Jump to content

Från LoFi till något slags HiFi...


Taxmannen

Recommended Posts

Innan jag avslöjar vad det är som landat i tacket, om nu någon mot förmodan fortfarande skulle leva i ovisshet, så tänkte jag beskriva lite om bakgrunden och varför jag landat där jag gjorde.

 

Jag har under ett par år närt en tanke om att försöka lyfta min digitala front-end en eller ett par nivåer för att närma sig känslan när jag spelar analogt och då främst vinyl.

När detta inleddes spelade jag på tre apparater med ett antal förtjänster och nackdelar:

 

1. Krell Evo 505 CD/SACD-spelare som tjänat mig väl i tio år. Inledningsvis användes den så fort jag ville spela CD/SACD, men i takt med att hela mitt bibliotek av silverskivor rippats kom den egentligen bara till användning vid lyssning på nyinköp som inte hunnit rippats och vid besök för att spela medhavd musik. På plussidan är att Krellen byggd som en pansarvagn och driftsäker som få, men vid uppspelning av SACD är man hänvisad till den inbyggda dacen. Den är visserligen inte dålig, men det har hänt mycket på tio år, så att använda den som ren transport var uteslutet.

 

2. Sen jag började rippa silverskivor och köpa digitala filer på nätet har jag provat ett antal olika lösninar för lagring och uppspelning, men fastnade slutligen för några år sen för en Aurender. Jag tyckte att lösningen med en server/streamer i en låda var klockren och ljudkvaliteten den levererade lämnade inte mycket att önska jämfört både med Krellen och den streamerlösning jag hade tidigare (Slimdevices Transporter). Det som slutligen fick mig att skifta spår var dels att mjukvaran runt Aurender inte utvecklades i den takt och riktning jag önskade, men självklart också att Roon dök upp - det blev självklart att jag måste hitta något baserat på Roon!

 

3. Ungefär samtidigt som Aurendern gjorde sitt intåg landade även en PS Audio Direct Stream Dac i racket. Den spelade DSD i världsklass, men även PCM som konverteras till 20x DSD var allt som oftast njutbar, men inspelningar av sämre kvalitet var ibland olyssningsbara och av erfarenhet vet jag att det finns dacar som ligger närmare dit jag vill nå. Anledningen till att den ändå fick vara kvar under såpass lång tid var dels att den intenrt använder en FPGA-array vilket innebär att dacens beteende och prestanda (enkelt) kan förändras med ny programvara, vilket också skedde ett par gånger per år. Och även om jag tyckte att utveckligen gick åt rätt håll med nya versioner så nådde den inte riktigt ända fram. På plussidan var även och kommunikationen engagemanget på PS Audios forum - något som jag värderar väldigt högt. Att DSD:n även kunde agera Roon-uppspelare (endpoint) med ett instickskort (Bridge II) var naturligtvis också i linje med min strategi, men när PS-Audio annonserade att man skulle satsa på en egen programvara istället och inte vidareutveckla Bridge II-kortet som hade vissa begränsningar jag inte ville leva med, ja då blev det spiken i kistan för min del.

 

Dessa tre apparater är numera historia och härnäst kommer lite tankar om hur och varför jag valde som jag gjorde.
 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Apexorca said:

... ett inte annat än moget övervägande och noggrant forskande i detta medie lär inte komma fram till annat än en kompetent pryl. Det är min gissning.

 

Ja, så blir det - det kan jag avslöja.

 

Det händer ju mycket på området och därför var det viktigt för mig med en lösning som går att uppgradera. PS Audio har som jag var inne på en programmerbar lösning baserad på en FPGA-array och själva uppgraderingen är exemplariskt utförd i all sin enkelhet. Man lägger helt enkelt några filer som man laddar ner från PS-Audios hemsida på ett SD-kort, stoppar i kortet i dacen, startar om den och efter ett par minuter är den redo med den nya programvaran installerad - hur enkelt och smidigt som helst! Jag hade det som ett grundkrav, just att det skulle vara enkelt att uppgradera och att fabrikatets track-record skulle visa att det skett en kontinuerlig utveckling under de senaste åren.

 

Ett annat kvav jag hade var att det skulle gå att spela både CD och SACD utan begränsningar - alltså inte en separat spelare som inte klarar av att skicka SACD-strömmen digitalt till dacen. Det skall noteras att PS-Audio släppte en intressant spelare för något år sen som skickar signalen över i2s, men med tanke på begränsningarna med Bridge II-kortet som jag var inne på tidigare så var denna lösning aldrig aktuell för mig - trots den fått fina recensioner och lovordats för sina ljudliga kvaliteter.

 

Jag var också ute efter att minska antalet burkar i racket från dagens tre till helst en, möjligen två. Att ha interna förbindningar mellan streamer, transport och dac gör att man kan spara in på signal, digital- och strömkablar - pengar som kan läggas på en bättre enhet. Ur detta perspektiv var återigen PS Audio rätt ute med sitt interna i2s-interface mellan streamer och dac, men som sagt - så blev det inte.

 

Av det jag lyssnat på de senaste åren så är det främst dCS och MSB som stuckit ut och spelat med det analoga/organiska ljud jag är ute efter, men det finns en del skillnader. MSB är modulärt uppbyggd och tillåter uppgraderingar genom att byta ut delar av hårdvaran vilket är tilltalande på ett sätt men det är inte riktigt samma sak som en helt diskret uppbyggd dac som uppgraderas med programvara. Det handlar också om minst två lådor eftersom transport och dac är separerade, i och för sig med ett digitalt interface. Med tanke på att nätdelarna är separata så blir det ännu fler lådor... Och sist men inte minst, eftersom MSBs renderar fram till nyligen inte stödde Roon så behövdes det ytterligare en låda. Nej, MSB var inget för mig!

 

dCS då, hur ser deras lösningar ut? Vivaldin har varit någon slags referens för mig och de gånger jag hört den i mäss- och hemmiljö har den levererat på en nivå jag inte trodde var möjligt för  en digitallösning. Samtidigt, fyra lådor var helt uteslutet. I samband med att jag besökte München för några år sen presenterades Rossinin och tänkte jag att det här kunde bli något. Tyvärr framkom det rätt snart att den inte klarade SACD så då föll den bort också. Helt nyligen presenterade dCS en Rossini-transport, men då var vi tillbaka till minst två lådor igen...

 

Nåväl, förra året, lagom till dCS 30-årsjubileum och i samband med München-mässan hände det något - man presenterade en ny produkt. En låda, ett kinderägg med tre överraskningar i en - en Transport som klarar CD/SACD, en Upsampler (med nätverksinterface med Roon-stöd) och självklart en dac. I princip en Vivaldi-stack, förutom den extra klockan, i ett kabinett som motsvarar den vanliga Vivaldi-transporten storleksmässigt - en bedrift i sig! Vivaldi One som den kallas levereras i en massa tramsiga ytbehandlingar, troligen avsedda för asiater som gillar bling-bling, men jag valde självklart den i traditionell aluminium :)

 

IMG_3505.thumb.jpg.997edbd05fdd731cd403362b0ffab2e8.jpg 

Link to comment
Share on other sites

Oj! Jag trodde nog på Rossini! Men den där ser ju otroligt kompetent ut och låter säkert alldeles... alldeles underbart... :)

Jag gillar verkligen konceptet, men den där är tyvärr för kostsam för mig. Jag är dock verkligen nyfiken på Rossini DACen...

Nu vill vi (jag) vet mer hur det funkar med Roon och allt annat, är det superstabilt, välljudande och funktionellt?

Link to comment
Share on other sites

Tack alla!

 

1 hour ago, octavia rs said:

Hur implementerar dCS volymkontrollen i sina produkter är det i den analoga eller digitala domänen (jag antar digitala :blush:)

 

ag får undersöka det, men jag skulle gissa att det är i den digitala domänen. Jag kör den just nu på 0dB och använder inte volymkontrollen alls eftersom jag har ett efterföljande försteg.

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Nu vill vi (jag) vet mer hur det funkar med Roon och allt annat, är det superstabilt, välljudande och funktionellt?

 

Ja, jag förstår det :)

Jag har inte spelat många timmar än, men det tog inte många minuter att få igång den. Roon hittade den i princip direkt och sen var det bara att börja spela. Intressant är att den vecklar upp och avkodar MQA från Tidal i alla fall upp till 24 bit/192 kHz.

 

IMG_3507.jpg.698107e4d0a8e10dd00c09c17a17ee24.jpg

 

IMG_3509.jpg.9a53521fdde0a886b653f10658a7afeb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sällar mig till gratulationskören! 

 

dCS går inte av för hackor vare sig ljudmässigt eller funktionellt!:thumbsup:

 

Kan tänka mig att ljudkaraktären ligger mycket nära ByZans stapel. Men allt kommer an på helheten och här tror jag att en TAD-högtalare gör sig bra till denna helhet.:tongue:

 

Än en gång grattis!

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Apexorca said:

Ser ut som du har bra kontakt till nät och signal också. :D

 

Läs inte in för mycket  i bilden - även en Brahma kan förses med en fin Furutech-kontakt :D

 

12 hours ago, thli72 said:

Grattis till en galen "best" . . trodde denna va skarpt limiterad o nästan omöjlig att få tag i

Lite konstigt att dom bygger en "allt i ett" Vivaldi o INTE tar med klockan ( samma med Rossinin ). . . lockar klockan eller lockar det mer att bara ha EN box?

 

Ja, den är av någon anledning limiterad till 250 ex, men enligt Liam Davison från dCS som levererade och installerade min finns det fortfarande enheter kvar. Dom byggs på beställning eftersom man kan välja ytbehandling. 

 

Jag kan hålla med dig om klockan, men när jag pratade med Liam är den mindre kritisk för Vivaldi One jämfört med om man har separata burkar. Han rekommenderade mig dock att avvakta inspelningen (150-300 timmat) och sen låna en klocka och testa själv. Jag kan bara konstatera att just nu saknar jag inget i återgivningen. Mina digitala filer har aldrig låtit så här bra.

 

4 hours ago, calm said:

Sällar mig till gratulationskören! 

 

dCS går inte av för hackor vare sig ljudmässigt eller funktionellt!:thumbsup:

 

Kan tänka mig att ljudkaraktären ligger mycket nära ByZans stapel. Men allt kommer an på helheten och här tror jag att en TAD-högtalare gör sig bra till denna helhet.:tongue:

 

Tack! Att det spelar galet bra hos ByZan noterades vid mitt korta besök. Som du är inne på så spelar allt roll och den riggen spelar i en annan division än min, men karaktären vid spelning av digitala filer känns helt klart igen - analogt och organiskt beskriver det bäst tycker jag. Bara för att förtydliga, denna "best" spelar ihop med min huvudanläggning och här är det Wilson som gäller!

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-28 at 23:04, Taxmannen said:

Tack alla!

 

 

ag får undersöka det, men jag skulle gissa att det är i den digitala domänen. Jag kör den just nu på 0dB och använder inte volymkontrollen alls eftersom jag har ett efterföljande försteg.

 

 

Ja, jag förstår det :)

Jag har inte spelat många timmar än, men det tog inte många minuter att få igång den. Roon hittade den i princip direkt och sen var det bara att börja spela. Intressant är att den vecklar upp och avkodar MQA från Tidal i alla fall upp till 24 bit/192 kHz.

 

IMG_3507.jpg.698107e4d0a8e10dd00c09c17a17ee24.jpg

 

IMG_3509.jpg.9a53521fdde0a886b653f10658a7afeb.jpg

Satiken vilken maskin. Gratulerar också!!

Link to comment
Share on other sites

Transport, dac och streamer i ett gör den till världens häftigaste Kinder Egg. Bara att gratulera till en box som jag misstänker är galet bra.

Det finns dock en sladd på bilden som jag blir extra nyfiken på :D.

Vad är dina tankar kring Ethernet kablage. Är det något du har experimenterat med eller kommer kika på? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

Transport, dac och streamer i ett gör den till världens häftigaste Kinder Egg. Bara att gratulera till en box som jag misstänker är galet bra.

Det finns dock en sladd på bilden som jag blir extra nyfiken på :D.

Vad är dina tankar kring Ethernet kablage. Är det något du har experimenterat med eller kommer kika på? 

 

Tack!

 

Jag är generellt av den uppfattningen att "allt påverkar", men just när det gäller nätverksakablar där man använder sig av ett bitperfekt protokoll (RAAT) som låter mottagande enhet "styra" klockningen så är jag i ärlighetens namn extremt skeptisk till att det skulle påverka. Jag använder en oskärmad Cat 6-kabel för den sista biten från nätverksuttag på väggen till Vivaldi, och den föregås som sagt av ett uttag, mer Cat 6 (~10 m) till en patchpanel, en patchkabel till en switch, en patchkabel till patchpanelen, mer Cat 6-kabel (~15 m) till en annan patchpanel, en patchkabel till en switch, och slutligen från switches en kort Cat 6-kabel till min Nuc med Roon Rock och jag tycker trots detta att det spelar underbart :D

 

Missförstå mig rätt, en "finkabel" skulle kanske kunna göra skillnad (vilket iofs i så fall måste betyda att min nuvarande installation gör någonting fel), men i så fall borde det handla om att göra ett totalt omtag på hela signalvägen - inte bara byta bara den sista metern nätverkskabel. Just nu känner jag inte att jag vill eller orkar dra den resan!

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Taxmannen said:

Jag är generellt av den uppfattningen att "allt påverkar", men just när det gäller nätverksakablar där man använder sig av ett bitperfekt protokoll (RAAT) som låter mottagande enhet "styra" klockningen så är jag i ärlighetens namn extremt skeptisk till att det skulle påverka.

 

Jag har fått samma fråga angående mina ethernetkablar ifrån Ghent Audio (Belden 1303E kabel + Metz kontakter https://www.ghentaudio.com/part/et02.html ) om de är tillräckligt bra? Tillräckligt bra för att överföra en signal med felkorrigering eller att signalen skulle bli annorlunda med "dyrare" kabel vilket skulle vara bättre. Nä här ser jag absolut ingen mening med att lägga massa extra pengar, men att ha koll på hur man använder skärmade kablar och skapa onödiga jordlopar till sin nätverksutrustning är nog viktigare.

 

All CAT kabel ska uppfylla en specifikation och det finns instrument för att mäta kablar tex Fluke osv så att kabel + kontakt uppfyller CAT5, 5e, 6, 6A osv. Använder man en vettig oskärmad CAT6 så är man nog i de flesta fallen hemma med sitt nätverk.

 

Sen så buffrar ju tex Roon 2-3 sekunder i endpointen vilket gör att man kan dra ur nätverkskabeln och de spelar ändå, vilken inverkan har kabeln då på ljudet....:39:

 

Texten nedan sammanfattar rätt bra vad som är viktigt i en nätverkskabel om den ska nå upp till CAT6 eller 6A.

 

Quote

Category 6 and 6A cable must be properly installed and terminated to meet specifications. The cable must not be kinked or bent too tightly (the bend radius should be at least four times the outer diameter of the cable[10]). The wire pairs must not be untwisted and the outer jacket must not be stripped back more than 0.5 in (12.7 mm).

Cable shielding may be required in order to improve a Cat 6 cable's performance in high electromagnetic interference (EMI) environments. This shielding reduces the corrupting effect of EMI on the cable's data. Shielding is typically maintained from one cable end to the other using a drain wire that runs through the cable alongside the twisted pairs. The shield's electrical connection to the chassis on each end is made through the jacks. The requirement for ground connections at both cable ends creates the possibility that a ground loop may result if one of the networked chassis is at different instantaneous electrical potential with respect to its mate. This undesirable situation may compel currents to flow between chassis through the network cable shield, and these currents may in turn induce detrimental noise in the signal being carried by the cable.

 

Mina Ghent kablar är skärmade men skärmen är inte ansluten i kontakterna utan via en isolerad tråd som förbinder de båda skärm ändarna så att skärmen får en återledare även kallad JSSG efter John Swenson.

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Om du inte orkar och vill så skall du inte gör det. Du har ju haft en rolig och rätt intensiv resa senaste tiden med rullband, digitalsidans rigg etc. Men vila dig några dagar så kommer testlusten tillbaka. :64:

Jag skulle tro att du hör skillnad på olika kablar om du skulle tycka det var intressant att testa det. Jag tror det behöver testas för att veta säkert i vart fall.

Jag har testat massa olika Cat6-kablar. Om du orkar kan du hitta detta i min "Mästarmöte har en vinnare"-tråd. Det var kopplat mellan MSB-drive och MSB-DAC, inte precis samma som det du gör, men ändå från en lagringskälla till en DAC. Jag upplevde tydliga skillnader mellan alla de kablar jag testat. Dyrast var inte bäst, men den var näst bäst. Jag har sparart den för att den har många bra egenskaper som jag tror kan komma till nytta när systemet utvecklats. Men vi den tiden jag testade den fick den stryk på mållinjen i den viktigaste av egenskaper i en anläggning. Nämligen hur kul det är att lyssnar spelglädje engagemang  mm. Men den var mer upplöst och tekniskt fulländad i ljudet kan man säga, men kunde bli steril och lite hård. Jag borde testa den nu igen när jag gjort andra förändringar för min digitalrigg, kommer jag just på. Alla förändringar kräver att man testar om och reviderar gamla sanningar. Ny förändringar som leder till förbättringar kan göra att de man testat tidigare i en annan del av anläggningen kommer till sin rätt eller inte så gör det inte det.  Om man inte testar om vissa saker så kan man missa viktiga egenskaper. 

Så har det ffa varit med högtalarplaceringen efter förändringar i min anläggning. När jag har jag förbättrat en del i anläggningen har jag kunna vinna ännu mer med ytterligare justering i högtalarplacering. Kabelfrågan har varit lika dan och även skillnader i signalkälla. Rullband kräver förändringar i akustikbehandlingen för att kunna optimeras bäst

medans samma förändring i akustiken när man spelar med digitalkällan inte märks alls så tydligt. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Apexorca said:

Det var kopplat mellan MSB-drive och MSB-DAC, inte precis samma som det du gör, men ändå från en lagringskälla till en DAC

Och där kan det absolut påverka, för i det sammanhanget pratar vi inte om IP/paketbaserad överföring med feldetektering och korrigering utan en låglatent ljudström, precis som USB Audio eller SPDIF för den delen. 

När det gäller IP-baserad överföring av "filer", som det handlar om i @Taxmannen sammanhang, kan fortfarande kablage ha någon bäring men då handlar det troligen, som nämnts, om överföring av störningar via skärm eller jord.

Det här är min personliga tolkning av problematiken ur en hyfsat insatt lekmans ögon. (Öron?)

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

Det var kopplat mellan MSB-drive och MSB-DAC, inte precis samma som det du gör, men ändå från en lagringskälla till en DAC.

 

Med all respekt för det du upplevde så skickar MSB en I2s signal mellan sina enheter och det har inget med TCP/IP överföring som Roon RAAT använder så jämförelsen blir kanske inte helt rätt :blush:

 

I2s är en seriell bus där man separerar data och klocka, man kan också tillägga att den signalen egentligen är tänkt att använda inne i apparater mellan kretsar och inte via utvändiga kablar då den är ytterst känslig för störningar, impedansvariationer i kontakter och kablar osv.

 

 TCP är det mest använda transportlagersprotokollet på Internet eftersom det kan hantera de fyra olika fel som kan inträffa vid paketöverföring i IP-nätverk. Paket kan dubbleras, anlända i fel ordning, försvinna eller vara korrupta vid ankomst. TCP kontrollerar alla dessa fel och begär omsändningar om något av ovanstående fel skulle inträffa. Eftersom det mesta som överförs mellan "dator" och ljudenhet buffras så tar man bort eventuella problem ännu mer då man fyller på bufferten lite snabbare än vad man tar ut och det som krävs för att överföra en vanlig 16/44 fil är inte mycket så risken för fel är obefintlig.

 

380px-InternetProtocolStack.png.e1cdf41706f5b39053d591e70aee84ee.png

 

Jag kan tillägga att i mitt system när jag spelar ifrån Tidal så buffras hela låten i min NUC (jag kan koppla från WAN nätverket och hela låten spelas klart) och sen buffrar min SOtM endpoint runt 3 sekunder av låten som spelas så där finns otroligt mycket säkerhet inbyggt för att filöverföringen inte ska strula. Eftersom jag kan koppla från kablarna och de spelar ändå är skäl nog för mig att säga att en ethernetkabel som uppfyller sin spec kan inte påverka de filpaket som skickas i kabeln under normala omständigheter.

 

Som @AlfaGTV skriver så är det nog mer problem med att man "tror" att skärmade kablar är "bättre" än en helt vanlig oskärmad UTP kabel och skapar konstigheter med att skärmen skapar slingor mellan apparater och man får in dessa i sin DAC. Ett problem är när där finns switchade nätdelar inte helt ovanligt i datorprylar att den kapacitiva kopplingen mellan AC och DC gör att denna störning som består av AC komponenter på DC söker jord och kan då finna en väg via skärmen på kablarna till din DAC. Om detta verkligen är ett så stort problem de vet jag inte men de är bra att ha lite koll på vad och hur man kopplar sitt nätverk :blush:

 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

Jag skulle tro att du hör skillnad på olika kablar om du skulle tycka det var intressant att testa det. Jag tror det behöver testas för att veta säkert i vart fall.

 

Osvuret är naturligtvis alltid bäst, men jag är inne på samma linje som @AlfaGTV och @octavia rs här, och det är självklart också anledningen till att jag valt stuva undan min Nuc/ROCK långt bort ifrån stereon istället för att ansluta den via USB. Men vem vet - någon dag kanske andan faller på och jag blir sugen på att utmana även denna tes!

 

Jag håller dock med dig fullt ut när det gäller att ändringar i anläggningen kan kräva att man omprövar tidigare beslut. Jag kan också uppfatta att basen har "svällt" det senaste halvåret så jag ser framför mig en omvärdering av nuvarande högtalarplacering :)    

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...