Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla musiclovers

Har en liten fundering kring remdrivna vinylspelare.

Har botaniserat på nätet och det är flera som föredrar tråd istället för traditionell gummirem mellan motor och tallrik. Tråd kan man med fördel användas på tunga tallrikar sägs det. Ett krav är att man kan justera förspänningen mellan motor och tallrik.

Kan tyvärr inte testa själv ännu då min spelare är nerplockad.

Är det någon/några som har testat?

Ovaxad tandtråd har jag läst att flera använder med gott resultat.

MVH/Kåbe

Posted

Hade tidigare en Scheu Analog Cello som drevs med monofilament (fiskelina, ca 0,15mm) och det fungerade över förväntan.

Jag testade bara med tunn sladdrig silikonrem som alternativ men då blev hastigheten lidande (för snabb med 2mm silikonsnöre och för långsam med 1mm)

De kommer ju dock inte att fungera på många remmisar med konvex drivtrissa som t.ex. Linn LP12 och liknande...

VH /Micke

Posted

Påminner mig om den gången för ett antal år sedan sedan då jag gick från en tunn rem till en bredare och tjockare och fick haksläpp av försämringen. :o

Enligt tillverkaren skulle den bredare remmen vara en uppgradering. :black:

Posted

Man kan inte bara byta rem hursomhelst ;-)

Tänk på att remmens tjocklek påverkar hastigheten på avspelningen. I alla fall om de är av gummi.

Posted

Jag och många av mina kunder har experimenterat en del med detta, och som alltid med vår hobby så finns det inget givet svar.....

en kund har byggt om sin Well Tempered till snördrift, med ett kit med extremt tunt snöre. Han upplever att han fick en helt annan skjuts i musiken.

En annan kund har en Acoustic Solid som i original har nålonlina som drivrem. Det är en massiv pjäs men med en motor som tyvärr inte är helt tyst/vibrationsfri. Man kunde höra motorn via nylonlinan, detta försvann med en silikonrem. Ljudmässigt kanske det blev lite försiktigare, men det var mer + än minus vid bytet.

Överlag tror jag man kan generalisera lite, hård lina = mer driv men risk för att höra motorn.

Det finns vägar runt detta, Hanss Acoustic tex har tunn silikonremm en använder istället 3 st för att behålla drivet men inte få motorljudet till tallriken.

Det är bara att experimentera, ALLT gör skillnad.

Posted
Amen to that. :app:

Tackar för er input, tycker det är fantastiskt med den samlade erfarenhetsbanken som finns här på forumet. Här skall minsann provas framöver. Jag får återkomma med mina erfarenheter då.

Med vänlig hälsning/Kåbe

Posted
Tackar för er input, tycker det är fantastiskt med den samlade erfarenhetsbanken som finns här på forumet. Här skall minsann provas framöver. Jag får återkomma med mina erfarenheter då.

Med vänlig hälsning/Kåbe

Expirementera är kul - men som sagt mär gärna hastigheten med en stroboskiva för att märka att det inte bara är en hastighetsskillnad som gör "skillnaden".

Posted

Ett tips till den mättekniskt kunnige vinylspelarspelaren är att mäta hastigheten t ex med en logikanalysator eller annan lämplig mätutrustning och analysera hastigheten via FFT. Då borde man kunna välja den rem / tråd som ger minst spridning av spektrat - dvs bara en enda peak vid 33 1/3 varv/min.