P-pan Posted October 5, 2014 Posted October 5, 2014 Sköna söndag brukar man ju säga... och jag kan bara hålla med Dagen har verkligen gått i musikens tecken och besöker man Uppsala så kan man vara säker på att här både finns höga torn (domkyrkan) och "mastrade" band spolade med varsam hand... Helgens agenda gav dessutom tillfälle till att avlyssna ett par sedvanligt snygga "skorstenar" ... ... så jag börjar väl med dessa Quote
P-pan Posted October 5, 2014 Author Posted October 5, 2014 Varför åkte jag inte med /byZan Mmmm... det har jag också undrat över. Quote
Apexorca Posted October 5, 2014 Posted October 5, 2014 Varför åkte jag inte med /byZan Du har väl fult upp med stativarna! Quote
Svanteborg Posted October 6, 2014 Posted October 6, 2014 Hur kommer det sig att de inte spelades på Arken? De hade en ensam högtalare i ett mörkt hörn, inte alls som att de ville visa upp den ens. Ska bli kul att höra vad du tycker om den! Quote
P-pan Posted October 6, 2014 Author Posted October 6, 2014 Bebop said: Äntligen... Så tänkte jag också när jag såg Hi-fi Experience's annons angående eventet Och eftersom butiken ligger i Uppsala och jag ville ha sällskap så kontaktade jag naturligtvis Eliot, som gjorde mig sällskap. Att ytterligare två deltagare fick förhinder var lite synd men det får vi säkert anledning till att reparera vid ett annat tillfälle. Och som sagt, Äntligen... skulle det få lyssnas till en av Dynaudio's "lite bättre" och maffigare modeller Quote
pärr Posted October 6, 2014 Posted October 6, 2014 Så tänkte jag också när jag såg Hi-fi Experience's annons angående eventet Och eftersom butiken ligger i Uppsala och jag ville ha sällskap så kontaktade jag naturligtvis Eliot, som gjorde mig sällskap. Att ytterligare två deltagare fick förhinder var lite synd men det får vi säkert anledning till att reparera vid ett annat tillfälle. Och som sagt, Äntligen... skulle det få lyssnas till en av Dynaudio's "lite bättre" och maffigare modeller Man hade förvisso inte inte behövt åka till Uppsala. Samma demo med Evidence Platinum gick ju också av stapeln den 5-6 September på Reference Audio i Stockholm. Jag var där själv på Fredagen /Pärr Quote
Bebop Posted October 6, 2014 Posted October 6, 2014 Hur kommer det sig att de inte spelades på Arken? De hade en ensam högtalare i ett mörkt hörn, inte alls som att de ville visa upp den ens. Ska bli kul att höra vad du tycker om den! Där visade de upp sina nyaste alster, C4 Platinum och Focus XD Quote
P-pan Posted October 6, 2014 Author Posted October 6, 2014 pärr said: Man hade förvisso inte inte behövt åka till Uppsala. Samma demo med Evidence Platinum gick ju också av stapeln den 5-6 September på Reference Audio i Stockholm. /Pärr Helt rätt, men den helgen var de flesta i vårat sällskap upptagna så då passade Uppsala bättre... på mer än ett vis ... Det kommer att blir lite mer om Pink Floyd... men det tar vi lite senare Edit: Byte bildlänk Quote
BTS Posted October 7, 2014 Posted October 7, 2014 Och som sagt, Äntligen... skulle det få lyssnas till en av Dynaudio's "lite bättre" och maffigare modeller http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...zps45e40174.jpg Snyggt och det är så skönt att slippa se de nuförtiden nog så obligatoriska kromade Kina-ringarna runt elementen. Quote
P-pan Posted October 7, 2014 Author Posted October 7, 2014 Gillar du inte kromade ringar BTS ? Nu när det är på tal så kanske det dyker upp som x-tra tillbehör på nästa modell ... Kanske ändå är lite onödigt då de försvinner ur synfältet då frontskydden sitter på plats ? När vi ändå är inne på det här med utseende så måste jag få passa på att säga att jag tycker det är en riktigt snygg skapelse. De lätt melerade och mörkbruna sidostyckena i färg/faner-varianten Mocca, med ett rejält lager pianolack, ger ett minst sagt sobert och snyggt intryck Quote
K-man Posted October 7, 2014 Posted October 7, 2014 Ståtliga saker! ....frontskydden på plats....hmm....men det är väl fortsatt inte skydd på mellan/diskantmodulen? Det är nog ett ålderstecken, men jag tycker allt oftare (läs nästan alltid) att det är snyggare med frontskydd på nu mer.... ...tur man har högtalare där det inte går att ta bort så man slipper fundera.... \\K-man Quote
Engelholm Audio Posted October 7, 2014 Posted October 7, 2014 Härligt rapportering, Ppan. http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...zps709a06e4.jpg Är inte elementet nedsänkt i nivå med baffeln eller är det synvilla? Quote
P-pan Posted October 8, 2014 Author Posted October 8, 2014 Engelholm Audio said: Är inte elementet nedsänkt i nivå med baffeln eller är det synvilla? Bra fråga Engelholm, har bara lite svårt att själv avgöra eventuell synvilla eller nedsänkning. Har inga bilder tagen från rätt vinkel, om jag säger så... ... men nog ser det ut som att de ligger några millimeter ovan baffeln De är ju i alla fall blanka och fina och spelar riktigt bra Lite skymda i bild ser vi också det silvriga "guldet" från Alingsås... elektronik från Bladelius. Det är lite som vanligt... bakom varje berömd dansk... så står det en svensk ... Quote
Bebop Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Bra fråga Engelholm, har bara lite svårt att själv avgöra eventuell synvilla eller nedsänkning. Jodå, foamkanten på på basarna linjerar ca 2 cm längre ut än mellanregistren. Hur talspolarna ligger i förhållande till varandra vet jag inte. Man använder tidskompensation i delningsfiltret. Det ena diskantelementet arbetar från 3kHz och ända upp. Det andra spelar mellan 3-8 kHz med någon millisekund försening för att inte interferera med det andra i exakt fas. Skillnaden ligger utanför vad som kan uppfattas av örat. Däremot effekten av det hela. Så har Dynaudio förklarat det för mig. Samma sak med C2 och C4. Quote
Apexorca Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Snyggt och det är så skönt att slippa se de nuförtiden nog så obligatoriska kromade Kina-ringarna runt elementen. Vadå Kina-ringar och skönt att slippa se? Det finns en annan Dansk högtalartillverkare som har dessa ringar runt membranen. Smaken är som baken. Quote
Kilgore Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Fina bilder P-pan, kul med lyssning på dessa fina HT från Dynaudio. Quote
BTS Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Vadå Kina-ringar och skönt att slippa se? Det finns en annan Dansk högtalartillverkare som har dessa ringar runt membranen. Smaken är som baken. Exakt. En del gillar högtalare som är pimpade med Kina-ringar, andra inte. Quote
P-pan Posted October 10, 2014 Author Posted October 10, 2014 Och här analyserar man tekniska förehavanden så att musiken nästan stannar... ... kör hårt... även om jag själv är lite tekniskt oengagerad så ger det ju liv åt tråden Vi kan ju kanske kika vidare på vad för elektronik som spelade för dagen. Bladelius är väl inte en helt okänd svensk tillverkare av elektronik, även om jag kan tycka att deras sortiment syns ovanligt lite runtom våra närmaste forum och mediainstanser... lite synd för här finns helt klart potential till välljud och smidiga "biliotekslösningar" för datalagrad musikmjukvara. Ett litet "strömmande" reningsverk i form av Isotek's Genisis fanns också med Räknat uppifrån och ner så spelades det på... Mediaspelare - Embla Basic Plus Försteg - Saga Strömrenare - Isotek Genesis Slutsteg - Ymer... med 2 x 300 Wattiga hästkrafter Kabelhärvan bestod av Audioquest Wind + Siltech Princess (båda i xlr utförande) och högtalarkablaget kom även det från Siltech, modell Anniversary. "Knähunden's" eventuella husse (översta hyllan) har jag dock ingen koll på ska jag kanske tillägga. Quote
Apexorca Posted October 10, 2014 Posted October 10, 2014 Härliga bilder, Ppan! Håller med! Genisis, pratade de något särskilt om den och om det kommer en specialare för bara front endprodukter? Eller var det mestl Dynaudiosnack? Quote
P-pan Posted October 10, 2014 Author Posted October 10, 2014 Apexorca said: Håller med! Genisis, pratade de något särskilt om den och om det kommer en specialare för bara front endprodukter? Eller var det mestl Dynaudiosnack? Det var av naturliga skäl (såklart) mest prat om Dynaudio. Dessutom så var jag lite för distraherad av kameran, i vanlig ordning, för att uppfatta allt det väsentliga den mycket trevliga demonstratören hade att berätta Jag får be om ursäkt för det. Jag borde nog försöka jobba i par med någon som har bättre öron för vad som inte kommer ur högtalarna s.a.s Jag försvinner, som oftast, så lätt ut i världen av eventuella bildvinklar eller musikaliska intryck... kan ju vara nog så viktigt det också i.o.f.s Även fast Dynaudio Evidence Platinum spelade riktigt, riktigt bra så fastnade jag faktiskt för en annan "burk" som demades i ett av de mindre rummen... i skuggan av de stora dansar de små skulle man kunna säga. Jag ska återkomma till den lyssningsstunden lite senare Strömrening, och varför inte en Genisis, är onekligen en produkt som jag i framtiden borde testa lite här hemma Tack för alla glada tillrop då det gäller bilderna, det värmer Quote
Bebop Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 En del gillar högtalare som är pimpade med Kina-ringar, andra inte. Jag gillar heller inte de "pimpade" Kina-ringarna som tidigare modeller i Evidence-serien har, inklusive mina Temptation. Som väl är de helt dolda bakom fronttyget. Jag tycker blåa displayer är lika hemska. Det är en typisk ingenjörskonstruktion utan kunskap och insikt om ljusets våglängd och hur det påverkar läsbarhet och irritation för ögat. En skolad typograf eller grafisk designer skulle aldrig komma på ett sådant idiotiskt val, i vart fall inte om syftet är att läsa vad som står på displayen. I det avseendet är det befriande att se t ex Jeff Rowlands design. De nya Platinum tycker jag ser betydligt bättre ut. Quote
calm Posted October 11, 2014 Posted October 11, 2014 Jag gillar heller inte de "pimpade" Kina-ringarna som tidigare modeller i Evidence-serien har, inklusive mina Temptation. Som väl är de helt dolda bakom fronttyget. Jag tycker blåa displayer är lika hemska. Det är en typisk ingenjörskonstruktion utan kunskap och insikt om ljusets våglängd och hur det påverkar läsbarhet och irritation för ögat. En skolad typograf eller grafisk designer skulle aldrig komma på ett sådant idiotiskt val, i vart fall inte om syftet är att läsa vad som står på displayen. I det avseendet är det befriande att se t ex Jeff Rowlands design. De nya Platinum tycker jag ser betydligt bättre ut. Den blå ljusdioden renderade i vart fall ett Nobelpris! Föredrar faktiskt blått framför grönt. Min g:a ARC cd 7:a var omöjlig att läsa på håll. Bättre är den nya som är någon form av vitt mot mörk bakgrund. Calm Quote
Bebop Posted October 13, 2014 Posted October 13, 2014 Detta är ett otroligt spännande diskussions-ämne, men kanske för en annan tråd? Jag tycker också att det är ett intressant område. Om P-pan inte misstycker, så kan vi skapa en ny tråd och lyfta över OT-inläggen dit. På så renodlas tråden mer till P-pans ursprungliga avsikt, nämnligen att berätta om besöket i Uppsala. Är det OK P-pan? Quote
P-pan Posted October 13, 2014 Author Posted October 13, 2014 Ni får göra precis som ni vill Jag har för tillfället lite ont om tid att lägga på forumet därav mitt frånfälle. Det finns naturligtvis mer att visa från demon så ha tålamod. Quote
Apexorca Posted October 13, 2014 Posted October 13, 2014 Ni får göra precis som ni vill Jag har för tillfället lite ont om tid att lägga på forumet därav mitt frånfälle. Det finns naturligtvis mer att visa från demon så ha tålamod. Nu har ju Dynaudio även varit i Göteborg med dessa torn. Jag har lyssnat och tagit lite bilder och om farbror P-pan tillåter kan jag lägga ut lite i denna tråd. Quote
JockeX Posted October 13, 2014 Posted October 13, 2014 (edited) Gärna kombinerat med lite lyssningsintryck också... jag missade dem i uppsala (även om rummet såg lite kalt ut på bilderna) Edited October 13, 2014 by JockeX Quote
Bebop Posted October 13, 2014 Posted October 13, 2014 Ni får göra precis som ni vill Den intressanta OT-diskussionen har flyttats till Hififorum med namn Konstruktionsprinciper högtalare Eftersom det första inlägget jag flyttade skrevs av DoubleA så står också han som trådskapare. Fortsätt gärna den intressanta diskussionen där medan vi väntar på fler bilder här från de som bevistat Dynaudio-turnén. Quote
Recommended Posts