calm Posted November 2, 2014 Posted November 2, 2014 Såg i tidningen i morse att den legendariske basisten Jack Bruce född 1943 nu lämnat jordelivet. En av medlemmarna i den legendariska supergruppen Cream med Eric Clapton och Ginger Baker. Blev genom Harry Amster i SvD påmind om den konsert 1967 som ägde rum i Konserthuset i Stockholm som jag själv bevittnade och som blev lite annorlunda minst sagt med två solon av Eric och Ginger i halvtimmeslånga pass, med övriga bandmedlemmar av scenen. Förutom de album som han gjorde med Cream så gjorde han en karriär som medlem i andra konstellationer. Bl.a. BBM och albumet Around the Next Dream med Gary Moore som är en av mina favoriter. Den och Fresh Cream skall jag spela och minnas. Två superplattor! Calm Quote
Hasse Posted November 2, 2014 Posted November 2, 2014 Jag minns honom genom att spela Zappa´s Apostrophe där han medverkar på bas.....även om han själv har sagt att han bara spelade cello på det spåret Quote
calle_jr Posted November 2, 2014 Posted November 2, 2014 Han tillhör den sfär av musiker som utgör Englands arv. Tillsammans med Graham Bond, Eric Clapton, Peter Green och Pete Brown. Quote
Grottmannen Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 Oj det var verkligen tråkigt. Ibland har jag suttit och lyssnat på Jacks och Ginger Bakers flexibla och smått osannolikt bra spel på vissa Creamlåtar. Följsamheten under Claptons solon är slående tycker jag. Quote
YYZ Posted November 3, 2014 Posted November 3, 2014 Jack var och är en väldigt stor inspiraionskälla för många. Nedan ett axplock av tributes från Classic Rock. Geezer Butler: "So sad. My biggest influence and favourite bass player. Thank you, Jack. RIP." Geddy Lee: “One of the greatest rock bassists to ever live and a true and profound inspiration to countless musicians. He was one of my first bass heroes and was a major influence on my playing and my music. My heartfelt condolences to his family and fans.” Glenn Hughes: "RIP my beautiful friend – thanks for your amazing art, and being such an inspiration when I started playing bass." Flea: "Oh man. Jack Bruce. Too much. Wow. Holy holy. I love that guy. One of a kind greatness. End of an era." John Wetton: "Especially sad to hear that Jack Bruce has passed away. Top man, still an inspiration." Billy Sheehan: "By far one of my biggest influences and important heroes of my life has passed away. God bless you, Jack." Quote
Recommended Posts