kenneth Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 (edited) Jag har fått låna en Nagra VPS, skrap i ena kanalen. Jag misstänker rör-haveri.... Jag har rör men var för snabb att ta ut de gamla och insåg plötsligt att, pga av att mitt minne är som en guldfisks, i vilken ordning satt de?? 12AX7 resp. 12AT7. Någon som kan hjälpa? Finns ingen info i Nagra's broschyrer eller på hemsidan....... Tack på förhand /Kenneth Edited October 21, 2014 by kenneth Quote
calle_jr Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 På Nagra brukar det stå på undersidan av apparaten. Eller så står det på kretskortet vid socklarna. Kan du ta en närbild på socklarna utan att rören sitter i? Quote
kenneth Posted October 21, 2014 Author Posted October 21, 2014 Tack för tipset, kan kolla undersidan imorgon. På socklarna står det V1 och V2. /Kenneth Quote
kenneth Posted October 22, 2014 Author Posted October 22, 2014 Ja verkligen, tusen tack Bernt ? Kenneth Quote
kenneth Posted October 22, 2014 Author Posted October 22, 2014 Tack för hjälpen. Den var kockren, men, det var inte rören. Lite trist eftersom det hade varit enklast att åtgärda. Problemet dyker upp när apparaten blivit varm, efter ett par tre låtar. Därför trodde jag först att de nya rören fungerade. Det låter som radiobrus när man inte får in en analog signal ordentligt. Bruset följer volymen - alltså inget med jorden. VPS'en har överhuvudtaget inte gått sedan den lämnade butik för några år sedan, kanske en bidragande anledning..... Någon (Bernt?) kanske har någon idé om vad det kan vara. /Kenneth Quote
kenneth Posted October 24, 2014 Author Posted October 24, 2014 (edited) Underverkens tid är ännu inte förbi! Något fick mig att plocka fram en skiljetrafo som jag haft liggande. Bara 500vA men den räcker till försteg och Riaa. Nagra'n fungerade därefter klockrent. Inget brus i vänster kanal Nu måste jag naturligtvis försöka ta reda på vad som hände...... Kenneth Edited October 24, 2014 by kenneth Quote
Apexorca Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Underverkens tid är ännu inte förbi! Något fick mig att plocka fram en skiljetrafo som jag haft liggande. Bara 500vA men den räcker till försteg och Riaa. Nagra'n fungerade därefter klockrent. Inget brus i vänster kanal Nu måste jag naturligtvis försöka ta reda på vad som hände...... Kenneth Och riiiiktigt bra lät det. Quote
P-pan Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Apex... hur f.. hinner du med allt som har med hifi att göra Jag är minst sagt imponerad Quote
Apexorca Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Apex... hur f.. hinner du med allt som har med hifi att göra Jag är minst sagt imponerad Inte allt, bara en del. Som sagt planering och prioritering så hinns det med en del. Quote
new order Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Inte allt, bara en del. Som sagt planering och prioritering så hinns det med en del. Härligt!! Du har prioriterat bort arbetet då? Det är fan en stoor tidstjuv! Quote
Recommended Posts