Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag befinner mig på New York Audio Show och Michael Fremer ska strax köra sitt seminarium om skivspelarsetup. Jag kommer posta lite bilder senare. Men är det nåt jag ska fråga Fremer, John Atkinson, Michael Lavorgna eller Stephen Meijas (som numera jobbar för audioquest)? Art Dudley är tydligen här också men honom har jag inte träffat.

VPI presenterar en ny skivspelare och det finns lite andra produktdebuter också.

Posted
Jag befinner mig på New York Audio Show och Michael Fremer ska strax köra sitt seminarium om skivspelarsetup. Jag kommer posta lite bilder senare. Men är det nåt jag ska fråga Fremer, John Atkinson, Michael Lavorgna eller Stephen Meijas (som numera jobbar för audioquest)? Art Dudley är tydligen här också men honom har jag inte träffat.

VPI presenterar en ny skivspelare och det finns lite andra produktdebuter också.

Man blir ju lite "avis"...

Skulle vara intressant att höra lite kring ljudfilosofier. Förr pratades t ex om ett engelskt ljudideal som i mycket formades med BBC som referens. Tyskarna sas vara vassa och disikerande och USA stod för kraft... JBL's PA anpassades till hushåll. Andra menade att alla hade samma ideal men att de var bostäderna som gjorde skillnad med betydligt mer dämpade rum i UK och USA (heltäckningsmattor) där övriga Europa hade hårdare golvtyper som här i Norden där trägolv dominerar.

Hur ser de på det idag? Anser de att det finns ett amerikanskt, ett europeiskt och ett asiatiskt? I såfall, hur skulle devilja beskriva skillnaderna?

En annan fråga är vad vi kan förvänta oss av de nya hifi-länderna typ Ryssland, Indien, Kazakstan, med flera. Nya tillverkare? Andra prioriteringar osv. (Jag tänker inte på kopplingar till de politiska förvecklingarna som vi får hoppas gå över. Jag tänker heller inte på de superrika som köper hifi för fantasisummor). Ryssland har ju t ex blivit en stormakt i rörtillverkning. När kommer första high-end-förstärkaren därifrån, t ex.

En tredje fråga är vad vi kan förvänta oss i ägarskap framöver. ARC, Wadia, McIntosh, Sonus faber gick till europeiska riskkapitalister. Focal gick samman med Naim. Hur mår egentligen branschen?

Några småfunderingar...

Posted (edited)

Tunga frågor, men jag ska försöka! Jag ska se om jag får ett nytt tillfälle att prata med John Atkinson i dag; Vi pratade ganska länge i går men mer om skrivande och internpolitik hos det bolag som äger Stereophile. (Det har skett lite överaskande förändringar med folk som fått sparken, men det lät som om det inte nödvändigtvis var av ondo.)

Så dags för lite bilder från lördagen. Dessa är rakt ur telefonen utan efterbearbetning, så kvaliteten är lite skiftande.

Först vinylförvarning från waxrax, handbyggt i Brooklyn:

bBlemP1.jpg

pr2OVYA.jpg

LF66lU0.jpg

pTSxLZN.jpg

Estetiskt inte riktigt i min smak men oerhört stabilt och välbyggt. Bjärta färgalternativ finnes.

Kategorin sämsta foto går till den här, men det var den enda bild jag fick med ming från Opera, italiensk högtalartillverkare som jag inte vet om jag sett så mycket av i Sverige. Det spelades på den större av de två och det lät inte alls dumt:

RNA1Q2s.jpg

Produktkatetgorin DAC-försteg tror jag mycket på, här en ny från Audia Flight:

fr0mgvI.jpg

Samma rum hade en fin vinyltvätt som jag mest fotade för att komma ihåg att kolla upp den för egen del:

WV0ONBm.jpg

Audio Note UK hade en uppställning som var lite för bred för att fångas bra i ett foto men det lät, som så ofta annars, exceptionellt behagligt här. Parameterlyssnare göre sig icke besvär, men helheten är verkligen sällsynt aptitlig.

tMDx3O0.jpg

Här minns jag inte riktigt vad det var för rum, men skivspelaren var fin. Jag ser inte riktigt vad det står på tonarmen…

uVbhloY.jpg

Pris för bredaste högtalare går till det här rummet. Det lät tyvärr inte så spännande, lite märklig klang på röster:

5lozYcn.jpg

(fortsättning följer, delar upp i flera inlägg.)

Edited by ukiro
Posted

Ett rum jag av oklar anledning inte minns något av, men jag har varit nyfiken på Sutherlands phono-steg som används här:

ylE5zm0.jpg

Soundsmith minns jag däremot. Plexiglasuppställningen lämnar nog ingen oberörd och jag hade inte fattat hur absurt stor VPI HR-X är. Högtalarna är pyttesmå men fläskade på med bravur och under mina 15 minuter här inne hörde jag exakt noll knaster eller klick från skivan; Om det beror på Soundsmith Strain Gauge-pickupen eller något annat vet jag inte. Men det lät mycket bra:

Ph2A1XM.jpg

Joseph Audio har jag hört mycket gott om, både stativarna och de här (överraskande små) golvarna som John Atkinson resenscerade nyligen. Det lät väldigt homogent och musikaliskt, kanske inte till samma extrema grad som hos Audio Note men å andra sidan med klart bättre omfång för både frekvens och dynamik. Imponerande:

NY2VUQp.jpg

Hos VPI fanns en fin rad med spelare på torrdemo:

vm8GOXQ.jpg

…Och världspremiär för deras senaste tillskott, designad av arvtagaren Mat Weisfeld, här i bild:

k26PQCc.jpg

Jag försökte zooma in på spelaren med Fremer har en bättre bild här: http://www.analogplanet.com/content/vpis-3...audio-show-2014

Det här rummet från Woo Audio (men jag förstod inte vem som bygger högtalarna) ser ju inte klokt ut men lät väldigt snyggt och moget, till min stora förvåning:

PARTcGR.jpg

Ett av de mer påkostade rummen var detta från Alta Audio. Tyvärr lät det inte särskilt anmärkningsvärt men jag tror de här jättehögtalarna skulle må bra av större ytor:

BXBDJX9.jpg

Man spelade på VPI Classic Direct som kostar 30000 dollar här i staterna, och därmed säkert runt 300000 kr i Sverige:

3JjldIV.jpg

Lite blygsammare var den här allti-i-ett-lösningen (inkl FM-tuner!) från Aura Note. Det lät faktiskt riktigt trevligt här:

QOcsMof.jpg

Lördagens solklart största besvikelse var Focal-rummet. Då ska man ändå veta att jag spelar på Focal Scala Utopia själv, så jag vill verkligen gilla detta. Men det lät komptakt, hårt, kärvt och väldigt omusikaliskt. Michael Fremer sa att han aldrig hört högalarna låta så bra—till min stora chock—men att han lyssnat under fredagen. Jag måste in hit igen i dag söndag och se om det blivit bättre, men de tre låtar jag uthärdade på lördagen var katastrof.

iEFYHjT.jpg

Naims absurt stora statement-slutsteg ser i alla fall häftigt ut:

HFdfJ3C.jpg

Bland de absolut fulaste högtalarna jag sett i hela mitt liv kom i form av basar från Care Audio kombinerat med Baron-högtalaren från MAD audio. Man kunde koppla bort basarna och det lät som väntat lövtunt, men integrationen verkade fungera väldigt fint när de var igång. Fremer skymmer utsikten:

fcoTflF.jpg

Hos VAC lät däremot Focal Grande Utopia EM så som jag förväntar mig: Väldigt, väldigt trevligt ljud här. Jag borde verkligen testa rör med mina Scala någon gång…

SaHwrQp.jpg

Rätt skaplig frontend på rack från HRS. Vinyl på Bergmann Sindre lät klart bättre än Esoterics digitalkällor:

ijgVlUh.jpg

Sedan var det dags för vinylsetupseminarium med Fremer. Otroligt kunnig, rapp och rolig som vanligt:

0EPLoaD.jpg

Livemusik i lobbyn, förstärkt med Focal CMS 65-monitorer:

EXPtiZB.jpg

Rejäl lineup torrdemo från KEF:

PrRdlet.jpg

Det spelades på dessa som inte alls lät trevligt i mina öron, och inte på ett sätt man lär kunna skylla på rum eller källa heller:

Ru5pBDw.jpg

Posted

Då och då dyker det upp nya aktörer vad gäller rundstrålande högtalare men som vanligt har MBL inte så mycket att oroa sig över. Detta lät väl fint över lag men elektrostatdiskanten hade något märkligt för sig:

OpXLGds.jpg

Skivspelare av okänd modell på torrdemo i Muraudio-rummet:

ktZHiM3.jpg

Så dags för MBL. Atkinson sa att han hört dem låta bättre på andra mässor men jag lyssnade långt senare, så antingen kan det alltså bli ännu bättre än detta eller så hade de fått bukt med problemen för realismen här inne var divisioner bättre än allt annat på mässan. Däremot är jag som Focal Utopia-torsk inte 100% övertygad om diskantupplösningen; Focals berylliummembran har något som ingen annan riktigt når upp till. Men troligen mässans bästa ljud i nära konkurrens med VAC och Audio Note. Notera också att MBL var de enda som använde diffusorer, och från Svanå dessutom:

UUND3JO.jpg

Atkinson tyckte att jag inte skulle missa Sony-rummet, men först var jag besviken då de utöver heltäckningsmattan lag på en till matta och hängt upp tunga draperier. Ljudet var väldigt överdämpat och torrt, men fick i princip enbart direktljud. Men så kom ett klassiskt stycke som jag kanske inte föll för musikaliskt, men texturen och klangen var så fin att jag ändå fick rysningar, vilket var en märklig upplevelse.

oVOId8m.jpg

Jag hörde inget från Spiral Groove-spelaren (bara digitalt när jag var där). Utöver Sonys streamer-källa var det Pass som gällde:

vA0vJnP.jpg

Slutstegen var de här specialbyggena som finns i 6 exemplar totalt:

GJHBi9G.jpg

Lördagkvällen avslutades tillsammans med Stereophile-gänget och lite annat branchfolk på fest hos DeVore Fidelity. Det var lite för uppsluppen stämning för att diskutera såna här allvarliga frågor men väldigt trevligt. John DeVore längst till vänster i bild, John Atkinson i mitten, Fremer med ryggen mot och Art Dudley (tror jag?) skymd bakom Fremer:

jVzIKze.jpg

Här i lyssningsrummet med Stereophiles närmast orimligt trevliga digital/streamingskribent Michael Lavorgna närmast i bild:

SFMSrJu.jpg

Nu ska jag skynda mig iväg för att hinna lyssna lite mer i dag. Det där Focal-rummet måste jag få lite ordning på…

Posted

Tack för att vi får följa med på denna spaning. Likheten från mina äventyr i Montreal kan sammanfattas i dessa gräsliga heltäckningsmattor, vilket jag inte fick gehör för när jag påpekade detta. "Det är ju så folk har det hemma", sas det.

Posted

Jag tackar för tacken och ger mig i kast med dag 2. Träffade varken Fremer eller Atkinson i dag så det blev inga samtal om branchens framtid (sorry bebop) men en hel del lyssning och fler bilder. Skvallret från Meijas är att Audioquest kommer med någon sorts strömrenare i den högre skolan snart. Oklart om det var meningen att jag skulle sprida den infon… :-)

Ni vet ju förstås hur vanskligt det är att bedöma grejer baserat på 15 minuter mässlyssning så ta allt det här för vad det är: Snabba intryck och spontana reaktioner. Vissa saker tror jag ändå man kan bedöma på en mässa så jag försöker hålla mig till sånt som inte påverkas fullt lika mycket av rum t ex.

Naim/Focal

Jag gick raka spåret till det här rummet i dag och till min lättnad vad gårdagens problem borta. Nu lär det Focal Utopia igen! Däremot kunde man nu höra en rumsresonans i låga mellanregistret som störde en del, men det var å andra sidan ganska uppenbart att det var rummet. Naim Statement-besten kan jag inte sga så mycket om annat än att det givetvis finns mer kraft än man någonsin lär behöva. När jag frågade om förändringen från i går sa killen som demade att eftersom förstärkaren drar så mycket ström och en hifi-mässa lastar det aningen haltande amerikanska elnätet ganska rejälv så kan det ha varit anleningen.

En till anmärkningsvärd sak är att det kom ett svagt klick ungefär en gång i minuten, lite som ett vinylknaster. Men här spelade man från en streamer för 9000 dollar som absolut inte borde bete sig såhär. Jag är fortsatt lite reserverad kring Focals köp av Naim då jag hittills aldrig hört summan bli större än delarna då de spelat med Focal. Det ska ändå sägas att detta nu var ett av mässans bättre rum, tyvärr puttat från pallplats av rumsresonansen.

Harmonix

QJaIuBM.jpg

Mycket mumbo jumbo-tweaks här inne. Över lag kompetent ljud men oengagerande. Här fanns också en resonans som mitt huvud inte riktigt lyckades skylla på rummet. Den var lite för högt upp i frekvens och med den orgie i överdämpning som pågick, inkl akustiktak, känns det som om högtalaren bär skulden. Jag ska dock inte svära på det.

Ayon/Legacy

qvS923D.jpg

Här hade de klämt in fyra olika system, här ett par rejäla hornpjäser.

c6WSbTg.jpg

Detta är systemet jag lyssnade på (inte vägghögtalarna då utan golvarna). I mina ögon ganska ordentligt fula högtalare och tyvärr lyckades inte ljudet ändra den uppfattningen. Klassikern "medelmåttig banddiskant som inte integrerats särskilt bra alls" stod på menyn och det fanns en riktigt otrevlig hårdhet allra längst upp i diskanten.

MAvXvDV.jpg

Slutstegen är verkligen bisarrt stora. Jämför med skivspelaren.

D7jQBdc.jpg

Den här hade jag bara sett på bild i annonser i Stereophile tidigare, men den är om möjligt ännu fulare i verkligheten. AVM-elektroniken är däremot, sånär som på de blå displayerna, så neutralt det kan bli.

Vandersteen/Audioquest/ARC/Basis

p3UI2hK.jpg

Digitalt lät verkligen digitalt här inne, riktigt kallt och själadödande ljud. Från vinyl blev det bättre men fortfarande inget riktigt slpp från högtalarna från min mittradsplats och över lag lite oengagerande. Gav upp när de spelade Diana Krall.

2pJIp65.jpg

Det lät inte så bra som prislappen kräver. Bara HRS-racken kostar som en bättre begagnad bild.

Peachtree/Zu

xaGEKgL.jpg

Ett mycket billigare rum och det blandades friskt bland skivorna. Man var inte rädd att spela mer processad/"producerad" musik vilket jag uppskattar, men i bland blev det samma sorts ljudeffektsmusik som Diana Krall är (om än på ett annat sätt). Pris/prestanda var nog bland mässans bästa men aningen svag dynamik. Mest imponerande var hur otroligt bra ljudet släppte från högtalarna och hur hög ljudbilden var. Dock hade de ett ganska stort rum att leka med vilket kanske hjälpte.

Posted (edited)

Madison Fielding

Z71qI8T.jpg

Precis när jag skulle lämna mässan på lördagen kom en yvig superamerikan fram och hävdade/skrävlade att jag måste höra "what people say is the best sound in the show". Jag avböjde men tänkte att jag get det väl en chans i dag då. Som ni ser är detta någon sorts utomhushögtalare, och det är möjligt (men inte säkert) att det var den bäst ljudande blomkrukan på mässan men bra lät det då inte. Det som slog mig först var den strykfula PA-diskanten. Helheten lät ansträngd och digital. Basen var djup men slö och atonal. Om Vandersteen hade lite problem med högtalarsläppet så var det inget mot dessa: Det var totalt tomt mellan dem, det fanns inte ens en antydan till stereobild. Men trots allt det här gnället så tror jag det blir svårt att hitta en vädertålig utomhushögtalare som är bättre för som partytutor funkar de nog utmärkt. Däremot är det ju konstigt att de inte är aktiva, för ska man släpa ut ett Parasoundslutsteg till poolen eller hur har de tänkt?

Devialet/Totem

WnUkIjD.jpg

Soho-butiken Stereo Exchange ställde upp Devialet och ett par stativare från Totem. Jag blev nog inte såld på någon av dem. Mina anteckningar säger "kompetent men tråkigt" och "lite grynig och kall diskant". Basen var däremot ögonbrynshöjande djup, musikalisk och kontrollerad för en så liten högtalare.

Bache

92sahiG.jpg

Bra kropp (äntligen) men klent släpp. Mellanregistret var nog rummets starkaste egenskap medan diskanten kunde bli lite hård på ett artificiellt sätt vid höga pianotoner. (Pianots högerhand är ju ganska svåra ljud egentligen men här adderades en extra yxighet.)

Marten och en massa annat

0293qvK.jpg

Jag vill så gärna att det inte ska låta keramik, men det låter… keramik. Inte ens den här rör-orgien rådde bot på det. Django-högtalarna, både L och XL, har i mina öron låtit mycket bättre än de här (Getz II). Basen är dock helt vansinnigt tajt, om man går igång på sånt. Diskanten kändes aningen vass.

Gershman acoustics mm

T4gaMMy.jpg

Lite ihåligt och livlöst men precist, bra rytmik. Hörde inte dessa med vinyl någon av dagarna, det kanske var delvis digitalkällans fel. Disktanten kändes dåligt integrerad men hade i sig ändå en fin och behaglig textur. Totalintrycket är tyvärr ett ganska oattraktivt ljud.

AbYvr1s.jpg

Man kan få VPI Classic 2 med 3D-armen direkt från fabrik tydligen, vilket seglade upp som ett intressant alternativ för mig.

GamuT

bPxmErJ.jpg

De här högtalarna är enormt stora, svårt att visa på bild. Bara torrdemo när jag var i rummet.

wMiBauy.jpg

Systemet Danskarna spelade på lät rent men sprött, övre mellanregistret saknades nästan eller var toppen så höjd att man fick det intrycket? Jag hittade verkligen inte musiken här. Atonal bas dessutom, men det kan vara rummet.

(nu paus för middag innan sista inlägget!)

Danskarna

Edited by ukiro
Posted

Hegel

4UYMxvZ.jpg

Hos nästa nordiska granne kammade man hem världsmästartiteln i toe-in. Här spelades det alldeles åt helsike för starkt och det var något riktigt oskönt över höga mellanregistret eller låga diskanten som jag inte kan förstå hur representanterna i rummet kunde stå ut med. Alla längst upp i frekvensregistret var det däremot helt okej, så kanske någon delningsfilterfadäs? Ska jag säga något bra här så var det dynamiken, det är uppenbarligen ordentlig skjuts i slutsteget även när man spelar på näsblodsvolym.

Lampizator

x4IQmGI.jpg

Musik! Äntligen musik! Mellanregistret här var gyllene magi, röster rann ur högtalarna som flytande honung. Dynamiken satte inga världsrekord men var inget problem i något av det jag hann lyssna på. Det spelades musik som knappast kan kallas utmanande och jag gissar att det finns ett och annat i min skivsamling som skulle avslöja lite problemområden. Men det här mellanregistret alltså…

N7649y0.jpg

Högtalarna med stensidor kom från Mosaic Acoustics.

Music In The Round

cSHtvNg.jpg

De här rackarna presterade ungefär som man kan förvänta sig när man ser dem. Fint ljud över lag men cymbaler lät mer som prassligt papper än som metall. Basen var skapligt integrerad med tanke på att det var separata lådor, spelade hyggligt djupt men var lite oklar i konturerna. Formen utgör nog en betydande ljudkompromiss.

Martin Logan/Krell

SciqPVY.jpg

Här var man nog trött på att spela musik för det var bara gubbar som pratade med varandra. Till slut fick jag höra lite gles vokalistjazz, denna absoluta favoritgenre, och det låter förstås föredömligt transparent och realistiskt närmast på MBL-nivå. Men när musiken var på svårighetsgrad 0 så är det nog vad man ska förvänta sig.

dPNMEzU.jpg

Nästa ML-rum var någon sorts hemmabiogrej med en sinnessjukt stor 4K-skärm från NEC. Det måste ha varit något allvarligt fel på materialet här för det lät helt vedervärdigt. Jag känner inte igen bandet men det lät som de spelade genom en blöt madrass i ett parkeringsgarage.

VPI

cKv9U3C.jpg

Sist lite återbesök hos VPI. Nu fick jag en bättre bild på nya spelaren som ska komma i slutet av Oktober, kostar $3500 inkluside den 3D-printade tonarmen som Fremer gillade så mycket, och enligt VPI själva ska ligga extremt nära Classic 3 i ljud, men för betydligt mindre pengar.

vOMpkxt.jpg

Ljudet här var väldigt, väldigt behagligt. Bland det bästa djupet i ljudscenen på hela mässan. Kanske inte sista ordet i dynamik men ack så fint.

Återbesök: Audio Note

I dag spelades lite andra grejer när jag var in. Alice In Chains "Rooster" från Unplugged-skivan lät lite bumligt och när jag kom hit från det hyperkalla GamuT-rummet lät det vid jämförelse (förstås) lite beslöjat. Sammanhållningen i ljudet är ändå helt fantastisk.

Återbesök: MBL

Jag tror att MBL i dag hade lite av de problem Naim/Focal hade i går: Det var lite hårt och ihoptryckt. Men man spelade också mycket mer "producerad" musik vilket inte alltid är MBLs starkaste sida. Diskanten är fortsatt den enda egentliga svagheten, och det är en väldigt liten svaghet. Men det lär bättre på lördagen.

Återbesök: VAC

Focal Grande Utopia EM med VAC:s absolut värsta uppställning och Bergmann Sindre med Lyra Etna lät helt förtrollande. Jag blev kvar länge i dag och med undantag för en aning slappt grepp om basen emellanåt (vi snackar trots allt rör här) så var detta fulländning. Det ska man kanske begära av högtalare för en fantasiljard också, men det är inte ofta det verkligen blir bra med den här sortens monstersystem på mässor. Jag är ju erkänt partisk till Focal redan men har svårt att se hur något annat kan ta hem titeln bästa ljud. Det satt en äldre man, tydligen gammal jazzmusiker, bakom mig i rummet och det enda man hörde från honom var "oooooh shiiiieeeet" när nya instrument kom in. Jag kan inte annat än hålla med.

När man spelade digitalt med Esoteric (D-02 tror jag?) så är det något som faller bort, oavsett upplösning. Diskanten blir "ordinär" och någon sorts livskraft i musiken bleknar en smula. Jag ville fråga varför de valt just Esoteric men glömde hela tiden bort sånt eftersom musiken var så gripande.

Mycket saknades

Det är lite märkligt att ingen spelade på Magico eller Wilson, MSB eller Light Harmonic, Constellation eller Pass (förutom Sonys oköpbara specialslutsteg då). VPI fanns överallt men jag såg noll Clearaudio, Music Hall, Rega eller Project. Detta är trots allt en liten mässa; kanske bara aningen mindre än Stockholmsmässan men New York är en stad med 9 miljoner innevånare, eller 19 miljoner om man räknar hela storstadsregionen. Om två veckor är det Rocky Mountain Audio Fest i Denver, vilket smäller mycket högre. Dit har jag nog inte tid att åka men många utställare lär prioritera den högre.

Som vanligt är det också en riktig korvfest på hifimässa: Väldigt få tjejer tyvärr. Här har vi branchens allra största problem tror jag.