Vox Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 (edited) I slutet av 70-talet besökte jag en hifi-butik på en tvär- eller parallellgata till Avenyn i Göteborg. Ett besök som satte sina spår och nu drygt 40 år senare har gett resultat. Det var ett par högtalare som såg ut som ett par vikväggar och spelade musik på ett så naturligt och lätt sätt. Det var ett par Magnepar. Då bestämde jag mig att en dag så...... Nu har den dagen kommit. Här om dagen flyttade ett par Magnepan 3.3/R in i mitt musikrum och nu sprider sig ljuv musik! Mitt musikrum är nästan kvadratiskt och dimensionerna är sådan att jag sedan tidigare har ett par Svanå V6 för att ta hand om en elak baspuckel. Jag trodde att baspuckelproblemet skulle minskas med ett par Magnepar, men inte, Mina Magnepan har externa delningsfilter för basen där det finns möjlighet att koppla in motstånd. Är det någon som vet om det går att "tämja" basen med ett motstånd? Jag har letat på nätet, men hittar bara information om motståndet som är till för diskanten. Om det går att dämpa basen med ett motstånd kan jag göra mig av med mina Svanå V6 som tar mycket plats i rummet. Edited October 18, 2014 by Vox Quote
Perfect sense Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 Grattis till nyförvärvet! Jag tror att dina Svanå-fällor blir svåra att ersätta om du upplever att de bidrar till att stävja din baspuckel. I teorin så kan nog ett motstånd med möjlighet att minska effekten i basområdet göra viss skillnad, men din puckel kommer nog att bestå är jag rädd. Vad driver du dina Magnepan med? / Marcus I slutet av 70-talet besökte jag en hifi-butik på en tvär- eller parallellgata till Avenyn i Göteborg. Ett besök som satte sina spår och nu drygt 40 år senare har gett resultat. Det var ett par högtalare som såg ut som ett par vikväggar och spelade musik på ett så naturligt och lätt sätt. Det var ett par Magnepar. Då bestämde jag mig att en dag så...... Nu har den dagen kommit. Här om dagen flyttade ett par Magnepan 3.3/R in i mitt musikrum och nu sprider sig ljuv musik! Mitt musikrum är nästan kvadratiskt och dimensionerna är sådan att jag sedan tidigare har ett par Svanå V6 för att ta hand om en elak baspuckel. Jag trodde att baspuckelproblemet skulle minskas med ett par Magnepar, men inte, Mina Magnepan har externa delningsfilter för basen där det finns möjlighet att koppla in motstånd. Är det någon som vet om det går att "tämja" basen med ett motstånd? Jag har letat på nätet, men hittar bara information om motståndet som är till för diskanten. Om det går att dämpa basen med ett motstånd kan jag göra mig av med mina Svanå V6 som tar mycket plats i rummet. Quote
Vox Posted October 11, 2014 Author Posted October 11, 2014 De drivs av ett styck Parasound A23 som lämnar 2 x 225 W vid 4 ohm. Quote
Perfect sense Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 OK - de bör erbjuda god baskontroll, vilket är en grundförutsättning. De drivs av ett styck Parasound A23 som lämnar 2 x 225 W vid 4 ohm. Quote
MatsT Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Det är nog i hög grad en placeringsfråga hur basen blir. Magnepan bör stå en bra bit ut i rummet för att fungera på bästa sätt och frågan är om du har möjlighet till detta? Quote
calle_jr Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Grattis! Och, som sagt, placering. Både högtalare framåt/bakåt och lyssningsposition. Om inte det hjälper tillräckligt finns ju även exvis Dirac att tillgå. Quote
Adagio Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Med risk att låta som en papegoja, först o främst GRATTIS, sen...placeringen är a och o. Men eftersom basen är dipol kommer du när du hittat rätt position ha mycket lättare att hantera basen. Att lokalisera rätt ställe är ett riktigt helhelgsprojekt. Börja med att inte vinkla något alls. Börja lååångt ut, ca 1,5-2m om möjligt, flytta gärna ut soffan/fåtöljen en meter eller mer. Sen gäller en skiva med musiksnutt som gör prblemen tydliga, sätt den på repeat. Flytta högtalare 20-30cm i taget bakåt, någonstans kommer problemområdet minska/avta notera, jag använder såna där små prickdekaler som finns i bokhandeln. Btw sätt filttassar på "blötjärnen" så flyttar du smidigt å lätt utan att golvet tar skada. Så småningom kommer en bra plats finnas, jag tycker att maggisar gärna ska stå i en spetsig triangel om du förstår vad jag menar? Dvs smalare mellan än till lyssnaren. Utgå från att använda diskanten som referens. Om du väljer diskanten innåt eller utåt är en smaksak och påverkar mycket. För mig tog det flera veckor att hitta rätt placering/vinkling samt val av diskant/bas innåt/utåt. Invinklingen styr till viss del fas mellan diskant o bas vilket du kommer märka, om du har basen innåt (vilket jag föredrar på större maggisar) kommer basen upplevas som svagare, diskanten som mer närvarande ju mer du vinklar högtalaren. Tvärtom om du har diskanten på utsidan. Tänk på att utgå från ett läge där du har ungeför samma avstånd från mitten på basen o diskantelementet till örat. Där har du bäst faslinjäritet. Hur stort är rummet? Jag tycker att det låter klart bäst om högtalaren stor helt i lod, i alla fall mina stora maggisar (3,7) de "små" (1,6qr) kan gärna luta lite bakåt. Hm det är väl vad jag kommer att tänka på spontant.... Quote
Hasse Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Med risk att låta som en papegoja, först o främst GRATTIS, sen...placeringen är a och o. Men eftersom basen är dipol kommer du när du hittat rätt position ha mycket lättare att hantera basen. Att lokalisera rätt ställe är ett riktigt helhelgsprojekt. Börja med att inte vinkla något alls. Börja lååångt ut, ca 1,5-2m om möjligt, flytta gärna ut soffan/fåtöljen en meter eller mer. Sen gäller en skiva med musiksnutt som gör prblemen tydliga, sätt den på repeat. Flytta högtalare 20-30cm i taget bakåt, någonstans kommer problemområdet minska/avta notera, jag använder såna där små prickdekaler som finns i bokhandeln. Btw sätt filttassar på "blötjärnen" så flyttar du smidigt å lätt utan att golvet tar skada. Så småningom kommer en bra plats finnas, jag tycker att maggisar gärna ska stå i en spetsig triangel om du förstår vad jag menar? Dvs smalare mellan än till lyssnaren. Utgå från att använda diskanten som referens. Om du väljer diskanten innåt eller utåt är en smaksak och påverkar mycket. För mig tog det flera veckor att hitta rätt placering/vinkling samt val av diskant/bas innåt/utåt. Invinklingen styr till viss del fas mellan diskant o bas vilket du kommer märka, om du har basen innåt (vilket jag föredrar på större maggisar) kommer basen upplevas som svagare, diskanten som mer närvarande ju mer du vinklar högtalaren. Tvärtom om du har diskanten på utsidan. Tänk på att utgå från ett läge där du har ungeför samma avstånd från mitten på basen o diskantelementet till örat. Där har du bäst faslinjäritet. Hur stort är rummet? Jag tycker att det låter klart bäst om högtalaren stor helt i lod, i alla fall mina stora maggisar (3,7) de "små" (1,6qr) kan gärna luta lite bakåt. Hm det är väl vad jag kommer att tänka på spontant.... Håller helt med om att en spetsig triangel är att föredra. Jon Valin som recenserat många Maggiesar för TAS har ochså förespråkat detta. Blev aningen förvånad när jag läste Marc Mickelson´s recension av 3.7i där han skrev att de skulle stå så långt isär som möjligt med lyssningsplatsen så nära som möjligt!? Jag har dock inte hört den nya "i" så det kan tänkas att den uppför sig lite annorlunda. Att luta de större planarerna bakåt var åtminstone inte någon hit på en mässa där 3.7 provades på det viset, en klar försämring jämfört med innan då de stod lodrätt. Det skiljer lite på de olika Magneplanarerna hur de skall/bör vinklas. Den faslinjära 3.7 bör, precis som du säger, vinklas rakt mot lyssnaren medan 3.6 med banden utåt bör skära strax bakom lyssnarplats, strax framför med banden inåt. Tror att detsamma gäller för 3-serien före 3.6 (3.5, 3.3, IIIa, III) Quote
Vox Posted October 19, 2014 Author Posted October 19, 2014 Jag hade läst att Maggisar skulle kunna vara lite klena i basen, men "icke sa Nicke". I mitt lilla rum har jag aldrig haft så djup och fast bas som nu. Visserligen fick jag släpa in mina V6:or igen, men det var det värt. Efter lite flyttande fram och tillbaka med högtalarna har jag nu hittat en position som jag är mycket nöjd med. Jag har även ersätt det befintliga gamla kablaget mellan de externa delningsfiltren och högtalarna med lite Supra och banankontakter jag hade liggandes i garaget. Detta i väntan på att jag skall beställa kablage från min kabelleverantör. Passade även på att ta bort motståndet i diskantkretsen och ersätt det med en "suprabygel". Köpte även lite guldsäkringar vilket gjorde susen. En sak är helt klar! Med den stora och liveliknande ljudbilden går jag aldrig tillbaka till "vanliga" högtalare. Quote
Recommended Posts