Jump to content

Från LoFi till något slags HiFi...


Taxmannen

Recommended Posts

4 hours ago, Bebop said:

Nya effektrör?

 

Spot-on (nästan) @Bebop :thumbsup:

 

Jag har nog inte redovisat det i tråden, men jag bytte för några månader sen mitt brummande ARC Ref 75 mot ett Ref 75 SE och den stora skillnaden är att effektrören KT 120 är ersatta med KT 150. Nu handlade det om ett helt nytt steg som behöver (minst) 500 timmar för att blomma ut ordentligt, så jag har legat lite lågt med förändringar tills det har stabiliserat sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske har missat det så förlåt om denna fråga redan är ställd. . .

 

Antar att du kör med försteg då du har fler källor än dCS One, men kommer du köra eller testa att använda försteget i dCS One kopplat direkt till dina Ref 75 SE?

Link to comment
Share on other sites

On 2018-07-01 at 20:02, calle_jr said:

Vilken best till spelare! :tongue:

Gratulerar till ett mycket fint val.

 

Tack! Nästan 28 rediga pannor kräver lite kraft för att dribbla upp på racket...

 

10 hours ago, thli72 said:

Jag kanske har missat det så förlåt om denna fråga redan är ställd. . .

Antar att du kör med försteg då du har fler källor än dCS One, men kommer du köra eller testa att använda försteget i dCS One kopplat direkt till dina Ref 75 SE?

 

Du behöver inte be om ursäkt och jag tror inte heller att frågan är ställd. Svaret är hur som helst, nej det är inget jag planerat. Med tanke på både vinyl och rullband så är försteget där för att stanna och jag tror i ärlighetens namn att det gör mer än det förstör när det gäller karaktären i mitt system. Skulle jag testa är det bara av ren nyfikenhet - det skulle vara för opraktiskt i längden.

 

Det går hur som helst att ställa den analoga utnivån till 6V, 2V, 0.6V eller 0.2V rms. Efter lite testande landade jag på att välja 2V som matchade mina övriga källor nivåmässigt bäst så att jag inte behöver göra så stora volymjusteringar när jag byter källa. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Taxmannen said:

Det går hur som helst att ställa den analoga utnivån till 6V, 2V, 0.6V eller 0.2V rms. Efter lite testande landade jag på att välja 2V som matchade mina övriga källor nivåmässigt bäst så att jag inte behöver göra så stora volymjusteringar när jag byter källa. 

Intressant lösning. Det finns alltså i praktiken två volymkontroller, en grov och en fin.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, thli72 said:

men kommer du köra eller testa att använda försteget i dCS One

 

8 hours ago, Taxmannen said:

Skulle jag testa är det bara av ren nyfikenhet

Jag testade av nyfikenhet att köra min Vivaldi som försteg för länge sedan och det blev bara EN test, jag föredrar min Ref 10 alla dagar i veckan, både ljudligt och praktiskt med tanke på andra källor som används.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

On ‎2018‎-‎07‎-‎01 at 16:12, Taxmannen said:

 

Spot-on (nästan) @Bebop :thumbsup:

 

Jag har nog inte redovisat det i tråden, men jag bytte för några månader sen mitt brummande ARC Ref 75 mot ett Ref 75 SE och den stora skillnaden är att effektrören KT 120 är ersatta med KT 150. Nu handlade det om ett helt nytt steg som behöver (minst) 500 timmar för att blomma ut ordentligt, så jag har legat lite lågt med förändringar tills det har stabiliserat sig.

 

Det blir intressant att höra vad du tycker om förändringen av rör - hur mycket bättre blir det egentligen:39: Har inte 500 timmar gått snart:cool:

Har haft funderingar själv att testa KT-150 i mina steg, men det blir ju så förbannat många......

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, lindome said:

Har haft funderingar själv att testa KT-150 i mina steg, men det blir ju så förbannat många......

Har du provat 6550? Många föredrar klangen hos dem än KT-rören. Bl a jag själv men då är det tillsammans med VTL vilket kan vara annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Och detta blir plats för….?

 

Regn, vad är det för något? Här är det torrt som snus i backen och ingen mask går att finna inför kvällens inplanerade mete så det får bli kastspö om jag orkar vara så fysisk.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

 

6 hours ago, byZan said:

Regn, vad är det för något? Här är det torrt som snus i backen och ingen mask går att finna inför kvällens inplanerade mete så det får bli kastspö om jag orkar vara så fysisk.

 

Vi har nog haft tur. I juni kom det runt 75-80 mm veckorna före midsommar sen var det torrt tills igår. Det har i alla fall satt fart på gräset igen.

 

6 hours ago, byZan said:

Och detta blir plats för….?

 

Ja, har man följt min tråd borde det vara rätt uppenbart vad jag skall i den :)

 

Projektet kommer hur som helst att gå i realtid, så framdriften blir avhängig av vädret. Materialet, 19 mm mdf är i alla fall uppkapat, så det drar ihop sig till fräsning för kex/domino och sen montage.

 

IMG_3518.jpg.7252c35798e772c035e750d42cd3f2e2.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Det där kan bli riktigt coolt.

Men tänk på ställplats! Åtminstone någon mm även om det är platsbyggt.

 

Tanken är inte att bygga in utan att sätta på ett par rejäla hjul och kanske handtag så att det går att flytta runt den, men invändigt finns det några mm extra.

 

14 minutes ago, P-pan said:

Ohhh, en riktigt higend-såg har du också... :thumbsup:

 

Hehe, har man renoverat och byggt lite så inser man snart att allt går så otroligt mycket lättare med vettiga verktyg. Just sänksåg med skenor är nog det första man bör skaffa sig - även som glad amatör.

 

Efter mycket mätande, markerande och drygt 60 fräsningar med kexmaskinen hann jag i alla fall med att "torrmontera" för att kolla att allt passar som det skulle. I morgon blir det att limma, fixa hjul och rampamuffar så att det finns något att skruva i.

 

IMG_3519.jpg.54d58fb70b6c04608ee458d26080686e.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

Tanken är inte att bygga in utan att sätta på ett par rejäla hjul och kanske handtag så att det går att flytta runt den, men invändigt finns det några mm extra.

 

En tevagn?

 

Blir den i en vit nyans eller ska den gå ihop med bandaren? Hurusom så tror jag det kommer att bli både snyggt och bra.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, P-pan said:

Hur varmt är det i Skåne egentligen ? :39:

 

Här nere är de varmt fast idag rätt mulet men något klibbigt....kom tom. lite regn i ett par minuter men de avdunsta innan de träffa marken :dead: nu väntar man bara på semester :D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

Tyvärr föll den inte min hustru på läppen, trots att jag lovade att slipa och måla

 

Besvärligt läge. Kanske med vitt kakel på sidorna och mässingsluckor? Annars kanske man kan sätta in en bandspelare i den för att göra anrättningen mer aptitlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...