Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det diskuteras mycket vilken ljudåtergivninsteknik som återger musik bäst

Digitalt har det kommit flera varianter på, den ena anses bättre än den andra

Vinylen växer i intresse och ljudkvalte´n utvecklas och är helt klart mycket god tycker många, om inte bäst,

själv är jag benägen att hålla med, jag är uppvuxen med vinylen, och det har varit min referens om jag inte räknar

Live vilket jag anser klart bäst, är musiker själv och har stora erfarenheter från detta

Näst bäst för mig är " Mastertape " ( rullband ) 2 spår med hög hastighet

Studer_OPUS_3.jpg

Har arbetat med Pro Audio i många år . Mastertape är en division ytterligare i upplevelse, jämfört med Vinyl

med att uppnå högsta kvalitet inom High End. Det går i alla fall inte att komma närmare orginalet.

Ja det är sant jag är Superanalog, men det kan jag ändra på när ett alternativ bevisar något bättre.

Jan-Erik på Opus 3 säljer numera Mastertaper tagna från hans produktioner som han har spelat in

Studer_OPUS_3_003.jpg

Något som jag rekommenderar er att lyssna på och uppleva

Om ni har en 2 spårig bandspelare som har 38cm hastighet

Ni som inte själva har en Bandspelare är mycket välkommna till mig och lyssna på mina Mastertaper.

Jag har en Mastertape inspelad med The Herb Pomeroy Orchestra, ett storband som är inspelad av Mark Levinson

med specialmodifierad elektronik på en studer med 76cm hastighet och 2 spår, jag köpte den för 37 år sedan

den spelades in 1977, det är mycket intressant att lyssna på hur långt utvecklingen kommit på den tiden med

elektronik , mikrofoner och ljudåtergivning.

På den tiden 1977 hade jag i mitt showrum i Kungsbacka Mark Levinsons elektronik och hans design med 2 Quadskärmar stående över varandra

i ett stativ på var sida och 2 kolosalt stora baslådor med Hartleybasar 40 tum st ungefär

Det jag spelar av mina Mastertaper på numera är en Supertrimmad Studer A-807 med 38cm hastighet EQ :IEC och 2 spår

En upplevelse du inte får missa

Ring eller maila för att avtala en tid som passar dig/er

Jag är alltid på plats

Tel: 0709 742740

Mail: jan@tonkraft.se

Hälsningar

Jan