Jump to content

Vad har du för slutsteg?


sprudel

Recommended Posts

Definiera försiktigt i detta sammanhang. Jag skall försöka ;) Här blir det säkert subjektivt.

Jag hade en plinius SA250 Både till Usher Be10 och Sonus Faber Amati Futura. Det var ett steg på vägen mot Krell Evo 402 ljudmässigt, men enklare. Lite samma skola tycker jag nog. Stora nätdelar mm. Lite Krellig, spelglädje, kontroll, punch och en skön värme. Tror att den var liiite hård i toppen mot direkt jämförelse mot 402an. Men det kan berott på strömproblem mm som jag kommit tillrätta med nu.

En stor skillnad jag märkte med en gång när jag körde dem mot varandra var att SA250 kändes betydligt mer grovkornig än 402an som också har mer nerv, finess och finstämdhet. Även mer sofistikerad när det behövs förutom mer kontroll och hela den biten. Jag personligen tyckte 402an var bättre på allt, men den var ju mer än dubbelt så dyr också. För pengarna (jag tror det var 80.000kr) var den mycket bra tycker jag. Prisvärd. När Plinius sedan själva kom på detta blev SA250 lätt uppgraderad med nytt namn och sprang iväg i pris. Skulle man få tag i en gammal SA250 i dag går man troligen ett klipp.

Letar du bakåt i Mästarmöte har en vinnare-tråden står det allt om dessa test med SA250 även mot andra kombattanter.

När jag sålde Plinius ångrade jag mig dock med en gång. Jag ville haft kvar den på avbytarbänken eller i något mer system. Jag har alltid gillat Plinius.

Edit: tryckfelsnisse.

Kan bara hålla med Apexorca upplevelse mellan Krell vs Plinius.

Jag hade själv en SA-250 MK IV och testade den mot Evolution 402 och senare köpte jag en Evolution 302. Min upplevelse var samstämmig. Jag upplevde den lite gråare och mindre transparent och något fetare i hela registret. Men jag gillade SA-250 mycket eftersom den hade fin tajming, var akustiskt bra med fin klangfärg och extremt spel glad. Målade med bredare penseldrag än Krell.

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd Sprudel,

Ser fram emot din sammanställning så småningom.

Många verkar ha en palett av slutsteg / integrerade stärkare. Känns lyxigt..

Själv får jag då bidra med att jag endast spelar med LAMM 1.2 Reference monoblock... Tyvärr inget annat förstärkeri än så just nu.. Men jag är nöjd med det.

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Ähum!

Nu blir jag lite OT, men det är väl signaturen för en kul tråd så...

Ser att två (gissar jag) tidigare Pliniusägare numera har Krell 402. Skulle ni försiktigt kunna utveckla varför Krell föll er mer i smaken?

och härmed jag väl som trådskapare krattat manegen för all nyfikna funderingar kring våra steg, ha sköj! :)

Vet inte om det är mig du menar men det är sant att jag som mitt nick antyder bytt till Krell Evo 402 från Plinius SA 250. Jag tyckte mycket om Plinius steget, men jag upplevde att alla register blev mera definierade med Krell som också är ett dyrare steg.

Det var helt enkelt i mitt system bättre i allt upplevde jag. Den enorma kontrollen i basen tex, upplevde att Pliniusen i jämförelse var "blötare" inte riktigt lika väldefinierad och exakt. Krellen var snabbare med ett annat uttryck..

Toppen blev något mjukare och mera väldefinierad.. Säkert också systemberoende, har en Krell KPS 25SC som källa, Dynaudio Confidence C4, och synergistic research kablage rätt igenom. (Mellan Krellarna sitter Cast MMF kablage).

Strömreningen står Nordost Thor för + en Synergistic Master Control center till kablaget.

Borde kanske byta från Plinius till Krell härinne nu?!? :-). Men men, vet att det finns en annan stor Krell-fantast härinne som nu gått och bytt ut det mesta så man kan ändra sig under resans gång, det är ju en del av tjusningen med det här. Det är mina och enbart mina preferenser som räknas.. :-)

Edited by PLINIUS
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är mig du menar men det är sant att jag som mitt nick antyder bytt till Krell Evo 402 från Plinius SA 250. Jag tyckte mycket om Plinius steget, men jag upplevde att alla register blev mera definierade med Krell som också är ett dyrare steg.

Det var helt enkelt i mitt system bättre i allt upplevde jag. Den enorma kontrollen i basen tex, upplevde att Pliniusen i jämförelse var "blötare" inte riktigt lika väldefinierad och exakt. Krellen var snabbare med ett annat uttryck..

Toppen blev något mjukare och mera väldefinierad.. Säkert också systemberoende, har en Krell KPS 25SC som källa, Dynaudio Confidence C4, och synergistic research kablage rätt igenom. (Mellan Krellarna sitter Cast MMF kablage).

Strömreningen står Nordost Thor för + en Synergistic Master Control center till kablaget.

Borde kanske byta från Plinius till Krell härinne nu?!? :-). Men men, vet att det finns en annan stor Krell-fantast härinne som nu gått och bytt ut det mesta så man kan ändra sig under resans gång, det är ju en del av tjusningen med det här. Det är mina och enbart mina preferenser som räknas.. :-)

Skoj att du har vaknat till! Behövs mer Synergistic folk här!

Link to comment
Share on other sites

Det är våldsamt fina slutsteg som alla verkar ha :mm:

Själv har ett budgetalternativ. Två monoblock från Audio Space med KT 88 rör. Har två uppsättningar av effektrör, dels JJ och dels Shuguang Black Treasure KT 88.

Spelat de nya rören ett tag. Förhoppningsvis så att de skall kunna räknas som hyggligt inspelade.

Så därför så har jag bjudit in några för att lyssna på mina två uppsättningar. Sedan kommer det att finns två uppsättningar med 6550 rör samt en uppsättning winged c. Det är också så att det ena uppsättningen av 6550 rören är hyggligt gamla. Alltså NOS men använda.

Vill någon komma härifrån så är ni hemskt välkomna! Krävs ju inte att man är rörfantast utan att man vill skaffa sig nya lyssningserfarenheter. Denna gång en enkel och subjektiv jämförelse mellan olika rör.

Det är på tisdagen den 28 okt med start ca 18.00.

Plats Mölndal. Fallströmsgatan.

Högtalare Martin Logan. Bara vinyl och Cd kan spelas.

Link to comment
Share on other sites

Det är trevligt med stora slutsteg med massor av effekt.........................tills man ska packa ner dem :dead: . Precis förpackat ett av mina 28B-SST som väger in på 42 kg, snacka om ryggknäckarhifi, bokstavligen! Vi får se om jag packar steg nummer 2 själv eller väntar på assistans.....

Link to comment
Share on other sites

En 37 kilos Cary men den väger nog närmre 38-39 kilo med de nya kodningarna

imagejpg1-4.jpg

50W klass A, 100% triod mode.

100W 100% UL.

Kan även köras i resp 33% 66% Triod eller UL. Efter musik och behov.

Så här ser underverket ut inuti, bytte ut sammanlagt 10 st kodningar mot lite tyngre grejer. Nämligen JENSEN PIO Cu. Ökade effekttåligheten från 600 till 1000W men behöll samma värden som orginalkondensatorerna,vidare satte jag en kralligare JENSEN PIO Cu över elektrolyterna jämfört med de Kimber CAPs som satt där innan

imagejpg5-8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...