bigblue Posted October 16, 2014 Posted October 16, 2014 Att det låter bättre om apparater och annat får arbeta i en vibrationsfri miljö har jag just blivit varse. Bland annat genom flitig experimenterande med Apexorca. När man läser om detta på andra forum verkar det vara så att högtalarens fötter är det första som ska dämpas. Därefter förstärkare, transport och försteg. I mitt fall står högtalarna på parkett på betongplatta (stumt) medan apparaterna står på trähylla som trots tjockleken "sjunger" med i vissa frekvenser och vid hög dB. Därför tänkte jag börja med elektroniken. Jag har bara provat med mjuka vibrationsplattor men skulle gärna prova skillnaden med hårda dito som ex BDR eller StillPoints. Sort Kone gör apparaterna för höga för att rymmas i min hylla. Jag upplever alltså att det funkar - men jag kan för lite för att kunna förklara för mig själv varför vissa fötter är "hårda" och vissa "mjuka". Är tanken att de angriper olika problem beroende på underlag? Eller anser respektive tillverkarna att en hård/mjuk koppling är den alena rådande vägen till nirvana? Sedan funderar jag på om det så att man ska ha en sorts fötter för att ta sig an vibrationer som uppstår genom att underlaget vibrerar (pga ljudet från högtalarna) och en annan för att leda bort det som uppstår inuti själva apparaten? Någon som experimenterat och kan bidra med tankar och erfarenheter? Quote
conan Posted October 16, 2014 Posted October 16, 2014 Någon som experimenterat och kan bidra med tankar och erfarenheter? Experiment är nog det enda om man inte har utrustning för att mäta upp resonanser i underlag/apparat. Själv har jag gjort en del saker, bl a att frikoppla CD-spelarens drivverk från chassit - med dåligt resultat. Det var helt enkelt bra som det var konstruerat med relativt hård koppling mellan drivverk och chassi. Däremot fungerade SD-fötter bra under CD-spelarens egna fötter. Vidare insåg jag det förnämliga i IKEA:s jakt på låg vikt hos sina möbler. TV-bänkens låga vikt berodde på den tjocka bänkskivans uppbyggnad med finmaskigt veckad papp mellan två tunna träskivor. Detta gjorde skivan okänslig för resonanser från skivspelaren ... Man kan naturligtvis också köpa speciella HIFI-dämpunderlag, men min åsikt är att man i så fall köper grisen i säcken. Det kan bli mycket bra men kan också bli suboptimerat eller få motsatt effekt. En upplevd skillnad i musikåtergivningen kanske ändå är målet även om det inte blir mer "neutral återgivning". Personligen har jag släppt det där med neutral återgivning och kör med grejor som låter bäst i mina öron. Quote
Vinylcalle Posted October 16, 2014 Posted October 16, 2014 Beroende på vad du placerar i mellan apparat och underlag kommer du få resonanser vid olika frekvenser. Tillräckligt mjuk så får du den under hörbara och tillräckligt hårt så får du den över hörbara. Det senare har jag förstått som väldigt svårt. Någon med större kunskaper i ämnet får gärna rätta dock. Mitt tips: Kör på SD fötter, billigt och bra sen lägger du resten av pengarna som blir över ifrån esoteriska lösningar på sparandet till en apparat/högtalaruppgradering eller skivor t.ex. MvH Carl Quote
calm Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Experiment är nog det enda om man inte har utrustning för att mäta upp resonanser i underlag/apparat. Själv har jag gjort en del saker, bl a att frikoppla CD-spelarens drivverk från chassit - med dåligt resultat. Det var helt enkelt bra som det var konstruerat med relativt hård koppling mellan drivverk och chassi. Däremot fungerade SD-fötter bra under CD-spelarens egna fötter. Vidare insåg jag det förnämliga i IKEA:s jakt på låg vikt hos sina möbler. TV-bänkens låga vikt berodde på den tjocka bänkskivans uppbyggnad med finmaskigt veckad papp mellan två tunna träskivor. Detta gjorde skivan okänslig för resonanser från skivspelaren ... Man kan naturligtvis också köpa speciella HIFI-dämpunderlag, men min åsikt är att man i så fall köper grisen i säcken. Det kan bli mycket bra men kan också bli suboptimerat eller få motsatt effekt. En upplevd skillnad i musikåtergivningen kanske ändå är målet även om det inte blir mer "neutral återgivning". Personligen har jag släppt det där med neutral återgivning och kör med grejor som låter bäst i mina öron. Ikeas bord Lack är kända i hifi-sammanhang. Förmodligen för dess resonansdämpande konstruktion. En numera inte helt okänd hifi-handlare René har dessa som bänkar, har jag sett från Eliots resereportage. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/series/09063/ Calm Quote
bigblue Posted October 17, 2014 Author Posted October 17, 2014 Beroende på vad du placerar i mellan apparat och underlag kommer du få resonanser vid olika frekvenser. Tillräckligt mjuk så får du den under hörbara och tillräckligt hårt så får du den över hörbara. Det senare har jag förstått som väldigt svårt. Någon med större kunskaper i ämnet får gärna rätta dock. Mitt tips: Kör på SD fötter, billigt och bra sen lägger du resten av pengarna som blir över ifrån esoteriska lösningar på sparandet till en apparat/högtalaruppgradering eller skivor t.ex. MvH Carl Tack Carl, SD fötterna är ju en klassiker som skulle ingå i ett kommande test. Jag misstänker att de skulle ge motsvarande effekt som jag fick med de mjuka vibrationsmattorna från Claes Ohlson. Med tanke på pris/prestanda så är de i så fall svårslagna. Och det kan hända att jag landar där. Men på vägen dit vill jag, om inte annat för att förbättra den egna kunskapen, ta vägen om hårda dämpare för att se vad som händer. Quote
bigblue Posted October 17, 2014 Author Posted October 17, 2014 Experiment är nog det enda om man inte har utrustning för att mäta upp resonanser i underlag/apparat. Själv har jag gjort en del saker, bl a att frikoppla CD-spelarens drivverk från chassit - med dåligt resultat. Det var helt enkelt bra som det var konstruerat med relativt hård koppling mellan drivverk och chassi. Däremot fungerade SD-fötter bra under CD-spelarens egna fötter. Vidare insåg jag det förnämliga i IKEA:s jakt på låg vikt hos sina möbler. TV-bänkens låga vikt berodde på den tjocka bänkskivans uppbyggnad med finmaskigt veckad papp mellan två tunna träskivor. Detta gjorde skivan okänslig för resonanser från skivspelaren ... Man kan naturligtvis också köpa speciella HIFI-dämpunderlag, men min åsikt är att man i så fall köper grisen i säcken. Det kan bli mycket bra men kan också bli suboptimerat eller få motsatt effekt. En upplevd skillnad i musikåtergivningen kanske ändå är målet även om det inte blir mer "neutral återgivning". Personligen har jag släppt det där med neutral återgivning och kör med grejor som låter bäst i mina öron. Håller helt med Conan. Neutral återgivning är ju knappast ett självändamål. I alla fall inte för mig. Jag är nöjd där jag befinner mig idag, men för nyfiken för att blunda för vad en gummimatta för 150 kronor gör under mina apparater. Vad kan då mer exotiska dämpare hitta på? Kanske blir det subtilt - eller kanske oemotståndligt . Quote
Apexorca Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 (edited) Håller helt med Conan. Neutral återgivning är ju knappast ett självändamål. I alla fall inte för mig. Jag är nöjd där jag befinner mig idag, men för nyfiken för att blunda för vad en gummimatta för 150 kronor gör under mina apparater. Vad kan då mer exotiska dämpare hitta på? Kanske blir det subtilt - eller kanske oemotståndligt . Jag börjar luta åt att det är bäst att kombinera hårda och mjuka dämpare. Så gör Bla Sonus Faber och MSB. Jag har ju mixtrat med detta själv och tycker det blir bra om man har en tung stenplatta emellan. Nu vet jag att du har utrymmesbrist och får optimera med den faktorn rent praktiskt. Skall bli kul att se och höra var det landar. Jag kommer att hämta fler fötter i dag... Edited October 17, 2014 by Apexorca Quote
Grottmannen Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 För den som vill veta mer om materialet i SD-kuddarna: http://www.christianberner.se/varumarken/sylomer Quote
bigblue Posted October 17, 2014 Author Posted October 17, 2014 För den som vill veta mer om materialet i SD-kuddarna: http://www.christianberner.se/varumarken/sylomer Tack Bernt, jag kompletterar med lite mer info om vad som döljer sig i Stillpoints - i alla fall om man får tro den ursprungliga patentansökan. Stillpoint patent Quote
Jamo Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Lite tankar och erfarenheter kring dämpfötter, jag kanske slår in öppna dörrar men tar risken. Elektronik verkar prestera bra i bra arbetsmiljö, vilket innebär ren ström och frihet från vibrationer. Golv är bra basabsorbenter om de inte ligger stumt mot betong eller liknande, alltså kan rörelser i golv skapas av bastonerna från högtalarna. Då gäller det att "frikoppla" elektroniken från golvet genom att placera den på något fjädrande så att systemet av apparat och fjäder får en resonansfrekvens under hörbara frekvensområdet. SD-fötter, Feet of Silence och liknande är utmärkt. Dock, om apparaten själv genererar vibrationer, t.ex. en CD-spelare, eller apparaten själv sätts i vibration av musiken, bör man pröva fötter som också absorberar energi. Troligen fungerar SD-fötter här också, men också BDR-koner, Vibrapods och liknande. En högtalare kan sättas i rörelse av egna baselementet, och då kommer mellanregister och diskant att moduleras av basen, givet att de är riktade åt samma håll. Jag har erfarenheten att JMlab Mezzo fungerar dåligt med SD-fötter men utmärkt med medföljande fötter. Fast koppling mot golvet är viktig för att denna högtalare ska prestera bra. Quote
Harryup Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Enligt mina begränsade försök så kan man inte säga riktigt vad som funkar och inte generellt eftersom underlaget inte är med i kalkylen. Klinker, urberg, svajig parkett, stadig parkett, laminat kan möjligen har helt olika egenskaper. Har fått bra resultat med SD-fötter ibland men inte hemma hos mig. Där funkar Finite Elements fötter bäst av dom jag testat. /Harryup Quote
bigblue Posted October 18, 2014 Author Posted October 18, 2014 Enligt mina begränsade försök så kan man inte säga riktigt vad som funkar och inte generellt eftersom underlaget inte är med i kalkylen. Klinker, urberg, svajig parkett, stadig parkett, laminat kan möjligen har helt olika egenskaper. Har fått bra resultat med SD-fötter ibland men inte hemma hos mig. Där funkar Finite Elements fötter bäst av dom jag testat. /Harryup Tack Harryup. Jag ska nu börja grotta in mig i detta ska prova ett par olika märken, som var och en har sin filosofi, för att se vad det ger. Quote
new order Posted October 18, 2014 Posted October 18, 2014 Jag måste få visa ett nytt tweak från mitt märke Synergistic Research. Synergistics produkter gillar jag generellt, men ibland släpper de produkter där jag ibland undrar vad han rökt eller druckit den sista tiden, den gode Ted Denney... Deras senaste revolutionerande produkt är denna.... Atmosphere! Vad den gör. Läs detta. The story of Atmosphere... Atmosphere began when our lead designer Ted Denney started to think about how his system sounded during the day, but better at night and of course we've all experienced how our systems can sound different from one day to the next with some days sounding much better (or worse) than others. As a pioneering designer of both High End power cords with the original AC Master Coupler in 1994, and non-current limiting AC filtration when he developed and patented the world’s first Electromagnetic Cell in 2007, Ted understands how to get the best from our audio systems where AC is concerned. Having spent over 20 years working to improve AC Ted also knew there was more to the mystery of what we hear at night vs mid-day than just the state of our alternating current. Breaking down the variables the most obvious condition contributing to the seeming fluctuation in the way our systems sound late at night vs mid-day must be the Sun and from Ted's work developing our FEQ Frequency Equalizer, he knew RF plays a dramatic role in the way we experience our audio and video systems. So Ted turned his attention to the ways in which our sun can impact or alter the Radio Frequency environment on Earth, especially day vs night. Ted reasoned that if fluctuations of the RF environment can result in better or worse sound, then RF could be used to create an optimal RF environment to overcome the negative effects of RF mid-day and recreate the positive balance we all experience during late night listening sessions. The Sun and RF propagation on Earth: There are three general types of major disturbances on the Sun that can affect radio propagation here on Earth. Solar Flares, Coronal Hole and Sudden Disappearing Filament (SDF). Each disturbance causes both electromagnetic radiation and ejection of material from the Sun. What we looked for was how each of these disturbances affects our RF environment at day vs night. If we could understand the RF conditions that both degrade and improve our perception of sound, than we can recreate positive conditions while lessening negative mid-day conditions. Solar Flares (if you want to skip the solar primer, scroll down to "Solar Flares, Coronal Holes, The Sudden Disappearing Filament and Wi-Fi. Oh my") Cataclysmic eruptions, Solar flares suddenly release huge amounts of energy, including sustained, high-energy bursts of radiation from VLF to X-ray frequencies and vast amounts of solar material. Most solar flares occur around the peak of the 11-year solar cycle. The first earthly indication of a huge flare is often a visible brightness near a sunspot group, along with increases in UV and X-ray radiation and VHF radio noise. If the geometry between the Sun and Earth is right, intense X-ray radiation takes eight minutes to travel the 93 million miles to Earth at the speed of light. The sudden increase in X-ray energy from a large flare can immediately increase RF absorption in the Earth's lowest ionospheric layers, sometimes causing a phenomenon known as a Sudden Ionospheric Disturbance (SID). An SID affects all HF communication on the sunlit side of the Earth and signals in the 2 to 30-MHz range may disappear entirely. Even background noise may cease in extreme cases. When you experience a big SID, your first inclination may be to look outside to see if your antenna fell down! SIDs may last up to an hour before ionospheric conditions temporarily return to normal. Typically, several hours after a flare erupts at the Sun, particles begin to arrive at the Earth in the form of a plasma, a highly ionized gas made up of electrons, protons and neutral particles, traveling at speeds up to 300 miles per second. This may interact violently with the Earth's magnetic field. Really high-energy protons may even disable satellites orbiting high above the atmosphere. Coronal Hole A second major solar disturbance is a so-called "coronal hole" in the Sun's outer layer (the corona). Temperatures in the corona can be more than four million °C over an active sunspot region but more typically are about two million °C. Matter ejected through this "hole" becomes part of the solar wind and can affect the Earth's magnetic field, but only if the Sun-Earth geometry is right.1 Statistically, coronal holes tend to occur most often during the declining phase of the 11-year solar cycle and they can last for a number of solar rotations. This means that a coronal hole can be a "recurring coronal hole," disrupting communications for several days about the same time each month, for as long as a year or even more. Sudden Disappearing Filament The Sudden Disappearing Filament (SDF) is the third major category of solar disturbance that can affect propagation. SDFs take their names from the manner in which they suddenly arch upward from the Sun's surface, spewing huge amounts of matter as plasma out into space in the solar wind. They tend to occur mostly during the rising phase of the 11-year solar cycle. Thus, when the conditions are right, a flare, coronal hole or an SDF can launch a plasma cloud into the solar wind, resulting in an Ionospheric Storm here on Earth. Unlike a hurricane or a Nor'easter in New England, an ionospheric storm is not something we can see with our eyes or feel on our skins. We can't easily measure things occurring in the wispy ionosphere some 200 miles overhead. However, we can see the indirect effects of an ionospheric storm on magnetic instruments located on the Earth's surface, because disturbances in the ionosphere are intimately related to disturbances in the Earth's magnetic field. During a geomagnetic storm ("geo" means Earth, in Greek), we may experience extraordinary radio noise and interference, especially at HF. You may hear solar radio emissions as increases of noise at VHF. A geomagnetic storm generally adds noise and weakens or disrupts ionospheric propagation for several days. Transpolar signals at 14 MHz or higher may be particularly weak, with a peculiar hollow sound or flutter-even more than that which is normal for transpolar signals. Solar Flares, Coronal Holes, The Sudden Disappearing Filament and Wi-Fi. Oh my. In a nut shell we discovered that during the day ambient RF and especially the Earth’s Schumann Resonance is weaker in relation to overpowering solar and man-made higher frequencies, often chaotic in nature. Typically speaking the ambient RF environment is at a higher frequency and is more complex during the day, and of a lower frequency and somewhat less complex late at night as our planet turns further away from the sun. We also discovered when charting Solar Flare, Coronal Hole and SDF activity that the prevailing RF environment was affected by solar activity much more during the day, and less at night and this led to the discovery of certain RF environments conducive to what we perceive as good sound. We then learned something we never expected to find. At this point in Atmosphere’s development we were looking for a powerful way to overcome the higher frequency RF environment of day, with the soothing low frequency environment we experience at night. While working to recreate the perfect RF environment we built a single Ultra Low Frequency (ULF) generator and like so many others found the frequency of the Schumann Resonance, 7.83 Hz, to be a powerful talisman against higher frequencies generated by cell phones, Wi-Fi, radio, and natural solar activity. We also found the Schumann Resonance to have significant limitations. Generate 7.83 Hz one way and sound was improved but also ‘darker’, like switching from an open sounding cable to a darker sounding cable that warms the system as it steals resolution in equal measure. Generate 7.83Hz another way and the sound opens up but at the expense of low frequency extension and control. In other words broadcast the same frequency in two different ways and get two different results, neither being exactly right. The observed differences created by a single ULF generator eventually led to broadcasting over multiple separately tuned ULF generators. By working with multiple frequencies and variables we effectively sidestepped the inherent tradeoff of single frequency conditioning, as is commonly found in most Schumann Devices for example. With multiple tuned ULF/ LF Generators we created the perfect RF environment without tradeoffs by manipulating multiple variables instead of relying on a single frequency or transmitter. What we never expected as we experimented with controlling multiple ULF generators was the realization that we were affecting, all aspects of sound. As we continued to alter the output parameters of our multi wave generators we found we could control soundstage width, depth and height. We also found we could shift the frequency balance making sound warmer or more open at will. Likewise we could control low frequencies making them either fuller or tighter sounding. Mid-range was also within our control and we went so far as to match the perceived mid-range to better match a recording. By manipulating literally millions of potential settings for Atmosphere we can either place a live performer in-between a set of speakers or when a recording calls for something massive like a full orchestra, we can ensure the room and system are capable of projecting a massively layered soundscape. It was not long before we had catalogued dozens of what we were now callings scenes to match different types of recordings and systems. Atmosphere Scenes- control at the touch of your iPad: Atmosphere is a multi-channel ULF/LF generator with millions of adjustments to its output that when properly applied can complement different types of music, different systems, and even rooms with known issues, like an abundance of glass for example. You control Atmosphere with an iPad application where you pick from the 3 base scenes- Intimate Acoustic, Hologram, and Grand Canyon. As the name implies, Intimate Acoustic is perfect for small scale recordings of whenever you want a precise sound stage that places the performance in your listening room. Hologram is a larger perspective that clearly defines the different instruments and players in the sound field and also allows for a greater sense of the hall for a sound field that transcends the boundaries of your listening room. You’ll select the Hologram scene as a default for everything from Pop to Rock and Classical because of its focus and clarity presented in a layered and holographic sound field. Grand Canyon is the setting that paints a vast soundscape behind your speakers with all images clearly defined in a massive acoustic space. Many people will in fact chose this as their default setting as its sound is as neutral as it is holographic. The main difference between Hologram and Grand Canyon being that Hologram tends to sound more layered front to back with a greater sense of being enveloped in the sound field while Grand Canyon paints its picture priorly layered behind the main speakers and through the walls of your listening room. Foto och text från Synergistic Researchs Fb sida. Jag vet inte vad jag ska tro.. . Var ju väldans tveksam till Universal Speaker Cell till en början före jag testat dom. Men kan verkligen detta funka? Känner mig rätt... tveksam. Återigen. Quote
plundin™ Posted October 18, 2014 Posted October 18, 2014 Man skall ju aldrig döma något ohört, men tyvärr har jag känslan att många av Synergistic's tweeks ligger lite för nära Beltlinjen vad gäller trovärdighet i mina ögon... /ptr Quote
new order Posted October 18, 2014 Posted October 18, 2014 Man skall ju aldrig döma något ohört, men tyvärr har jag känslan att många av Synergistic's tweeks ligger lite för nära Beltlinjen vad gäller trovärdighet i mina ögon... /ptr Jag tycker det är rätt roligt att han exprimenterar med ALLT. Det kan ju vara på bekostnad av trovärdigheten iofs. De andra kabeltillverkarna spinner bara vidare på sina koncept men hittar T.D något som han finner bättre så kör han på bara. Se bara hur han testade andra metaller än koppar och silver som är standard idag. Vid lyssningstester så var tungsten en metall som oxå var gångbart enligt honom. För min del kan man inte förneka att de ofta ger bra bang for the buck. Deras kablar är bra. Deras strömrenare med. jag testade signalkablar för flera år sedan tillsammans med Stargazer och S.R´s signalkablar var vida överlägsna en annan erkänd tillverkare med låda på magen. Bägge kablar låg i samma prisklass. Quote
BTS Posted October 18, 2014 Posted October 18, 2014 Jag vet inte vad jag ska tro.. . Vi hör vad vi hör men med den inledande texten seglar Synergistic Research i mina ögon rätt långt ut på The Great Snakeoil Ocean. Ingen produkt jag får lust att prova, än mindre köpa. Quote
bigblue Posted October 18, 2014 Author Posted October 18, 2014 (edited) Wow, denna var helt ny för mig . Jag är lite tudelad här. Å ena sidan tycker jag det är fantastiskt med människor som hela tiden vill förbättra och utveckla. Ständigt nyfikna på vad som finns på andra sidan krönet. Det är ju det som är grunden till hela mänskligheten. Men någonstans så känns det som om de har gått vilse här. Det kan ju inte vara detta som är skillnaden som gör skillnaden. Det första som dök upp i huvudet när jag läste texten var Mission Impossible 2 . Där skapar man ju ett biologiskt vapen för att få fart på försäljningen av botemedlet. Jag fick lite samma känsla här, att man berättar om alla problem som finns så att vi ska förstå hur otroligt viktig denna apparat är. Man kanske har hittat en helt ny burk av "osäkerhet" som man öppnat för att alla nervösa hifinördar ska undra över vad man missat... Kvällstidningarna jobbar i mångt och mycket på samma sätt när man sätter rubriken på löpsedeln. Man vill skapa en oro om man kan. Och ett sätt att få fart på ringarna på vattnet är ju att först skriva hur bra något är - för att en månad senare vända 180 grader. Ta dieterna som ett exempel. Först handlar det ex om hur bra GI är. Bara för att några månade senare skriva "så farlig är den nya bantningsmetoden". Eller nu när det är höst och vinter så skriver man "här slår kylan till". Det hade ju räckt med att "det blir kallare", något som är vanligt under höst och vinter. Men det hade inte sålt lika bra antagligen. Åter igen. Det handlar om att skapa osäkerhet. Men jag har inte hört apparaten och kan ha helt fel. Edit: stavfel Edited October 18, 2014 by bigblue Quote
new order Posted October 18, 2014 Posted October 18, 2014 (edited) Som en något tveksam (men dock) Synergistic fan så vet jag inte vad jag ska tycka. Grejen är att varenda pryl som varit tveksam i mina ögon har funkat mer eller mindre. På Faktiskt.se skulle de säkert ha roligt åt denna devis, men jag har lärt mig att försöka vara öppen för nya grejor (det går sämre ju äldre man blir har jag märkt) och jag hänger inte på faktiskt heller. I Usa är Ted Denney också en kontroversiell person i hifi kretsar och många påhopp och direkta anklagelser för att vara charlatan får han utstå från många håll. Dock väldigt sällan av folk som verkligen har provat hans produkter! Men hade han lyssnat på alla belackare skulle han inte tillverkat den allra första eftermarknads strömkabel av bättre kvalitet än en perkulatorsladd. Nu är sådana ett vanligt inslag i en stereoanläggning. Det är väl knappast någon här på Euphonia som använder perkulatorkablar? Jag kan tycka att en sådan som Apexorca begick ett stort misstag när han gick från S.R till Nordost eftersom han gillar att tweaka . Med S.R´s prylar kan man tweaka skiten ur anläggningen! När det gäller deras ART grejor så tror jag att både elliot och Timbre lyssnat på en A/B test med dessa små akustiska tweaks och hört skillnader. Men det får ni fråga dom om. Edited October 18, 2014 by new order Quote
Duck77 Posted October 18, 2014 Posted October 18, 2014 Hej! Efter att testat diverse dämpfötter genom tiderna så säger jag Stillpoints allt annat känns som leksaker i jämförelse /Duck Quote
conan Posted October 18, 2014 Posted October 18, 2014 Tja, det där om att det låter bättre på natten kanske inte är så konstigt. Det brukar vara tystare då. Vibrationer är ett gissel. Quote
Apexorca Posted October 18, 2014 Posted October 18, 2014 Jag kan tycka att en sådan som Apexorca begick ett stort misstag när han gick från S.R till Nordost eftersom han gillar att tweaka . Med S.R´s prylar kan man tweaka skiten ur anläggningen! Fattar skämtet. Tweeka är lärorikt, men det är resultatet som är det roliga och som driver intresset av att tweeka. Det är kul att S.R bryter ny mark och testar. Håller med om att det är ett bra sätt att gå framåt i utvecklingen. Ta till sig det som är bra resultat i tester och ta lärdom av de som gav negativt resultat. Quote
calle_jr Posted October 19, 2014 Posted October 19, 2014 Någon som experimenterat och kan bidra med tankar och erfarenheter? Det är inga problem att i princip eliminera vibrationer. Skrev nyss om Trelleborg Industrial AVS i "Mästarmötetråden", och det finns flera andra som har standardformulär för dimensionering av avisolering. Problemet är (som jag ser det) att veta hur olika typ och grad av dämpning påverkar klang. Följande är hypoteser som nästan bara stöds på egna och andras tester samt paraleller till andra mekanikproblem; - bygg strukturen med massa och styvhet så att lägsta egenfrekvens hamnar under 11Hz. - undvik ligga i områden för både över- och underdämpning, dvs försök hitta strukturens kritiska dämpning. - beakta hela strukturen ner till fast koppling, inte bara den lokala kopplingen mellan apparat och hyllplan. Jag har grunnat från och till att testa ovanstående punkter på ett annat sätt. Som en del sett (i KKH-tråden) har man utarbetat komfortkriterier för människor. Det är alltså ren statistik som utgår från att en viss andel människor mår dåligt av olika vibrationsspektra. Min tanke är att detsamma kan gälla för en apparat eller högtalare. Stay tuned Quote
new order Posted October 19, 2014 Posted October 19, 2014 Jag har grunnat från och till att testa ovanstående punkter på ett annat sätt. Som en del sett (i KKH-tråden) har man utarbetat komfortkriterier för människor. Det är alltså ren statistik som utgår från att en viss andel människor mår dåligt av olika vibrationsspektra. Min tanke är att detsamma kan gälla för en apparat eller högtalare. Stay tuned Intressant. Om man fördjupar sig i något börjar man förstå hur man ska angripa ett problem. Så då gäller det alltså i vårt fall hitta ett vibrationsspektra som passar människa/apparat/högtalare? Jag har tidigare skämtat om en luftfuktare för hifibruk, men det kanske inte heller är en sån jäkla dålig ide´? Det borde finnas en idealisk luftfuktighet där vi tycker det låter bättre kan jag tycka . På vintern (åtminstone på de ställen som har vargavinter) så blir luften betydligt torrare. Luft med lägre luftfuktighet borde vara sämre ljudledare va? Jag vet inte. Men kanske skulle skaffa sig en hygrometer, luftfuktare och luftavfuktare och testa lite Quote
Bebop Posted October 19, 2014 Posted October 19, 2014 Det borde finnas en idealisk luftfuktighet där vi tycker det låter bättre kan jag tycka . På vintern (åtminstone på de ställen som har vargavinter) så blir luften betydligt torrare. Luft med lägre luftfuktighet borde vara sämre ljudledare va? Att luftfuktighet påverkar t ex trä som krymper alternativt expanderar framför allt 90 grader mot fiberriktningen är ju känt. Vi brukar ange 1,5 mm per breddmeter mellan RH 30 - 60 % på en flerskiktsbräda som där olika lagren är limmade mot varandra med fiberriktningarna 90 grader mot varandra. På en solid bräda är rörelsen mellan 3-5 gånger mer lite beroende på träslag. Sedan kan man ju hålla ner det något beroende på hur träet appliceras i en konstruktion. Hur mycket det sen påverkar ljudet är en annan femma men att det påverkar är jag helt säker på. I Montreal sa min handlare att Quads elektrostater var omöjliga i rum utan klimatkontroll. Den relativa luftfuktigheten (RH) under sommaren låg på mellan 80-90 % under många dagar, vilket ledde till överslag i/på membranen. Dessutom expanderade filmen som används som membran. Quote
new order Posted October 19, 2014 Posted October 19, 2014 Att luftfuktighet påverkar t ex trä som krymper alternativt expanderar framför allt 90 grader mot fiberriktningen är ju känt. Vi brukar ange 1,5 mm per breddmeter mellan RH 30 - 60 % på en flerskiktsbräda som där olika lagren är limmade mot varandra med fiberriktningarna 90 grader mot varandra. På en solid bräda är rörelsen mellan 3-5 gånger mer lite beroende på träslag. Sedan kan man ju hålla ner det något beroende på hur träet appliceras i en konstruktion. Hur mycket det sen påverkar ljudet är en annan femma men att det påverkar är jag helt säker på. I Montreal sa min handlare att Quads elektrostater var omöjliga i rum utan klimatkontroll. Den relativa luftfuktigheten (RH) under sommaren låg på mellan 80-90 % under många dagar, vilket ledde till överslag i/på membranen. Dessutom expanderade filmen som används som membran. Intressant! En luftfuktare/avfuktare som håller en jämn luftfuktighet i lyssningsrummet vore kanske inte en dum ide då? På tal om S.R´s Atmosphere så finns det lite skrivet om den av John Atkinson på Stereophile. Quote
calle_jr Posted October 19, 2014 Posted October 19, 2014 Så då gäller det alltså i vårt fall hitta ett vibrationsspektra som passar människa/apparat/högtalare? Jag menade inte precis så Jag menade att det finns undersökningar för hur människor mår när de utsätts för olika typer av vibrationer, och att detsamma skulle kunna utvecklas för apparater och för högtalare. Quote
new order Posted October 19, 2014 Posted October 19, 2014 Jag menade inte precis så Jag menade att det finns undersökningar för hur människor mår när de utsätts för olika typer av vibrationer, och att detsamma skulle kunna utvecklas för apparater och för högtalare. Du tror inte att sådant redan existerar då? Quote
calle_jr Posted October 19, 2014 Posted October 19, 2014 Du tror inte att sådant redan existerar då? Jag har aldrig sett något så direkt beskrivet. Men det finns många exempel på tillverkare som "tassar" kring liknande tankesätt, exvis Kuzma och Finite Element. Även conans test med cd-släde är ett bra exempel. Det senaste som tagits upp här är Julien Pelchat och deras bas-platta. Grundtanken med den är att eftersom de inte vet vilket underlag deras kunder ska ha till sina Verity, så tillverkar de en plattform som "eliminerar" golvet. Jag tror fortfarande att det är en kompromiss, även om den säkert är riktigt bra. Quote
A/Wing. Posted October 19, 2014 Posted October 19, 2014 Om man nu leker med tanken att man har hittat ett par fötter som verkar stämma till den tänkta aparaten så kan väl placeringen av fötterna under chassit även det påverka resultatet och väljer man koner så kan man ju vända dom åt olika håll och få olika resultat någon som har kunnandet om detta Och ska man välja tre eller fyra fötter för att maxa ljudet, om man bortser från att den står bättre på tre punkter Quote
Apexorca Posted October 19, 2014 Posted October 19, 2014 Jag har aldrig sett något så direkt beskrivet. Men det finns många exempel på tillverkare som "tassar" kring liknande tankesätt, exvis Kuzma och Finite Element. Även conans test med cd-släde är ett bra exempel. Det senaste som tagits upp här är Julien Pelchat och deras bas-platta. Grundtanken med den är att eftersom de inte vet vilket underlag deras kunder ska ha till sina Verity, så tillverkar de en plattform som "eliminerar" golvet. Jag tror fortfarande att det är en kompromiss, även om den säkert är riktigt bra. Det låter som en mycket klok väg att gå. Det är lite liknande SF och MSB som också gjort lite åt det hållet även om det bevisligen går att göra mer. Quote
Recommended Posts