calle_jr Posted October 10, 2014 Posted October 10, 2014 Svensk pophistoria finns nu på nätet Efter nio års arbete är nu databasen så pass bra att man har släppt den. Och ännu bättre; man ber om hjälp att komplettera. http://www.popfakta.se Det är Svenskt Rockarkiv som byggt databasen och det är deras samling på över en halv miljon objekt som man har katalogiserat. Quote
calle_jr Posted October 10, 2014 Author Posted October 10, 2014 Tycker det är ett väldigt fint jobb de har gjort! Jag testade med något som garanterat finns, och man ser direkt att de lider av samma problem som många andra databaser; Jag började med skivnumret MLP 15414 exakt som det står på omslaget. Inga träffar. MLP 15.414 som står på etiketten fungerar och Björn J:son Lindhs Ramadan på Metronom hittas direkt. Mellanslag, punkter, bindestreck, kolon är ett gissel med sökmotorer. Jag har sett exvis tracking services som trunkerar bort såna tecken innan sökning. Borde funka bättre. Jag tycker man kunde lagt in bild åtminstone även på omslagens baksida och innersidor i gatefolds. Bilder om något är ju historia. Även etiketter. Quote
YYZ Posted October 10, 2014 Posted October 10, 2014 Trevlig!! Provade direkt att söka på för många ett okänt hårdrocksband från Örebro. Fick träff, och det tycker jag är kul då detta var ett band med verklig potential. Tror vi var på varenda konsert de gjorde i Örebro. Jag var faktiskt vid ett tillfälle trumroddare åt dom när de spelade i Ljungby ishall slutet av 80-talet Härliga 80-talet... Bandet är Motherlode http://www.popfakta.se/sv/artist/e/0995bc6...e92/motherlode/ Quote
calle_jr Posted October 10, 2014 Author Posted October 10, 2014 Bandet är Motherlode Popfakta har en LP och en singel med Motherlode. Discogs har två LP-versioner och två singlar. Jag testade också med en grupp som jag känner, Bai Bang. Samesame. Men för en svensk musiker som Björn J:son Lindh var det ännu tydligare. Popfakta hade fått en bättre databas och sparat 100.000 timmars jobb om de i stället hade speglat tjänsten från Discogs. Fast de har förvisso haft ett roligt jobb... Quote
BTS Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 En sökning på Robert Karl Oskar Broberg ger ingen träff, om mellannamnen tas bort går det däremot fint, även om hans viktigaste utgåva saknas. "Hjälpa till" ser ut att innebära en donation av sina rariteter till Svenskt rockarkiv... Quote
YYZ Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Discogs har två LP-versioner och två singlar. Discogs har jag ingen erfarenhet av. Har bara tills nu noterat att det finns att tillgå. Konto är fixat. Slår mig de väldigt många olika versioner det kan finnas av en platta! Tips gärna mig som en bra början. Finns ju alltid grupper/ enskild musiker som skulle vara intressant att kika närmre kring Quote
Recommended Posts