Jump to content

Wilson Audio Sabrina - nytt i natt!


Recommended Posts

Fördelen med större högtalare i allmänhet är skala, basegenskaper och möjlighet till att dedikera potentiellt fler element till en mer begränsad del av frekvensområdet. Nackdelen är riskerna för fler/kraftigare resonanser, utmaningen att integrera flera element och få dessa att homogenisera på ett så sömlöst sätt som möjligt, kravet på mer komplexa delningsfilter m.m.. Dessutom så ökar givetvis kostnaderna för material och produktion m.m. liksom kravet på fysisk plats i lyssningsrummet.

En stativ- eller mindre golvhögtalare kan göras mindre komplex med högre komponentkvalitet än en större golvhögtalare i motsvarande prisklass. Resonanshanteringen underlättas också av ett mindre kabinett, liksom precision, timing och homogenitet tack vare en mer kompakt ljudkälla där färre element kan placeras närmare varandra. Mindre högtalare har en tendens att "försvinna" i ljudbilden på ett annat sätt än större högtalare. Jag upplever också att röster och instrument ofta har en naturligare storlek och skala ifrån mindre högtalare och element än större.

Ytterst avgörs det av preferenser, musiksmak och rummets möjigheter och begränsningar - liksom givetvis budget.

I ditt fall så har dock det stora vunnit över det lilla för länge sedan ;)

Haha, storleken är allt... not.

Visst ligger det något i det du skriver i en del fall. Men jag har dock hört många gånger att det inte är så. Det är långt ifrån en generell sanning i min värld. Med viss risk för att det blir hårklyverier vill jag ändå dela med mig av min uppfattning.

Den ovan använda retoriken med jämförelse mellan enklare och dyrare produkter och den enklares prestanda i jämförelsen skall komma i kapp, gillar inte jag pga att jag personligen tycker att de vilseleder. Jag tror inte det använts illvilligt, bara obetänksamt.

Jag kör med små stativere med stor behållning på två olika ställen. I kapp med att högtalaren försvinner i ljudbilden gör desvärre botten, upplevelsen av akustik och rymd det också, jämfört med stora högtalare ;) Dessutom håller jag inte med om att det är så stor skillnad på hur små och stora högtalare försvinner i ljudbilden. Det är mycket annat som påverkar detta. Martens jättehöga torn, Coltrane Supreeme II, A/Wings Drakar mfl försvinner helt i ljudbilden (som ett ex på stor högtalare som gör det). En bra stor högtralare spelar det som är stort med rätt fysik och det som är smått med rätt fysik.

Sant är att element i mellanregister och diskant böra vara nära varandra för bästa återgivning. Det har jag själv märkt. Ju mer ner i registren man kommer desto mindre spelar detta avstånd någon roll även om det spelar en viss roll och bör beaktas.

Sedan tycker jag heller inte alltid att det stämmer att mindre högtalare hanterar akustiken i ett rum bättre än stora. Där tror jag det handlar mer om kontroll och tex resonansdöd högtalarlåda. Jag har snarare flera gånger hört att större högtalare klarar akustiken bättre och i dessa fall beror det säkert på att de varit allmänt bättre byggen.

Åter till diskussionens kärna om Wilson Sabrina och Sophia och det som väckte mitt debatt humör. (Inga stativare alltså)

Jag skulle tro att i det mer precisa fallet som åsyftas i denna tråd skall det till något alldeles unikt om Sabrina skulle spela bättre än Sophia med i övrigt samma förutsättningar.

Jag vänder mig alltså lite mot den marknadsföring och retorik som försöker få folk att tro att man skall kunna få lika bra ljud som Sophia i en mindre enklare högtalare från samma märke. - Köp Sabrina så får du ljud som Sophia... Så är det ju inte.

Lite samma retorik hördes här och där i pessen och på forum om SF Olympica III mot Amati Futura. Men hör man dem "side by side" med egna öron, om de sitter på rätt plats, så kan man inte i sin vildaste fantasi ens komma i närheten ljudmässigt.

Kan säkert vara jämnare i ovan nämnda jämförelse med Sabrina och Sophia, men att det ändå är en klar skillnad är min gissning, som jag tror är mycket sannolik. ( Hypotetiskt, som detta ända från början är, då ingen vet något om detta ännu ;) )

Link to comment
Share on other sites

En mycket intressant diskussion på flera sätt, och svår.

Idag sitter jag själv på en typ av system som jag skulle skällt ut för 10år sen :unsure:

Dvs en mindre högtalare o sub som är kalibrerad av en akustiker med hjälp av EQ i försteget.

Jag kan absolut inte höra övergången mellan top o bas, det hela låter som en stor högtalare.

Så frågan är om en Sabrina eller Duette tillsammans med en bra sub o ett försteg som Trinnovs skulle kunna ge dom större Wilson en match.

Som sagt skulle jag aldrig trott det innan men efter att ha hört några kalibrerade system så tror jag starkt på idéen.

Men det krävs att det ställs in av nån som verkligen kan o som har bra utrustning o kunskap

Link to comment
Share on other sites

Haha, storleken är allt... not.

Visst ligger det något i det du skriver i en del fall. Men jag har dock hört många gånger att det inte är så. Det är långt ifrån en generell sanning i min värld. Med viss risk för att det blir hårklyverier vill jag ändå dela med mig av min uppfattning.

Den ovan använda retoriken med jämförelse mellan enklare och dyrare produkter och den enklares prestanda i jämförelsen skall komma i kapp, gillar inte jag pga att jag personligen tycker att de vilseleder. Jag tror inte det använts illvilligt, bara obetänksamt.

Jag kör med små stativere med stor behållning på två olika ställen. I kapp med att högtalaren försvinner i ljudbilden gör desvärre botten, upplevelsen av akustik och rymd det också, jämfört med stora högtalare ;) Dessutom håller jag inte med om att det är så stor skillnad på hur små och stora högtalare försvinner i ljudbilden. Det är mycket annat som påverkar detta. Martens jättehöga torn, Coltrane Supreeme II, A/Wings Drakar mfl försvinner helt i ljudbilden (som ett ex på stor högtalare som gör det). En bra stor högtralare spelar det som är stort med rätt fysik och det som är smått med rätt fysik.

Sant är att element i mellanregister och diskant böra vara nära varandra för bästa återgivning. Det har jag själv märkt. Ju mer ner i registren man kommer desto mindre spelar detta avstånd någon roll även om det spelar en viss roll och bör beaktas.

Sedan tycker jag heller inte alltid att det stämmer att mindre högtalare hanterar akustiken i ett rum bättre än stora. Där tror jag det handlar mer om kontroll och tex resonansdöd högtalarlåda. Jag har snarare flera gånger hört att större högtalare klarar akustiken bättre och i dessa fall beror det säkert på att de varit allmänt bättre byggen.

Åter till diskussionens kärna om Wilson Sabrina och Sophia och det som väckte mitt debatt humör. (Inga stativare alltså)

Jag skulle tro att i det mer precisa fallet som åsyftas i denna tråd skall det till något alldeles unikt om Sabrina skulle spela bättre än Sophia med i övrigt samma förutsättningar.

Jag vänder mig alltså lite mot den marknadsföring och retorik som försöker få folk att tro att man skall kunna få lika bra ljud som Sophia i en mindre enklare högtalare från samma märke. - Köp Sabrina så får du ljud som Sophia... Så är det ju inte.

Lite samma retorik hördes här och där i pessen och på forum om SF Olympica III mot Amati Futura. Men hör man dem "side by side" med egna öron, om de sitter på rätt plats, så kan man inte i sin vildaste fantasi ens komma i närheten ljudmässigt.

Kan säkert vara jämnare i ovan nämnda jämförelse med Sabrina och Sophia, men att det ändå är en klar skillnad är min gissning, som jag tror är mycket sannolik. ( Hypotetiskt, som detta ända från början är, då ingen vet något om detta ännu ;) )

Hej Apex,

De större högtalare du refererar till är alla mer eller mindre kompromisslösa konstruktioner i det allra översta skiktet där man lagt gränslöst med kraft och budget på att eliminera de utmaningar som större konstruktioner ofta för med sig. Min huvudpoäng är att en stativhögtalare eller mindre högtalare ofta är ett klokare val i relation till en större högtalare inom en given budget om man kan tänka sig att kompromissa med lågbas och skala primärt. Vinsterna kan för många överväga då resurserna kan läggas på högre komponentkvalitet med snävare toleranser, enklare delningsfilter med kortare signalvägar, ett kabinett av högre kvalitet m.m.

Sonus Faber Futura och Olympica tillhör två olika familjer på olika nivåer där skillnaderna är stora. Mer relevant är att jämföra Evolution med Futura i relation till denna diskussion.

Wilson Sabrina är en mindre högtalare än Sophia, och ingen utom Wilson och några till vet ännu hur de presterar i relation till varandra :)

Jag är själv väldigt förtjust i stativhögtalare (märks det ;) där tillverkare som Wilson, Kaiser, Raidho, Boenicke m.fl. flyttat fram gränserna inom detta segment ordentligt under senare år.

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Om diskanten i Sabrina låter liknande med den i Alexia o Sasha så skulle jag gissa att Sabrina ligger bra till mot Sophia.

Sophia går troligen några Hz djupare o kan spela lite högre. . . men Wilsons nya diskant är ett klart lyft mot den gamla Focal, i alla fall i mina öron.

Evolution med kalibrerad Sub vs Futura . . den matchen vill jag höra :icon_smile_cool:

Edited by thli72
Link to comment
Share on other sites

Hej Apex,

De större högtalare du refererar till är alla mer eller mindre kompromisslösa konstruktioner i det allra översta skiktet där man lagt gränslöst med kraft och budget på att eliminera de utmaningar som större konstruktioner ofta för med sig. Min huvudpoäng är att en stativhögtalare eller mindre högtalare ofta är ett klokare val i relation till en större högtalare inom en given budget om man kan tänka sig att kompromissa med lågbas och skala primärt. Vinsterna kan för många överväga då resurserna kan läggas på högre komponentkvalitet med snävare toleranser, enklare delningsfilter med kortare signalvägar, ett kabinett av högre kvalitet m.m.

Sonus Faber Futura och Olympica tillhör två olika familjer på olika nivåer där skillnaderna är stora. Mer relevant är att jämföra Evolution med Futura i relation till denna diskussion.

Visst, jag håller med om det. Detta är intressant diskussion tycker jag.

Jag tänker mig främst diskussionen i det härad högtalare som tråden gäller. Det är ju rätt extrema prylar båda två ändå.

Ffa enklare högtalare blir renare mm. om det är stativare.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Ursäkta att jag lägger mig i. Hade inte tänkt att skriva så mycket mer här.,

Men tråden är ju publicerad under nyhetsforum, dvs som en "annonsering" om att Wilson lanserar ny modell. Tycker diskussionen börjar höra hemma någon annanstans. Ni som postar; är ni seriösa spekulanter på Sabrina eller vad är det vi/ni pratar om? Jag tycker Perfect Sense är tydlig med att det inte finns så mycket erfarenhet av dessa ännu i Sverige.. Åtminstone inte lyssningsmässiga. Därmed får framtiden utvisa huruvida dessa fungerar stand alone eller med sub etc..

Har alla erfarenhet av Sophia, Duette etc för att kunna värdera Sabrina redan nu på pris och mätdata.... Stora eller små högtalare (Wilson) osv...

Det finns många med alldeles för "stora" högtalare runt om i världen med alldeles "fel" förstärkare" därtill och vice versa... Först vid en hygglig match så tycker jag man kan börja diskutera för och nackdelar... både med golvare och stativare, men diskussionen handlade ju inte om det

Och Ja, jag har lyssnat på i stort sett alla Wilson själv (utom just Sabrina, W/P mod 4 och WAMM))

Låt nu Sabrina få landa in först så får vi höra sen... Hav tålamod helt enkelt..

/Pärr

Edit: kom på 2 Wilsonmodeller till jag ej har lyssnat på även om möjligheten till WAMM fanns en gång i UK 1989, men vi missade

Edited by pärr
Link to comment
Share on other sites

Jag får ursäkta mina inlägg då, trodde det va ok att diskutera nyheter.

Nu när dom gått ut med ett intropris som bara gäller nu innan det går att lyssna på högtalaren tycker jag det är intressant att diskutera hur den står sig mot dom andra Wilson modellerna.

Jag har alltid velat ha ett par Wilson o har hört dom flesta. . .men dessa Sabrina är dom första som går att nå ekonomisk, o intro priset är lockande. . . dock skulle jag aldrig köpa dom ohörda så det blir att betala fullpris i så fall :(

Men igen ursäkta att jag tog upp ämnet....inser när jag tittar på nyhetsdelen i forumet att man inte skall diskutera i dessa trådar

Link to comment
Share on other sites

Jag får ursäkta mina inlägg då, trodde det va ok att diskutera nyheter.

Nu när dom gått ut med ett intropris som bara gäller nu innan det går att lyssna på högtalaren tycker jag det är intressant att diskutera hur den står sig mot dom andra Wilson modellerna.

Jag har alltid velat ha ett par Wilson o har hört dom flesta. . .men dessa Sabrina är dom första som går att nå ekonomisk, o intro priset är lockande. . . dock skulle jag aldrig köpa dom ohörda så det blir att betala fullpris i så fall :(

Men igen ursäkta att jag tog upp ämnet....inser när jag tittar på nyhetsdelen i forumet att man inte skall diskutera i dessa trådar

Jag svarar gärna på frågor i det här forumet, men precis som Pärr är inne på så blir det lätt för mycket spekulation, vilket riskerar att bli vilseledande då det inte finns några officiella lyssningsintryck av denna högtalare som ännu bara premiärvisats i mässammanhang.

Distributören Stylus Audio kan ge mer exakta svar angående tillgänglighet och lyssningsmöjligheter under introduktionsperioden: http://www.stylusaudio.se/

Link to comment
Share on other sites

Jag svarar gärna på frågor i det här forumet, men precis som Pärr är inne på så blir det lätt för mycket spekulation, vilket riskerar att bli vilseledande då det inte finns några officiella lyssningsintryck av denna högtalare som ännu bara premiärvisats i mässammanhang.

Distributören Stylus Audio kan ge mer exakta svar angående tillgänglighet och lyssningsmöjligheter under introduktionsperioden: http://www.stylusaudio.se/

Hej igen,

Jag är bara glad att flera verkar nyfikna på Wilson. Thli72; då är du en föregångare i och med din nyfikenhet på nya Wilson, så det var inte illa menat tvärt om som du förstår. Därav min kanske dumma fråga om flera är nyfikna på Wilson, dvs seriöst. Bara glad om vi vill bli fler Wilsonägare här. Ska försöka sammanfatta mitt kanske otydliga inlägg:

1. Jag är jätteglad om flera får upp ögonen (öronen) för Wilson. Alla vet att Euphonia är ett forum starkt dominerande av SF ägare. Absolut inget fel i det. Distirubutören marknadsför ju båda märkena dessutom.

2. Jag har lyssnat på massor av "stora högtalare" och tycker de ärligt låter olika beroende på konstruktion. Trot eller ej men jag har själv byggt 10+ stora högtalare, mestadels exp-horn och vet att de kan låta väldigt olika jfrt mindre med annan elektronik, eller med stora basreflexare, Allt, eller mycket, handlar om vilken elektronik man laddar in.

3. I dagens HighEnd värld så köper enligt internationell information ca 60% sin utrustning begagnad. Det betyder att man utan förvarning kan komma över en högtalare eller förstärkare (momoblock eller tex högtalare) ofrivilligt och det passar för stunden inte ens befintliga konfiguration. Jag, precis som merparten här, har säkert hört både bra och dåliga konfigurationer. Det var det jag försökte säga med mitt inlägg för länge sedan.

4. Jag förstår Perfect Sense som vill marknadsföra detta, vem vill inte göra det, men en extremt ny högtalare kan man inte lämna mer info om än vad som finns på nätet om man inte känner någon på "insidan".. Inte ens distributören kanske har lyssningsintryck att förmedla. Teknisk data i all ära.

5. Personligen, men jag är jag, så skulle jag inte med säkerhet starta en högtalardebatt innan man har lyssnat på "objektet" ifråga. Som nyhet är det ju däremot spännande. Jag må ha fel men jag utvärderar absolut en högtalare utifrån hur den låter. Rätt eller fel... Mätdata har jag varit igenom tillräckligt. Så därav min kommentar om att Sabrina måste landa innan vi/ni kan ta diskussionen vidare.. Ni får slå mig på fingrarna här om ni vill

6. Detta för tanken till högprestandabilar. Vem kan utvärdera en sportbil så detaljerat innan man kört den?? Jag skulle vara extremt försiktig

7. Perfect Sense och Stylus; Glädjer mig mig med er att ni får en mindre Wilson att presentera snart.... Håller tummarna

8. Som jag sa, framtiden får utvisa om detta är en bra produkt.

Sorry om jag trampade någon på tårna

/Pärr

Edited by pärr
Link to comment
Share on other sites

Det är klart man vill höra först, därför jag ogillar ett intropris som i detta fallet.

Så frågan är om man vill spara 16000:- o köpa ohört eller vänta.

Nu blev det Focal för mig denna gång, men nån gång skall jag ha Wilson . .kanske en Beg då andrahandsmarknaden på Wilson är relativt stor, vilket ju beror på att det säljs många o flera av ägarna byter till senaste modellen.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Sabrina kommer tyvärr inte att hinna levereras innan mässhelgen i februari. Vi återkommer så fort vi vet när vi kan ha ett första event. Alla Wilson Audio-produkter kommer att prishöjas from första februari, därav introduktionspriset. De prisades enligt den gamla dollarkursen och enligt den förhandsinformation som Wilson gav oss. Men vi jobbar för fullt på att "översätta" de nya och officiella prislistorna. Dollarn har ju som bekant gått upp ca 20% sen vi reviderade listorna senast.

Hälsningar från Stylus.

Link to comment
Share on other sites

5. Personligen, men jag är jag, så skulle jag inte med säkerhet starta en högtalardebatt innan man har lyssnat på "objektet" ifråga. Som nyhet är det ju däremot spännande. Jag må ha fel men jag utvärderar absolut en högtalare utifrån hur den låter. Rätt eller fel... Mätdata har jag varit igenom tillräckligt. Så därav min kommentar om att Sabrina måste landa innan vi/ni kan ta diskussionen vidare.. Ni får slå mig på fingrarna här om ni vill

/Pärr

Märk väl att varken jag som återförsäljare eller Stylus som distributör spekulerat gällande prestanda i relation till övriga modeller - det är som sagt omöjligt innan vi lärt känna Sabrina närmare :)

Link to comment
Share on other sites

Märk väl att varken jag som återförsäljare eller Stylus som distributör spekulerat gällande prestanda i relation till övriga modeller - det är som sagt omöjligt innan vi lärt känna Sabrina närmare :)

Exakt. Jag säger samma sak. Kul med nyhetsvärde och det ska såklart tydliggöras. Men lyssning är A och O i slutändan....

Hoppas detta blir en bra intro att komma in i Wilsonvärlden...

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hej,

Ursäkta att jag lägger mig i. Hade inte tänkt att skriva så mycket mer här.,

Men tråden är ju publicerad under nyhetsforum, dvs som en "annonsering" om att Wilson lanserar ny modell. Tycker diskussionen börjar höra hemma någon annanstans. Ni som postar; är ni seriösa spekulanter på Sabrina eller vad är det vi/ni pratar om? Jag tycker Perfect Sense är tydlig med att det inte finns så mycket erfarenhet av dessa ännu i Sverige.. Åtminstone inte lyssningsmässiga. Därmed får framtiden utvisa huruvida dessa fungerar stand alone eller med sub etc..

Har alla erfarenhet av Sophia, Duette etc för att kunna värdera Sabrina redan nu på pris och mätdata.... Stora eller små högtalare (Wilson) osv...

Det finns många med alldeles för "stora" högtalare runt om i världen med alldeles "fel" förstärkare" därtill och vice versa... Först vid en hygglig match så tycker jag man kan börja diskutera för och nackdelar... både med golvare och stativare, men diskussionen handlade ju inte om det

Och Ja, jag har lyssnat på i stort sett alla Wilson själv (utom just Sabrina, W/P mod 4 och WAMM))

Låt nu Sabrina få landa in först så får vi höra sen... Hav tålamod helt enkelt..

/Pärr

Edit: kom på 2 Wilsonmodeller till jag ej har lyssnat på även om möjligheten till WAMM fanns en gång i UK 1989, men vi missade

Edited by lockis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...