Daniel Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 ”Thanks to a chain that included products from Spiral Groove, Lyra, dCS, VTL, Wilson, HRS, Transparent, and Nordost, plus more than a little help from ASC and RPG, this $548,483 system [breathe] was so mesmerizingly musical that it really cannot be discussed in the same space as the other systems I encountered at RMAF 2014.” http://www.stereophile.com/content/rmaf-20...-class-entirely Quote
Bebop Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 ”Thanks to a chain that included products from Spiral Groove, Lyra, dCS, VTL, Wilson, HRS, Transparent, and Nordost, plus more than a little help from ASC and RPG, this $548,483 system [breathe] was so mesmerizingly musical that it really cannot be discussed in the same space as the other systems I encountered at RMAF 2014.” http://www.stereophile.com/content/rmaf-20...-class-entirely http://www.stylusaudio.se/wp-content/uploa...son_VTL-600.jpg Wilson har också hakat på värdet av att sätta in subbar för en större upplevelse, trots att Sascha II spelar ner under 25 hz. Mer bas är inte subbarnas främsta uppgift som vi varit inne på i min subbastråd. De ser ut att vara placerade på ungefär samma avstånd från huvudhögtalarna som jag har kommit fram till. Känns som någon form av bekräftelse. Quote
new order Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 Sasha 2 skulle vara intressant att få lyssna på. Men kanske man ska undvika det för sinnesron. Quote
calle_jr Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 Känns som någon form av bekräftelse. Du läste säkert längre ner också... The main concept presented in the system is that using the same amplifier technology for the whole audio range offers superior integration between the frequency ranges. ....... Vertical bi-amplification technique was used, with one channel of each amplifier driving the sub, and the other driving the main speaker. Quote
Bebop Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 (edited) Du läste säkert längre ner också... Hmmm - Dynaudio har utvecklat och förfinat tekniken ytterligare... Deras gamla subbar med högnivåingångar är numer obsoleta... Kollade på deras hemsida. Watch Dog finns både som passiv (och då behövs naturligtvis separat slutsteg) och aktiv med samma funktioner som mina. Men ett par passiva Dynaudio subbar om sådana funnits och ett par VTL-steg till hade ju varit kul men ack så varmt. Jag betvivlar dock att skillnaden är så jättestor. Det lilla understödjande "muller" som kommer ur subbarna när jag slår ifrån frontsystemen tror jag inte förbättras med ett rörslutsteg. Lågbas är normalt inte rörslutstegs bästa gren. Edited October 20, 2014 by Bebop Quote
calle_jr Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 Jag kan bara hålla med, men Luke Manleys strategi för systemet är intressant att köra kanalerna separat i hela registret i.s.f att dela i registren. Nästa steg vore att flytta in Wilsons filter i VTL. Quote
bigblue Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Med så många goda omdömen som det här systemet har fått måste det varit något magiskt. Kul. Vad kommer det sig att tillverkarna inte "inkluderar" en subbas i konstruktionen av en högtalare, från början. Är det priset i första hand, eller storleken på bygget? Quote
Bebop Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Med så många goda omdömen som det här systemet har fått måste det varit något magiskt. Kul. Vad kommer det sig att tillverkarna inte "inkluderar" en subbas i konstruktionen av en högtalare, från början. Är det priset i första hand, eller storleken på bygget? Bra fråga... Pris, storlek, möblerbarhet men också en hel del tradition. Utvecklingen har ju för den stora massan snarare gått åt andra hållet där tillgänglighet och distribution varit viktigare än absolut ljudkvalitet. I high-end segmentet har det parallellt med detta blivt allt bättre som jag ser det. Bättre ljud för mindre pengar. Ett bra exempel på det är dina egna Olympica som HiFi-News hyllar enormt, det bästa från Sf sedan Stradivarius... Subbarna har ju i huvudsak utvecklats till att supporta film snarare än musik. En bra musiksub är något helt annat. Samtidigt har subbar hela tiden funnits med i stora referenssystem. Det är ingen nyhet på det sättet, men det har aldrig slagit igenom fullt ut och jag är inte så säker på att det görs heller. De är ju inte speciellt vackra, de tar plats och många tycker det är tillräckligt bra utan. Men om nu vill ha det där allra sista ... calle_jr, jag och Richard har satt in subbar och ingen av oss är beredda att gå tillbaka utan. Sedan finns det också ett stort missförstånd. Argumentet att "jag har tillräckligt med bas redan" har inte med saken att göra. Det är inte därför jag har skaffat subbar. Det handlar mer om rumsinformation, ambience, livekänsla och bättre bas. Första gången jag fick en aha-upplevelser om vad en sub kan tillföra var med just Wilson som demade Alexandria tillsammans med Thors Hammer när jag bodde i Montreal. Ingen kan ju påstå att det saknas bas i Alexandrian, men det här var något annat. Den träffade mitt i skallen. Quote
Engelholm Audio Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Kul! Kan man säga att man tagit bi-wire och bi-amplification ett steg vidare och applicerar detta på ett system med huvudhögtalare + subb(/ar)? Quote
calle_jr Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Vad kommer det sig att tillverkarna inte "inkluderar" en subbas i konstruktionen av en högtalare, från början. Jag skulle säga att man har en frihet att placera huvudhögtalarna i första hand för att få ett perfekt soundstage. Att den placeringen ska sammanfalla med perfekt bas och perspektiv ser jag som sällsynt. I det läget är baskomplement i form att fristående subbar helt oslagbart. Kan man säga att man tagit bi-wire och bi-amplification ett steg vidare och applicerar detta på ett system med huvudhögtalare + subb(/ar)? Quote
Apexorca Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Den träffade mitt i skallen. Aj. Hjälm tvång Quote
Engelholm Audio Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Kan man säga att man tagit bi-wire och bi-amplification ett steg vidare och applicerar detta på ett system med huvudhögtalare + subb(/ar)? Min fråga är seriöst menad - är det så man har löst det? Quote
Bebop Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Min fråga är seriöst menad - är det så man har löst det? Jag fattar det som att man går ut med signalkablarna från förstegets OUT1 till slutsteg på vanligt sätt och till fronthögtalarna. Sedan tar man ut en stereosignal från OUT2 till nästa slusteg som kopplas till subbarna. Jag antar att någon form av filter volymkontroll används för att nivåanpassa. Quote
calle_jr Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Min fråga är seriöst menad - är det så man har löst det? Jag fattar det som att man har ett stereoslutsteg till vänster kanal och ett till höger kanal, dvs vertikal biamping. Jag tog din fråga seriöst, hans koppling är trivial men genial. Quote
Bebop Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Jag fattar det som att man har ett stereoslutsteg till vänster kanal och ett till höger kanal, dvs vertikal biamping. Jag tog din fråga seriöst, hans koppling är trivial men genial. Det blir väl samma sak som jag skrev? Eller menar du att ena man har mixat varje slutsteg, alltså att höger sub kör med slutstegets vänstersignal och höger utgång till höger fronthögtalare. Jag tror inte de går att monokoppla. Quote
Engelholm Audio Posted October 22, 2014 Posted October 22, 2014 Jag fattar det som att man går ut med signalkablarna från förstegets OUT1 till slutsteg på vanligt sätt och till fronthögtalarna. Sedan tar man ut en stereosignal från OUT2 till nästa slusteg som kopplas till subbarna. Jag antar att någon form av filter volymkontroll används för att nivåanpassa. Ok! Vet inte exakt vad som avses med "filter volymkontroll" men på nått sätt känns det som ett verkligt behov att kunna sätta nivån på basarna. Annars missar man ju en del av flexibiliteten. Lösningen är enkel, men lider såklart av "passiva filter" i basområdet. Att använda samma slutsteg för "dom extra subbarna" är ju gammalt. Timbres bild från 2006 Quote
Daniel Posted October 22, 2014 Author Posted October 22, 2014 Så här beskriver Luke Manley det: The main concept presented in the system is that using the same amplifier technology for the whole audio range offers superior integration between the frequency ranges. This is best achieved via means of passive subwoofers [that] allow the user's choice of amplifier for sub and main. Passive subs, as opposed to active subs that often muddy the sound, challenge the notion that bass has no effect in the mid and upper frequencies. The demonstration shows the contribution of the subs even in frequency ranges that have no bass program. It also shows how the subs allow the mid- and top-ends to float freely, with more air and space. Vertical bi-amplification technique was used, with one channel of each amplifier driving the sub, and the other driving the main speaker. This contrasts with horizontal bi-amplification, where one amplifier drives the sub and the other drives the main speaker. Vertical bi-amplification offers greater channel separation, with one stereo amplifier dedicated to each channel. The equipment was connected as follows: The VTL TL-7.5 preamp drove the main speakers (Sasha II) full range, and the second pair of outputs drove the stereo Wilson Controllers for the sub-bass. We used just one channel of each controller for best stereo separation. The S-400 Series II Reference stereo amplifiers were configured in order of speaker placement: Far left sub driven by the left channel of the left S-400II amplifier, left main Sasha driven by the right channel of the left S- 400II amplifier, right main Sasha driven by the left channel of the right S-400II amplifier, and right sub driven by the right channel of the right S-400II amplifier. Quote
Engelholm Audio Posted October 22, 2014 Posted October 22, 2014 Så här beskriver Luke Manley det: The main concept presented in the system is that using the same amplifier technology for the whole audio range offers superior integration between the frequency ranges. This is best achieved via means of passive subwoofers [that] allow the user's choice of amplifier for sub and main. Passive subs, as opposed to active subs that often muddy the sound, challenge the notion that bass has no effect in the mid and upper frequencies. The demonstration shows the contribution of the subs even in frequency ranges that have no bass program. It also shows how the subs allow the mid- and top-ends to float freely, with more air and space. Vertical bi-amplification technique was used, with one channel of each amplifier driving the sub, and the other driving the main speaker. This contrasts with horizontal bi-amplification, where one amplifier drives the sub and the other drives the main speaker. Vertical bi-amplification offers greater channel separation, with one stereo amplifier dedicated to each channel. The equipment was connected as follows: The VTL TL-7.5 preamp drove the main speakers (Sasha II) full range, and the second pair of outputs drove the stereo Wilson Controllers for the sub-bass. We used just one channel of each controller for best stereo separation. The S-400 Series II Reference stereo amplifiers were configured in order of speaker placement: Far left sub driven by the left channel of the left S-400II amplifier, left main Sasha driven by the right channel of the left S- 400II amplifier, right main Sasha driven by the left channel of the right S-400II amplifier, and right sub driven by the right channel of the right S-400II amplifier. Låter helt klokt och rätt. Hoppas alla är införstådda i terminologin kring aktiv/passiv delning vs. aktiv/passiv subb. Personligen ser jag en elegans i att dela upp så att stereostegen jobbar med varsin kanal inte bara i stereoseparation utan också att belastningen på slutsteget sjunker. Jämför med ett ensamt stereosteg som ska driva båda kanalernas basar. Minns inte hur jag hade det kopplat på Arken i bilden ovan, men tror nog att jag hade det tvärt-om. Jag va väl ung och dum... Quote
calle_jr Posted October 22, 2014 Posted October 22, 2014 Att använda samma slutsteg för "dom extra subbarna" är ju gammalt. Ingenting är nytt, men det han säger är att det är viktigare att ha en "sömlös signal" vertikalt (hgt+sub) än horisontellt (vä+hö). Jag kan sympatisera med det eftersom det är så jag själv har kopplat (förutom att jag inte har passiva subbar). Så, ja Bebop, det är det som är skillnaden som du skrev. Quote
Bebop Posted October 22, 2014 Posted October 22, 2014 Så, ja Bebop, det är det som är skillnaden som du skrev. Jag är med nu... Men jag är tveksam till att ha samma förstärkare som övriga register skulle bidra med så mycket mer än att köra med t ex inbyggda subförstärkare. Det lär jag inte heller få reda på. Att lägga 150,000 på en subförstärkare lockar inte. Framför allt inte efter de förbättringar jag fått. Luke Manleys uttalande The demonstration shows the contribution of the subs even in frequency ranges that have no bass program. It also shows how the subs allow the mid- and top-ends to float freely, with more air and space kan jag skriva under med emfas? Quote
bigblue Posted October 22, 2014 Posted October 22, 2014 Här är en tillverkare som byggt in en sub i högtalaren tillsammans med en 1600 W förstärkare. Förpackningen är ju smäcker, priset inte avskräckande och det tycks ju som om de hittat ett upplägg som låter utmärkt. Golden Ear Triton Quote
Bebop Posted October 22, 2014 Posted October 22, 2014 Här är en tillverkare som byggt in en sub i högtalaren tillsammans med en 1600 W förstärkare. Förpackningen är ju smäcker, priset inte avskräckande och det tycks ju som om de hittat ett upplägg som låter utmärkt. Golden Ear Triton Ja, det var hemskt va de brer på. Man kan ju få intrycket av att de låter som "best of the best". Men på slutet sansar de sig talar mer om segmentet $5,000. Quote
calle_jr Posted November 2, 2014 Posted November 2, 2014 Här är en tillverkare som byggt in en sub i högtalaren tillsammans med en 1600 W förstärkare. Förpackningen är ju smäcker, priset inte avskräckande och det tycks ju som om de hittat ett upplägg som låter utmärkt. Golden Ear Triton De är säkert jättebra! Om man nu skaffar ett par sådana och placerar dem så att basen blir perfekt i ett aktuellt rum. Hur kommer de då att stå, och hur blir soundstage? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.