Svanteborg Posted September 29, 2014 Posted September 29, 2014 Hej! Såhär tre veckor innan flytt är mycket här hemma redan nedpackat i kartonger, och nästa vecka kommer även musikanläggningen att gå samma möte till ödes. Under tiden tänkte jag sysselsätta mig med att bygga ett rack åt prylarna. Idag står allt i TV-bänken men det finns en nackdel med det och det är att jag är begränsad till en 32" TV för att få plats med skivspelaren jämte. I den nya lägenheten kommer jag skaffa en större TV och en mindre bänk för denna, samt ett rack bredvid att ställa förstärkare och dylikt i. Utgångsläget är sex stycken granitplattor på 25x60x3 cm som ska bilda tre hyllplan. Jag tänkte göra själva stommen i 35x35 mm vinkelstål som jag svetsar ihop till en fyrkantig ram med plats för två plattor och en liten luftspalt emellan (ca 51x60 cm). Sedan svetsas ramarna fast i benen, alltså kommer inte den understa hyllan få någon extra vikt från hyllorna ovanför, utan allt kommer ledas via benen ner till golvet, där jag kommer fräsa i en M8 gänga för spikes. Då kommer vi till några frågor från min sida: 1, Jag tänkte lägga granitplattorna på SD-kuddar i ramen för att det inte ska bli så stumt, finns det något bättre sätt/material eller kan det fungera? 2, Ska den ha tre eller fyra ben? Jag har läst om fördelar med tre ben pga att det blir lättare att balansera hyllan om underlaget inte är jämnt? Fyra ben känns lättare att lösa rent praktiskt och gängade spikes gör väl att det borde gå relativt lätt att få alltihopa i våg? 3, Höjder på hyllplanen, hur mycket luft ovanför en förstärkare som blir rätt varm behövs? 10cm fritt? 15? Kom gärna med synpunkter och hjälp mig i min planering Quote
Apexorca Posted September 29, 2014 Posted September 29, 2014 Hej! Såhär tre veckor innan flytt är mycket här hemma redan nedpackat i kartonger, och nästa vecka kommer även musikanläggningen att gå samma möte till ödes. Under tiden tänkte jag sysselsätta mig med att bygga ett rack åt prylarna. Idag står allt i TV-bänken men det finns en nackdel med det och det är att jag är begränsad till en 32" TV för att få plats med skivspelaren jämte. I den nya lägenheten kommer jag skaffa en större TV och en mindre bänk för denna, samt ett rack bredvid att ställa förstärkare och dylikt i. Utgångsläget är sex stycken granitplattor på 25x60x3 cm som ska bilda tre hyllplan. Jag tänkte göra själva stommen i 35x35 mm vinkelstål som jag svetsar ihop till en fyrkantig ram med plats för två plattor och en liten luftspalt emellan (ca 51x60 cm). Sedan svetsas ramarna fast i benen, alltså kommer inte den understa hyllan få någon extra vikt från hyllorna ovanför, utan allt kommer ledas via benen ner till golvet, där jag kommer fräsa i en M8 gänga för spikes. Då kommer vi till några frågor från min sida: 1, Jag tänkte lägga granitplattorna på SD-kuddar i ramen för att det inte ska bli så stumt, finns det något bättre sätt/material eller kan det fungera? 2, Ska den ha tre eller fyra ben? Jag har läst om fördelar med tre ben pga att det blir lättare att balansera hyllan om underlaget inte är jämnt? Fyra ben känns lättare att lösa rent praktiskt och gängade spikes gör väl att det borde gå relativt lätt att få alltihopa i våg? 3, Höjder på hyllplanen, hur mycket luft ovanför en förstärkare som blir rätt varm behövs? 10cm fritt? 15? Kom gärna med synpunkter och hjälp mig i min planering Jag hade valt 3 punkter/ben. Alltid bra med luft runt apparaterna, men det beror mycket på vilken apparat det är. Svårt att ge ett generellt mått. Quote
calle_jr Posted September 29, 2014 Posted September 29, 2014 Det här kan bli riktigt bra! 1, Jag tänkte lägga granitplattorna på SD-kuddar i ramen för att det inte ska bli så stumt, finns det något bättre sätt/material eller kan det fungera? fo.Q är intressant (se artikelarkivet). Eller kanske remsor av Aprobo dB1 eller Timbertech TT. 2, Ska den ha tre eller fyra ben? Jag har läst om fördelar med tre ben pga att det blir lättare att balansera hyllan om underlaget inte är jämnt? Fyra ben känns lättare att lösa rent praktiskt och gängade spikes görJag hade valt fyra ben. En stålram som denna blir inte 100% styv för den aktuella tyngden vilket gör att det enkelt blir full anliggning på alla fyra fötter. Det är viktigast att skivspelaren står i våg så man kan justera spikes efter den. 3, Höjder på hyllplanen, hur mycket luft ovanför en förstärkare som blir rätt varm behövs? 10cm fritt? 15?Jag har 20cm mellan ovankant trafo och undersida hyllplan, men det bör räcka med 15cm. Quote
Svanteborg Posted September 30, 2014 Author Posted September 30, 2014 Jag tror det blir fyra ben, det är enklare att tillverka och svetsa på plats än att krångla till det med andra vinklar när jag har 90-graders vinkelstål att arbeta med. När det står 10-15 kg på en SD-kudde, menar de att fyra kuddar kan hålla en vikt på 10-15 kg eller är det vikten som varje kudde håller, alltså en fjärdedel av totalvikten om man har fyra kuddar? I så fall skulle man kunna ha en apparat på 40-60 kg med fyra stycken 10-15 kg kuddar? Det blir ett tungt as till hylla, stenskivorna väger in på 66 kg, smidet på ytterligare ca 25 kg och sedan elektroniken på det... Får redan ont i ryggen! Quote
Bebop Posted September 30, 2014 Posted September 30, 2014 Min hylla, som det finns ett antal ex av inom Euphonia, heter LocaTech och är ritad av självaste calle_jr där han lagt in hela sin kunskapsbank från sina kunskaper kring jordbävningssäkra skyskrapsfundament... Det finns en hel tråd om det, men jag är inte människa att hitta den nu. Mitt tips är att du tar en titt på den också eller att du slår ett PM till calle_jr. Så här såg den ut när jag satte upp den för några år sedan. Hyllorna är i björkfanér som trots endast 4 beröringspunkter per hylla håller sig helt plan så här 5 år senare. Då skall man veta att skivspelaren väger ca 40 kg och varje slutsteg 47 kg. Hyllplanen är tillverkade av A/Wing som sedan hårdvaxoljat dem i brun ton. Benen är försedda med spikar. "Spikhålen" är också påfyllningshål för sandfyllning. Tvättad kattsand från Sahara fungerar utmärkt. Det är ett fantastiskt bra rack avstämt för att inte fortplanta lågfrekventa svängningar till skivspelaren som är mest känslig i det avseendet. Quote
eliot Posted September 30, 2014 Posted September 30, 2014 Min hylla, som det finns ett antal ex av inom Euphonia, heter LocaTech och är ritad av självaste calle_jr där han lagt in hela sin kunskapsbank från sina kunskaper kring jordbävningssäkra skyskrapsfundament... Det finns en hel tråd om det, men jag är inte människa att hitta den nu. Mitt tips är att du tar en titt på den också eller att du slår ett PM till calle_jr. Kolla denna tråden Quote
Svanteborg Posted September 30, 2014 Author Posted September 30, 2014 Jösses, Calle har gjort sin läxa ser jag! Det som omedelbart slog mig var att jag inte kommer kunna sandfylla något eftersom det är vinkelstål och inte fyrkantsrör jag jobbar med. Jag tittade närmare på dämpningsmaterialen du länkade Calle, och såg att man kunde beställa hem varuprover på Timbertech TT, så 3 mm och 5 mm varianterna är förhoppningsvis på väg hem till mig på posten! I botten tänkte jag sätta en M8 gänga och en Soundcare Superspike i varje hörn, men jag har fortfarande inte funderat på hur fötterna ska se ut. I skissen jag gjorde har jag räknat med att understa hyllplanet ligger i underkant på hyllan och med en 5 mm dämpmatta som förmodligen trycks ihop någon millimeter av tyngden så kommer jag kunna skruva i Superspiken ca 7-8 mm innan stenskivan tar emot. Får klura lite på det men det är kanske vettigare att förlänga ner benen några cm under bottenplanet och göra en riktig fot med gott om plats för gängorna. Quote
Svanteborg Posted December 18, 2014 Author Posted December 18, 2014 Efter en lång tid av uppskjutande och ursäkter påbörjades idag äntligen arbetet! Vinkeljärn måttades, såg kalibrerades och sen var det bara att köra: Sågen hade inget fast läge vid 45 grader så det blev att kontrollmäta efter två bitar och sedan såga vidare: Allt gick jättebra och sågen gick lätt och fint ända tills... efter sjätte biten då bladet gick av. Ridå. Hade inte mindre än tio minuter innan arbetets start stått och småpratat med sågens ägare och diskuterat reservblad och faktumet att han inte hade några, så när det small av provade vi att svetsa ihop det men det höll bara för ett ytterligare snitt innan det gick av igen, så nu blir det återigen en paus tills nya blad är levererade. Quote
Svanteborg Posted January 29, 2015 Author Posted January 29, 2015 Hyllan är klar! Typ. Jag tvekar om finishen, antingen behåller jag den som den är nu, i råborstat stål, eller så blir den vit. Har ställt upp den där den ska stå, och så får den mogna lite innan jag bestämmer mig! Ska posta lite fler bilder fram på dagen. Quote
Svanteborg Posted January 29, 2015 Author Posted January 29, 2015 Här är det råa stativet, precis hemkommet från smedjan: Lägga i SD-kuddar och stenplattor Lätt svävande hyllplan: Ett par millimeters frispel mellan sten och själva stativet: Färdig (?) hylla! Nu återstår bara frågan om att måla det eller låta det vara... Quote
Svanteborg Posted January 29, 2015 Author Posted January 29, 2015 Det må inte finnas beräkningar på självsvängning eller resonanser men utseendet är jag nöjd med, och känslan av att göra något själv slår definitivt att ställa dit något färdigt från en affär! Quote
P-pan Posted January 29, 2015 Posted January 29, 2015 Jättesnygg som den är! Behåll den så. Håller med. Lite klarlack bara så blir det kanon. Quote
calle_jr Posted January 29, 2015 Posted January 29, 2015 Mycket snyggare och personligare än köpebänk! Färdig (?) hylla! Nu återstår bara frågan om att måla det eller låta det vara... Har du lagt vattenpasset på alla håll och på skivtallriken? Quote
Svanteborg Posted January 29, 2015 Author Posted January 29, 2015 Mycket snyggare och personligare än köpebänk! Har du lagt vattenpasset på alla håll och på skivtallriken? Bra poäng, har bara kollat så att hyllan är rak men det är ju ingen garant för att tallriken står i våg. Ska kollas genast! Om så inte är fallet, är det bättre att skruva hyllan ur våg och fokusera på skivtallriken eller ska man försöka palla upp direkt under skivspelaren om det behöver höjas på någon sida? Quote
YYZ Posted January 30, 2015 Posted January 30, 2015 Bra jobbat! Snyggt med karaktär av patina Börja med att behålla den omålad, med att kanske känna för att förändra vid ett senare tillfälle och få en "ny" bänk igen Quote
Recommended Posts