Jump to content

Från LoFi till något slags HiFi...


Taxmannen
 Share

Recommended Posts

Såg nu att du även passade på att byta markduk när du ändå höll på under huset.

Men vad säger "talibanerna" på Gård & Torp om ditt moderna tillvägagångssätt? :)

Den diffussionstäta plasten ligger kvar under men jag la en tunn markisoleringsduk ovanpå mest för att det skulle bli mjukare och mindre grisigt att hålla på i grunden - den har knappast någon praktisk betydelse - inte minst för eftersom den bara ligger på en liten del av grunden. Intressant hur som helst det här med grunder (om man tillåts vara lite off-topic för ett ögonblick) - ibland måste man tillåta sig att ta till moderna metoder även om man då kanske våldför sig på byggnadsvård och vad som är "rätt". Huset har ju stått och mått bra på samma grund i nästan 200 år, men i samband med jordabalksbesiktningen när vi skaffade huset så konstaterades något förhöjd fuktighet i grunden. Den troliga orsaken till problemet var att det eldades för lite i kakelugnarna så murstockarna som går ända ner i grunden och hjälper till att värma grunden och därmed hålla den torr när det eldas fyllde inte den funktionen längre. Två alternativ till lösningar föreslogs: Antingen eldar ni i alla kakelugnar morgon och kväll från höst till vår eller också installerar ni en sorptionsavfuktare som håller grunden torr. Eftersom eldning med vedhantering är mer eller mindre ett heltidsjobb för en piga eller dräng som vi tyvärr inte har tillgång till så fick det trots "talibanerna" bli alternativ två :65:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Besök av en pillemasare...

Jomenvisst är det så. Jag antar att pillemasare är blekingsk slang för högtalarkonstruktör och akustikguru? :redface2:

Det måste ju vara ohyggligt frestande att stämma av skåpen till HH.

Men jag ska lugna mig, mätning först.

Nu skall vi inte gå händelserna i förväg men frågan om användningsområdet för mina skåp har ju varit på tapeten förut. Tills vidare får de dock tjänstgöra som vinylförvaring. Det kan ju finnas andra alternativ :smash:

Högtalartest!

Ja, det blev ju en ofrivillig bonus även om det inte var det egentliga fokuset med helgens övning. Intressant nog kändes karaktären på dessa "referenshögtalare" relativt lik mina Sophior under den korta tid jag pendlade att lyssna på dem i sweetsopt så det är helt klart ett par högtalare man skulle kunna leva och trivas med :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Det var ju inte så svårt uppenbarligen att gissa att jag hade besök av Engelholm Audio i helgen för att mäta upp mitt rum och diskutera möjliga och omöjliga åtgärder. Min ansats var att i första hand få det dokumenterat och se vad jag borde göra, men samtidigt vara realist och acceptera rummet som det är i och med att jag varken kan eller vill ha ett Level 3-rum i huset. Det blev dock under uppmätningen rätt uppenbart att det finns ett par saker jag borde försöka hitta några smarta lösningar på, men det återstår att se vart det tar vägen :105:

123_meas.jpg

Link to comment
Share on other sites

Följande utspelar sig under inspelningen av antikrundan år 2059:

Knut Knutsson d.y. : Ja, hade det inte varit för den här underliga silikontätningen i alla skarvar och den uppsågade slitsen så hade nog dom här gamla fina empir-skåpen varit värda en försvarlig slant. Vad är bakgrunden till den hårdhänta behandlingen?

Taxpojken: Det var den där galna farsgubben. Han drog sig inte för någonting när det gällde att nå ljudnirvana! Ni skulle sett skogen av rör och gängstavar vi hittade i krypgrunden!

:4:

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Min personliga uppfattning är att det inte alltid blir roligare att lyssna på musik i level 3 rum. Skall man spela in musik eller utveckla högtalare och HiFi utrustning är det så klart bra så man vet vad det är man hör. Är det Akustiken eller högtalaren.

Vid återgivning är jag mer tolerant i öronen. Lyckas man bara få bort de värsta akustikproblemen kan man få till ett utmärkt ljud. En hel del går att möblera bort annat kan behöva mer specifik akustikmedicin. Det kommer du säkert att få recept på nu.

Mina bästa musikupplevelser har inte varit i level 3 rum. Men visst har de bra ljud... Glädjen i detta är att man kan lyssna på musik i vanliga rum med stor glädje.

- OBS! Jag dissar inte level 3 rum alls. Så skall det inte läsas. De är klart att de är och låter fantastiskt bra. Det är bara det att jag inte tycker det blir avgjort roligare att lyssna på musik i dem. Jag delar bara med mig av min personliga smak som den är just nu.

Link to comment
Share on other sites

Min personliga uppfattning är att det inte alltid blir roligare att lyssna på musik i level 3 rum. Skall man spela in musik eller utveckla högtalare och HiFi utrustning är det så klart bra så man vet vad det är man hör. Är det Akustiken eller högtalaren.

Vid återgivning är jag mer tolerant i öronen. Lyckas man bara få bort de värsta akustikproblemen kan man få till ett utmärkt ljud. En hel del går att möblera bort annat kan behöva mer specifik akustikmedicin. Det kommer du säkert att få recept på nu.

Mina bästa musikupplevelser har inte varit i level 3 rum. Men visst har de bra ljud... Glädjen i detta är att man kan lyssna på musik i vanliga rum med stor glädje.

- OBS! Jag dissar inte level 3 rum alls. Så skall det inte läsas. De är klart att de är och låter fantastiskt bra. Det är bara det att jag inte tycker det blir avgjort roligare att lyssna på musik i dem. Jag delar bara med mig av min personliga smak som den är just nu.

Mitt inlägg skall nog inte tolkas så bokstavligt utan var mer av skämtsam/ironisk karaktär. Jag har bara varit inne i ett rum som jag tror var ett Level 3-rum och det var hos Audio Concept i Stocholm, men det spelades inte musik i det när jag var där så jag kan inte uttala mig om huruvida det låter. Jag minns hur som helst att Robban sa något i stil med att hade han gjort om rummet idag, så hade han inte gått lika långt med akustikåtgärderna utan att egentligen utveckla bakgrunden till det vidare. Är det så att man tappar lite om det blir för polerat och perfekt?

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag har med saken att göra... Skona skåpen!!

Det kan vara svårt att balansera en vacker miljö med akustikbefrämjande åtgärder. Snacka om balansgång.

Ser med spänning fram emot vad som ska hända. Blir det någon lyssning F o/eller E för vår del?

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara svårt att balansera en vacker miljö med akustikbefrämjande åtgärder.

Med den inställningen är ju loppet kört redan innan startskottet. Om man inte vill se något kan man t ex bygga ut bakre väggen och göra kanaler i denna om man har basproblem. Calle_jr har gömt det bakom en hylla och där finns inget som skvallrar om att det är "lönnfack" bakom. Diffusering kan döljas bakom täckande bilder, väv eller annat lämpligt material. Det får också fixa med taket och t o m bakom skåpen.

Men först måste man ju ringa in om det är ett problem eller inte. Men visst, kreativiteten kan sättas på prov.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan till viss del hålla med om att alltför "välanpassat" rum med för mycket akustiska hjälpmedel i viss mån dödar musiken. Det uppstår en alltför perfekt ljudkurva som på något sätt förtar den många gånger lite förhöjda basen som ger både mer kropp och mer känsla i återgivningen. De level 3 rum som jag besökt får därför en lite torr och instängd känsla i jämförelse med live-framträdande som jag har som referens. Det bästa akustikbehandlade rummet som jag lyssnat i är det hos handlare Wolfgang i Starnberg som hade ett stort rum men med förhållandevis lite prylar i jämförelse med level 3 rummen. Kortsidorna fram och bak och taket i vid takreflexpunkten hade diffusorer. Men jag tror också att grunden ligger i storleken på rum och basmåtten som spelar in.

Storlek ger luftigt ljud medan små rum ger instängdhet pga ofta dämpande möbler och mattor. Eftersom jag är en stark anhängare av diffusion och inte absorption så är det mycket en fråga om tycke och smak.

Vad gäller att ge sig på gamla skåp för att anpassa dem till att bli basfällor så tror jag mer på att det går att få specialanpassade lådor som kan skjutas in som kassetter i befintligt skåp och därmed skona dessa från förstörelse. Vid lyssning kan man då bara glänta på dörren för att få effekten. Själv använder jag två dörrar bakom högtalarna som Matts Odelmalm tunat dörröppningarna till för att få som basfällor genom att två rumsvolymer bakom dessa agerar "naturliga" basfällor. Så med lite kreativitet går det att dölja akustikprylarna på ett bra sätt.

De nya S-wingarna kan fås i plexiglas och behöver inte alls störa, likaså lär flowerwingen vara på väg i samma material. Plexiglaswingarna blir nästan skulpturala i sin utformning så snarare en utsmyckning än ett hinder.

Calm

Link to comment
Share on other sites

När vi fixade hemma så var jag inte ute efter någon certifierad "level" utan enbart att fixa problemen, dvs plocka bort en peak på 12 dB i 50Hz. Samtidigt registrerades en peak kring 75 Hz som kom från taket och en på 110 Hz från golvet. Eftersom rummet är delvis rätt smalt så integrerade vi diffussorer i hyllorna vilket delade upp de tidiga reflexerna med resultat att rummet låter betydligt större än vad det i själva verket är.

Snyggt eller inte kan alltid diskuterats. Det vanligaste omdömet vi får är att det är mysigt och välintegrerat. Att det som ibland hävdas bland motståndare "att det inte går bjuda hem folk" är trams. Folk älskar att komma hit och lyssna på musik. På lördag är det dags igen - åtta musikälskare kommer på besök.

Rum skall fungera för de mål man har. Ett sovrum skall man sova gott i och ett musikrum skall fungera att spela musik i och umgås i. Att bara ha ett rum som är vackert och där man inte kan utöva sin viktigaste hobby i, hur kul är det?

Livet är för övrigt fullt av kompromisser liksom i detta avseende. Jag är helt säker på att etstetik och välljud går att kombinera, det visar inte minst konserhusen prov på. Det finns referenser från 1800-al som låter lika bra som 2010-tal. Kan man inte själv så finns det folk att konsultera och det är heller inga stora investeringar i förhållande till vad som brukar redovisas här på forumet av esoteriska tillbehör. För egen del ungefär vad ett par Valhalla betingar.

Om jag förstode Engelholm Audio kvalar inte rummet in till någon Level-nivå.

Link to comment
Share on other sites

Kloka ord mycket av det som sagts! Det känns ibland som att det blir lite mycket blodigt allvar dock. Det är ju bara en hobby - om än så rolig :)

När det gäller mina problem så ligger dom nog inte helt långt ifrån vad du hade Bebop. Jag har en peak vid 62 Hz - kommer inte ihåg exakta nivån, men den var nog runt 12 dB (kanske något mer). Det positiva var att den klingade ut hyfsat fort, men om man kunde få ner det något med absorption så vore det ju bra och jag har en del tankar runt det (man skulle även kunna titta på elektroniska lösningar för detta). Mellanregister och diskant led av reflexioner - bl a studsar det rätt friskt mot den snedställda kakelugnen och det borde vara ganska enkelt fixat. Däremot är takreflexen svårare att hantera. Att sänka taket är inte att tänka på och jag (och min kära hälft) är inte heller särskilt tilltalade av att sätta upp paneler i taket... :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag har med saken att göra... Skona skåpen!!

Det kan vara svårt att balansera en vacker miljö med akustikbefrämjande åtgärder. Snacka om balansgång.

Ser med spänning fram emot vad som ska hända. Blir det någon lyssning F o/eller E för vår del?

Åsikter har alla rätt till - bring it on!

När det gäller lyssning före/efter så får vi planera in något :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar varför ni mätte med andra högtalare än de du lyssnar med. Olika högtalare påverkar akustiken lite olika och det är ju för Wilson du skall optimera för. Eller skall du köpa nya högtalare?

Är det inte bra att mäta med det man spelar med eller spelar det ingen roll? Varje högtalare har ju ändå en viss karaktär.

Hemma hos mig påverkas akustiken vad jag kan höra olika av olika högtalare.

Hur hänger detta ihop?

Link to comment
Share on other sites

Inget högtalarbyte är inplanerat. Engelholm ville lyssna in rummet först med kända högtalare för att få en känsla hur det betedde sig. Efter det bytte vi till mina och lyssnade igen. Därefter mätning på mina högtalare. Så visst har du rätt i att det påverkar i o m att frekvensgången lär skilja en del mellan olika högtalare.

Någon sa dessutom att det faktum att t ex Alexia har två olika element av olika storlek som tar hand om basen så är dom lättare att integrera i små problematiska rum än t ex Sophia som har ett enda stort element till basen. Vad detta skulle bero på vet jag dock inte, men det är en intressant tanke!

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar varför ni mätte med andra högtalare än de du lyssnar med. Olika högtalare påverkar akustiken lite olika och det är ju för Wilson du skall optimera för. Eller skall du köpa nya högtalare?

Är det inte bra att mäta med det man spelar med eller spelar det ingen roll? Varje högtalare har ju ändå en viss karaktär.

Hemma hos mig påverkas akustiken vad jag kan höra olika av olika högtalare.

Hur hänger detta ihop?

Kul du frågade - jag började med detta för inte så länge sedan.

Det är egentligen rätt naturligt plus att det ger sötman av att referera till Engelholm Audio Eos som Referensen och Wilson Audio som "dom andra". ;)

Allvarligt talat, så är handlar det kvalitetssäkring. För min del är det mer jobb att bära, koppla, packa, osv. Men det är det värt.

Jag känner mina högtalare och Eos mäter förbaskat bra och dessutom förutsägbart i ett rum. Så genom att lyssna enligt ordningen: Wilson, EA och mäta enligt EA, Wilson så ger det mig en enorm trovärdighet när jag tolkar mätningarna. Jag kan utesluta flera osäkra källor; det kan vara söndriga högtalare, söndrig elektronik, ett rum med en väldigt säregen akustik, bakgrund-brus, etc. Notera också, att jag absolut helt självklart alltid 100% gör mätningarna med kundens egna system (inkl högtalare).

Jag har t.ex. använt denna teknik på ett annat minst lika kompetent system och där kunnat pinpointa problemet och det blev en rak tydlig väg framåt för hur problemet skulle lösas.

Sedan en tid har jag möjlighet att också mäta högtalarnas impedans vilket ger en enorm kvalitets-säkring av att inget har gått galet. Impedansmätning skvallrar direkt om nån filter-komponenet, nått högtalarelement, nån del i lådan eller liknande är sönder. Rätt skönt för alla inblandade att få ett kvitto på att allt är OK. Annars riskerar man tweaka in sitt system baserat på t.ex. en (lite) söndrig högerhögtalare.

Link to comment
Share on other sites

Kloka ord mycket av det som sagts! Det känns ibland som att det blir lite mycket blodigt allvar dock. Det är ju bara en hobby - om än så rolig :)

När det gäller mina problem så ligger dom nog inte helt långt ifrån vad du hade Bebop. Jag har en peak vid 62 Hz - kommer inte ihåg exakta nivån, men den var nog runt 12 dB (kanske något mer). Det positiva var att den klingade ut hyfsat fort, men om man kunde få ner det något med absorption så vore det ju bra och jag har en del tankar runt det (man skulle även kunna titta på elektroniska lösningar för detta). Mellanregister och diskant led av reflexioner - bl a studsar det rätt friskt mot den snedställda kakelugnen och det borde vara ganska enkelt fixat. Däremot är takreflexen svårare att hantera. Att sänka taket är inte att tänka på och jag (och min kära hälft) är inte heller särskilt tilltalade av att sätta upp paneler i taket... :Thinking:

Jag tror att det är ett ganska vanligt problem att ha en peak i regionen 50-60 hz. Med ett i princip kvadratiskt rum krävdes 7 olika basfällor för att jämna ut en 12 dB peak i ca 50 hz till ca hälften. Men alla är specialbyggda av Matts i format som inte framträder så markant. Ett låg bokhylleformat smälter bättre in än en kvadratisk V4. Volymen blir densamma och det är det viktiga i sammanhanget.

När det gäller taket så får man inte glömma att det finns en motsvarande reflex i golvet som kan diffuseras med en liggande Golden Horn som kan plockas fram vid "finlyssning".

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hmm,

Jag kan inte riktigt hålla med om att akustikreglering kan bli för mycket.

Det kan definitivt bli fel och subjektivt tex för torrt.

Men det får man ju själv bestämma.

Level 3 säger väl inte något om klangen?

Det handlar väl bara om att eliminera akustiskt tokiga fenomen i rummet.

Om man vet vilken klang man vill ha så kan man väl bygga det med level 3?

Exvis: väldiffuserat utan resonanser med en frekvensgång som är rak men lite förhöjning i basen, jämn efterklang kring 0.3s.

Nå'n annan kanske vill ha helt andra egenskaper, och då bygger man efter det.

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Kul du frågade - jag började med detta för inte så länge sedan.

Det är egentligen rätt naturligt plus att det ger sötman av att referera till Engelholm Audio Eos som Referensen och Wilson Audio som "dom andra". ;)

Allvarligt talat, så är handlar det kvalitetssäkring. För min del är det mer jobb att bära, koppla, packa, osv. Men det är det värt.

Jag känner mina högtalare och Eos mäter förbaskat bra och dessutom förutsägbart i ett rum. Så genom att lyssna enligt ordningen: Wilson, EA och mäta enligt EA, Wilson så ger det mig en enorm trovärdighet när jag tolkar mätningarna. Jag kan utesluta flera osäkra källor; det kan vara söndriga högtalare, söndrig elektronik, ett rum med en väldigt säregen akustik, bakgrund-brus, etc. Notera också, att jag absolut helt självklart alltid 100% gör mätningarna med kundens egna system (inkl högtalare).

Jag har t.ex. använt denna teknik på ett annat minst lika kompetent system och där kunnat pinpointa problemet och det blev en rak tydlig väg framåt för hur problemet skulle lösas.

Sedan en tid har jag möjlighet att också mäta högtalarnas impedans vilket ger en enorm kvalitets-säkring av att inget har gått galet. Impedansmätning skvallrar direkt om nån filter-komponenet, nått högtalarelement, nån del i lådan eller liknande är sönder. Rätt skönt för alla inblandade att få ett kvitto på att allt är OK. Annars riskerar man tweaka in sitt system baserat på t.ex. en (lite) söndrig högerhögtalare.

Ok. Låter klokt. Seriöst och ambitiöst och utan tvekan välvilligt.

Jag kan inte det här med akustik lika bra som du, men blev nyfiken och hänger inte helt med ändå. Förklara gärna om jag tänker fel.

När du kollat att inget är fel på Taxmannens system, vilket jag förstår är kvalitetssäkring så att du inte gör en mätning på produkter som ger felaktiga signaler, varför behöver du ändå mäta med en annan högtalare sedan? Kan inte Wilson leverera en signal som du kan mäta på? Kan inte akustiken och de tester du gör färgas av den medhavda högtalaren så att akustiken inte stämmer lika bra med Wilson? Ketchup är gott till korven men inte till glassen.

Jag kanske är fel ute men min poäng är att olika högtalare påverkar akustiken olika, det upplever jag med hörseln. Om man då inte skall göra ett level 3 rum där allt är bra, utan bara fixa till det värsta, så måste det var otroligt viktigt att lägga krut på vissa specifika delar i akustikbehandlingen. Men å andra sidan, om det är så att akustikeffekten är samma för alla högtalare och att de på mätutrustning inte påverkar effekten olika av olika akustikproblemen, så spelar det ju ingen roll vilken högtalare vi har.

Talmannen har valt Wilson för att han gillar den mätkurva Wilson har och det ljud/musik de presterar. Skall inte akustiken anpassas till det ljudet. Borde olika högtalare inte ge olika kurvor i en akustikmätning? Färgas av sin specifika mätkurvor för högtalaren. Och att det i så fall är dessa man skall optimera efter. Eller är det försvinnande lite skillnad. Då skulle det åter igen inte spela någon roll vilken högtalare vi mäter efter och då kunde det lika gärna varit Wilson.

Förr skrev man musik till den miljö man skulle spela i. Kammarorkester i mindre rum och kyrkomusik i kyrkor. Byter vi plats på denna musik så låter det inte bra!

Vissa högtalare låter bättre i vissa rum än andra och omvänt.

Så vad jag är rädd för är att om du blandar in mätningen på dina citat "mäter jäkligt bra" högtalare (betvivlar inte att de både mäter och låter bra) och akustikbehandlar med dessa värden kommer svaret i akustiken inte att gynna Wilson. Kanske tvärt om.

/Orolig Apexorca :63:

Link to comment
Share on other sites

Hmm,

Jag kan inte riktigt hålla med om att akustikreglering kan bli för mycket.

Det kan definitivt bli fel och subjektivt tex för torrt.

Men det får man ju själv bestämma.

Level 3 säger väl inte något om klangen?

Det handlar väl bara om att eliminera akustiskt tokiga fenomen i rummet.

Om man vet vilken klang man vill ha så kan man väl bygga det med level 3?

Exvis: väldiffuserat utan resonanser med en frekvensgång som är rak men lite förhöjning i basen, jämn efterklang kring 0.3s.

Nå'n annan kanske vill ha helt andra egenskaper, och då bygger man efter det.

Eller?

Håller med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...