy runt årsskiftet och det blev efterhand lite "goddag yxskaft"-kommunikation. I mitt sista mail till dem frågade jag om det var ett alternativ att de kopplade upp sig mot min enhet men svaret som kom handlade om helt andra saker :)

Jag släppte det då i o m att jag hade en fullt acceptabel workaround (förutom att Valhallan ligger och samlar damm såklart). Oavsett vad Marcus test visar så kan det vara läge att ta en ny kontakt. Om han konstaterar problem hos sig bör ju Aurender/PSA gå vidare med detta, och om det inte går att återskapa problem i Marcus miljö, så är det nog läge att be dem koppla upp sig mot min enhet!

Jag inväntar en större sändning ifrån både PS Audio och Aurender på fredag denna vecka. Ber att få återkomma så snart jag fått chans att prova de kombinationer och medietyper som diskuterats i tråden!

/ Marcus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...