Perfect sense Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 (edited) Wilson Sabrina är en mindre golvhögtalare för små- till medelstora rum tänkt att fylla glappet mellan Duette 2 och Sophia. Mer information kommer... Edited October 9, 2014 by Perfect sense Quote
K-man Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Intressant! ...och en WA som ser nätt ut.... \\K-man Quote
Daniel Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Ja, det är en pågående resa för Wilson Audio att förpacka ner de egenskaper som finns i de lite större modellerna till mer möbleringsvänliga alternativ. De tittar mycket på den europeiska marknaden nu för tiden. Wilson har alltid fokuserat på inspelningsögonblicket när det utvecklar sina högtalare. Det som finns på inspelningen ska reproduceras, med den dynamik, energi och skala som finns i formatet. Med Sabrina är tanken att göra om det de gjorde med den ursprungliga WATT/Puppy, skapa en högtalare vars prestanda står i stark kontrast mot sin storlek. Teknologin och kunnandet går framåt och WA tycker att de med Sabrina lyckats fånga essensen av fantastiskt ljud i en ny, och nättare högtalare. Vi återkommer med information om när de första paren kommer till Norden, och var man kan lyssna på dem. På Stylus är vi mycket förväntansfulla. Quote
Ekman Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Vet vi om det är en tvåvägare eller trevägs?? Hörde att den skulle bli billigare än Duette2 iallafall. Quote
new order Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 En hyllning till sin namne med efternamnet Salerno tro? Nä, skoj med en ny högtalarserie från Wilson för de med mindre lyssningsrum och plånbok. Borde vara en högtalare för Europa. Quote
Perfect sense Posted October 10, 2014 Author Posted October 10, 2014 Det är en 3-vägare enligt tidiga uppgifter ifrån Wilson. Vet vi om det är en tvåvägare eller trevägs?? Hörde att den skulle bli billigare än Duette2 iallafall. Quote
Perfect sense Posted October 10, 2014 Author Posted October 10, 2014 Rocky Mountain Audio Show har nyligen inletts där Sabrina premiärvisas - dock ännu i en förversion. Mer information och bilder "after the jump": http://theaudiotraveler.com/2014/10/10/rma...tching-sabrina/ Quote
Ekman Posted October 10, 2014 Posted October 10, 2014 Det är en 3-vägare enligt tidiga uppgifter ifrån Wilson. Tack, jag såg info nu om att det skulle vara 5tums mellanregister och en 8tums bas. Quote
Apexorca Posted October 10, 2014 Posted October 10, 2014 Verkligen spännande. Ser fram mot en demo. Quote
YYZ Posted October 10, 2014 Posted October 10, 2014 Gillar skarp den slanka designen. Jag funderar redan på hur de skulle göra sig i vårt "vanliga" vardagsrum Kanske även någon slank centerhögtalare på g? Förnärvarande har de ju riktiga schabrak Quote
calle_jr Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 En hyllning till sin namne med efternamnet Salerno tro? Voicade för euro-disco. Quote
Perfect sense Posted January 1, 2015 Author Posted January 1, 2015 Stor möter liten, liten möter stor... Wilson Audio kommer att premiärvisa nya Sabrina under CES den 6-9 januari. Tills nu har vi vetat väldigt lite om denna högtalare - nu vet vi mer! Quote
thli72 Posted January 1, 2015 Posted January 1, 2015 (edited) Rösten i videon gjorde mig extremt trött men kul video med en "sprängd" XLF Tycker Sabrinas Drivers ser ut att vara ett steg upp mot Sophia. Att "att fylla glappet mellan Duette 2 och Sophia" blir svårt om man menar prismässigt då Duette med stativ o Sophia kostar samma...svårt att hamna imellan då Edited January 1, 2015 by thli72 Quote
Perfect sense Posted January 1, 2015 Author Posted January 1, 2015 Rösten i videon gjorde mig extremt trött men kul video med en "sprängd" XLF Tycker Sabrinas Drivers ser ut att vara ett steg upp mot Sophia. Att "att fylla glappet mellan Duette 2 och Sophia" blir svårt om man menar prismässigt då Duette med stativ o Sophia kostar samma...svårt att hamna imellan då Jag syftade snarare på storleken Både Duette 2 och Sabrina tillhör en ny generation högtalare i relation till Sophia 3. Den vackraste Wilson-högtalaren hittills? Quote
thli72 Posted January 1, 2015 Posted January 1, 2015 (edited) Skall som sagt bli kul att se hur dom prissätter den. Trots 3an i namnet är väl Sophia o Max dom enda som har den "gamla" diskanten, borde vara nya på gång o då lär väl priserna gå upp men risken är att Sophia hamnar för nära Sasha. Wilson har varit en dröm sedan Dave visade Watt/Puppy 3 på Opalen ....men på senare år har inte Wilson legat i topp på min drömlista. Men denna Sabrina gillar jag Edited January 1, 2015 by thli72 Quote
thli72 Posted January 8, 2015 Posted January 8, 2015 (edited) 159.000:- va inte så jäkla farligt för ett par Wilson. . till o med billigare en den lilla Alida dom nyss introducerade Edited January 8, 2015 by thli72 Quote
Perfect sense Posted January 8, 2015 Author Posted January 8, 2015 159.000:- va inte så jäkla farligt för ett par Wilson. . till o med billigare en den lilla Alida dom nyss introducerade Inom en begränsad tid så är det detta introduktionspris som gäller - ja. Quote
thli72 Posted January 8, 2015 Posted January 8, 2015 Ok, synd. . . men skall bli kul att jämföra den med Sophia sen, lär inte bli så stor prisskillnad på dessa i slutända då. Måste hitta en bild på Sabrina o Sophia så man ser storleks skillnaden Vad är tillägget för dom lite roligare färgerna? Quote
Perfect sense Posted January 8, 2015 Author Posted January 8, 2015 Ok, synd. . . men skall bli kul att jämföra den med Sophia sen, lär inte bli så stor prisskillnad på dessa i slutända då. Måste hitta en bild på Sabrina o Sophia så man ser storleks skillnaden Vad är tillägget för dom lite roligare färgerna? Prisskillnaden mellan Sabrina och Sophia 3 / Duette 2 kommer att vara ca 20%. Sabrina är märkbart mindre än Sophia, men storleken är som bekant inte allt Denna blir medlem av en ny generation Wilson-högtalare. Pristillägget för andra lackalternativ än standard är ca 2-3% av högtalarpriset. Quote
thli72 Posted January 11, 2015 Posted January 11, 2015 Hmm, sophia 3 ligger på 225000:- idag så runt 187000:- för Sabrina då? Det va ett rejält bra intropris. . . även om jag av princip hatar intro pris Quote
Apexorca Posted January 11, 2015 Posted January 11, 2015 Sabrina är märkbart mindre än Sophia, men storleken är som bekant inte allt Denna blir medlem av en ny generation Wilson-högtalare. "Ny generation Wilson..." spännande. Är det nya tekniska inovationer som ändra förutsättningarna mot tidigare modeller? En ny modellserie? Storleken på en högtalare ger rätt avgörande förutsättningar dock. Det är min uppfattning. Finare högtalare i ett modellprogram hos högtalartillverkar är större och med bättre ljud än de mindre i de absolut flesta fall. Jag skulle bli förvånad om den spelar jämt med den större Sophia. Det vore oklokt att göra en billigare produkt som prestandamässigt konkurrerar ut ens egna produkt som är dyrare. Wilson vet vad de gör. Jag tror inte de ställer till det så. Sabrina kommer med all största sannolikhet bli jättebra, prisvärd och allt. Med lika stor sannolikhet blir den inte lika bra som Sophia. Men visst händer osannolika saker ibland. Quote
thli72 Posted January 11, 2015 Posted January 11, 2015 Alexsandria, alexia, Sasha o nu Sabrina tillhör väl denna nya generation Wilson med den nya egna diskanten......Sophia o Maxx har kvar den gamla Focal så dessa är den äldre generationen. Även Duette 2 o Alida har nog den nya ...alla centrar har den gamla Quote
Perfect sense Posted January 12, 2015 Author Posted January 12, 2015 Alexsandria, alexia, Sasha o nu Sabrina tillhör väl denna nya generation Wilson med den nya egna diskanten......Sophia o Maxx har kvar den gamla Focal så dessa är den äldre generationen. Även Duette 2 o Alida har nog den nya ...alla centrar har den gamla Den nya generationen som jag valde att kalla den inleddes med Alexia, och har därefter följts av Duette 2, Sasha 2 och nu senast Sabrina. De största skillnaderna är nya diskantelement och implementationer av dessa liksom uppdaterade kabinettmaterial och förfinade lösningar för resonanshantering. Sabrina är en helt ny modell. Duette 2 är i stora delar en ny högtalare i relation till Duette 1 vilken konstruerats ifrån grunden upp. Quote
Perfect sense Posted January 12, 2015 Author Posted January 12, 2015 Hmm, sophia 3 ligger på 225000:- idag så runt 187000:- för Sabrina då? Det va ett rejält bra intropris. . . även om jag av princip hatar intro pris Var priset kommer att landa efter introduktions-perioden är oklart i dagsläget. Stylus audio som distribuerar Wilson i Sverige kommer att kunna ge besked om detta vad det lider. Tyvärr så har dollarn som bekant gått upp markant under det senaste året (>20%), vilket kommer att drabba alla som ägnar sig åt import i någon form oavsett bransch. Quote
thli72 Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Den nya generationen som jag valde att kalla den inleddes med Alexia, och har därefter följts av Duette 2, Sasha 2 och nu senast Sabrina. De största skillnaderna är nya diskantelement och implementationer av dessa liksom uppdaterade kabinettmaterial och förfinade lösningar för resonanshantering. Sabrina är en helt ny modell. Duette 2 är i stora delar en ny högtalare i relation till Duette 1 vilken konstruerats ifrån grunden upp. Fel av mig då, trodde Alexandria XLF var starten på det nya. . . Nya Duette 2 ser trevlig ut men har svårt att svälja att den kostar samma som Sophia o rätt många tiotals tusen mer än Sabrina Quote
Perfect sense Posted January 12, 2015 Author Posted January 12, 2015 Fel av mig då, trodde Alexandria XLF var starten på det nya. . . Nya Duette 2 ser trevlig ut men har svårt att svälja att den kostar samma som Sophia o rätt många tiotals tusen mer än Sabrina XLF var startskottet - helt rätt! Duette 2 är ingen vanlig "stativhögtalare"... Den är också ett betydligt lämpligare val för många små- till medelstora rum än de större golvarna. Quote
thli72 Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Då hade jag rätt ändå. . . lär inte ta så lång tid innan ny Maxx o Sophia dyker upp. Säger inte imot att Duette 2 funkar bättre för många. . . men som utomstående har jag svårt att se hur Duette 2 kan kosta lika mycket som Sophia. . fler element, mer delar i filtret, större låda o högre fraktpriser. Duette 2 är en kul produkt men för 225k finns det mycket konkurrenter ...minst sagt Quote
Perfect sense Posted January 12, 2015 Author Posted January 12, 2015 (edited) "Ny generation Wilson..." spännande. Är det nya tekniska inovationer som ändra förutsättningarna mot tidigare modeller? En ny modellserie? Storleken på en högtalare ger rätt avgörande förutsättningar dock. Det är min uppfattning. Finare högtalare i ett modellprogram hos högtalartillverkar är större och med bättre ljud än de mindre i de absolut flesta fall. Jag skulle bli förvånad om den spelar jämt med den större Sophia. Det vore oklokt att göra en billigare produkt som prestandamässigt konkurrerar ut ens egna produkt som är dyrare. Wilson vet vad de gör. Jag tror inte de ställer till det så. Sabrina kommer med all största sannolikhet bli jättebra, prisvärd och allt. Med lika stor sannolikhet blir den inte lika bra som Sophia. Men visst händer osannolika saker ibland. Fördelen med större högtalare i allmänhet är skala, basegenskaper och möjlighet till att dedikera potentiellt fler element till en mer begränsad del av frekvensområdet. Nackdelen är riskerna för fler/kraftigare resonanser, utmaningen att integrera flera element och få dessa att homogenisera på ett så sömlöst sätt som möjligt, kravet på mer komplexa delningsfilter m.m.. Dessutom så ökar givetvis kostnaderna för material och produktion m.m. liksom kravet på fysisk plats i lyssningsrummet. En stativ- eller mindre golvhögtalare kan göras mindre komplex med högre komponentkvalitet än en större golvhögtalare i motsvarande prisklass. Resonanshanteringen underlättas också av ett mindre kabinett, liksom precision, timing och homogenitet tack vare en mer kompakt ljudkälla där färre element kan placeras närmare varandra. Mindre högtalare har en tendens att "försvinna" i ljudbilden på ett annat sätt än större högtalare. Jag upplever också att röster och instrument ofta har en naturligare storlek och skala ifrån mindre högtalare och element än större. Ytterst avgörs det av preferenser, musiksmak och rummets möjigheter och begränsningar - liksom givetvis budget. I ditt fall så har dock det stora vunnit över det lilla för länge sedan Edited January 12, 2015 by Perfect sense Quote
YYZ Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Duette 2 är ingen vanlig "stativhögtalare"... Den är också ett betydligt lämpligare val för många små- till medelstora rum än de större golvarna. Kanske är Sabrina också positionerad inom det segmentet? Jag hoppas på att de finns på plats uppkopplade 7-8 Feb. Quote
Perfect sense Posted January 12, 2015 Author Posted January 12, 2015 Kanske är Sabrina också positionerad inom det segmentet? Jag hoppas på att de finns på plats uppkopplade 7-8 Feb. Så är det absolut. Om de kommer att finnas på mässan i Stockholm den 7-8 februari kan Stylus svara på. Quote
Recommended Posts