pärr Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Hittade detta kanske tänkvärda eller kanske provokativa inlägg på annat "publikt fora".... Intressant att höra vad ni säger... Är det såhär?.. dvs för oss som bor i Sthlm /Pärr ************copy paste**************** Vad gäller välljud är handlarna, i alla fall i stockholm, ett rejält problem. Har provlyssnat, hifi-kompis som letade högtalare, på en dynaudio burk för knappt 130 k, på en butik på söder, och först spelades det med en för klen stärkare som inte orkade med, sen satte de oss alldeles för nära, det lät inte bra alls. Det lät bättre bakom stolen/pallen. När jag påpekar det drar de en historia om att ja det här rummet låter jättedåligt. Men varför i hela friden dema burkar för över 100 k i ett rum ni anser vara dåligt? Så, inget köp där, inkompetens lockar ju inte. Sen drar vi till en hifibutik på kungsholmen och lyssnar på en burk för runt 300k i deras dedikerade lyssningsrum. Där har de dragit isär högtalarna så långt det går i rummet, så du får ingen centerbild, sångaren finns i två högtalare, inte i mitten. Går jag nästan längst bak i rummet får jag sångaren i mitten. När jag påpekar det så får jag höra att de vill ha det så, det stagar så bra då. Men snälla nån. Det här var nog stockholms två största handlare om vi undantar hifiklubben och att de är så off, det är ju konstigt. Så, hifihandlare i stockholm, jag använder dem inte. De är för dåliga bara. Jag gillar att cykla, internetshoppandet där är mycket mer utvecklat än inom hifi. Det är väl för att det är "standardprylar" på alla hojjar så det går att ha ett bra sortiment. Men, regeln där är enkel för mig, finns det en handlare som kan hjälpa mig med råd, då får de vara 20-30% dyrare. Men, det faller ju alltid på att de inte har råd att ge, jag vet mer, dessutom mycket sämre sortiment än en internetshop. Så, är du en intresserad och initierad hobbyist, så är affärerna ingen hjälp, då blir hobbypolare, internet och beghandlande dina vänner. ************end************** Quote
Apexorca Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Hittade detta kanske tänkvärda eller kanske provokativa inlägg på annat "publikt fora".... Intressant att höra vad ni säger... Är det såhär?.. dvs för oss som bor i Sthlm /Pärr ************copy paste**************** Vad gäller välljud är handlarna, i alla fall i stockholm, ett rejält problem. Har provlyssnat, hifi-kompis som letade högtalare, på en dynaudio burk för knappt 130 k, på en butik på söder, och först spelades det med en för klen stärkare som inte orkade med, sen satte de oss alldeles för nära, det lät inte bra alls. Det lät bättre bakom stolen/pallen. När jag påpekar det drar de en historia om att ja det här rummet låter jättedåligt. Men varför i hela friden dema burkar för över 100 k i ett rum ni anser vara dåligt? Så, inget köp där, inkompetens lockar ju inte. Sen drar vi till en hifibutik på kungsholmen och lyssnar på en burk för runt 300k i deras dedikerade lyssningsrum. Där har de dragit isär högtalarna så långt det går i rummet, så du får ingen centerbild, sångaren finns i två högtalare, inte i mitten. Går jag nästan längst bak i rummet får jag sångaren i mitten. När jag påpekar det så får jag höra att de vill ha det så, det stagar så bra då. Men snälla nån. Det här var nog stockholms två största handlare om vi undantar hifiklubben och att de är så off, det är ju konstigt. Så, hifihandlare i stockholm, jag använder dem inte. De är för dåliga bara. Jag gillar att cykla, internetshoppandet där är mycket mer utvecklat än inom hifi. Det är väl för att det är "standardprylar" på alla hojjar så det går att ha ett bra sortiment. Men, regeln där är enkel för mig, finns det en handlare som kan hjälpa mig med råd, då får de vara 20-30% dyrare. Men, det faller ju alltid på att de inte har råd att ge, jag vet mer, dessutom mycket sämre sortiment än en internetshop. Så, är du en intresserad och initierad hobbyist, så är affärerna ingen hjälp, då blir hobbypolare, internet och beghandlande dina vänner. ************end************** Det var en dyster bild han målar upp. Jag hoppas han bara haft otur. När jag varit i Stockholms HiFi-butiker har jag inte upplevt dessa grava problem alls. Generellt upplever jag att de absolut flesta HiFi handlare gör att gott jobb, men så klart kan det misslyckas ibland. Quote
P-pan Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 (edited) Nä... vi har det riktigt bra skulle jag vilja säga. Tycker din inklippta text är väldigt skev, sett från min erfarenhet. Edited October 2, 2014 by P-pan Quote
pärr Posted October 2, 2014 Author Posted October 2, 2014 Hittade detta kanske tänkvärda eller kanske provokativa inlägg på annat "publikt fora".... Är det såhär?.. dvs för oss som bor i Sthlm /Pärr Nä... vi har det riktigt bra skulle jag vilja säga. Tycker din inklippta text är väldigt skev, sett från min erfarenhet. Säger inte heller att det är så på något sätt, och det är som sagt inte mina synpunkter, men intressant att höra åsikter.. Min intention var kanske att får höra lite motsatsargument om ni förstår vad jag menar... 2 har kommit redan /Pärr Quote
P-pan Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Många lyssnar väl först i butik för att sedan gå och handla nytt eller begagnat via nätet ? Var ska man lyssna när butikerna inser att näthandeln har blivit en för stor marknadskraft ? Grisen i säcken-risken skulle nog öka en del skulle jag tro. Ska jag, som helst köper via en "riktig handlare", så småningom behöva betala inträde eller timavgift då jag besöker en fysisk butik för lyssning ? Nej, de butiker jag har besökt, gäller inte bara de vi har i Stockholm utan hela vårat avlånga land, har alltid givit mig en riktigt "god föreställning" både då det gäller bemötande och hur prylarna har varit uppställda (välljudande) Quote
Ekman Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Njae nån form av ärlighet får väl ändå finnas... Precis som på mässor så kan det låta allt ifrån fantastiskt till uruselt i en butik och bemötandet kan också variera kraftigt. Att påstå att man enbart har haft positiva, eller för den delen negativa erfarenheter är inte i närheten av rättvisande. Quote
byZan Posted October 3, 2014 Posted October 3, 2014 Det var en dyster bild han målar upp. Jag hoppas han bara haft otur. När jag varit i Stockholms HiFi-butiker har jag inte upplevt dessa grava problem alls. Generellt upplever jag att de absolut flesta HiFi handlare gör att gott jobb, men så klart kan det misslyckas ibland. Jag tror som du Apexorca! Jag tror han är ute och cyklar när han påstår att det alltid är dåliga rum, fel elektronik som är inkopplat, dåligt ljud i alla Stockholmsbutiker. Iofs är det ju en smaksak så varför skulle han inte få tycka det? Men att publikt gå ut och dissa alla butiker i Stockholm är lite väl magstarkt tycker jag. Jag har under alla mina år som jag sprungit in och ut i alla butiker i Stockholm varit glad för att kunna få lyssna till olika uppsättningar av elektronik och högtalare. Visst har jag varit besviken ibland - det lät inte alls såsom jag trodde att det skulle göra, om det var rätt uppfattat av mig eller fel på matchningen var nog en smaksak de flesta gångerna. Så att påstå att butikerna i Stockholm "bara är för dåliga" för att två ställen inte var något som passade tycker jag är orättvist! Jag har under åren köpt och köper - nytt direkt i butik - begagnat både på den nationella och internationella marknaden och tar ofta hjälp av hobbyvänner, så jag är både en intresserad och initierad hobbyist. Så du som skrev detta negativa om våra butiker tycker jag ska cykla vidare, men kom inte hit och gnäll på alla våra butiker igen /byZan Quote
Daniel Posted October 3, 2014 Posted October 3, 2014 Provokativt kanske. Men om man skalar bort det emotionella ur kontexten, så handlar det väl om vad författaren anser är värdet av en butik? Här i världen, och speciellt i hifi-världen, finns det många som besitter och eller tror sig besitta all den kunskap och erfarenhet som krävs för att inte vara beroende av några andra intryck. Man kan själv helt enkelt. Det är lätt att rycka på axlarna åt extremt polariserade och kanske något förenklade åsikter för att de är just detta. Men jag tror att hela branschen behöver fundera på vad man själv tillför i näringskedjan. Jag tar på mig affärsperspektivet här, bara för att det var just butiker som diskuterades. Men även om vi på Stylus inte har någon butiksverksamhet så tror vi fortfarande att just butiker är extremt viktigt för att branschen ska överleva. För om esoteriska produkter inte kommer ut på marknaden och syns och hörs. Så kommer återväxten och intresset för hifi att dö med den något åldrande generation vi ser mest av idag. En bra butik ska givetvis ha hög kunskap om sina produkter och hur man ställer upp dem. De ska kunna inspirera och förklara, vara trevliga och ödmjuka inför att den ena kunden kan vara extremt kunnig, medan den andra inte vet någonting. Det är ett inte helt enkelt jobb. Som distributör ska vi givetvis hjälpa butiken med utbildningar och kunskap i den utsträckning som butiken vill nyttja dessa tjänster. Så även om författaren av inlägget var lite väl hård enligt vissa, så bör man fundera på frågan i stort. Den är inte så enkel om man skrapar lite på ytan. Nähä. En fredagslåt på det. http://open.spotify.com/track/3ogpjh4LBNpDtIaJlpiJCi Quote
calm Posted October 3, 2014 Posted October 3, 2014 (edited) Generellt skulle jag säga att butiksdelen i hifi-sammanhang har en utomordentlig viktig roll att spela även framöver. Jag tillhör den kategorin som aldrig skulle köpa min utrustning utan att först testa den i mitt eget system så att man kan få en uppfattning om hur det hela fungerar rent ljudmässigt. För detta krävs att man kan låna hem prylar och för detta krävs att någon är villig att ta hem produkten och ta risken att om det inte fungerar som det skall så skall det finnas returrätt. Sedan finns det två skolor rörande demos i butik. En säger att man inte bör maximera lyssningsförutsättningarna i butik, för då ökar man chansen att det låter bättre hemma. Motsatsen är då att om man anpassar lyssningsförutsättningarna i butiken så kan det låta sämre hemma. Jag tillhör nog dem som gärna vill höra så nära full potential redan i butiken och sedan göra egna anpassningar hemma. På Stockholmsmarknaden finns få butiker som både kan och vill ta hem highend-produkter och dema dem på ett rimligt sätt. När det gäller de tyngre produkterna finns egentligen bara en. Min erfarenhet säger att det ibland kan råda delade meningar om hur t.ex. en högtalaruppställning skall göras och där får man nog vara lite kritisk som kund och faktiskt begära justering om man inte är nöjd. Om man anser att högtalarna enligt den egna smaken borde stå på annat sätt så är jag övertygad att detta kan ordnas, liksom byte av elektronik. Ibland är man som kund lite för snäll och det kan ibland vara svårt att bedöma kompetensen hos dem man möter i affärer. Men krav kan man alltid ställa. Annars kan man alltid rösta med fötterna. Calm Edit radbrytning Edited October 5, 2014 by calm Quote
Hans-Tommy Posted October 3, 2014 Posted October 3, 2014 (edited) Generellt skulle jag säga att butiksdelen i hifi-sammanhang har en utomordentlig viktig roll att spela även framöver. Jag tillhör den kategorin som aldrig skulle köpa min utrustning utan att först testa den i mitt eget system så att man kan få en uppfattning om hur det hela fungerar rent ljudmässigt. För detta krävs att man kan låna hem prylar och för detta krävs att någon är villig att ta hem produkten och ta risken att om det inte fungerar som det skall så skall det finnas returrätt. Sedan finns det två skolor rörande demos i butik. En säger att man inte bör maximera lyssningsförutsättningarna i butik, för då ökar man chansen att det låter bättre hemma. Motsatsen är då att om man anpassar lyssningsförutsättningarna i butiken så kan det låta sämre hemma. Jag tillhör nog dem som gärna vill höra så nära full potential redan i butiken och sedan göra egna anpassningar hemma. På Stockholmsmarknaden finns få butiker som både kan och vill ta hem highend-produkter och dema dem på ett rimligt sätt. När det gäller de tyngre produkterna finns egentligen bara en. Min erfarenhet säger att det ibland kan råda delade meningar om hur t.ex. en högtalaruppställning skall göras och där får man nog vara lite kritisk som kund och faktiskt begära justering om man inte är nöjd. Om man anser att högtalarna enligt den egna smaken borde stå på annat sätt så är jag övertygad att detta kan ordnas, liksom byte av elektronik. Ibland är man som kund lite för snäll och det kan ibland vara svårt att bedöma kompetensen hos dem man möter i affären. Men krav kan man alltid ställa. Annars kan man alltid rösta med fötterna. Calm jag kan bara hålla med Calm. Jag har varit i båda dessa affärer ett flertal gånger och båda är mycket proffsiga. Jag har framförallt varit mycket på affären på Kungsholmen och de är mycket hjälpsamma om man har önskemål om uppställningar man är intresserad av att lyssna på. Jag känner inte alls igen den kritik som riktas mot dem. Som alltid är det ju att som man bemöter andra blir man själv bemött. Jag kan bara jämföra med rapporteringen från mässan i Göteborg, hur olika uppfattades inte ljudet där ,ljud är väldigt personligt, vi har alla olika preferenser hälsar tommy Edited October 3, 2014 by Hans-Tommy Quote
AlfaGTV Posted October 3, 2014 Posted October 3, 2014 ... En bra butik ska givetvis ha hög kunskap om sina produkter och hur man ställer upp dem. De ska kunna inspirera och förklara, vara trevliga och ödmjuka inför att den ena kunden kan vara extremt kunnig, medan den andra inte vet någonting. Det är ett inte helt enkelt jobb. Som distributör ska vi givetvis hjälpa butiken med utbildningar och kunskap i den utsträckning som butiken vill nyttja dessa tjänster. ... Tycker du framför några viktiga punkter här Daniel! En handlare/kund-relation byggs upp baserat på ett ledord från båda sidor, "ödmjukhet"... Det är ju inga duvungar som recenseras i handlarrollen, de besitter ju en massiv erfarenhet och givetvis har de egna tankar och idéer om hur det bör låta, och hur ett system byggs upp. Vad dessa handlare saknar i dessa kundmöten, och många andra, är i min mening ödmjukhet inför kunden, och att man kanske inte nödvändigtvis besitter samma ljudideal. Givetvis fattar jag att handlaren vill se till att kunna ta ut en lön i slutet på månaden. Och om en relation har stärkts sitter kanske kunden hemma och spelar musik och är nöjd! Trots plånbokens viktminskning... Jag vill bara inflika, att utan HiFi-handlare hade jag INTE haft det här intresset idag! Inte utan forum som detta, eller goda vänners lag heller. Vh Micke Quote
calm Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 jag kan bara hålla med Calm. Jag har varit i båda dessa affärer ett flertal gånger och båda är mycket proffsiga. Jag har framförallt varit mycket på affären på Kungsholmen och de är mycket hjälpsamma om man har önskemål om uppställningar man är intresserad av att lyssna på. Jag känner inte alls igen den kritik som riktas mot dem. Som alltid är det ju att som man bemöter andra blir man själv bemött. Jag kan bara jämföra med rapporteringen från mässan i Göteborg, hur olika uppfattades inte ljudet där ,ljud är väldigt personligt, vi har alla olika preferenser hälsar tommy Bra Tommy att du fattade vad jag menade! Mitt inlägg var inte riktat mot dessa affärer och i synnerhet inte mot Audio Concept som jag bedömer som en av de mest välsorterade affärerna och kunniga, även i en internationell jämförelse. Har genom dem under åren fått möjlighet att se och lyssna på " de stora elefanterna" som annars inte skulle kunnat vara tillgängliga i Sverige. Jag vet att man lägger stor omsorg på både produktsortiment, men också på sammanställning av dessa i systemuppbyggnad och i högtalaruppställningar. Svanå-rummet var ett av de första i landet där man gjort ett "dedikerat" lyssningsrum som verkligen lever upp till namnet. Så kvintessensen i mitt inlägg var att om man tror sig veta bättre än proffsen som kund vad gäller t.ex. högtalaruppställning så får man faktiskt begära en omplacering om man inbillar sig att man kan ämnet bättre än de som ägnat sitt professionella liv till att dagligen hantera dessa frågor. Calm Quote
Bebop Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Det finns alltid dårar och skitstövlar. Sakinnehållet saknar relevans, menar jag. Framför allt när man refererar till Reference Audio och Audio Concept. Och om han nu skulle uppfatta spelningarna som påstås, säger det betydligt mer om den person och dennes agenda som skrivit inlägget än om butikerna. Butikernas roll är viktig som påpekats men det här inlägget tycker inte jag tillför någon konstruktiv kritik. Quote
Hans-Tommy Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Bra Tommy att du fattade vad jag menade! Mitt inlägg var inte riktat mot dessa affärer och i synnerhet inte mot Audio Concept som jag bedömer som en av de mest välsorterade affärerna och kunniga, även i en internationell jämförelse. Har genom dem under åren fått möjlighet att se och lyssna på " de stora elefanterna" som annars inte skulle kunnat vara tillgängliga i Sverige. Jag vet att man lägger stor omsorg på både produktsortiment, men också på sammanställning av dessa i systemuppbyggnad och i högtalaruppställningar. Svanå-rummet var ett av de första i landet där man gjort ett "dedikerat" lyssningsrum som verkligen lever upp till namnet. Så kvintessensen i mitt inlägg var att om man tror sig veta bättre än proffsen som kund vad gäller t.ex. högtalaruppställning så får man faktiskt begära en omplacering om man inbillar sig att man kan ämnet bättre än de som ägnat sitt professionella liv till att dagligen hantera dessa frågor. Calm Hej igen Jag har kollat upp lite mera, inspelningen med hål i mitten, är lite speciell, det är en live inspelning från en kyrka där musikerna sitter i en cirkel (Cowboy Junkies, Trinity Church) om man som kund inte greppar det så ........... Är det inte lätt att vara säljare av "dyra" hifigrejer som har både djup och bred stereo Jag jobbar själv inom läkemedelsindustrin och mitt företag säljer mycket läkemedel på licens. Detta betyder att man köper en licens att få sälja läkemedlet i tex Norden av tillverkaren. Detta innebär att man inte får sälja läkemedlet någon annanstans men har ensamrätt i Norden. Detta är ett system som man kan ha åsikter om, en del tycker att man ska kunna köpa saker var man själv vill.personligen tycker jag det är ett bra system för det gör att jag har ett jobb. Liknande system finns inom hifibranschen, audioconcept har tex ensamrätt att sälja MBL i Norden så jag kan inte åka till Tyskland och köpa mig ett par nya 101:or utan måste gå via AC. Helt OK för mig! Jag vill ju att man ska kunna gå till en affär och lyssna innan man köper något. Jag tror nämligen att tråden har flera bottnar än den först uppenbara om hur man blir bemött när man vill lyssna på hifi Hälsar tommy Quote
calle_jr Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Du som har skrivit kanske är medlem här också? Om du är det så kanske du kan förklara lite bättre vad du menar, för jag fattar inte. Kan du lyssna på Internet? Quote
Bebop Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Liknande system finns inom hifibranschen, audioconcept har tex ensamrätt att sälja MBL i Norden så jag kan inte åka till Tyskland och köpa mig ett par nya 101:or utan måste gå via AC. Helt OK för mig! Jag vill ju att man ska kunna gå till en affär och lyssna innan man köper något. Det rimmar i och för sig illa med en öppen marknad med fritt flöde av varor och tjänster. Varför skall jag behöva köra 60 mil enkel resa till Sthlm istället för 40 mil till Hamburg, eller färjan över till Gdansk? Eller Köpenhamn 15 mil härifrån? Servicen i tyska butiker är väl så bra som i Sverige. Jag kan förstå att en handlare agerar protektionistiskt utifrån sin horisont men det gör ju även kunder. Jag handlar helst på hemmaplan också men känner mig helt fri som fågeln att handla på vilken kontinent jag vill. Quote
shifts Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Flera bra inlägg här i i tråden, men också några som inte verkar ta hans intryck från butikerna på allvar – det gör jag. Vet inte vad det beror på att folk tror han försöker vara orättvis och måla upp en nidbild av butikerna. Han håller dem även anonyma och även om jag bott i Sthlm begriper jag bara vilken den ena av dem är. Quote
BTS Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Liknande system finns inom hifibranschen, audioconcept har tex ensamrätt att sälja MBL i Norden så jag kan inte åka till Tyskland och köpa mig ett par nya 101:or utan måste gå via AC. Helt OK för mig! Tyskland räknas inte in i de nordiska länderna så det går finfint att åka dit och köpa sig ett par MBL rakt över disk. Quote
Bebop Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Flera bra inlägg här i i tråden, men också några som inte verkar ta hans intryck från butikerna på allvar – det gör jag. Vet inte vad det beror på att folk tror han försöker vara orättvis och måla upp en nidbild av butikerna. Han håller dem även anonyma och även om jag bott i Sthlm begriper jag bara vilken den ena av dem är. Jag begriper vilka båda är och nu kan var och en åka dit och bedöma själva istället för att spekulera. Båda butikerna har en lång historia bakom sig och en ansenlig kundkrets bakom sig. Det får man inte om man agerar oprofessionellt. Så korkade är inte kunder. Quote
calm Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Det finns naturligtvis många aspekter på detta med butiker kontra andra inköpskanaler och jag är nog lite bortskämd som har en butik i världsklass faktiskt på promenadavstånd. Vad jag menar med mina tidigare inlägg är att en butik med ett sortiment med framstående produkter och med kompetent personal är en förutsättning för ett rikt och utvecklande hifi-liv. Jag skulle som jag skrivit aldrig köpa en produkt i megakronorsklassen, utan att testa den först i mitt system. Trots att man hört i butik, på mässa eller i otal recensioner läst om en viss produkt så är det inte allom givet att den kommer att passa i mitt system, med mitt ljudideal och min musiksmak. Det finns ett antal parametrar att överväga när det gäller val av leverantör: Produktutbud, omfattning och djup. Kompetens, erfarenhet och utbildning Engagemang och intresse för kund Servicegrad och tillgänglighet Demokapacitet med lyssningsrum och hemlånsmöjlighet Teknisk support och service Nätverk med annan expertis t.ex akustiker, datatekniker, musiker, inspelningtekniker, tillverkare och distributörer. Mötesplats för likasinnade och intresseväckande arrangemang i butiksmiljö. Osv. Osv. Kan jag sätta bock på dessa punkter så kan jag vara säker på att jag har landat rätt. Pris blir då en andrahandsfråga för jag sätter de andra punkterna högre. Men i mitt fall så har jag haft tur eftersom mitt system aldrig låtit bättre än nu och jag njuter i fulla drag av ren och skär musik. Calm Quote
Perfect sense Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 (edited) Tack Calm, du sammanfattar värdet av en lokal handlare mycket fint tycker jag - allra särskilt för produkter på högre nivå. / Marcus Det finns naturligtvis många aspekter på detta med butiker kontra andra inköpskanaler och jag är nog lite bortskämd som har en butik i världsklass faktiskt på promenadavstånd. Vad jag menar med mina tidigare inlägg är att en butik med ett sortiment med framstående produkter och med kompetent personal är en förutsättning för ett rikt och utvecklande hifi-liv. Jag skulle som jag skrivit aldrig köpa en produkt i megakronorsklassen, utan att testa den först i mitt system. Trots att man hört i butik, på mässa eller i otal recensioner läst om en viss produkt så är det inte allom givet att den kommer att passa i mitt system, med mitt ljudideal och min musiksmak. Det finns ett antal parametrar att överväga när det gäller val av leverantör: Produktutbud, omfattning och djup. Kompetens, erfarenhet och utbildning Engagemang och intresse för kund Servicegrad och tillgänglighet Demokapacitet med lyssningsrum och hemlånsmöjlighet Teknisk support och service Nätverk med annan expertis t.ex akustiker, datatekniker, musiker, inspelningtekniker, tillverkare och distributörer. Mötesplats för likasinnade och intresseväckande arrangemang i butiksmiljö. Osv. Osv. Kan jag sätta bock på dessa punkter så kan jag vara säker på att jag har landat rätt. Pris blir då en andrahandsfråga för jag sätter de andra punkterna högre. Men i mitt fall så har jag haft tur eftersom mitt system aldrig låtit bättre än nu och jag njuter i fulla drag av ren och skär musik. Calm Edited October 4, 2014 by Perfect sense Quote
YYZ Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 (edited) Jag tycker Stockholm (Jag bor i Solna) har en bra mångfald av butiker. Engagemang, kunskap och ödmjukhet är nyckelord för mig. Att "lära känna" varandra i skapande av förtroende och respekt är också viktigt. Skulle jag bo kvar i min gamla hemstad Örebro så skulle det inte vara lika trevligt. Med all respekt, den enda butik som finns där som jag vet om är Hifi-klubben. Sprang mycket på Hifi-huset på den gamla goda tiden. Butiker är viktigt. Bedömningen som initierar denna tråd har jag bara varit med om någon enstaka gång, men varför ta det så himla allvarligt att behöva skriva av sig och klanka ned? Är ju bara att skaka av sig och ta nya tag. Alla kan ha en dålig dag, även besökaren Edited October 4, 2014 by YYZ Quote
Rydberg Posted October 4, 2014 Posted October 4, 2014 Har bara besökt Audio Concept i Stockholm men det var en väldigt positiv upplevelse. Quote
pärr Posted October 4, 2014 Author Posted October 4, 2014 Hej, Hoppsan. Många inlägg. Min tanke var främst att få upp frågan då jag också kände spontant att inlägget kunde vara missvisande. Att ta ifrån någon person dennes egna upplevelse vill jag dock inte göra, och upplevelsen måste man nog respektera. Jag har också besökt de båda butiker som sannolikt åsyftas och har inget att anmärka. Möjligen att den ena har gått lite åt "mainstream-hållet", men det kan säkert vara ett uttryck för den nutid vi lever i. Så inget konstigt med det. Själv har jag haft vissa diskussioner med både importörer och handlare och jag tror man på något sätt måste se över sina affärsmodeller. Det har varit givande samtal, och tankar finns absolut märker man. Vad jag menar är tex att man säljer inte en skivspelare för 5.000:- på samma sätt som en för 500.000:-. Jag vill påstå att processen i de flesta fall (OBS! De flesta fall) skiljer sig väsentligt i dessa båda försäljningar.. Förutsättningar, krav, kompetens, beslutsprocess, leverans, support/efterservice mm mm. Det mesta är annorlunda vill jag påstå och man får kanske bestämma i vilket segment man vill verka, om man nu inte behärskar båda dvs mvh /Pärr Quote
hrk Posted October 5, 2014 Posted October 5, 2014 För min del så är det viktigt att kunna få höra potentialen på det jag är där för att lyssna på.Svanårum eller inte spelar mindre roll men rummet anläggningen spelar i bör kunna ge en rättvis bild av anläggningen tycker jag. Detta är inte alltid fallet och kommer man för långt ifrån att göra anläggningen rättvis finner iaf jag ingen större mening med att sitta och lyssna till den. Annars så är jag väldigt tacksam för alla som bedriver hifi verksamhet så att vi alla har möjlighet att få möjlighet att se och lyssna på allt som finns därute. Mässa , butik eller hos mindre aktörer i hemmiljö. Jag är bedrövad över att skivbutiker läggs ner pga att ett stort värde försvinner där och detsamma gäller om man inte skulle kunna få besöka hifiaktörer och få ta till sig deras kunskap och erfarenhet av det dom säljer och att få lyssna till deras utbud.Det mänskliga mötet får inte underskattas , det är nog där jag har lärt mig mest genom livet. /hrk Quote
Engelholm Audio Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Provokativt kanske. Men om man skalar bort det emotionella ur kontexten, så handlar det väl om vad författaren anser är värdet av en butik? Här i världen, och speciellt i hifi-världen, finns det många som besitter och eller tror sig besitta all den kunskap och erfarenhet som krävs för att inte vara beroende av några andra intryck. Man kan själv helt enkelt. Det är lätt att rycka på axlarna åt extremt polariserade och kanske något förenklade åsikter för att de är just detta. Men jag tror att hela branschen behöver fundera på vad man själv tillför i näringskedjan. Jag tar på mig affärsperspektivet här, bara för att det var just butiker som diskuterades. Men även om vi på Stylus inte har någon butiksverksamhet så tror vi fortfarande att just butiker är extremt viktigt för att branschen ska överleva. För om esoteriska produkter inte kommer ut på marknaden och syns och hörs. Så kommer återväxten och intresset för hifi att dö med den något åldrande generation vi ser mest av idag. En bra butik ska givetvis ha hög kunskap om sina produkter och hur man ställer upp dem. De ska kunna inspirera och förklara, vara trevliga och ödmjuka inför att den ena kunden kan vara extremt kunnig, medan den andra inte vet någonting. Det är ett inte helt enkelt jobb. Som distributör ska vi givetvis hjälpa butiken med utbildningar och kunskap i den utsträckning som butiken vill nyttja dessa tjänster. Så även om författaren av inlägget var lite väl hård enligt vissa, så bör man fundera på frågan i stort. Den är inte så enkel om man skrapar lite på ytan. Nähä. En fredagslåt på det. http://open.spotify.com/track/3ogpjh4LBNpDtIaJlpiJCi Ett rackarns vettigt inlägg. Quote
Daniel Posted October 13, 2014 Posted October 13, 2014 Ett rackarns vettigt inlägg. Tack. Det var vänligt sagt. Quote
FBK Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 (edited) Jag begriper vilka båda är och nu kan var och en åka dit och bedöma själva istället för att spekulera. Båda butikerna har en lång historia bakom sig och en ansenlig kundkrets bakom sig. Det får man inte om man agerar oprofessionellt. Så korkade är inte kunder. Tycker shifts inlägg var bra. Tyvärr så är långt ifrån alla kunder smarta eller rättare sagt "erfarna inom denna hobby" och jag har fått hjälpa en del kolegor,bekanta osv som kännts sig lurade av butiker så gott jag har kunnat utan att vara något proffs på ljud. Men lite råd inför inköp då jag vet att långt ifrån alla butiker vill kundernas bästa utan de vill tjäna så mycket pengar som möjligt, något som märks lite för tydligt när personalen märker att någon är mycket oerfaren inom hobbyn. Jag vet tex en butik i Stockholm som har försäljare som är så okuniga inom ljud att de borde inte få jobba i en hifibutik alls då deras råd är rent pinsamma. Ps. Har även besökt några butiker i Göteborgsområdet en gång för en massa år sedan, men där fick jag en annan känsla när man mötte personalen, de såg en mer som en indvid som kunde bli en framtida kund,och togs tid till att prata lite och inte bara vad är du intresserad av, ja D, men G låter ju bättre och kostar bara lite mer, dvs det är den du ska ha utan minsta fråga om vad man har för övrigt där hemma. För egen del så har jag fått de bästa hjälpen och råden ifrån andra medlemmar på forumen, framför professionell butikpersonal i Stockholmsområdet Sedan kanske det är skillnad på hur man är klädd när man stiger in i en butik,kavaj och slips eller slitna jeans, T-shirt....... Edited October 21, 2014 by FBK Quote
bigblue Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Sedan kanske det är skillnad på hur man är klädd när man stiger in i en butik,kavaj och slips eller slitna jeans, T-shirt....... Oj, om det sistnämnda stämmer så ligger jag risigt till . Jag har aldrig gått in i en hifibutik, vare sig i Stockholm eller Gbg, med slips. Men bra service har jag fått i bägge fallen. Quote
pärr Posted October 21, 2014 Author Posted October 21, 2014 Oj, Jag startade tråden, även om den egentligen startades på ett grann-fora, där den dessutom i delar exploderade mellan handlare och den som ursprungligen postade inlägget.. Vet inte om det var meningen... Möjligen är det bra att olika "parter" får prata av sig lite utan att det för den skull måste bli påhopp till höger och vänster.. Även om det uppenbarligen blir det... Synd. Vad jag förstår, och kan utläsa generellt, så finns det ett läger som anser att branschen är i kris och ett läger som tycker att branschen aldrig har varit så spännande som nu... Bara den skillnaden i uppfattning är ju intressant för oss alla med Musik & HiFi som hobby... Jag står inte på någons sida i detta fall utan ville bara öppna upp och kanske låta olika personer /aktörer ventilera lite... Det mår ingen dåligt av .. Förhoppningsvis.. Om man kan hålla en vettig dialog.. Att branschen däremot är i någon form av förändring kan vi nog vara överens om.. /Pärr Quote
Recommended Posts